Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, åh vad jag är ett fan av tradera och säljgrupper på fb när det gäller barnkläder. Jag gillar ju pops kläder och i veckan har jag köpt typ 4 bodys, 2 byxor, 1 par jeans, 1 onsie och 1 pyjamas i strl 62 och 68. Allt från sena kollektioner (använt av ett barn) och har nog lagt max 300-400 inkl frakt för alla dessa plagg. Så värt mot att köpa nytt tycker jag.
Det är faktiskt kanon när de är små! Har insett att för lite större barn så kan det vara svårt då kläderna blir ganska slitna. De används ju en längre tid och utsätts för ett helt annat slitage. Men vi köper mycket begagnat till storebror också. Ffa ytterkläder.
 
Alltså, åh vad jag är ett fan av tradera och säljgrupper på fb när det gäller barnkläder. Jag gillar ju pops kläder och i veckan har jag köpt typ 4 bodys, 2 byxor, 1 par jeans, 1 onsie och 1 pyjamas i strl 62 och 68. Allt från sena kollektioner (använt av ett barn) och har nog lagt max 300-400 inkl frakt för alla dessa plagg. Så värt mot att köpa nytt tycker jag.
Jag loppisshoppar alla barnkläder utom dem vi får i present och det är verkligen galet så mycket billigare det blir. Dessutom loppisshoppar mina rara vänner till honom också😍
 
Jag har ju också ett sämre bröst. Försöker amma på det när liten inte är panikhungrig och pumpa någon/ några gånger per dag för att hålla uppe flödet. Liten verkar få i sig tillräckligt med mat ändå. Är isf mer orolig för vad som händer om favoritbröstet kärvar, men har landat i att jag inte orkar hålla på mer än jag redan gör och att det isf får bli att ge honom ersättning även om det innebär risk för amningskollaps.

Jag gör så gott jag kan och så mkt jag orkar och det tror jag att du också gör ❤

Ja, jag tänker att det ju finns folk med tvillingar som får "ett bröst var" och det fungerar bra så det är väl därför motivationen inte är så hög att jobba vidare med krångelbröstet för min del. Men det blir ju inte så roligt om man skulle få sår eller så på det enda bröstet som fungerar bra... Nja, jag är nog faktiskt bara lat och bekväm, haha!

Vi har också ett klart favritbröst. Jag har ju turen att storebror fortfarande gärna ammar, så han får tömma ur det krångliga bröstet ibland. Annars liggammar vi bara på den sidan. Men det går oftast utmärkt att helamma på bara ett bröst. Det kan bli en ordentlig storleksskillnad bara när produktionen blir ojämn :)

Händigt med en storebror som kan rycka in! Ja mina bröst ser helt galna ut för tillfället, men vad tusan. :D

Alltså, åh vad jag är ett fan av tradera och säljgrupper på fb när det gäller barnkläder. Jag gillar ju pops kläder och i veckan har jag köpt typ 4 bodys, 2 byxor, 1 par jeans, 1 onsie och 1 pyjamas i strl 62 och 68. Allt från sena kollektioner (använt av ett barn) och har nog lagt max 300-400 inkl frakt för alla dessa plagg. Så värt mot att köpa nytt tycker jag.

Verkligen! Bebisens morfar köpte kläder på Polarn och pyret - ett par bodys, en pyjamas, en mössa, ett par strumpor, ett par byxor. Jag höll på att ramla baklänges när jag såg det kvittot! Känns väldigt vettigt med tanke på både miljö och ekonomi att fynda på Tradera och liknande. :)

På BVC tipsade hon om en stor barnklädes-loppis som tydligen hålls någon gång per år i en stad i närheten. Dit måste vi försöka ta oss när den är nästa gång. Det finns nog en del bra barnrelaterade event om man håller lite utkik på Facebook kan jag tänka mig.
 
Jag shoppar också en del på tradera, älskar det! Speciellt till de små, sen blir det ju lite mer slitage eftersom större barn har sina kläder en längre period och sliter mer på dem. Men storasyster vägrar ha något annat än klänning till vardags och det finns det många av i gott skick på tradera!

Vi har också ett favoritbröst förresten, samma som med storasyster. Det är också det andra bröstet som oftast läcker, och generellt bara är lite bråkigare än det andra.
 
Åh, Frank har haft det så jobbigt de två senaste dagarna. Har extremt svårt att komma till ro. Somnar rätt så enkelt men vaknar efter 15-20 min helt tvärt och är otröstligt. Värre på kvällen än på dagen, men tufft då också. Bäst funkar promenad i bärsele, men vi får kämpa då också. Igår kväll somnade han men vaknade efter en stund och det tog sen nästan 2h innan vi lyckades få honom att somna igen. Vi tolkar det inte som magont utan mer övertrött. Kan möjligen härledas till det tredje utvecklingssprånget som ju sägs kräva mkt närhet och visa sig i sämre sömn. Sen har vi haft det sjukt kvavt och varmt så kanske spelar det in också... vi är typ helt slut både jag och sambon... Amningen som strulade tidigare funkar mkt bättre nu, så det är ju bra iaf.

Låter jättetufft 😔 hoppas det går över väldigt snart!

Vår Loke har lite liknande problem. Han blir så övertrött 1-2 ggr per dag och de senaste dagarna har varit jättejobbiga.

Jag ammar ungefär var tredje timme på natten och när han vaknar sista gången som kan vara allt mellan 05.30-07.00 vill han inte somna om igen. Sen tar det jättelång tid innan jag får han till att sova igen. Det kan gå fram till 14-16 innan han vill sova igen och i princip det enda som hjälper är att gå ut med vagnen. Igår sov han en timme på förmiddagen sen tog det ändå till 22.00 innan han somnade igen.. 😫 om han varit vaken och varit glad och lugn hade jag inte klarat men han är ledsen långa stunder och gråter samtidigt. Jättejobbigt och jag känner mig som världens sämsta mamma.
 
Usch, vad tufft! Vi verkar ha ungar av samma skrot och korn😛 Här märks både utvecklingssprång och ökningar tydligt och vår lille har också ofta väldigt svårt både att komma till ro och sen att sova längre stunder.

Det är ju skönt att man inte är ensam och att ens barn inte är ”onormalt”. Jag har ännu inte varit på jobbet och hälsat på med Frank. Tycker det är så jobbigt med mkt folk när han blir missnöjd/ övertrött. Behöver komma över den spärren för det är nog värst för mig. Inte blir det bättre av att kollegans barn som hälsar på alltid är så nöjd och glad...
 
Låter jättetufft 😔 hoppas det går över väldigt snart!

Vår Loke har lite liknande problem. Han blir så övertrött 1-2 ggr per dag och de senaste dagarna har varit jättejobbiga.

Jag ammar ungefär var tredje timme på natten och när han vaknar sista gången som kan vara allt mellan 05.30-07.00 vill han inte somna om igen. Sen tar det jättelång tid innan jag får han till att sova igen. Det kan gå fram till 14-16 innan han vill sova igen och i princip det enda som hjälper är att gå ut med vagnen. Igår sov han en timme på förmiddagen sen tog det ändå till 22.00 innan han somnade igen.. 😫 om han varit vaken och varit glad och lugn hade jag inte klarat men han är ledsen långa stunder och gråter samtidigt. Jättejobbigt och jag känner mig som världens sämsta mamma.
Återigen skönt att man inte är ensam. Vi hade det också så när Frank var nyfödd, att han ibland bara sov typ ett eller två pass på hela dan. När han var typ 8 veckor började han sova 4-5 pass och nu är det kämpigare igen. Precis som du säger skulle det ju inte vara lika bekymmersamt om han inte var så grinig av att inte sova... idag försökte jag förebygga genom att inte ens prova att söva honom på annat sätt än bärsele redan från början, får se om jag lyckas möta Olle i grind, men han sov typ 1h15min då och somnade sedan vid bröstet och sov en timme till, men jag blir ju väldigt låst och får inte mkt gjort här hemma, men det är väl bara att gilla läget. Det är inte ditt fel, man kan ju inte göra mer än sitt bästa för att få dem att komma till ro?
 
Ja, jag tänker att det ju finns folk med tvillingar som får "ett bröst var" och det fungerar bra så det är väl därför motivationen inte är så hög att jobba vidare med krångelbröstet för min del. Men det blir ju inte så roligt om man skulle få sår eller så på det enda bröstet som fungerar bra... Nja, jag är nog faktiskt bara lat och bekväm, haha!



Händigt med en storebror som kan rycka in! Ja mina bröst ser helt galna ut för tillfället, men vad tusan. :D



Verkligen! Bebisens morfar köpte kläder på Polarn och pyret - ett par bodys, en pyjamas, en mössa, ett par strumpor, ett par byxor. Jag höll på att ramla baklänges när jag såg det kvittot! Känns väldigt vettigt med tanke på både miljö och ekonomi att fynda på Tradera och liknande. :)

På BVC tipsade hon om en stor barnklädes-loppis som tydligen hålls någon gång per år i en stad i närheten. Dit måste vi försöka ta oss när den är nästa gång. Det finns nog en del bra barnrelaterade event om man håller lite utkik på Facebook kan jag tänka mig.
Men, oj, vilken present! Jag får typ jättedåligt samvete när jag får så dyra presenter till Frank. Känns som att han ändå inte kan använda grejorna nån längre tid. Ja, klädbytardagar är bra grejor. Det är också bra med kompisar som inte ska ha fler barn så kan man ärva/ köpa begagnat. Sambon fyller ju 40 nästa år så han har ju många kompisar som är färdiga med barn. Vi har typ fått/lånat majoriteten av Franks grejor.
 
Det är ju skönt att man inte är ensam och att ens barn inte är ”onormalt”. Jag har ännu inte varit på jobbet och hälsat på med Frank. Tycker det är så jobbigt med mkt folk när han blir missnöjd/ övertrött. Behöver komma över den spärren för det är nog värst för mig. Inte blir det bättre av att kollegans barn som hälsar på alltid är så nöjd och glad...
Åh, jag känner verkligen igen mig! För att alls komma utanför dörren måste jag stålsätta mig eftersom det är så galet jobbigt att vara ute och gå eller träffa människor med en supergnällig bebis. Vi tar oss ut flera gånger om dagen, men vissa dagar är jobbigare än andra och just nu är han väldigt ledsen och missnöjd nästan jämt.

Idag träffade jag en bekant och hennes lilla bebis och min älskade unge skrek massor. Så jäkla jobbigt! Vi fick avbryta vår promenad två gånger för långa amningspauser på parkbänkar och sen blev jag ändå tvungen att ta upp honom ur vagnen och sätta honom i selen eftersom han var så olycklig (i selen var han också olycklig, men det känns ändå bättre att ha honom nära än i vagnen när han är ledsen). Nu ikväll har han varit helt övertrött och ätit sen kl 17. Så fort jag försöker lämna över honom till sin pappa skriker han (bebisen!) och visar att han är hungrig.

Jag är helt slut. Allt skrik och åsynen av mitt missnöjda olyckliga barn är så utmattande (och så sömnbristen, sömnbristen!).
 
Åh, jag känner verkligen igen mig! För att alls komma utanför dörren måste jag stålsätta mig eftersom det är så galet jobbigt att vara ute och gå eller träffa människor med en supergnällig bebis. Vi tar oss ut flera gånger om dagen, men vissa dagar är jobbigare än andra och just nu är han väldigt ledsen och missnöjd nästan jämt.

Idag träffade jag en bekant och hennes lilla bebis och min älskade unge skrek massor. Så jäkla jobbigt! Vi fick avbryta vår promenad två gånger för långa amningspauser på parkbänkar och sen blev jag ändå tvungen att ta upp honom ur vagnen och sätta honom i selen eftersom han var så olycklig (i selen var han också olycklig, men det känns ändå bättre att ha honom nära än i vagnen när han är ledsen). Nu ikväll har han varit helt övertrött och ätit sen kl 17. Så fort jag försöker lämna över honom till sin pappa skriker han (bebisen!) och visar att han är hungrig.

Jag är helt slut. Allt skrik och åsynen av mitt missnöjda olyckliga barn är så utmattande (och så sömnbristen, sömnbristen!).
Det låter nästan ännu värre än hur jag har det, men då är ditt barn inte så gammalt ännu? Frank är ju född 2 mars så snart 3 månader. Vi har iaf börjat ta med honom ut på lunch, fika och kortare shopping samt till vänner. Ofta upplever jag att det är bra för oss att hitta på nånting då och då. Det blir liksom ett bryt från den jobbiga vardagen och är man med vänner är det oftast nån som vill hjälpa till och hålla eller söva. Sen har ju de flesta förståelse för när det blir gnälligt 👍🏻 Vår pojke gillar ju inte vagnen för tillfället. Kör enbart sele eller sjal. Tänker dock att vi ska göra ett nytt försök med vagn när det är dags för sittdelen. Han är ju nyfiken så borde kunna funka.
 
Igår kväll föddes äntligen vår dotter. Vi mår bra men är trötta och ska nu försöka lära oss detta men amning vilket tydligen inte är helt lätt. Hon har bra sugreflex men verkar tycka bröst är lite onödigt stora och att det är enklare att snutta på sina egna händer eller någons fingrar.
 
Igår kväll föddes äntligen vår dotter. Vi mår bra men är trötta och ska nu försöka lära oss detta men amning vilket tydligen inte är helt lätt. Hon har bra sugreflex men verkar tycka bröst är lite onödigt stora och att det är enklare att snutta på sina egna händer eller någons fingrar.
Grattis ♥️ de där händerna kan verkligen vara överallt!
 
Men, oj, vilken present! Jag får typ jättedåligt samvete när jag får så dyra presenter till Frank. Känns som att han ändå inte kan använda grejorna nån längre tid. Ja, klädbytardagar är bra grejor. Det är också bra med kompisar som inte ska ha fler barn så kan man ärva/ köpa begagnat. Sambon fyller ju 40 nästa år så han har ju många kompisar som är färdiga med barn. Vi har typ fått/lånat majoriteten av Franks grejor.

Eller hur, vissa kläder i storlek 56 börjar kännas tighta med tygblöja nu. :crazy: Han är liksom 3,5 vecka... Vi har också mest begagnat - händigt med storebrorsor som ynglat av sig klart! :D

Igår kväll föddes äntligen vår dotter. Vi mår bra men är trötta och ska nu försöka lära oss detta men amning vilket tydligen inte är helt lätt. Hon har bra sugreflex men verkar tycka bröst är lite onödigt stora och att det är enklare att snutta på sina egna händer eller någons fingrar.

Jaaa, GRATTIS! 🎉🎈 Lycka till med amningen, hon klurar nog ut det snart!
 
Halleluja, 5,5h sömn i natt tack vare att min sambo tog ett lite längre pass! Så jäkla stor skillnad lite mer sömn gör och trots att morgonen varit kämpig känner jag mig hyfsat pigg tack vare de extra sovtimmarna. Från klockan fem har vi sen haft kaskadkräkkalas följt av ombyten, blöjkatastrof och nytt kräkkalas. Vi har jobbat oss igenom fyra bodys på bara några timmar😛

Utöver att vi är väldigt väldigt trötta eftersom vår bebis sover i väldigt korta pass och bara efter digra upprepade läggningar och endast en eller två timmar per natt på annan plats än på mage på mitt eller sambons bröst (då törs vi inte sova!) är det fint att se hur vårt barn utvecklas. Leenden, stora ögon och en allt starkare nacke! Jobbigt bara att han har det så kämpigt med sin lilla mage😟 Jäkla kolikelände! Skönt att det kommer växa bort.

Förlåt att jag hoppar in, jag hör ju inte alls till den här tråden...men det där påminner om hur min lilla (född juni -18) var i början och hon blev en annan människa när jag slutade med ägg. Hennes kusin vat likadan men för honom var det mjölk som var problemet. Nu har jag ju inte alls följt den här tråden, så du kanske redan testat att utesluta mjölk och ägg ur kosten? :o Men att bebisen kaskadkräks och bajsar stora mängder utöver att vara skrikig och allmänt missnöjd låter definitivt mer som allergi än kolik iaf.
 
Igår kväll föddes äntligen vår dotter. Vi mår bra men är trötta och ska nu försöka lära oss detta men amning vilket tydligen inte är helt lätt. Hon har bra sugreflex men verkar tycka bröst är lite onödigt stora och att det är enklare att snutta på sina egna händer eller någons fingrar.

Grattis 💕 hoppas allt gått bra och lycka till med amningen!
 
Vi har haft det riktigt tufft senaste tiden... Idun vill verkligen inte sova. Hon sover relativt bra på nätterna (tack för det iaf!) och har ofta 2 lite längre sovperioder då (2-3 timmar med amning mellan). Men sen...

I förrgår var hon (1 månad gammal) vaken från 09.00 till 00.20!! Visste inte ens att det var fysiskt möjligt för ett spädbarn. Hon sov kanske 3 x 10 minuter på hela tiden däremellan. Vaknar till för ingenting. Problemet är såklart att hon blir övertrött, och då blir hon otröstlig. Hon skriker och skriker, försöker amma, men skriker på bröstet så hon kräks och då skriker hon ännu mer. Hon är i princip alltid vaken mellan fyra på eftermiddagen till midnatt. Hon har säkert lite magknip, men jag tror faktiskt att det primärt är övertröttheten. På dagtid och på natten ammar hon utan problem och somnar ofta om direkt efter att hon ätit och kräks inget. Vi ger henne Minifom och gör mycket magmassage och cyklar med benen osv. På eftermiddagen är hon aldrig glad när hon är vaken. På förmiddagarna sover hon (oftast) ganska bra och är en glad och nöjd bebis som är jättemysig att vara med.

Känns som om vi försökt allt. Vi bär, vaggar, ammar, går på promenad, åker iväg med henne i bilen för att försöka söva, vad som. Ingenting funkar. Det enda som ger viss effekt (om hon inte är för trött) är att min man bär henne i bärsele och går runt i cirklar i vardagsrummet. Då vilar hon ögonen iaf, men går inte in i djupsömn.

Senaste 2 veckorna har inte jag och min man kunnat spendera ens 5 minuter tillsammans efter hans jobb. Direkt när han kommer hem måste en av oss vara på barntröstnings-mission konstant hela kvällen tills vi somnar.

Igår kväll gick mannen först med henne i sele i 1½ timma för att lunga ner henne, sen lyckades jag amma utan att hon kräktes, och sen försökte vi sova. Men varje gång hon lyckades somna till så vaknade hon och blev argare för varje gång. Det enda som fungerade till slut var att jag nästan brottade ner henne och höll fast nappen i munnen på henne (ajajaj i mammahjärtat!). Då somnade hon mitt i ett skrik och sov sedan tungt i 3 timmar.

Jag har konstant huvudvärk och känner mig bitvis rätt skör :( Ffa tycker jag så vansinnigt synd om henne som inte kan sova på eftermiddagarna.
 
Förlåt att jag hoppar in, jag hör ju inte alls till den här tråden...men det där påminner om hur min lilla (född juni -18) var i början och hon blev en annan människa när jag slutade med ägg. Hennes kusin vat likadan men för honom var det mjölk som var problemet. Nu har jag ju inte alls följt den här tråden, så du kanske redan testat att utesluta mjölk och ägg ur kosten? :o Men att bebisen kaskadkräks och bajsar stora mängder utöver att vara skrikig och allmänt missnöjd låter definitivt mer som allergi än kolik iaf.
Kaskadkräkningar har bara inträffat just den där gången jagbeskriver här i tråden och i övrigt verkar frekvensen på blöjbyten ligga inom det normala spannet (det är dock ett väldigt vitt spann, vad jag har förstått). Enligt BVC finns det endast evidens för ett samband mellan mjölkprotein och kolik, men jag har ändå provat att utesluta allt möjligt. Just nu utesluter jag mjölk.:)
 
Vi har haft det riktigt tufft senaste tiden... Idun vill verkligen inte sova. Hon sover relativt bra på nätterna (tack för det iaf!) och har ofta 2 lite längre sovperioder då (2-3 timmar med amning mellan). Men sen...

I förrgår var hon (1 månad gammal) vaken från 09.00 till 00.20!! Visste inte ens att det var fysiskt möjligt för ett spädbarn. Hon sov kanske 3 x 10 minuter på hela tiden däremellan. Vaknar till för ingenting. Problemet är såklart att hon blir övertrött, och då blir hon otröstlig. Hon skriker och skriker, försöker amma, men skriker på bröstet så hon kräks och då skriker hon ännu mer. Hon är i princip alltid vaken mellan fyra på eftermiddagen till midnatt. Hon har säkert lite magknip, men jag tror faktiskt att det primärt är övertröttheten. På dagtid och på natten ammar hon utan problem och somnar ofta om direkt efter att hon ätit och kräks inget. Vi ger henne Minifom och gör mycket magmassage och cyklar med benen osv. På eftermiddagen är hon aldrig glad när hon är vaken. På förmiddagarna sover hon (oftast) ganska bra och är en glad och nöjd bebis som är jättemysig att vara med.

Känns som om vi försökt allt. Vi bär, vaggar, ammar, går på promenad, åker iväg med henne i bilen för att försöka söva, vad som. Ingenting funkar. Det enda som ger viss effekt (om hon inte är för trött) är att min man bär henne i bärsele och går runt i cirklar i vardagsrummet. Då vilar hon ögonen iaf, men går inte in i djupsömn.

Senaste 2 veckorna har inte jag och min man kunnat spendera ens 5 minuter tillsammans efter hans jobb. Direkt när han kommer hem måste en av oss vara på barntröstnings-mission konstant hela kvällen tills vi somnar.

Igår kväll gick mannen först med henne i sele i 1½ timma för att lunga ner henne, sen lyckades jag amma utan att hon kräktes, och sen försökte vi sova. Men varje gång hon lyckades somna till så vaknade hon och blev argare för varje gång. Det enda som fungerade till slut var att jag nästan brottade ner henne och höll fast nappen i munnen på henne (ajajaj i mammahjärtat!). Då somnade hon mitt i ett skrik och sov sedan tungt i 3 timmar.

Jag har konstant huvudvärk och känner mig bitvis rätt skör :( Ffa tycker jag så vansinnigt synd om henne som inte kan sova på eftermiddagarna.


Låter tufft! 😔 Min lille är också vaken i stort sett hela dagarna (vilket jag också tycker är märkligt, även jag trodde att småttingar sov mkt mer!), men är bara ngr kvällar/nätter ibland som han blir övertrött. Då kör vi också sele, alternativt kan liggamning funka i ett mörkt rum. Har tyvärr inga bättre tips.. Han är dock lite äldre än din, fem veckor. I och med att han är ganska så hyfsat nöjd oftast så försöker vi inte söva honom förens framåt läggdags för oss vuxna. Vet inte om det är dumt?
Visst ja, glömde bort att vi faktiskt tagit till en flaska ersättning för att få honom somna till natten plus sova längre. Funkar bra, men tror det har lite att göra med att jag har för liten mjölkproduktion i förhållande till vad han äter.. Han blir liksom inte nöjd till kvällen/natten annars. 🤔 (innan vi började med flaskan så skrek han och slog på mina bröst på kvällarna i frustration, stackarn!)

Hoppas det vänder för er, kan ju vara en fas? ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 638
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 715
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 901
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 615
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp