Bukefalos 28 år!

Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Ja jag fick en så smart ide förstår du, det tar ju sådan tid att skicka alla pm med roller så jag tänkte att jag tänkte att jag skickar till alla som ska ha samma roll sammtidigt:idea: Ulvarna var ju inget problem men det var mindre smart att skicka till alla bybor samtidigt :o vilket någon av dem påpekade. Så jag lottade om och skickade ännu fler pm :cool: :D

Hahaha! Kanske ska testa det någon gång, se om någon reagerar :D
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Kan ni kolla på det här. Jag har försökt att skriva en definition på vad jag avser med hint (eller vad man nu vill kalla det) eftersom jag behöver något att gå efter. Vad tror ni:

Med hint avses:
* Att utan motivering lämna ut information som kan antyda den egna rollen (undantag – bybo).
* Att utan motivering lämna ut information som man har fått genom sin specialroll.

Det är naturligtvis ok att försöka få fram det man fått veta men då får man teoria om det!
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Vet inte om jag vågar skriva att jag vid närmare eftertanke håller med dig...:cool:

Hmmm... tror ni man kan ha "statister" som är nu levande personer i berättelsen eller bör jag... eh - maskera dem?

Jag förstår inte alls vad du menar med statister? Menar du att du ska namnge roller efter levande personer? Eller något annat?
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Finns det något annat sätt att hinta än på de två olika sätt du skrivit? :p

/Sasse - som alltid misslyckas att hinta oavsett om det är okej med hintar eller ej. :cool:
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag förstår inte alls vad du menar med statister? Menar du att du ska namnge roller efter levande personer? Eller något annat?

Inte spelar-rollerna, jag har några statister med i själva ramberättelsen.

Typ:

REGERINGEN (Ulvspel)


Alt 1

Fredrik Reinfeldt började bli väldigt trött på att ständigt torska i boule mot Annie Lööf. Inte nog med det, hon var en :devil: på flipper också. Blabla.

Alt 2

Reine Fredriksson BLABLA ...mot Lova Annien.

Ja, ni fattar... (?)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Du behöver inte maskera tycker jag! Det värsta som kan hända är väl att Aftonbladet snokar upp det: "Efter den lyckade RGB-kuppen har nu landets hästtokar övergått till att fiktivt döda Di Leva och Randelid!!" (Fiktivt kommer givetvis att tryckas på löpet i storlek 8 eller något.) ;)

Jag personligen föredrar att det finns en rollista med, men gärna en hel del fler än de som verkligen är med framför en helt dold rollista. :)

Ulvspelsforat är nerlagt tror jag, så om någon letar upp rollerna Sasse skrev in i förra anmälningstråden och kastar in dem här kommer vi ju att ha dem sparade här för framtida bruk. :) Om någon känner sig manad alltså! :p
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Kan ni kolla på det här. Jag har försökt att skriva en definition på vad jag avser med hint (eller vad man nu vill kalla det) eftersom jag behöver något att gå efter. Vad tror ni:

Med hint avses:
* Att utan motivering lämna ut information som kan antyda den egna rollen (undantag – bybo).
* Att utan motivering lämna ut information som man har fått genom sin specialroll.


Jag räknar inget av det där som hintar, Då kan man ju inte skriva vad man tror om någon utan att ha en teori och det blir konstigt.

För mig är en hint att man talar om vilken roll man har antingen direkt eller med "omskrivningar". Men det är en svår gräns att dra.

Jag gillar för övrigt även att ha lekar där hintar är tillåtet, men det kräver en viss typ av spelare som inte drar sig för att spela ett högt spel och ljuga vilt om vilken roll de har. Jag har tex. varit med i en lek där det var tre personer som påstod sig vara siare, tänk er att försöka bestämma vem man ska rösta på då när alla siare har olika åsikter om vem som är ond och god :rofl:
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Kan du mena mina megainlägg i andra anmälningstråden? Sida 32 tror jag. Kanske ska lägga in dom här också :p

Jag har sparat dom i word t.o.m :D

*kl*
Lekstart torsdag eller fredag funkar inte alls för mig, så isåfall får jag hoppa av (alternativt missa första röstningen). Blir det dold rollista hoppar jag nog ändå, tycker själva poängen med logik och strategi försvinner lite då.
 
Senast ändrad:
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

YES! Kanske är detta vår chans att äntligen få den uppmärksamhet vi förtjänar! Med andra ord får Ranis & Co vara kvar.

Fast... kanske skall jag istället ta "Lasse Anrell på kändishoppning i Globen"? Men det temat kan få vänta till eventet närmar sig.

Jag skall leta efter rollerna och klistra in dem, men det får nog bli imorgon. Går för närvarande arbetsmiljökurs i Stockholm och det är tidigt upp och långa dagar.

Nu började jag titta på gamla klipp från Helt Appropå (angående att driva med politiker) så nu dör jag snart:rofl:
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag har tex. varit med i en lek där det var tre personer som påstod sig vara siare, tänk er att försöka bestämma vem man ska rösta på då när alla siare har olika åsikter om vem som är ond och god :rofl:

:D:D:D

Men, vad räknar du som hint? (Jag ältar den här frågan av och till, bara så du vet)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag personligen föredrar att det finns en rollista med, men gärna en hel del fler än de som verkligen är med framför en helt dold rollista. :)

Ja det är nog bäst spekulationerna om vilka roller som är med blir lite röriga annars eftersom en del roller fungerat olika vid olika tillfällen.

Dock ska man undvika oklar rolllista överhuvudtaget om det är någon nybörjare med för det är svårt för dem att gissa vilka roller som kan finnas med. Är det någon ny på listan?

Till Myrten: Det är inga problem det får "verkligheten" tåla tycker jag.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

:D:D:D

Men, vad räknar du som hint? (Jag ältar den här frågan av och till, bara så du vet)

Vill du ha exempel? Det är svårt att säga men det här skulle jag nog räkna som hint.

"Det finns anledningar till att man ändrar åsikt om någon efter natten" förslagsvis sagt av någon som ganska tvärt bytt åsikt om en person.

Men inte det här(det tycker jag alltså borde vara helt okej):

"Jag blir mer och mer misstänksam mot Mammas, hon "slingrar sig" på samma sätt hon brukar göra när hon är ond"
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Eftersom den förra anmälningstråden kommer försvinna förr eller senare så lägger jag in rollerna i denna nya tråd också.


Magikern - När denna dör i lynchning så drar den med sig en ulv i fallet. Demonen medverkar i lottningen vid fallet men är immun mot att dö, det vill säga: faller lotten på demonen så går magikern döden till mötes på egen hand. Om magikern blir uppäten så blir den omvandlad till ulv. Immun mot demonen.

Det svarta fåret - Är med i ulvpakten och känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna. Visas som god i sior.

Älva – Är en busig varelse som inte vill något illa men råkar hamna i de mest lustiga situationerna.
Får två sior. Tar över änglens roll om denna dör, men får bara skydda varannan natt.

Jägaren - Har vid sin död möjlighet att ta med sig en deltagare i döden.

Självmordsbombaren - Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM.

Kärleksparet - Är två slumpvis ihop-parade deltagare (kan alltså bli en ulv och en bybo), som får veta om varandra, men
inte varandras roller, och helst får dom inte heller prata privat. Dör en ur paret så dör även den andra automatiskt!
Vilket gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.

Silversmedens dotter - Vid första ulvattacken så skyddas Silversmedens dotter mot att ätas, vid andra attacken så är hon inte lika lycklig dock.

Magistern - När den dör finner byborna en bokstav i hans/hennes hus. Denna bokstav kan man finna i ett ulvnamn (LL väljer).

Smeden - Överlever en ulvattack, vid andra attacken så får en av ulvarna inte rösta vid nästkommande lynchning. Om smeden dör vid lynchning händer ingenting.

Bagaren - När han/hon blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör.

Häxan - Kan kasta ut förtrollningar en av varje per spel
1. En bybo kan inte rösta vid nästa lynchning
2. Siaren får endast veta ond eller god vid en natt.
Tillhör ulvpakten.

Spåraren - Spenderar hela sin vakna tid med att leta ulvspår. Han kan under två nätter i spelets gång välja att stanna uppe hela natten och följa ett spår istället för att sova. Han får då reda på den ulvens identitet, men blir så trött dagen efter att han inte kan tänka klart när han röstar. Istället slumpar LL fram en person han måste rösta på, med motiveringar.

Är immun mot demonen.

Alternativ till spåraren:

Spenderar hela sin vakna tid genom att leta ulvspår i den snåriga skogen vid byn. Kan två gånger under spelets gång fråga spelledaren om en ulv har en vald bokstav i sitt namn. Men bara en bokstav åt gången. PM:ar spelledaren frågan inför valfri natt. Ingen i ulvpakten är immun mot frågan, men LL förtäljer inte om fler än en ulv delar på bokstaven, svaret kommer bara bli ja eller nej.

Ledarvargen
- Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.

Ulvarnas Förtrollning – Ulvarna har lite magiskt pulver som ger en förtrollning till ulvarnas fördel. Förtrollningen kan användas så länge ledarvargen finns vid liv, vid tre olika tillfällen. Förtrollningen får inte användas för att vinna.

Förtrollningen innebär att den kan styra den valda personens röst, ulvarna får bestämma vem den ska rösta på. Den som får förtrollningen meddelas via LL efter den nattliga deadlinen. Förtrollningen måste användas på en ny person för varje gång, den får alltså inte hamna på en person flera gånger.

Siarens ättling - Vet om sin kraft men är hemlig tills att den riktiga siaren dör. Har bara kontakt med Siaren efter dess död. Om siaren däremot väljer att sia sin ättling, då kan dom samarbeta, men ättlingen kan inte använda sin kraft förrän siaren är död. Siarens ättling får ta del av samma information som Siaren har fått.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Ängelns ättling - Vet om sin kraft men är hemlig till den riktiga ängeln dör. Har varken kontakt med prästen eller ängeln förrän efter ängelns död. Blir ängelns ättling siad presenteras den som bybo. Tar över änglens roll om denna dör. Men får bara skydda varannan natt.

Prästen - Ulvarna har möjlighet att bikta sig bekänna sina synder en gång under leken. Väljer de att göra så, så är Prästen och Ängeln strängt förbjudna att anklaga den biktade personen för ulveri, eller att rösta på den, detta pga. att man inte kan avslöja något man fått sagt till sig i en bikt.

Man får skriva att man är osäker på personen, men inte att denna beter sig ulvigt.

Prästen har en sia och kan fråga LL en gång under leken om en deltagare är ond eller god. Prästen får dela informationen med Ängeln.

Den blinda - Denne kan inte se men har utvecklat hörseln desto bättre, och får 2 gånger under spelet höra när ulvarna pratar och på så sätt komma på vilka det kan vara. Denne meddelar mig innan lynchning att inatt vill jag höra något. LL meddelar ulvarna och alla ulvar skriver en mening som denne kan höra (måste ha med spelet/rollen att göra) LL lottar sedan mellan ulvarna om vilken mening som den blinde ska få höra under sin nattliga promenad. Exempel på en sådan mening kan vara "jag misstänker x" eller "x misstänker ju mig".

Medium - Är en speciellt känslig person som kan uppfatta budskap från de döda. En gång per speldygn kan mediumet få ledtrådar från döda spelare genom visioner eller drömmar. Mediumet väljer alltså själv om denna vill
veta något inför en lynchning, eller inför ulvanätterna. Visionen eller drömmen kommer till mediumet vid respektive deadline.

Vittne - En gång per spel under en natt som spelaren väljer kan han bevittna en varulvsattack. På så sätt får vittnet reda på en av varulvarnas identitet, som i sin tur får reda på vittnets identitet. Efter bevittnad attack så är vittnet skyddat från att ätas följande natt. Förmågan är inte förbrukad om ingen attack skedde under natten.

Välsignad - Överlever EN varulvsattack, som om skyddsängeln skulle skyddat honom.

Demonens dotter - Tar över demonens plats och dess kraft när demonen dör. Hon hålls hemlig för alla. Om siad så presenteras rollen som bybo alt. god. Efter dennes död så få siaren veta att du är demon.

Siamesiska tvillingar - Är två bybor som har förmågan att kunna kommunicera med varandra. De vet om varandra, och har tillåtelse att prata med varandra.

Visioner - Alla döda spelare, alltså både bybor och ulvar, får varje speldygn lämna ett meddelande till LL. Eftersom ett medium sällan får kristallklara budskap får man inte ange andra spelares nick, utan måste på något annat sätt beskriva den man vill ge mediumet en vink om. Man får inte ljuga eller hitta på falska budskap, men det är fritt fram att förvränga saker. Inga citat får användas i meddelandena till mediumet och budskapet får max vara 10 ord långt. Bland de inkomna meddelandena lottar LL ut det som når ut till byn. Alltså kan det vara vettigt att skicka samma budskap flera gånger om man har något viktigt att framföra.

Borgmästaren - Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vi röstning, genom att pm:a mig. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a mig och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av av rösterna, vill jag skona henne." Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning.

Storbonden - Får via spelledaren reda på TRE spelares roll under spelets gång.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Finns det något annat sätt att hinta än på de två olika sätt du skrivit? :p

/Sasse - som alltid misslyckas att hinta oavsett om det är okej med hintar eller ej. :cool:

Jag ser ofta hintar där dom inte finns( så jag tycker det finns många sätt :angel: ). Jag kan tro att någon har hintat om att de är siare ena dagen för att nästa dag tycka att någon annan gör det och det kan sedan visa sig att ingen av dem var siare :D
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Mobil... Mitt internet strulade plötsligt och då behöver jag vanligen starta om datorn... Vilket jag inte orkar just nu, för jag borde lagt mig för en timme sedan. Ursäkta att jag avviker. Åter imorgon.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Herden med sin hund av rasen Komondor - Herden är en person som har en stor flock på minst 100 får och är trogen sina djur; så i ulvatider sitter herden och vaktar dem om nätterna och det innebär att personen ser lite mer än den vanliga bybon. Den kan vid tre valfria nätter fråga LL om en viss bokstav finns i någon ulvs namn. LL får endast svara ja eller nej. Ledarvargen är immun mot frågan, såvida inte bokstaven finns hos en annan ulv med. Demonen är inte immun utan räknas som ulv.

Om ulvarna försöker äta herden en natt så misslyckas de, herdens trogna hund skyddar sin ägare, men förlorar sitt liv på köpet. Därefter har herden inget skydd från sin hund och ulvarna kan sluka herden. Genom den första attacken (där hunden miste livet) så röjs herdens identitet för både bybor och ulvar, då det kommer fram att ulvarna försökte ta herden. Så herden får nu gå ut med vad denna vet, men får INTE berätta vilka bokstäver det frågats om, bara vilka slutsatser herden har dragit från dem. Herden får fortsätta fråga efter bokstäver om den inte hunnit med alla när identiteten röjs. Får dock ej komma överens med de andra byborna om vilken bokstav det ska frågas om. Byborna får dock komma med förslag, men herden får inte avslöja vilken bokstav frågan gäller, bara vad dennes slutsatser blir.

Byfånen - Som byns fåne har personen inget vett och ingen moral, men ibland kan de vara smarta också. Byfånen får en gång under spelets gång ta reda på en persons identitet, men bara om personen är ulv eller inte. Goda specialroller kommer att benämnas som bybor då Byfånen frågar om deras roll. Måste PM:a frågan inför natten. Vid en lynchning får Byfånens röst räknas två gånger då personen lyckas mygla till en röst utan att någon ser detta. En röst skrivs i tråden och den andra lämnas i hemlighet till LL genom PM.


Eremiten - Byns enstöring som bor en bit utanför byn. Är allmänt otrevlig mot alla som hittar vägen ut till personens grotta, och är inte sen med att kasta gyttja och dynga på alla nyfikna, så vem personen är av alla bybor; ja det vet ingen, bara att denna är en av de goda. All isolering har gett personen oanade krafter. Kan en gång under spelet förhindra ulvarna från att ta en bybo, det vill säga stoppa ett ulvmord under en natt. Eremiten meddelar LL i samband med sin lynchningsröst. Samma natt går ulvarna utan middag.

Sektledaren – Får värva sektmedlemmar med hjälp av ett antal sior för varje natt (om inte LL redan har givit honom sektmedlemmar). Om sektledaren skulle försöka värva en specialroll, så händer ingenting. Sektledaren får veta av LL att han försöka värva en specialroll.

Sektledaren och sektmedlemmarna kan prata med varandra utanför leken.
Sektledaren är immun mot demonen, men det är inte sektmedlemmarna. Om en sektmedlem omvandlas av demonen så får den en plats i ulvlyan, men den är även kvar i sekten. Denna deltagare får nu välja om den vill spela för onda eller goda sidan. Väljer den att spela för onda laget så tas den upp av ulvlyan på heltid, men den finns fortfarande kvar i sekten och får hålla tyst om omvandlingen. Sektmedlemmen/ulven får avslöja de andra sektmedlemmarna, men bör passa sig för om sekten märker att dess medlemmar börjar dö så kan de börja ana att en förrädare är ibland dom.

Väljer deltagaren istället att spela för goda sidan så blir sektmedlemmen immun mot att ätas på natten. Däremot är det fritt fram för ulvarna att teoria och rösta ut personen i lynch.

*Vänligen notera, det finns olika versioner av sekten.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Medicinkvinnan (neutral)
Har valt att arbeta för att rädda liv, är utbildad inom den moderna medicinen (dvs. i modern tid avseende lekens tid) och har gått som lärling hos en uråldrig läromästare och anser att liv är liv oavsett om det tillhör en förrädare eller inte

OBS! Medicinkvinnan får dock bara bruka en av dessa krafter, dvs. har valmöjligheten att välja sida, dvs. om hon väljer att rädda en ulv så blir denna ond och om hon väljer att rädda en god roll så blir hon god.

Kraft:
Kan rädda en god (inkl. alla specialroller) från att bli dödad av ulvarna, men då en person räddas till livet så röjs dennes identitet då Medicinkvinnan meddelar mig genom PM efter varje ulvmord om personen ska överleva eller inte. Men medicinkvinnan lägger då en immunitet på den goda som räcker för den första efterföljande natten, dvs. ulvarna kan inte mörda denna första efterkommande natt, men därefter blir den goda fritt villebråd.

Eller så kan hon rädda en ulv från att lynchas, meddelar mig genom PM när en ulv blir lynchad om denne ska överleva eller inte, därefter blir dock ulvens identitet röjd, men medicinkvinnan lägger då en immunitet på ulven som räcker för den första efterföljande dagen, dvs. ingen kan rösta på denna, men därefter blir ulven fritt villebråd. Kraften får dock ej användas för att vinna spelet från någon sida.

Om Medicinkvinnan väljer den onda sidan så räknas denne som ond och ingår i ulvpakten utan att själv bli en riktig ulv, dvs denne får inte medverka i morden varje natt. Men denne kan börja tänka omvänt och istället för att lyncha ulvar så letar denne goda och försöker lyncha en sådan istället och kan på det sättet hjälpa ulvflocken även om hon inte vet vem av de resterande ulvarna är, ulvarna får dock reda på vem medicinkvinnan är då hon räddar en av dem. Om ulvarna vinner spelet så vinner även medicinkvinnan om hon valt den onda sidan.


Man måste tydligen vänta 30 sekunder mellan inläggen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 292
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 156
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 626
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp