Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ropade hej för tidigt... Vi fick visserligen nästan 2 timmars sömn på dagen idag, men nu helt otröstligt barn som gråter så hon kiknar :(
 
Jag ropade hej för tidigt... Vi fick visserligen nästan 2 timmars sömn på dagen idag, men nu helt otröstligt barn som gråter så hon kiknar :(

Det låter ju ändå skönt att det fungerade för stunden, håller tummarna för att det bara är ett tillfälligt bakslag nu!
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥

Men fy, du gnäller verkligen inte och det är fruktansvärt att du ska behöva ha det så här! Jag hade också en plågsamt lång och utdragen latensfas, liksom för dig hjälpte inte morfin och jag kräktes hejdlöst. Slutade med att jag fick åka in och få epidural fast jag bara var några cm öppen och då kunde jag sova i 8 timmar, efter det fick jag värkstimulerande. Vet att dom helst inte ville sätta eda eftersom det kan försämra värkarbetet men jag var helt slut som människa. Ring förlossningen igen och säg att det är ohållbart, jag grät så hejdlöst så sambon fick göra det åt mig och det tror jag kanske hjälpte med.
Hoppas det sätter igång ordentligt för dig snart :heart
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥

Stackare det låter helt fruktansvärt!
Du är en kämpe som ens orkar skriva inlägg här 💕
Hoppas verkligen det kommer igång ordentligt för dig!
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥
Men din stackare, det där är väl fullt befogat "gnäll" om något! Håller tummarna för att det kommer igång snart, eller att du får ordentlig hjälp med smärtlindring.
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥

Men gudars, det låter ju helt galet! Hoppas det dragit igång ordentligt nu, eller att du får bra hjälp! :heart
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥

Låter riktigt vidrigt. Jag hade också en lång latensfas men inte alls så tätt mellan värkarna och jag kunde äta. Det var jobbigt nog ändå. Det verkar dock krävas mycket för att se ska sätta igång en förlossning iaf om det är första barnet. Men jag upplevde att de var måna om att man både skulle gå sova lite iaf och äta. Hoppas verkligen att du har fått hjälp eller får det väldigt snart.
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥

Stackare! Hoppas du får ngn hjälp snart, sådär kan du ju inte ha det!
 
Idag har jag och bebis varit ute på vårt första egna äventyr. Till handelsträdgården. :D Jag var alldeles nervös innan. Inget gråt i bilen varken dit eller hem och när vi var där satt han och kikade en stund och sen ammade vi i ringsjalen. Så en bra premiärtur alltså! Den här nervösa mamman hade turen att få en bra nybörjarbebis. Imorgon blir det mer äventyr för då ska vi åka och rösta.

Sen råkade det hända en grej. Jag fick ögonen på en sele och oturligt nog är det ju mors dag imorgon så jag hittade en anledning att köpa den... Men jaja, grattis mig! :angel: Och grattis alla ni andra mammor imorgon. :)
 
Här rullar det på men en överlag väldigt nöjd bebis. Lite kinkig ett par timmar i natt då hon ville äta en gång i timmen men det är ju fullt normalt. Idag var vi på återbesök och provtagning för PKU. Hon är nästan tillbaka på födelsevikten knappt 4 dygn gammal. Amningen fungerar riktigt bra, det rann till ordentligt i går minst sagt. Fick pumpa lite imorse för hon hade aldrig pallat att äta upp allt det. Fick lätt ut 25 ml ur varje bröst på några minuter. Lite ömt när hon tar tag och börjar suga men det är väl en vanesak vi försöker få så stort tag som möjligt men det är inte helt lätt.

Att klappa och snusa på bebishuvud är supermysigt, hoppas hon har så mjukt hår länge.

Om förlossningen för den som vill läsa, har svårt att bestämma mig för om den är "hemsk" eller inte. Den slutar bra iaf.

Började skriva ner en förlossningsberättelse men när jag kommit 2 a4 så orkade jag inte mer just då. Jag kommer inte lägga upp hela den då det innehåller väldigt mycket medicinskt. Jag delar upp förlossningen i fyra delar.

Latensfasen bf+10-14
Oregelbundna värkar främst på nätterna. De sista dagarna konstant smärta i vänstra nedre delen av magen. Troligen den värsta delen rent mentalt.

Första delen av förlossningen BF +15
Natten innan planerad induktion börjar börjar värkarna på riktigt. Känns ungefär som jag förväntat mig. Skrivs in tidigt på morgonen. Efter några timmar får jag värkar helt utan pauser emellan, då har jag badat och provat lustgas. Ber att få en epidural vilket jag snabbt får. Efter det några trevliga "sköna" timmar. Öppen 7 cm ca kl 12.

Andra delen av förlossningen.
Skiftbyte av personalen ca kl. 14. Ny undersökning och fortfarande vara 7 cm öppen. De beslutar att ta hål på hinnorna. Bebis hjärtljud störtdyker och det blir minst sagt full fart i rummet. De är nog på väg att avbryta förlossningen helt när hjärtljuden tillslut blir bättre. Hör att de förbereder en spruta Bricanyl. Efter detta så sker så många olika medicinska grejer att jag nog inte minns allt. Massor av sladdar och en droppställning har jag iaf resten av förlossningen. Vatten spolas in via dropp i livmodern då bebis har bajsat rätt rejält. Efter incidenten med hjärtljuden släpper epiduralbedövningen på höger sida medan vänster är fortsatt väldigt välbedövad (verkar ha nedsatt cirkulation till och med). Sen jobbar vi på ganska många timmar för att komma framåt utan större framgång. Det görs olika undersökningar, urintappningar och jag går en del olika mediciner. De ökar oxytocindroppet kontinuerligt och är uppe på höga doser fram mot kvällen (runt kl. 20). Tillslut blir jag rätt irriterad/ledsen på att det trycker på som 17 i värkarna och jag får inte sitta på pilatesbollen för då kan de inte se sina kurvor. Jag uttrycker mig mindre fint om att det känns som om vissa delar håller på att sprängas när vi kallar in BM och hon blir glad för du har det ju gått framåt.

Tredje delen av förlossningen
Det visar sig att helt plötsligt har kroppen bestämt sig för att bebis ska ut. Så när utdrivningen väl börjar tar det bara 14 minuter så är hon ute. Ligger på sidan och fascineras av kroppens styrka, hur stor melonen (barnet) egentligen är och tänker att jag inte vill föda barn igen :laugh: Lyckas följa instruktionerna riktigt bra tycker jag. Bebis har de senaste veckorna legat väldigt långt ner så det var inte så lång bit kvar när jag väl fick börja trycka på.

Trots det väldigt snabba förloppet på slutet fick jag inga bristningar utan bara ett par små skrapsår som de sydde ihop med totalt 4 stygn. Efter drygt 4 timmar får vi åka till BB. Troligtvis hade det gått snabbare om de inte haft fullt upp på andra rum.

Ingen jättebebis trots 15 dagar över tiden. 3910 g och 53 cm, en tjej som inte riktigt fått något namn än. Vi har ett vi överväger men har inte fattat något slutgiltigt beslut, .

Trots allt det medicinska strulet och mina täta värkar var det en inte allt för hemsk upplevelse och jag var aldrig direkt rädd. Litade fullt ut på personalen som överlag var jättebra. Vissa gulligare än andra men alla superproffsiga. Är helt fascinerad över vilken kompetens en barnmorska måste besitta både medicinskt och i kontakten med människor och för att kunna hantera när det svänger så otroligt snabbt som det gjorde i mitt fall. Från hur lugnt som helst till nästan urakut kejsarsnitt på några minuter, då gäller det att fatta rätt beslut. Sen har de ju läkare att konsultera men de är inte alls lika närvarande.
 
Idag har jag och bebis varit ute på vårt första egna äventyr. Till handelsträdgården. :D Jag var alldeles nervös innan. Inget gråt i bilen varken dit eller hem och när vi var där satt han och kikade en stund och sen ammade vi i ringsjalen. Så en bra premiärtur alltså! Den här nervösa mamman hade turen att få en bra nybörjarbebis. Imorgon blir det mer äventyr för då ska vi åka och rösta.

Sen råkade det hända en grej. Jag fick ögonen på en sele och oturligt nog är det ju mors dag imorgon så jag hittade en anledning att köpa den... Men jaja, grattis mig! :angel: Och grattis alla ni andra mammor imorgon. :)
Visst är ringsjal underbart?! Så himla enkelt att ha med, inget knyta och joxa utan bara stoppa ner bebis och dra åt :love:
 
Visst är ringsjal underbart?! Så himla enkelt att ha med, inget knyta och joxa utan bara stoppa ner bebis och dra åt :love:

Åh, ringsjal kanske jag ska kolla in! Gillar inte alls de där man ska knyta. Annars har vi köpt en ergobaby omni 360 cool air som både vi och Idun älskar. Hade inte överlevt koliken utan den 😍😍
 
Åh, ringsjal kanske jag ska kolla in! Gillar inte alls de där man ska knyta. Annars har vi köpt en ergobaby omni 360 cool air som både vi och Idun älskar. Hade inte överlevt koliken utan den 😍😍
Ja gör det, jag ångrar lite att jag inte testade den ordentligt med förra barnet :p jag har sele också som ju avlastar mycket bättre, men för korta, snabba stunder typ in på affärn eller en stund hemma så tycker jag ringsjalen är smidigare. Tar ju dessutom mycket mindre plats att ta med!
 
Här kommer gnäll från mig. Bf imorgon. Vattnet gick 4.30 torsdag morgon, då startade också värkar med 3-5 minuters mellanrum. Värkarna har hållt i nonstop sedan dess, och går inte sova sig igenom vilket gör att jag inte fått någon sömn alls. Kräks även upp all mat jag försökt pilla i mig, blir bara någrs klunkar vatten emellanåt. Blek och kallsvettig och skakig i hela kroppen, men blev hemskickad både igår och idag med morfin och sömntablett. Vilket inte hjälpte alls igår. Det värsta är att jag inte öppnat mig en enda cm! Tappen är inte ens helt riktad åt rätt håll och bebis inte "nere" alls. Håller på att ge upp helt 😣 ny koll imorgon och eventuellt igångsättning, fattar inte hur jag ska orka med det utan näring eller sömn. Har så smärtsamma värkar nu att jag knappt vet var jag ska ta vägen😥
Du är inte alls gnällig, det låter hemskt! Här blir man alltid igångsatt senast på tredje dagen efter vattenavgång med tanke på infektionsrisken. Hoppas att ni snart har bebis hos er!
 
Visst är ringsjal underbart?! Så himla enkelt att ha med, inget knyta och joxa utan bara stoppa ner bebis och dra åt :love:

Verkligen! Bästa uppfinningen. Nu har jag inte riktigt fått in snitsen för när bebisen sitter upprätt än med ringsjal eftersom han alltid bara vill äta när han är hos mig... Men äta i ringsjal - det har vi ju tränat på mycket nu så det kan vi. :D

Är lite avis på pappan och mormorn som bara kan ha honom i sele eller i famnen och han är nöjd och glad. Hos mig ska det bara ätas i all evig tid. Ingen tid för annat!
:p
Åh, ringsjal kanske jag ska kolla in! Gillar inte alls de där man ska knyta. Annars har vi köpt en ergobaby omni 360 cool air som både vi och Idun älskar. Hade inte överlevt koliken utan den 😍😍

Ja gör det! Jag köpte min för ett par hundra på Tradera. :) Väldigt smidig både att använda och ha med. Vi har också en ergobaby fast original. Hur bra som helst tycker vi också :up: Det underlättar verkligen i vardagen med bärdon. Att den hjälper i koliken är ju fantastiskt!
 
Jag (vi) håller på att krascha fullständigt. Flera nätter på rad igen med bara en eller två timmars sömn och jag håller på att gå sönder alldeles. Ledsen bebis även dagtid och jag vet inte hur jag ska klara mig på bara någon timmes sömn per dygn. Vi har haft det såhär i två månader nu och jag har konstant hjärtklappning, ser syner i ögonvrån och är illamående, har huvudvärk och är jätteyr nästan jämt. Sömnbrist är verkligen tortyr.
 
Men, oj vad det låter tufft! Om jag minns rätt fanns det ingen släkting på nära håll som kan avlasta? Finns det ngn vän som iaf kan ta över några timmar om inte annat på dagen? Finns det möjlighet för er att ha delade sovrum och dela upp natten mellan er? Skickar en styrkekram!
 
Men, oj vad det låter tufft! Om jag minns rätt fanns det ingen släkting på nära håll som kan avlasta? Finns det ngn vän som iaf kan ta över några timmar om inte annat på dagen? Finns det möjlighet för er att ha delade sovrum och dela upp natten mellan er? Skickar en styrkekram!
Det finns en släkting som kan hjälpa, men hen är sjuk sedan någon vecka. Eftersom vår bebis vill äta jämt är det svårt att be vänner ta honom, särskilt nu sen han började vägra ta flaska med utpumpad bröstmjölk. Vem vill gå ut och gå med en gallskrikande bebis, liksom? BVC är kort om personal, tydligen, så vi får vackert vänta några veckor på nästa tid och annars kontakta barnakuten (som tydligen ibland lägger in familjer som inte alls får sova), socialen eller psykakuten, enligt vår BVC-sköterska (som är jättebra och helt och hållet håller med om att psykakuten knappast kan hjälpa oss, men det är vad hon kan hänvisa oss till). Tack för styrkekramen❤️
 
Åh :( skickar också en styrkekram. Vet hur dåligt jag mår efter EN natts utebliven sömn och även om vi alltid sover lite för lite får vi nog 5 timmar/natt åtminstone vilket i normala fall är katastrof men just nu funkar det faktiskt.

Det är inte heller August som stör sömnen utan storebror som plötsligt börjat vakna före klockan 5 O_o

Han blev hemskickad från dagmamman i fredags då han kräktes vilket han fortsatte med hemma. Om två barn var körigt att rodda själv så var det inget mot två barn varav ett kräksjukt!! Hoppas så innerligt att lillebror inte blivit smittad :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 121
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 323
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 314
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 177
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp