Bukefalos 28 år!

Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Tulip

Trådstartare
Jag följer väl vår moderators uppmanning och startar en tråd om olika dressyrprogram och dess för och nackdelar, en diskussion som började i augustitävlingstråden.
Vilka favoritprogram har ni? Vilka tycker ni illa om? Själv har jag insett att jag nog är ganska ovanligt. Jag gillar LB3, LA2 och LA4 medan LA3 och LB2 definitivt är de program som jag hittills tyckt minst om.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

St. Geroge :love: Fullständigt logiskt både i förhållande till upplägg och svårighetsgrad - inget krångel.

MsvB3 har jag aldrig tyckt om.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Så högt upp i klasserna har jag inte ens sneglart ;). Av Msv programmen känns Msv2 det mest rimliga att debutera i men jag håller med om att MsvB4 verkar betydligt trevligare än både MsvB3 och MsvB1. MsvC programmen tycker jag är helt OK båda två, fast jag envisas med att rida fel i dem...
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

MSVB2 är ypperligt att debutera i! Nu känns det dock som om jag har mer koll på de danska programmen och det som vi heter MB1 här är långt ifrån så krångligt som MSVB1 i Sverige. Det danska går även på lång bana.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Jag följer väl vår moderators uppmanning och startar en tråd om olika dressyrprogram och dess för och nackdelar, en diskussion som började i augustitävlingstråden.
Vilka favoritprogram har ni? Vilka tycker ni illa om? Själv har jag insett att jag nog är ganska ovanligt. Jag gillar LB3, LA2 och LA4 medan LA3 och LB2 definitivt är de program som jag hittills tyckt minst om.

Jag älskar LB:2 och LA:3 dom är så himla logiska och flyter på så bra :love:

Sen tycker jag om MsvB:4 men förstår fortfarande inte vad ni tycker är så mkt vidrigare med MsvB:3 ??

Jag gillar också Prix St George mer än MsvA:1 och där slutar min erfarenhet.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

knapp

avskyn mot alla msv b:3 som funnits för min del i alla år och inklusive den befintliga...
Det går inte få flyt i det programmet. Oavsett häst jag ridit. Det är hattigt och fullt med konstiga onaturliga linjer.
Lika så La:2

medans både msv b:2 och b:4 är mjukt och faller sig helt naturligt för mig.
Jag gillar juniorprogrammen (msv b) de är tekninskt krävande och kul!

och själklart tycker jag msv a:1 är enklare än st.george

har ngt svagt minne om att jag trivdes ganska bra i programmet la:4 med de flesta hästar.

och båda msv c programen är trevliga!
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Har aldrig ridit msv.. (än) däremot FEIs ponnyprogram.

Program jag inte tycker om är LA:3.. såå tråkigt och det går bara tvärs över banan..! Snett igenom mellantrav, 2 gånger, snett igenom skänkelvikning, 2 gånger, sedan snett igenom i skritt..(sedan såklart en till i galopp) snett igenom och snett igenom...!

LC:2 är kul för att även om det är på låg nivå så kan man inte bara åka igenom. A:4 är ganska kul med, lite samma sak, egentligen inga svåra moment, men lite knixig att rida om man inte har koll på djuret.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Har aldrig ridit msv.. (än) däremot FEIs ponnyprogram.

Program jag inte tycker om är LA:3.. såå tråkigt och det går bara tvärs över banan..! Snett igenom mellantrav, 2 gånger, snett igenom skänkelvikning, 2 gånger, sedan snett igenom i skritt..(sedan såklart en till i galopp) snett igenom och snett igenom...!

.

Hmm när jag rider LA:3 så vänder jag rätt upp på medellinjen vid C gör en 10meters volt till höger och sen fortsätter på medellinjen och gör en 10 m volt till vänster , sen rider jag serpentinbågar i galopp i båda varven varav en båge blir förvänd.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

För tillfället är jag nog mest förtjust i MSVB:4, det är verkligen sjukt logiskt för du gör exakt likadant åt båda hållen direkt när du gjort klart en sak.
Speciellt i travprogrammet, lixom in - öppna - sluta - mellantrav - rygga - mellantrav - öppna - sluta, helt superlogiskt och det är sjukt enkelt att lära sig!

Det jag inte gillar är enkla byten, men det är det för fan i alla jävla program än så länge så jag får ju glatt kämpa vidare med dom.

Ska dock rida MSVB:3 nu (som jag precis som remmis tidigare uttryckt "avsky" :angel: ) över, har inte ridit igenom det hemma ännu men jag förstår inte programmet. 8metersvolter vid A? Och allt det här hattandet över medellinjen? Sjukt konstigt.

Sen rider vi ju MSVC också, egentligen gillar jag C:1 bättre men C:2 har tjusningen att man får göra en travökning innan man avslutar och det gillar jag! Lite roligare!
Men jag gillar INGA program egentligen med enkla byten som sagt...

Av LA gillade jag nog LA:4 bäst, det funkade bra för oss för att det var lite knixigare (speciellt slutet - trav - medellinjen - halt - rygga - galopp - halt).
Men jag är nog inte så hatisk mot program, än, jag återkommer när jag ridit igenom MSVB:3 :D
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Vi verkar ha samma smak! Har aldrig gillat LB:2 och LA:3 heller, är jättetråkiga och händer alldeles för lite!

Gillar också båda MSV C-programmen, och tur är väl det eftersom de är de enda jag tävlar i...haha
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

också ja, men det är först snett igenom mellantrav, sedan snett igenom skänkelvikning, sedan medellinjen med volterna, sedan snett igenom skänkelvikningoch snett igenom mellantrav, sedan snett igenom skritt, sedan galoppserpentin, sedan snett igenom galopp.. (sen andra varvet serpentin, ökning längs långsidan : O och vänd in vänd upp klar). Sammanlagt 6 st snett igenom....!
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Lite svårt dock att ha skänkelvikningar annat än snett igenom?? Dock förstår jag inte ens att du räknar en skänkelvikning som snett igenom?

Alla program har väl skritten snett igenom?

Hur många program har inte mellantrav och mellangalopp snett igenom?
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Man behöver inte använda hela diagonalen ; )

Hur jag kan räkna den som snett igenom? Det är samma linje?

Nej, man kommer inte undan snett igenom, men 6 st..... jämför med A:4 (också lång bana) har 2 diagonaler, plus en 'halv' från B - K i skritt.

Tycker iaf att det programmet är riktigt tråkigt.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Jag tycker jättemycket om MsvA:1. Det är ett program där det händer mycket, samtidigt som man har tid att förbereda varje rörelse.

MsvB:4 är också ett logiskt och trevligt program, och MsvB:1 gillar jag också (men hade jag haft en häst med stor gång hade jag säkerligen valt bort det med tanke på att det är på kort bana).

MsvB:5 tillhör också favoriterna, det är ju egentligen ett jäkla knepigt program men väldigt roligt att rida när man har hästen med sig.

Övriga MB-program, B2 och B3 tycker jag är helt gräsliga. Särskilt B3, travprogrammet är öken och i galoppen är det är ökning - snabbt tillbaka och en liten krumelur med byten. Jätteknepigt och orytmiskt konstruerat. Och jag tycker att det är fel att MB2 är ett MB-program med bara två byten, det är liksom bytena som skiljer MB från MsvC.

MsvC-programmen tycker jag också är helt ok, men jag gillade dem bättre när det var LA:5 resp LA:6. Särskilt när det var inte mindre än 6 galoppmoment med koeff 2 i LA5 :d perfekt för stor brun med förvänd galopp och enkla byten som paradgren. (Jag gillar generellt sett inte att de gör programmen lättare.)

Bland de lättare programmen är det egentligen bara LA:2 som jag riktigt gillar att rida :o det passar min häst bra med sina krångliga vägar.
LA:3 är iofs inbjudande för gröna hästar, men dödligt tråkigt i sig. LA:1 är inte kul heller.
LA:4 var bra i förra versionen, men nu med galoppökningar på långsidorna och volter i hörnen vid domaren - nej tack.

LB är ju liksom booooring i sig, så där spelar det egentligen ingen roll hur programmen är. Jag tycker att LB3 har sina poänger, men de har valt fel linjer för rörelserna, vilket gör det onödigt svårt. Den som hittar på programmen borde spana på fälttävlansprogrammen på motsvarande nivå ;)
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Det kankse hänger ihop med att vi har samma hästsmak också, små söta fuxherrar ;).
Jo visst är det tur att MsvC programmen är OK, jag rider ju också bara dem nu. Jag hoppas iofs på nån MsvB2 men det verkar ju inte var några klubbar som vill ha det, jag undrar varför? Om jag ska välja mellan MsvC programmen föredrar jag MsvC1, då får jag rygga men slipper göra bakdelsvändningar och så slipper jag förnedra mig med att försöka göra TRE travlängningar.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Haha jaa vi har ju samma akilleshälar också i så fall, bakdelsvändningar och travökningar...haha Men jag gillar ändå C2 bättre, det är roligare linjer, både i traven och galoppen tycker jag. Sen är det ju som sagt synd med alla längningar och bakdelsvändningar! ;)
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Men det är ju jättekul att få försöka gå ut med stil med mellantraven på slutet! Det är det enda jag gillar med C:2!
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Jo om man har en mellantrav så kan jag förstå att man gillar det... Har man inte det känns det ganska onädigt med en längning till.
Fast jag har faktiskt fått min enda sjua på mellantrav just där, men jag gissar på att det berodde på att det är väldigt svårt för domaren att se om an länger eller inte.
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Fast jag har faktiskt fått min enda sjua på mellantrav just där, men jag gissar på att det berodde på att det är väldigt svårt för domaren att se om an länger eller inte.

Precis! :idea: det är ju det som är så bra med C2. Alla travökningar borde vara på medellinjen :D
 
Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?

Jo hade det varit så att öknigen på medllinjen varit istället för nån av dem på diagonalen hade det varit helt OK. Men det är ju en tredje och de flesta domarna är tillräckligt intelligenta för att inse att om jag inte lyckats med de två första är nog inte den sista heller speciellt bra ;).
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 676
Senast: Imna
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 535
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 077
Senast: Lilahnee
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 764
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp