Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

"Jag får väl be dig om en manual så att jag fostrar mitt barn i din anda så att allt blir rätt och riktigt eller?"

Det här var ganska onödigt, tyckte jag.

Ja, det framgick att du tyckte det. Jag vet inte vad du är ute efter mer....
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Ja, det framgick att du tyckte det. Jag vet inte vad du är ute efter mer....

Ett schysst språk och en debatt på en bra nivå fortsättningsvis.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Eller varför ger man annars?

För att man älskar sitt barn och vill ge dem den gåvan! Varför ger man sina barn mat, kläder, husrum eller något alls? Ska man vara riktigt stenhård och lära sig den stenhårda vägen så kan man ju upprätta en avbetalningsplan vid 18 så att ungen får återbetala alla pengar man plöjt ner under de år man haft dem. :crazy: Det kanske finns någon pedagogisk vits med det också?
Vi har råd att ge honom detta. Det räcker som argument.

Själv så vill jag ge vår son ett sparande, som en startplåt som ung vuxen. Det betyder inte att jag vill försörja honom resten av hans liv eller att jag inte vill att han ska lära sig ta ansvar eller att jag inte någonsin kommer att låta honom lära av sina egna misstag.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag tror jag har varit tydlig med hur jag tänker, och om du köper det eller inte är en annan femma. Men någonstans undrar man ju varifrån all ångest kommer, när barnen aldrig har varit så trygga och ekonomiskt välbärgade som de är nu?
Men som sagt var, kolla in Toras lästips, och återkom sedan.

Det kan ju vara så att ångesten inte har med just den ekonomiska faktorn direkt att göra. Ångesten kan ha att göra med andra faktorer.
Samhället i stort har förändrats rätt ordentligt över tid.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

För att man älskar sitt barn och vill ge dem den gåvan!


Men alla föräldrar älskar väl sina barn? Jag tror du har svårt att hålla isär sak och person här och tolkar mitt ifrågasättande som ett angrepp på dig som mamma. Då är det nog ingen idé att diskutera.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det kan ju vara så att ångesten inte har med just den ekonomiska faktorn direkt att göra. Ångesten kan ha att göra med andra faktorer.
Samhället i stort har förändrats rätt ordentligt över tid.

Jag tänker inte bara på pengar, utan kontrollsamhället i stort som går ut på att bekämpa all ev. otrygghet, där ekonomisk otrygghet är en del.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Är det inte dags att sluta använda den typen av argument (att jag är korkad eller onyanserad) för att jag ifrågasätter varför man ska ge vuxna barn pengar?
Om jag tycker att du är onyanserad så får jag väl tycka det! Jag får nämligen känslan (som Lupin så väl uttryckte det) att du ser det hela väldigt svart-vitt. Vilket jag ser som ett problem i många av våra diskussioner. Du liksom kastar dig in på bananskal och drar en hel mängder av slutsatser utifrån mina eller andras inlägg. Ganska onyanserade sådana (i mina ögon givetvis. Jag kan ju bara tala för hur jag ser det) också rätt ofta. Det där med korkad behöver jag inte ens bemöta för det har jag aldrig sagt att du är.

Ge pengar/spara åt sitt barn = en bortskämd unge som inte lär sig pengars värde och förstår att de måste försörja sig själv? :confused:

Så enkelt tycker jag inte att det är. Människor som känner mig skulle aldrig förutsätta att jag kommer bli en värstingcurlare enbart utifrån det faktum att vi sparar pengar som vi kommer att ge vår son (med vissa restriktioner som sagt). Därför gör det mig aningens irriterad att du verkar förutsätta det.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Om jag tycker att du är onyanserad så får jag väl tycka det!
Så enkelt tycker jag inte att det är. Människor som känner mig skulle aldrig förutsätta att jag kommer bli en värstingcurlare enbart utifrån det faktum att vi sparar pengar som vi kommer att ge vår son (med vissa restriktioner som sagt). Därför gör det mig aningens irriterad att du verkar förutsätta det.

Var har jag förutsatt det?
Jag talar inte om DIG, jag talar om fenomenet, normen som säger att man ska/bör spara till sina barn, och att det finns en samhällstendens att göra det som inte har funnits lika uttalad tidigare. Samma sorts norm som talar om för föräldrar att de bör hämta sina barn före klockan 6 och jag undrar varifrån dessa idéer kommer?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det är där det blir motsättningar.

Föräldrar som har sina barn många timmar på förskolan och inte sparar till en grundplåt i barnets namn anses inte värdera sina barn på rätt sätt..

Jag resonerar såhär: jag undrar över föräldrar som har barn i förskolan längre dagar än vad de själva jobbar. Ja, det gör jag. om de alltså har dem där för att själva shoppa, gå och fika, träna eller vad det nu kan vara. Okej om det händer någon enstaka gång, okej om det händer liiite oftare för en person som är helt ensamstående och inte har annan avlastning. Men om jag träffade på någon som valde att ha barnet på förskolan en dag då de själva åkte till sta'n och nöjesshoppade (jag känner ingen sådan idag); ja då skulle jag undra varför man väljer så. Vill man inte vara med sitt BARN??

Om man inte sparar pengar åt sitt barn så bryr jag mig nada om det. Antingen har man någon slags filosofi (som tex Sara-Ida) om att det är fel eller så har man helt enkelt inte råd.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag tänker inte bara på pengar, utan kontrollsamhället i stort som går ut på att bekämpa all ev. otrygghet, där ekonomisk otrygghet är en del.

Så trygghet och ekonomisk hjälp är de stora bovarna? Det är då vi får riktigt odrägliga och missanpassade barn?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Så trygghet och ekonomisk hjälp är de stora bovarna? Det är då vi får riktigt odrägliga och missanpassade barn?

Jag tror att vi får barn som inte pallar med lågkonjunkturer, bostadskriser, arbetslöshet, sjukskrivningar eller andra tuffa tider av lägre trygghet.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det är fortfarande utbildningen och coachningen från hem och från lärare som är nyckeln till hur du klarar dig. Att fixa studierna är ingen konst om du har rätt uppbackning.

Visst är det så! Att hjälp hemifrån underlättar. Och nu menar jag inte nödvändigtvis ekonomisk hjälp. Utan helt enkelt föräldrar som engagerar sig i barnens skolarbete, hjälper till med läxor osv. Och tyvärr är det ju så att då har förstås barn med intresserade/kunniga föräldrar ett försprång. Det fröken inte kunnat förklara kanske föräldern kan förklara för barnet hemma. Så; jag håller helt med om att rätt uppbackning gör saker enklare. (För att förebygga eventuella missförstånd: jag menar inte att uppbackning är att göra barnets läxor åt dem (eller att läraren skriver uppsatserna åt eleven)).
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag tror att vi får barn som inte pallar med lågkonjunkturer, bostadskriser, arbetslöshet, sjukskrivningar eller andra tuffa tider av lägre trygghet.

Det tror inte jag.
Jag tror att frånvaro av engagerade och trygga föräldrar, som leder till en känsla av otillräcklighet (som sitter i hela livet) leder till att människor inte kan tro på sig själva och därför inte klarar av livets motgångar är ett större problem.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Hästarna är kanske ett gemensamt intresse mellan förälder och barn? För mig var hästarna den största gåvan från mina föräldrar när jag växte upp. Jag fick aldrig nya kläder, smink, eller särskilt mycket grejor över huvud taget, men ponnyn var mitt liv. Det räckte långt.

Jaha. Så att ge en ponny med alla dyra kostnader det medför är helt okej? Det är inte att anse som "enkelt" att inte behöva jobba ihop till ponnyn själv?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

....utan kontrollsamhället i stort som går ut på att bekämpa all ev. otrygghet, ....

Att misslyckas, falla till botten för att sedan upptäcka att man inte dog utav det, det är nog viktigt.
För det är något som jag tycker att väldigt många har ångest för - att de inte kan hantera att saker och ting går åt skogen.

Men det behöver ju inte alls ha med pengar att göra.
Det finns så mycket annat man kan misslyckas med så att det både räcker och blir över.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jaha. Så att ge en ponny med alla dyra kostnader det medför är helt okej? Det är inte att anse som "enkelt" att inte behöva jobba ihop till ponnyn själv?

Men jag var inte vuxen. Som ung vuxen hade jag ingen häst alls. Som äldre vuxen köpte jag en själv. Och det var mest ett svar på I_U:s resonemang om själviska föräldrar som har häst.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

*kl*

Samhället har kanske blivit tryggare men våra relationer har knappast blivit det. Det är mkt skilsmässor, nya partners, nya barn med ny partner osv. Så det finns nog andra otrygghetsfaktorer i dagens samhälle som oroar barn även om de flesta har det bra rent materiellt.

Som kvinna har man ju tyvärr desutom i många fall ett ganska dåligt ekonomiskt skyddnät idag om man varit hemma med barnen och helt plötsligt blir ensamstående. Pensionen för många hemmamammor blir ju helt usel exempelvis om man inte haft råd att spara privat.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Att misslyckas, falla till botten för att sedan upptäcka att man inte dog utav det, det är nog viktigt.
För det är något som jag tycker att väldigt många har ångest för - att de inte kan hantera att saker och ting går åt skogen.

Exakt. Och saker behöver inte ens gå åt skogen, det räcker att de förändras. Eller att man oroar sig för en ev. förändring. Ja, här är jag helt ense med dig. Och det behöver naturligtvis inte alls bara handla om ekonomi.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det här har inget med pengar att göra, utan handlar om mänskliga värden.

Exakt!!!! Pudelns kärna! :bow:
Det handlade alltså inte nödvändigtvis om just PENGAR utan om mänskliga värden. Han har fått en torftig uppväxt/lärdom om just människor och människors värde. Det låter lite som att hans föräldrar "köpte" honom och hans liv.....

Det vill säga: man kan få en jäkla massa pengar eller inga pengar alls. Och i båda lägena kan man antingen ha bra värderingar/normer och ett trevligt socialt sätt. Eller inte.

Det är det här jag menar med nyanser. Jag tycker det är enormt förenklat att säga att pengagåvor per automatik innebär att barnet blir en odräglig slacker. Så enkelt är det ju inte.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det tror inte jag.
Jag tror att frånvaro av engagerade och trygga föräldrar, som leder till en känsla av otillräcklighet (som sitter i hela livet) leder till att människor inte kan tro på sig själva och därför inte klarar av livets motgångar är ett större problem.

Finns det några indikationer eller bevis på att föräldrar är mer frånvarande i dag än de var för, säg, 30 år sedan? Då var ytterst ytterst få pappalediga, till exempel. I dag vill vi att kvinnor går tillbaka i arbetslivet igen, är det här problemet ligger?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 721
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 045
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp