Bukefalos 28 år!

Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Min grundprincip är att jag inte röstar på något parti som kan samregera med kd. Sen får jag se.

Mp i EU-valet.

Och jag tänker likadant men det är V jag inte vill rösta fram indirekt.

Jag kan tänka mig MP för de är tämligen självständiga av sig.

Moderaterna har fått hybris och verkar allmänt trötta. Sossarna verkar dock lika trötta. De kanske vaknar närmare valet ;).
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag har ibland hört uttrycket "Kamrat 4%". Om jag har fattat rätt handlar det om socialdemokrater som väljer att rösta på V för att rädda kvar dem i riksdagen.

Jag vet inte om det finns något "Broder 4%" för borgerliga väljare som röstar Kd för att rädda dem?

Absolut finns de!

Vet att jag någonstans såg någon undersökning som visade att KD hade åkt ur riksdagen om de inte haft borgerliga stödväljare vid senaste valet.

Måtte de åka i år.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Och jag tänker likadant men det är V jag inte vill rösta fram indirekt.

Jag kan tänka mig MP för de är tämligen självständiga av sig.

Moderaterna har fått hybris och verkar allmänt trötta. Sossarna verkar dock lika trötta. De kanske vaknar närmare valet ;).

För mig är det både (kd) och (v) som inte ska vara med och ställa till det och då skulle man kunna dra slutsatsen att det kvittar att rösta. Men jag fortsätter att drömma om en framtid när vi får en sann mittenregering utan (s) och (m) i de traditionella blocken.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

För egen del kommer jag att rösta på C i alla valen.

Iofs har jag varit aktiv i organisationen sedan tonåren, men det betyder också att jag varit med och diskuterat politiken och vad gäller kommunal nivå också varit med och påverkat.

Jag kan inte se något seriöst alternativ till det. Finns inga andra partier som ser till hela landets överlevnad. Samt som arbetar med realistiska alternativ i miljöfrågan. Vi var först med att prata miljö och det finns ingen centerpartist som inte har miljö som en av sina hjärtefrågor. Det var kärnkraften som tog mig in i partiets ungdomsförbund.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Kl

Jag röstar förmodligen på Mp, vilket jag även gjort tidigare. I annat fall kanske vänsterpartiet.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

*kl*

Kan man inte få vara motvals och lägga en motröst istället. Fast då hamnar i och för sig vare sig (v) eller (kd) högst upp på den listan för min del, även om jag vill att de ska hållas borta från inflytande.

Det finns ett parti som skulle hamna på ruggigt negativa siffror om man fick använda en sådan röst.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

För egen del kommer jag att rösta på C i alla valen.

Iofs har jag varit aktiv i organisationen sedan tonåren, men det betyder också att jag varit med och diskuterat politiken och vad gäller kommunal nivå också varit med och påverkat.

Jag kan inte se något seriöst alternativ till det. Finns inga andra partier som ser till hela landets överlevnad. Samt som arbetar med realistiska alternativ i miljöfrågan. Vi var först med att prata miljö och det finns ingen centerpartist som inte har miljö som en av sina hjärtefrågor. Det var kärnkraften som tog mig in i partiets ungdomsförbund.

Jag är uppvuxen i en c-värld och det är fortfarande ett rimligt alternativ för mig. Men jag har träffat flera centerpartister som inte är så miljövänliga. Jag tycker inte att C är mer realistiska än tex MP i miljöfrågan. Både C och MP har varit fastlåsta i kärnkraftsfrågan. Det är lätt att vara emot kärnkraft men el vill alla ha.

Jag ser många alternativ att rösta på. Ingen är bäst på allt och för mig känns det konstigt med folk som är så otroligt trogna ett parti att de inte ens ser att det finns några alternativ. Alla (nästan) partier vill förbättra samhället!
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Slentrianröstar på V som vanligt i allt, även om jag blir allt mer skeptiskt till det politiska systemet och tror allt mindre på det som lösning för samhället. Men vad är alternativet? Borgarna kan inte fortsätta nedskärningarna samtidigt som de rikare blir rikare. Jag ser det hända på båda håll i min närhet och roligt är det inte.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

*kl*

Kan man inte få vara motvals och lägga en motröst istället. Fast då hamnar i och för sig vare sig (v) eller (kd) högst upp på den listan för min del, även om jag vill att de ska hållas borta från inflytande.

Det finns ett parti som skulle hamna på ruggigt negativa siffror om man fick använda en sådan röst.

Och jag tycker det är en dålig ide ;). Jobba för det du tycker är bra istället.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Det är lätt att vara emot kärnkraft men el vill alla ha.

Men det är väl så väldig många ser politik? Jag har i alla fall diskuterat politiska frågor med en hel hög som har starka åsikter om vad som är dåligt och vad som borde göras bättre på de fronterna, men hur det ska gå till är det ingen som kan svara på, vad man ska dra in på istället för att fixa det, utan de verkar tro att det "bara är att göra allt bättre" utan en tanke på att det krävs resurser för det...
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Kan man inte få vara motvals och lägga en motröst istället. Fast då hamnar i och för sig vare sig (v) eller (kd) högst upp på den listan för min del, även om jag vill att de ska hållas borta från inflytande.

Lite kul, ser för mig ett slags negativ riksdag, en negation av en riksdag. Eller försöker se det för mig, snarare. Lite klurig abstraktionsövning är det allt. Motrösterna hade blivit många och enhetliga.

Lite intressant också att när vi i tråden för övrigt nämner partier vi inte vill stödja ens indirekt, så nämner vi inte ens det partiet. Det behövs liksom inte. (Sen ingår det ju för all del inte i några partiövergripande regeringsalternativ heller, tack och lov.)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

*kl*
Jag röstar som jag har gjort tidigare till riksdag och landsting (V) men kommer troligen att rösta på något annat till kommunen (Mp eller S) beroende på hur situationen i kommunfullmäktige förväntas bli.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Kl*

Trodde jag visste men nu vet jag inte längre. Har en så otroligt komplicerad hjärtefråga, som enligt de flesta partier är ett särintresse eller fungerar som ngn form av budgetregulator. Kan liksom inte rösta på ett parti som inte vill satsa ett jota på den myndighet som är en del av grunden i en demokrati.
Ja, min hjärtefråga är svensk försvarspolitik och Försvarsmakten.

Har redan nu börjat lusläsa motioner, prepositioner och partiprogram, och inte har jag blivit klokare. Det är liksom pest eller kolera i frågan...
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Kopierar direkt från Wikipedia:

"Finland har en tradition av majoritetsregeringar uppbyggda av två av de tre stora partierna Finlands socialdemokratiska parti, Centern i Finland och Samlingspartiet samt några av de mindre partierna. Denna konstellation tenderar att leda till konsensuslösningar och nedtonade konflikter. Oppositionens roll är otacksam, då regeringen i allmänhet har en relativt bred majoritet bakom sig."

Regeringarna kan alltså vara uppbyggda av partier från både vänster och höger och det är inte självklart vilka partier som bildar regering utifrån vilket block som får flest andel röster, som det är här där allt klumpas ihop.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle En månad kvar till valet. Här kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 346
Senast: Smoothi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 359
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 580
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 459
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp