Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Lite älg under förberedelse

6B9C0CA7-EF95-470A-AA45-A004EFC2F0C9.jpeg
 
Här skippar vi förrätt och kommer ha skaldjurssoppa med räkor, kräftstjärtar och kammusslor till huvudrätt. Till det kommer jag göra grillad baguette med hemmagjort vitlökssmör och parmesan.

Till efterrätt blir det brownie med vispad blåbärspannacotta . Och senare till kvällen ost&kex&kallskuret :).
 
Här har vi precis avnjutit förrätten som bestod av halstrade pilgrimsmusslor på en bädd av jordärtskockspuré, ihopfräst fintärnat rökt fläsk, purjolök, rotselleri, morot, kungsmussling och salladslök. På det rostade hasselnötter och en sky på brynt smör, japansk soja, citronsaft och stekskyn från pilgrimsmusslorna och till det snabbpicklad tunnt skivad blomkål. Mums!
 
Har du inte kantarellfond går det lika bra med nån buljongtärning man har hemma.
Uteslut lök om du inte gillar det. Timjan är inte heller nödvändigt. 😁

(Såg att du fått svar på kantarellfond redan🙂)
Tack! Vi får se vilken jag tar, har ju både kalvfond och tärningar. Eller nej, kalvfonden tog vi nog slut på senast! Nåja, tärning it is!
 
Jag käkade min Toast skagenförrätt till lunch som bestämt och förberedde lite av middagen redan då. Den var god! Istället för skagenröra blev det räksallad, pressad citron på istället för citronskiva. Gott, inte restaurangutseende, men det fick duga till enkla mig. Hunden försökte sno det jag inte åt upp, men han fick inte pga sin känsliga mage så han gick bakom mig till köket och skällde hela vägen! Tydligen var det fint nog även till honom, tyckte han :D
 
Jag planerar alltid noll för nyår. Ibland är jag hos några vänner tidigare på kvällen men har aldrig haft något firande hemma. Min häst är otroligt rädd så vid tolvslaget är jag alltid i stallet. Men tydligen ska vi göra nyårsmiddag ikväll jag o killen jag träffar 😁 Jag åker ju till stallet först efter 22 någon gång. Jag är sämst i köket så jag bidrar bara med önskemål och det jag blir ombedd att göra så något oklar meny men typ såhär 😅

Typ en macka med något kött
Något annat kött med potatisar som fått lite yta i ugnen, vitlökssmör och sås
Vaniljpannacotta med hallon (YES, jag bestämde 😁)

Ja, det sa ju inte så mycket men killen har lekt med sin sous videgrej och köttet såg kul ut i badet så det blir säkert supergott och mysigt!
 
Egentligen skulle vi ha ätit löjrom med jordärtskocka, picklad gurka och knaprigt bacon till förrätt, hjortfilé med enbärssås och granskottsreduktion till huvudrätt samt hjortronpannacotta till efterrätt.

På grund av sambons smittrisk med kollegor som blivit sjuka under julledigheten (han är själv frisk) så vill inte vårt sällskap komma. Så istället blir det lite enklare ned taggsvampstoast till förrätt, biff med karljohansås och hasselbackspotatis till huvudrätt och mynta med vaniljglass till efterrätt. Men det blir bra det också.

Löjrom med jordärtskocka, gurka och knaprigt bacon​


Lustigt, det där skulle vara en länk till den supersmartiga förrätten som vi nu missar. Anbefalles hur som helst (ni får googla, och avskräcks icke av att receptlänken går till Expressen).
 
Åh, jisses, inte förrän jag läste kommentaren under fattade jag att det var ljus chokladmousse du skulle göra.... Jag trodde att du menade ljus, som i sådana man tänder.....och tyckte att det lät avancerat att göra dem själv..... :o:D

Läste precis som du tills jag såg din kommentar :rofl:


Har nyårsbadat med dottern med bubbel i flera bemärkelser och massor av ansiktsmasker och grejer och nu gör maken tydligen lite oplanerat petit choux till "välkomst" (det är ju bara vi dock) drinken :laugh: Nyårskänslan är på topp!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 366
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 420
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp