Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

S

skrocken

Jaha, då var MH avklarat! Nu är det röntgen som ska göras. Men jag har förstått att det råder delade meningar om när det är lämpligt. Vad är era åsikter om när det ska göras?
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Det beror ju på vilken ras man har anser jag.

Det är ju skillnad på en Jackrussel och en Grand Danois :), vi röntgade Zaga ( Staffordshire Bullterrier ) när hon var närmare 1½.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag kommer röntga min saluki om en vecka. Hon är 12 månader.
Fast, hade det inte varit för att hon är halt och ska röntgas pga det så hade jag väntat till sommaren med att röntga höfter.
Nu är saluki ingen ras som har något som helst krav på HD-röntgen, men jag vill göra det ändå.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Först och främst så beror det på vilken ras man har och för att det ska bli officiellt resultat. En del raser har minimigränsen på 12 månader medans andra har 18 månader (så var det förut i alla fall). Min hör till en ras som har 18 mån. som minimum men han röntgades när han var ca. 20 månader.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

måste erkänna att jag inte visste att man hade olika åldersgränser.... Men jag har iaf en schäfer så där gäller ju 12 månader. Men det verkar som om många ändå vill vänta till efter 18 mån.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Har du en schäfer skulle jag definitivt vänta ( stor hund )tills hunden fyllt 18 månader :)
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Min ras (chinese crested dog) har inget krav på HD-röntgen men när jag ändå gjorde de rekommenderade undersökningarna (ögonlysning+patella) vid 18 månaders ålder så fick de röntga höfterna och armbågarna också för jag ville se så det var ok, vovvan hade hoppat på tre ben sen hon var valp så jag ville kunna utesluta hd problem, ad ingick i ett paketpris så det blev bara gjort därför. Mina andra hundar av samma ras kommer jag inte röntga om de inte visar några problem.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag har BC och uppföderan tycker jag kan vänta tills hon är 2 år. Då är hon färdigvuxen garanterat å så :) Sen för de ju inte krocka med snuttans löp :o
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag som är extremt aktiv med mina hundar - alla av bruks-modell - röntgar på dagen de fyller 12 månader!

Jag vill veta statusen på mina hundar så tidigt som möjligt! Allt för att kunna anpassa träning/utbildning så väl som möjligt.

Om hunden skulle visa sej vara lös i leden - vilket aldrig hänt trots relativt många röntgade individer - skulle jag inte skicka in bilderna till SKK utan fysträna lite mer och ta nya bilder efter 3-6 månader.

I Danmark röntgar tex polisen sina hundar vid sex månader och sedan aldrig mer!

Så att tro att något ska bli bättre av att vänta tror inte jag ett sk*t på! Hunden har de fysiska förutsättningar den har! Har hunden bra höfter så har den, har den dåliga så har den. Finns dessutom pålagringar med i bilden så kommer den sannorlikt att bli sämre ju längre tidens tand får "gnaga" så...
En bra led - fin slät kula och lagom djup skål - finns hos hunden eller så finns den inte... Så enkelt är det för mej!

Däremot finns ju fenomenet röntga samma hund fem gånger och få fem olika resultat från SKK. Trots samma sederingsmetod, samma klinik osv osv.

/Ulga
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Oh, nu blev jag nyfiken. Jag har ingen koll alls på hur det här med röntgen går till. Men kan man alltså strunta i att skicka in bilderna till SKK? Jag trodde att det gjordes automatiskt typ... Eller, jag har inte funderat något vidare på det så jag vet inte vad jag trodde. Men betyder det rent hypotetiskt att om jag har dåliga höfter på min hund så kan jag "strunta" i att skicka in bilderna, så får aldrig någon reda på det och resultatet registreras inte? Tänker på folk som avlar t.ex. (Inte för att jag vet varför dom skulle röntga om dom ändå inte är intresserade av att ta till sig resultatet. Det var mest bara en tanke. :p)
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

För att du ska få din röntgen registrerad hos SKK så måste den självklart skickas in bilderna till dem för avläsning.

Så att röntga utan att skicka in och sedan para går inte! (Om rasen kräver Hd/Aa-röntgen!).

Men visst finns det uppfödare som avråder sina valpköpare från att skicka in bilder på leder som redan hos vet. kan konstateras vara dåliga.
Helt under all kritik tycker jag!! Att försöka mörka dålig ledstatus är att bita sej själv i arslet anser jag!!

Att däremot röntga en ett åring och konstatera att lederna i sej är fina MEN att muskulaturen runt leden är för slapp - ex pga inaktivitet/ för lite fysisk aktivitet - då kan man öka den fysiska aktiviteten succesivt under ett antal månader och därefter ta nya bilder som man skickar in.

/Ulga
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Nu blir jag verkligen förvånad - jag har aldrig någonsin hört att man kan "välja" att inte skicka in röntgenplåtarna till SKK? Är du verkligen säker på det? Jag har varit uppfödare i 17 år och aldrig hört detta...
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Intressant. Nu tänkte jag nog på raser som inte kräver Hd-röntgen, jag har en sådan själv och det är ganska få som faktiskt röntgar. Trist tycker jag personligen, har vi inga direkta problem med det så kan man ju ändå röntga för att undvika att få det. Jag förstod som sagt att det måste skickas in, jag har bara inte tänkt tanken att man kanske kan låta bli att göra det.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag röntgar mina nån gång mellan 15 och 18 månaders ålder. Har jämthundar.

Undantaget den gamle som blev friröntgad vid 8 års ålder först :D
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Om hunden skulle visa sej vara lös i leden - vilket aldrig hänt trots relativt många röntgade individer - skulle jag inte skicka in bilderna till SKK utan fysträna lite mer och ta nya bilder efter 3-6 månader.

Och vem ska göra den bedömningen om inte plåten skickas till de som har kunskapen att bedöma det?

Slappa leder är faktiskt en felaktighet det med.. Att det går att dölja med mer muskler gör ju inte att leden blir bättre i sig.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Först och främst så beror det på vilken ras man har och för att det ska bli officiellt resultat. En del raser har minimigränsen på 12 månader medans andra har 18 månader

Icke!

Är hunden 12 månader, så registreras resultatet oavsett ras. Röntgas hunden innan 12 månaders ålder så brukar det kallas för ett preliminärt resultat och även sådana brukar registreras.
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Registreras ja men för att få ett officiellt resultat så är det olika.

Citat från SKK
För att resultatet ska bli officiellt måste hunden vid röntgentillfället vara ID-märkt och för flertalet raser minst 12 månader gammal. De mycket storvuxna hundraserna bullmastiff, dogue de bordeaux, grand danois, leonberger, maremmano abruzzese, mastiff, mastino napoletano, newfoundlandshund, landseer, pyrenéerhund samt s:t bernhardshund ska dock ha uppnått minst 18 månaders ålder för att kunna få en officiell höftledsbedömning.

Källa: http://www.skk.se/pdf/avel/info_rgtktr_AD_HD.pdf
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Sant.

Och jag fick inte någon form av besked hos vet (de fick inte lämn ut något) utan beskedet kom ca 2v efter det jag bet in den extra avgiften för att få dem lästa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 568
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 393
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp