Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar som att det är lugnt här, för stunden.
Flytningarna slutade hela under förmiddagen och har inte haft ont sen lunch igår.
Har fått tid för UL 22/10... Då är jag i v 12+1.
Ska dock ringa min BM och be om hjälp att få ett ännu tidigare UL, pga allt som varit.
Känner att jag behöver se hjärtslag för att kunna slappna av nu!
 
Verkar som att det är lugnt här, för stunden.
Flytningarna slutade hela under förmiddagen och har inte haft ont sen lunch igår.
Har fått tid för UL 22/10... Då är jag i v 12+1.
Ska dock ringa min BM och be om hjälp att få ett ännu tidigare UL, pga allt som varit.
Känner att jag behöver se hjärtslag för att kunna slappna av nu!

Håller verkligen tummarna för dig att allt ska gå vägen den här gången! Hoppas att det var ofarliga flytningar och att du kan få tid för tidigare ultraljud för att bli lugnare.
 
Är det någon av er som varit på tidigt ultraljud? Alltså innan kub.. tänkte vad man kan se och om det alltid är vul då?

Jag har varit på flera stycken i v. 6-9 pga att jag var dålig av överstimulering. (Egentligen ville de kolla vätska och storlek på äggstockar) Det de kunnat se var att fostret växt lite mellan gångerna och sista gångerna kunde de se att hjärtat pickade. Alltid vaginala ultraljud.
 
Är det någon av er som varit på tidigt ultraljud? Alltså innan kub.. tänkte vad man kan se och om det alltid är vul då?

Jag har varit dels pga försvunna gravidsymptom. Då sågs på storlek och hjärtfrekvens vid vaginalt ul. Denna gång var det för att bestämma hur långt jag var. Kunde utifrån se storlek, att hjärta slog och att det var i livmodern, men inga detaljer.
 
Är det någon av er som varit på tidigt ultraljud? Alltså innan kub.. tänkte vad man kan se och om det alltid är vul då?
Jag gjorde ju privat för jag ville se om det fanns nån där, v 8+5. Det gjordes vaginalt och särskilt mycket såg man inte, utan fostret med tickande hjärta och en bit av gulsäcken. Kanske gick att urskilja huvud och kropp typ och så mättes ju graviditetslängden. Vet att det ibland görs utanpå magen även så tidigt men det gavs inte som alternativ för min del.
 
Verkar som att det är lugnt här, för stunden.
Flytningarna slutade hela under förmiddagen och har inte haft ont sen lunch igår.
Har fått tid för UL 22/10... Då är jag i v 12+1.
Ska dock ringa min BM och be om hjälp att få ett ännu tidigare UL, pga allt som varit.
Känner att jag behöver se hjärtslag för att kunna slappna av nu!


Håller verkligen tummarna för dig att allt är ok! :)
 
Jag har sjuk ångest idag. Jag ska berätta för min ena arbetsgivare att jag är gravid idag. :nailbiting:
Vill egentligen vänta men jag måste på grund av regler att jag inte får vara i operativ tjänst under graviditeten pga rök och så vidare kan skada fostret.

Har ännu mer ångest för att berätta för min andra arbetsgivare (min heltidstjänst). Fick mitt drömjobb i februari i år och jag vet att jag inte borde känna såhär men känns som jag sviker dem nu, visst är det sjukt att känna så??
 
Är det någon av er som varit på tidigt ultraljud? Alltså innan kub.. tänkte vad man kan se och om det alltid är vul då?

Jag har gjort i v 9+3 och det gjordes på magen. Man kunde se att hjärtat slog, att fostret var så stort som det borde utifrån graviditetslängd och även en initial bedömning kring nackspalt och fysiologi inför kub.
Hur mycket man ser beror dock väldigt mycket på hur skicklig personen vid ultraljudet är och hur bra maskin de har.
 
Nu känns det lite mer på riktigt. Fått tid för informationsträff, inskrivning och UL, långt kvar dock i slutet av oktober/början av november.

Har inte särskilt mycket symtom, lite illamående ibland men tänker jag på något annat märks det inte. Det tydligaste är ömma och spända bröst, irriterande, inte skönt att jogga med eller träna styrka liggandes på mage.

Tar ni några kosttillskott? Jag har några tabletter kvar av kosttillskott för kvinnor kvar men funderar på om jag borde fortsätta med dem, inte ta några tillskott alls eller köpa "gravid"-tillskott när de är slut.
 
Nu känns det lite mer på riktigt. Fått tid för informationsträff, inskrivning och UL, långt kvar dock i slutet av oktober/början av november.

Har inte särskilt mycket symtom, lite illamående ibland men tänker jag på något annat märks det inte. Det tydligaste är ömma och spända bröst, irriterande, inte skönt att jogga med eller träna styrka liggandes på mage.

Tar ni några kosttillskott? Jag har några tabletter kvar av kosttillskott för kvinnor kvar men funderar på om jag borde fortsätta med dem, inte ta några tillskott alls eller köpa "gravid"-tillskott när de är slut.

Smiter in och tjuvläser. Hör hemma i tidigare trådar, senast Sommar 2018.

Du bör få i dig minst 500 mikrogram folsyra om dagen. Så att ta tex Aco gravid eller liknande är att rekommendera. Folsyra är särskilt viktigt under de första 12 veckorna, men jag fortsatte med tabletterna hela vägen.
 
Nu känns det lite mer på riktigt. Fått tid för informationsträff, inskrivning och UL, långt kvar dock i slutet av oktober/början av november.

Har inte särskilt mycket symtom, lite illamående ibland men tänker jag på något annat märks det inte. Det tydligaste är ömma och spända bröst, irriterande, inte skönt att jogga med eller träna styrka liggandes på mage.

Tar ni några kosttillskott? Jag har några tabletter kvar av kosttillskott för kvinnor kvar men funderar på om jag borde fortsätta med dem, inte ta några tillskott alls eller köpa "gravid"-tillskott när de är slut.
Vanlig multivitamin brukar innehålla a-vitamin, vilket inte bör tas under graviditet
 
Jag har sjuk ångest idag. Jag ska berätta för min ena arbetsgivare att jag är gravid idag. :nailbiting:
Vill egentligen vänta men jag måste på grund av regler att jag inte får vara i operativ tjänst under graviditeten pga rök och så vidare kan skada fostret.

Har ännu mer ångest för att berätta för min andra arbetsgivare (min heltidstjänst). Fick mitt drömjobb i februari i år och jag vet att jag inte borde känna såhär men känns som jag sviker dem nu, visst är det sjukt att känna så??

Hur gick det? Försök att inte ha dåligt samvete! Du har rätt att bli gravid och det är inget konstigt :) Men jag förstår din känsla.
 
Tar ni några kosttillskott? Jag har några tabletter kvar av kosttillskott för kvinnor kvar men funderar på om jag borde fortsätta med dem, inte ta några tillskott alls eller köpa "gravid"-tillskott när de är slut.

Jag äter folsyra, D-vitamin och snälla järntabletter då jag inte har några imponerande järndepåer. Folsyra köpte jag nyss en ny burk så jag tänkte göra slut på den även om den kommer räcka en bra bit förbi vecka 12.
 
Gyn tar inte bokade tider här, utan isåfall måste jag boka privat.

Känner mig inte såpass orolig att åka in till gynakuten eftersom jag jobbar dom tiderna som det är öppet där :crazy:

Ringde till en privat klinik igår men hon bad mig återkomma vid ett senare tillfälle då hon inte hunnit plocka fram kalendern :confused:
 
Hur gick det? Försök att inte ha dåligt samvete! Du har rätt att bli gravid och det är inget konstigt :) Men jag förstår din känsla.

Det gick bra, och kändes skönt efteråt. Samtidigt som jag vet att jag ställer till det för dem nu, eftersom de redan innan detta hade personalbrist. Men jag ska försöka att inte tänka så.
Tänkte jag ska vänta ett par veckor till med att berätta för min ordinarie arbetsgivare.
 
Tack för svar! @em-pirre , @Hjartagna och @Ja88

De jag har ätit passar in på livsmedelsverkets rekommendationer för gravida såg jag nu när jag kollade men nu har jag köpt en burk kosttillskott för gravida istället :up:

Angående A-vitamin så har jag mycket väl vetat om att man inte ska överdoser vid graviditet men hade helt glömt bort. Men tack och lov var det inte alls mycket i kosttillskottet jag har tagit nu, långt under den maxgräns som stod på livsmedelsverkets hemsida.
 
Det gick bra, och kändes skönt efteråt. Samtidigt som jag vet att jag ställer till det för dem nu, eftersom de redan innan detta hade personalbrist. Men jag ska försöka att inte tänka så.
Tänkte jag ska vänta ett par veckor till med att berätta för min ordinarie arbetsgivare.

Vi har också personalbrist och svårt att hitta personal med rätt kompetens. Känns lite jobbigt då företaget kommer behöva dra ned på uppdrag om vi inte hittar minst 1 anställd till innan jag går hem. Och då vet jag inte hur mycket jobb där är när jag kommer tillbaka...

MEN jag är glad ändå 😊 och chefen gläds med mig 😊 (det hjälper mycket).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
20 959
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 687
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 872
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 130
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp