Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag röntgade min vid 14 månaders ålder och det är en Australian Shepherd
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Jag har röntgat alla mina rottisar vid 12 mån. En röntgade vi vid 7 mån hon haltade så grovt redan då. Avlivades för svåra fel.
Vi 12 mån har det inte varit några problem
Det är vet som skickar in plåtarna till skk, Jag betalar en avgift. så kommer de på en vecka ca
 
Sv: Vid vilken ålder HD-röntgar ni era hundar?

Pumah: Självklart kan du välja att inte skicka in bilderna till SKK! Det är ju faktikst DINA bilder, inte veterinärens!

Har själv röntgat tre eller fyra hundar som jag haft på prov för att eventuellt köpa in, men som vid röntgen inte sett hellt 100%-iga ut. Dessa bilder har jag inte skickat till SKK utan bett att få utskrivna och bifogat hunden när denne lämnats tillbaka till sin ägare/uppfödare.

För att kunna göra bedömningen om höften/armbågen är "bra" eller "dålig" behöver man dock vara kunnig själv eller ha en bra veterinär som är villig att uttala sej om en bild (och dessa är rätt få). Att som lekman avgöra en leds status via en röntgenbild är nog nästintill omöjligt.

/Ulga
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp