Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips, för själv vet jag inte vad jag ska fixa ännu. Har börjat fundera på något med rårakor till förrätt - för det är väldigt gott - men samtidigt vill jag hellre ha något som man kan förbereda mer i förväg.....kanske. Vi blir bara fyra, så det är ju inget jättejobb hur som helst. Till efterrätt funderar jag på en klassisk pannacotta eller eventuellt en brylépudding, om jag känner mig lite mer äventyrlig.... Till varmrätt? Ingen aning ännu. Något som inte är alldeles för dyrt och svårt att lyckas med (typ ej oxfilé). Varmrätten är nog den som jag behöver mest tips med, faktiskt.... :)
 
Ska vara med mina föräldrar.
Mamma ville göra gratinerad hummer till förrätt, för det har vi aldrig ätit - inte mig emot :D
Potatisgratäng, oxfilé och rödvinssås till huvudrätt. Jag tycker egentligen det är både för dyrt och för svårt med oxfilé, men har lyckats jättebra en gång (tyvärr vet jag inte vilket guide jag följde…).
Efterrätt créme brulée 😍
 
Älgfilé med potatis av något slag. Och mest troligt pepparsås till och något grönt

Är otroligt sugen på skagen just nu så mest troligt blir det en hederlig toast skagen till förrätt. Eller möjligtvis toast med gravlaxröra.

Efterrätten funderar jag på att skippa så man orkar chips och godis :D
 
Älgfilé med potatis av något slag. Och mest troligt pepparsås till och något grönt

Är otroligt sugen på skagen just nu så mest troligt blir det en hederlig toast skagen till förrätt. Eller möjligtvis toast med gravlaxröra.

Efterrätten funderar jag på att skippa så man orkar chips och godis :D
Toast Skagen är aldrig fel ❤️
Nästan lite besviken att vi inte gör det, men kunde inte dissa hummern kände jag 😅 🦞
 
Det blir lövbiffpaket med dijonsenap och hackad lök i som fått puttra I sås på skyn, grädde, fyllning som ramlar ur, rödvin samt lite kryddor tex dragon. Mest troligt råstekt potatis till.
Ev. görs det i variant av gryta och då blir det nog med pasta.
Lövbiffpaket låter spännande - har du ett recept möjligtvis :) ?
 
Jag efterfrågar @athena_arabians recept på svartrotsgratäng som jag vill minnas att du åt på nyårsafton förra året. Tillsammans med bubbel och massa annat gött med tryffel (Snowdonia cheddarn exempelvis 😍).
Har varit sugen på att laga något med svartrot men aldrig gjort det tidigare :p

Inte komplicerat alls:
Skala svartrötterna och skiva dem i ca 2cm långa bitar (lägg dem direkt i citronvatten så de inte blir mörka).
Koka dem i lättsaltat vatten tills de blivit lite mjuka.
Häll av vattnet och lägg dem i en ugnsform och häll över bechamelsås. Jag gör såsen på gräddmjölk och förstärker den Mondanas tryffelsåskoncentrat från Delitea. Vill en lyxa ännu mer så tillsätt tryffel i såsen också.
Riv över ordentligt med ost, lämpligtvis sagda tryffelcheddar :love: och gratinera tills den fått bra färg.

Jag har ätit den till fisk i olika former, bla rökt regnbåge med glaze gjord på mousserande vin.

Edit: Svartrot kan vara svår att få tag på men det går att göra den på jordärtskockor också :up:
 
Det blir bara jag på nyår som vanligt, och jag är sugen på något riktigt gott men är en usel kock. En restaurang här har nyårsmeny för avhämtning, förrätt, huvudrätt och efterrätt, för 399. Låter jättegott men fan vet om jag kan lägg 399 kr på mig själv nu. Jag som bara äter 100 gram per måltid dessutom. Det är ju utslängda pengar liksom, till ingen nytta. Så ja, jag är förstås sugen, tror det var toast skagen, oxfilé (rotfrukter, kantarellsås och potatisgratäng) och tiramisu till efterrätt. Kanske kan göra liknande själv?

Någon som har tips på vad jag annars ska äta? Hur lagar man en festmåltid när man ska äta 100 gram?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 368
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 435
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 283
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp