Bukefalos 28 år!

varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Den som får saker gratis förstår inte värdet av det han eller hon har fått på samma sätt som den person som själv kämpat ihop till sina tillgångar, anser jag. Eller ödmjukheten inför andra människors strävanden.

Och du som då fick en egen ponny? Du blev inte lika ödmjuk och förstående för kostnaderna det innebär att ha egen häst som jag blev som inte fick egen ponny? :confused:

Det är ju bara att ta dig (ponnyägare i unga år) och mig (fick inte häst trots en evig längtan efter det) som exempel! Jag tror inte att jag per automatik har någon slags större förståelse av värdet av "Tillgången Egen Häst" än vad du har. Detta baserat på vad jag läst av det du skriver. Du verkar (trots ponnyn du fick) ändå ha fått den förståelsen. För att dina föräldrar lärde dig det värdet ÄNDÅ.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Ge pengar/spara åt sitt barn = en bortskämd unge som inte lär sig pengars värde och förstår att de måste försörja sig själv? :confused:

Så enkelt tycker jag inte att det är.

Vi har bra ekonomiska resurser för våra barn.
Men samtidigt så är de duktigare på att få pengar att räcka till mycket än vad många av deras kamrater med mindre pengar är.

De är vana att hantera pengar och förstår hur man på bästa sätt skall få ut det mesta möjliga utav dem.
Och det tror jag kommer sig utav att de vet hur vi på olika sätt tjänar pengar, förvaltar pengar och försöker få bra priser och prioritera vad vi vill använda pengarna till.

Det intressanta i detta sammanhang är att de faktiskt gör av med mindre pengar än de flesta jämnåriga trotts att de har mera att göra av med.
Resultatet blir att de har ganska så mycket kvar av t.ex. månadspeng eller semesterpeng eller vad de nu har fått.
Och vid en fråga om hur det kan komma sig, så svarar de att de har ju allt vad de behöver, så varför köpa mera saker?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Finns det några indikationer eller bevis på att föräldrar är mer frånvarande i dag än de var för, säg, 30 år sedan? Då var ytterst ytterst få pappalediga, till exempel. I dag vill vi att kvinnor går tillbaka i arbetslivet igen, är det här problemet ligger?

Nog är väl familjerna generellt mer splittrade idag än förr.
Jag kan inte ge dig någon länk, men jag har svårt att tro någonting annat.
Min poäng är att trygghet inte behöver vara den nackdel du utmålar den till. Trygghet är också någonting som gör att vi vågar utvecklas och växa som människor.
Det är en grundplåt.
Och nej. Jag har inte sagt att det är där problemet ligger. Problemet är mångbottnat. Inte enkelt.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Bostad och utbildning är två av de viktigaste milstolparna i vägen mot att bli vuxen. Givetvis spelar det roll för vem du blir om man inte behöver genomgå prövningen att själv klara det. Vi lär oss något för varje gång vi måste lösa ett problem, och det här är två rejäla problem för de flesta. Och lösningen ger nycklar till att komma på nya vägar.

Men det är ju massor av människor som inte behöver genomgå någon stor "prövning" för att kunna få en bostad. På massor av småorter ute i landet kan du gå in på närmsta bostadsförmedling eller bostadsrättsförening och få en lägenhet nästa dag!
Är då de personerna (som jag som iofs lånade pengar till min första lägenhet, men det var inga dyra kostnader på min hemort. Eller som sambon som fick sin första lgh gratis (ja, en bostadsrätt) när han var 16) mindre "skolade" i att kämpa? Mer bekväma? Mer curlade?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det är det här jag menar med nyanser. Jag tycker det är enormt förenklat att säga att pengagåvor per automatik innebär att barnet blir en odräglig slacker. Så enkelt är det ju inte.

Nej, absolut inte. Jag har aldrig trott att det är så. Jag vet ingenting om denna "etonians" hemförhållanden, mer än att han gick på internat, vilket i sig innebär begränsad föräldrakontakt. Jag var mer intresserad av den detaljen - pengagåvor - just för att jag upplever att föräldrar inte gjort så tidigare och vad det ger och säger om vårt samhälle.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Ett schysst språk och en debatt på en bra nivå fortsättningsvis.

Jahaja, ja det framgick också. Och jag har redan försökt föra den debatten. Men du verkar framhärda i att hänga upp dig på det där.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nog är väl familjerna generellt mer splittrade idag än förr.
Jag kan inte ge dig någon länk, men jag har svårt att tro någonting annat.
Min poäng är att trygghet inte behöver vara den nackdel du utmålar den till. Trygghet är också någonting som gör att vi vågar utvecklas och växa som människor.
Det är en grundplåt.
Och nej. Jag har inte sagt att det är där problemet ligger. Problemet är mångbottnat. Inte enkelt.

Jag menar att vi behöver trygghet, men att det går överstyr.

Visst är familjerna mer splittrade i dag, men å andra sidan var de kanske mindre lyckliga tidigare, då man inte i lika hög utsträckning gick i sär.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

.. jag talar om fenomenet, normen som säger att man ska/bör spara till sina barn, och att det finns en samhällstendens att göra det som inte har funnits lika uttalad tidigare.

Det har alltid varit normen att man gör så om man kan.
Det som är skillnaden nu är att flera kan och inte bara överklassen.

Den normale bonden sörjde ju alltid för nästa generation.
Jorden skulle försörja alla de släkten som skulle komma.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men alla föräldrar älskar väl sina barn? Jag tror du har svårt att hålla isär sak och person här och tolkar mitt ifrågasättande som ett angrepp på dig som mamma. Då är det nog ingen idé att diskutera.

Det är väl klart att alla gör!
Jag menar självklart inte att kärleken är större för att man ger dem ett sparande. Jag menar bara att det är mina argument (som du efterlyst) till att jag sparar och att vi kommer ge honom pengar. Det är faktiskt så enkelt som jag skrev från början:
1. Vi har råd
2. Vi vill göra det!
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nej, absolut inte. Jag har aldrig trott att det är så. Jag vet ingenting om denna "etonians" hemförhållanden, mer än att han gick på internat, vilket i sig innebär begränsad föräldrakontakt. Jag var mer intresserad av den detaljen - pengagåvor - just för att jag upplever att föräldrar inte gjort så tidigare och vad det ger och säger om vårt samhälle.

Här drar du en slutsats. Det var det jag ville åt i mitt första inlägg till dig. Du har bestämt att det är pengarna det beror på.
De flesta föräldrar i Sverige har dessutom inte möjligheter att hjälpa sina barn med så mycket pengar som föräldrarna till den man du talar om.
Det finns säkert fler saker som förändrats i vårt samhälle = andra faktorer.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Men det är ju massor av människor som inte behöver genomgå någon stor "prövning" för att kunna få en bostad. På massor av småorter ute i landet kan du gå in på närmsta bostadsförmedling eller bostadsrättsförening och få en lägenhet nästa dag!
Är då de personerna (som jag som iofs lånade pengar till min första lägenhet, men det var inga dyra kostnader på min hemort. Eller som sambon som fick sin första lgh gratis (ja, en bostadsrätt) när han var 16) mindre "skolade" i att kämpa? Mer bekväma? Mer curlade?

Jo, men du måste ändå göra det. Söka information, hitta ett hem du gillar och fixa flytten.

Jag säger inte att man är curlad om man får det fixat, men jag tror att alla sådana övningar är oerhört värdefulla. Första boendet är ju oerhört symboliskt, egentligen.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Var har jag förutsatt det?
Jag talar inte om DIG, jag talar om fenomenet, normen som säger att man ska/bör spara till sina barn, och att det finns en samhällstendens att göra det som inte har funnits lika uttalad tidigare. Samma sorts norm som talar om för föräldrar att de bör hämta sina barn före klockan 6 och jag undrar varifrån dessa idéer kommer?

Normen att spara handlar nog delvis om att fler har råd/möjlighet att göra det idag än förr (när man kanske levde enbart på en lön).

Att hämta sina barn före 18- tja, har man möjlighet så förstår jag inte varför man inte skulle göra det? om man däremot inte kan göra det så kan man ju inte. Vare sig det gäller sparande eller hämtande.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Här drar du en slutsats. Det var det jag ville åt i mitt första inlägg till dig. Du har bestämt att det är pengarna det beror på.
De flesta föräldrar i Sverige har dessutom inte möjligheter att hjälpa sina barn med så mycket pengar som föräldrarna till den man du talar om.
Det finns säkert fler saker som förändrats i vårt samhälle = andra faktorer.

Nej, det är nog du som bestämmer åt mig.
Det handlar om allt möjligt. Rädsla för pedofiler, rädsla för att låta barn gå 300 meter hem från skolan (något kan ju hända), rädlsa för socker i maten, fett i maten, rädsla för att bli attackerad av grannens hund, etc etc. De här farhågorna hade inte föräldrar för 30 år sedan, vågar jag påstå. I alla fall inte enligt de intervjuer jag har gjort.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Normen att spara handlar nog delvis om att fler har råd/möjlighet att göra det idag än förr (när man kanske levde enbart på en lön).

Det kan jag inte svara på, för det vet jag inte, men jag tror ingen hade kommit på idén.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jo, men du måste ändå göra det. Söka information, hitta ett hem du gillar och fixa flytten.

Jag säger inte att man är curlad om man får det fixat, men jag tror att alla sådana övningar är oerhört värdefulla. Första boendet är ju oerhört symboliskt, egentligen.

Jag tror också det! (och om vi nu återgår till sparandet och pengagåvan så måste ju t ex vår son ändå fixa de sakerna själv. Det är ju han som ska bo där, inte vi. Då måste ju han bestämma).
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Nej, det är nog du som bestämmer åt mig.
Det handlar om allt möjligt. Rädsla för pedofiler, rädsla för att låta barn gå 300 meter hem från skolan (något kan ju hända), rädlsa för socker i maten, fett i maten, rädsla för att bli attackerad av grannens hund, etc etc. De här farhågorna hade inte föräldrar för 30 år sedan, vågar jag påstå. I alla fall inte enligt de intervjuer jag har gjort.

Ska vi nu igen basera en diskussion på intervjuer du gjort med människor du inte kan referera till?
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det har alltid varit normen att man gör så om man kan.
Det som är skillnaden nu är att flera kan och inte bara överklassen.

Men det är en konstig norm, för vem bestämmer hur gott någon annan kan göra, eller ens vad som är gott? jag tycker det verkar oerhört jobbigt att vara förälder av i dag och bli sneglad snett på av andra föräldrar eller dagispersonal.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det kan jag inte svara på, för det vet jag inte, men jag tror ingen hade kommit på idén.

Nej, det är också möjligt. Kanske var det så då att man inte heller såg några ekonomiska faror i framtiden? Att sjukförsäkringen, arbetslöshetsförsäkringen, soc var instanser som man alltid kunde lita på så att säga. Om det nu skulle gå åt h-vete. Det var nog nästan ingen som pensionssparade då heller.
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

jag tycker det verkar oerhört jobbigt att vara förälder av i dag och bli sneglad snett på av andra föräldrar eller dagispersonal.

Ja,

Damned if you do och damned if you don't!

(precis som jag blir ifrågasatt av dig varför jag sparar och tänker ge sonen pengar när han blir stor).
 
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

... mer än att han gick på internat, vilket i sig innebär begränsad föräldrakontakt.

Jag tror inte att internat är bra för barn.
Det ger signaler om att skolprestation är det viktigaste och att familj med mänskliga kontakter baserade på kärlek är oviktiga.

Jag vill absolut INTE skicka mina barn till internat.
Detta baserat på tråkiga erfarenheter inom familjen och de vilsna och aggressiva ungdomar från SSHL som jag får som passagerare på bussen som jag kör.
De verkar då rakt inte att må bra alls.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 625
Senast: Andromedae
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 038
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 567
Senast: mul
·
Gravid - 1år Kanske kan diskuteras om den här tråden verkligen passar under "förälder" men eftersom frågan för mig är direkt kopplad till att jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 117
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp