Bukefalos 28 år!

Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Lövbiffpaket låter spännande - har du ett recept möjligtvis :) ?
Det är ett sånt där som jag fått av mamma somfått det av en bekant så det finns inte direkt några mått...

Men till 4 pers brukar vi ha:
2 skivor lövbiff/person
1 gul lök, finhackad
ett par msk dijonsenap
Vatten, grädde, slatt rödvin
Vitpeppar, torkad dragon och italiensk salladskrydda

Stek löken lätt och blanda sedan skål med senapen. Lägg enkluck av blandningen på lövbiff skiva och vik ihop.
Lås med tandpetare.
Stek i stekpanna på båda sidor så köttet får färg, krydda med vitpeppar och ev lite salt(var lite försiktig m saltet). Rör ut lite vatten i skyn och tillsätt lagom mängd grädde. Krydda med italiensk salladskrydda och lite smulad torkad dragon. Tillsätt ev en slatt rödvin och låt puttra ihop några minuter så köttet blir klart.
 
Tack för tips!
Funderade lite på toast skagen och att ha den till lunch istället eftersom jag ju ska äta så lite. Kan ju vara en idé! Visst kan man köpa små burkar skagenröra?
Rostbiff tycker jag inte om, men hade någon tanke på potatisgratäng, de finns ju färdiga att köpa, men går de att värma resterna typ dagen efter eller så? Kött är jag så dålig på att tillaga vettigt, det är därför jag är sugen på restaurangmat, de gör det så bra, men jag fattar inte hur man gör! :D

Efterrätt kan jag inte riktigt äta, så kanske någon frukt eller så till mellanmål. Kanske kan piffa upp det lite? Det borde gå att göra fruktsallad så det bara blir lite och utan tillsatt socker osv.

Tur jag ska äta sex gånger om dagen :D Och tur med tråden så jag får fundera på detta så att det inte slutar med knäckemacka pga fantasi- och orkbrist !! :D

Lite bättre butiker brukar ha egengjord skagen på lösvikt och då kan du ju köpa så mycket du vill ha.

Jag kan rekommendera ICAs egna potatisgratäng och den går utmärkt att värma när den är tillagad men går också att frysa in ej tillagad i portionsförpackningar.
 
Lite bättre butiker brukar ha egengjord skagen på lösvikt och då kan du ju köpa så mycket du vill ha.

Jag kan rekommendera ICAs egna potatisgratäng och den går utmärkt att värma när den är tillagad men går också att frysa in ej tillagad i portionsförpackningar.
Vet en affär som nog har det! Får se om jag kan komma dit innan nyår.

ICAS är god, har dock aldrig blviit något över efter tillagning till oss så har aldrig behövt fundera över om man kan värma den dagen efter med bibehållen god smak. bra att det går!
 
Vet en affär som nog har det! Får se om jag kan komma dit innan nyår.

ICAS är god, har dock aldrig blviit något över efter tillagning till oss så har aldrig behövt fundera över om man kan värma den dagen efter med bibehållen god smak. bra att det går!

Äter jag och särbon tillsammans blir det inget kvar här heller :D men jag är ju oftast själv så jag har testat rester på det mesta.
 
Jag skulle också kunna tänka mig en god soppa till förrätt. Någon som har något mumsigt tips :) ?

Särbons saffranssoppa med chili kanske:

vitt vin
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar man råa jätteräkor men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche-klickar. Lite bröd till också.
 
Särbons saffranssoppa med chili kanske:

vitt vin
en skvätt rom
strimlad rödlök
kycklingfond
chili (helst någorlunda stark, tex piri-piri)
saffran

I det ovanstående marinerar man råa jätteräkor men de går givetvis att hoppa över (fast då bör man toppa soppan med vanliga räkor eller lax).

Koka upp ovanstående rejält (alkoholen ska absolut koka bort). Häll i grädde tills det smakar bra, det kvittar om man använder vanlig eller matlagningsgrädde. Servera med ev räkor (har man råa jätteräkor får de koka med tills de är klara efter man haft i grädden), vattenkastanjer och creme fraiche-klickar. Lite bröd till också.
Låter också jättegott :) !
 
Vilken bra tråd för att få tips och idéer 😁

Förrätt: har jag inte kommit på än. Tips på enklare rätter som inte är
Toastskagen, vitlöksbröd eller hummer, mottages tacksamt
Huvudrätt: Krämig kyckling till mor och mej. Till far funderar jag på kyckling, sås och hasselbackspotatis.

Efterrätt: tyckte att @Motacilla hade ett smaskigt recept på äppeltrifle jag funderar på att prova 😊
 
Vilken bra tråd för att få tips och idéer 😁

Förrätt: har jag inte kommit på än. Tips på enklare rätter som inte är
Toastskagen, vitlöksbröd eller hummer, mottages tacksamt
Huvudrätt: Krämig kyckling till mor och mej. Till far funderar jag på kyckling, sås och hasselbackspotatis.

Efterrätt: tyckte att @Motacilla hade ett smaskigt recept på äppeltrifle jag funderar på att prova 😊

Det är ju flera förslag i tråden på soppa, kan det vara något? Det är ju väldigt enkelt att göra i ordning i förväg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 423
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 534
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp