Bukefalos 28 år!

Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Jag älskar kantarellsås!

Brukar fräsa kantareller, kantarellfond, lite timjan, lök och lite svartpeppar i smör.
Fyller sen på med vätska/den mjölkprodukt man föredrar. Vi har grädde 😎

(Väldigt överraskande gott är att byta svartpeppar mot rostad vitpeppar. ÄLSKAR rostad vitpeppar, en annorlunda spännande smak som man bara vill ha mer av.
Rosta kornen tills de knäpper, mortla/mixa.)
Förlåt en okunnig fråga, men vad är kantarellfond? Tänkte mig på att göra kantarellsås men har en burk kantareller.... Finns ju inga färska nu :( Måste man ha (äcklig) lök och timjan i? Har inte timjan hemma kanske.
 
En fråga om att slå in det i Folie, jag förstår tanken på att slå in det för att behålla vätskan. Men fortsätter det inte att tillagas där? Finns det ingen risk för att det blir "överkokt"?
Yes, man får räkna med att det stiger någon ytterligare grad i folien. Men man kan också byta till typ smörgåspapper när man tar ut.

Grejen är också att när man har en ugnstemp på 80 grader så blir inte folien särskilt varm och effekten blir ganska liten.
 
Alltså vi har inte pratat om nyårsaftonsfrukosten! O_o Jag planerar för kokospannkaka och gör dubbel sats smet så det kan bli repris imorgon också. Eventuellt smaksätts dem med kakaosmör istället för att ha kokosolja i smeten. Julegröten fick den behandlingen (hädelse) och det blev fantastiskt!
 
Alltså vi har inte pratat om nyårsaftonsfrukosten! O_o Jag planerar för kokospannkaka och gör dubbel sats smet så det kan bli repris imorgon också. Eventuellt smaksätts dem med kakaosmör istället för att ha kokosolja i smeten. Julegröten fick den behandlingen (hädelse) och det blev fantastiskt!

Själv åt jag lite keso och drack te, sen iväg till gymmet en timme var obemannat idag men man kommer in med kort och kod så var helt tomt på folk och jag gick in i en sal och körde järnet. . Därefter åt jag en andra frukost med den sista risgrynsgröten från julafton, knäckemacka med julskinka och mera te. Gott och rejält efter träningen. :d Var min första gång jag verkligen kände jag kunde träna ordentligt efter jag varit sjuk
 
Blir bara jag och sambon hemma i år med. Vi har beställt nyårsmiddag från ett ställe som har mycket catering och där man kunde beställa enskilda portioner. Kommer med instruktioner för att värma rätterna på bästa sätt.

Till förrätt blir det konjaksspetsad hummersoppa med räkor, krispiga juliennegrönsaker och oststång

till varmrätt helstekt oxfilé med timjanbakade cocktailtomater, lökfrästa haricots vertes, rödvinssås och potatisgratäng

Till efterrätt blir det mörk chokladtarte med hjortroncrème, rostade nötter och färska bär

Har nu varit och hämtat denna maten och den ser superfin ut! Ser framemot middagen sen, har köpt ett rött valpolicella vin till varmrätten och ett vitt vin chablis Domain laroche till förätten. Blir spännande att prova!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 815
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 392
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 502
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp