Bukefalos 28 år!

Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej varför det, du stödjer ju SD i princip varje tråd. Lite klädsamt gör du en "åkesson" och låtsas hålla rent mot rasismen, men så fort Syd-Afrika eller Israel kommer fram så står det klart att du ser skillnad på folk och folk.

Kom ut ur garderoben det kommer att kännas bättre

Jag kommer som vanligt att rösta på det parti jag är medlem i och vars värderingar jag till största delen delar.

Jag vet inte hur du, fel ni båda, får ideen ifrån att jag skulle stödja SD.
Det är ju bara att läsa och framförallt att förstå det jag skriver.

Att jag sedan lyfter fram åsikter i ex Palestina konflikten som inte passar dig eller pekar på vissa fakta när det gäller ANC ändrar inte detta faktumet.

Så till slut, det ÄR skillnad mellan folk o folk, mellan människor från olika platser. Det är ju det faktumet som gör det så spännande med nya möten.

Vad som däremot SKA vara lika är människovärdet. Det är en människa du möter oavsett om hon bär kläder av västerländskt, afrikanskt, arabiskt snitt, är ljus eller mörkhyad etc etc.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Så du är inte nöjd med sjukvården. När det gäller just den frågan så är det alltså landstingsvalet du menar?

Nej jag menar allt som har med sjuka människor att göra.
Både att vård/omsorg går utför och hur tex FK behandlar sjuka människor osv.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej, det brukar inte inträffa. Det handlar lite om man måste åberopa Stalin eller om man faktiskt har aktuell kritik mot partiet ifråga i dagens Sverige.

Partiernas historia är viktig. Varifrån kommer partiet? Var finns den ideologiska grunden. Givetvis är saker som hände nyligen viktigare än det som hände för länge sedan. Det är dock inte bara ett parti som skall bedömmas utifrån sin historia.

Sen tittar jag på galna uttalanden från enskilda medlemmar. Det revolutionära och tanken att ändamålen helgar medlen på väg mot Utopia finns kvar i V anser jag i alla fall.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej jag menar allt som har med sjuka människor att göra.
Både att vård/omsorg går utför och hur tex FK behandlar sjuka människor osv.

FK är en riksdagsfråga där har du rätt. Där fanns dock gigantiska problem redan före alliamsens tillträde. Det klagades mycket till och med på Buke redan på den tiden.

Vård och omsorg däremot år landstings och kommunala frågor till stor del. Tyvärr är det få som sätter sig in i den lokala politiken utan skyller regeringen för även detta. Sen kan det förvisso vara Alliansen lokalt som är ansvariga.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Fest blir det när SD åker!

Håller med, tyvärr verkar det ju inte hända. Desto bättre verkar övriga partier eniga om att inte ge dem inflytande, med sina väljare i ryggen. Jag tror det parti som närmar sig sd kommer straffas hårt av sina väljare, jag vet att jag skulle fly dem som pesten i vilket fall.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag vidhåller att kyrkan ska välja som alla andra medlemsföreningar, dvs opolitiskt. Det var en helt annan fråga när kyrkan var knuten till staten.

Öh?

Det väl inte speciellt konstigt att personer med samma åsikt i en fråga går ihop för att driva en eller flera frågor gemensamt. Översatt till ridklubben betyder det "bygg-ut-ridhuspartiet" eller "eller "ställ-för-helvete-inte-skottkärran-i-stallgången-partiet"

I lite större organisationer sluter sig människor samman i öppna eller slutna allianser. I svenska Kyrkan väljer en del att tillhöra samma folkrörelse i kyrkan som i partipolitiken. En del väljer att sluta sig samman på andra sätt.

Eftersom få är särskilt intresserade eller insatta i kyrkopolitik, kan det var smart att gå under ett känt varumärke för att få röster.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Vadå öh? Jag tycker inte att kyrkan ska vara politiskt styrd, punkt. Varför ska jag behöva motivera det för dig så in i minsta detalj? Jag är inte särskilt ensam om den åsikten tror jag.

Jag röstar ju inte på en centerpartist som ordförande i ridklubben i dess egenskap av centerpartist precis. Som sagt, i ALLA andra föreningar jag är medlem i utesluts partipolitik. Jag tycker kyrkan ska vara obunden till partipolitik på samma sätt.

Öh?

Det väl inte speciellt konstigt att personer med samma åsikt i en fråga går ihop för att driva en eller flera frågor gemensamt. Översatt till ridklubben betyder det "bygg-ut-ridhuspartiet" eller "eller "ställ-för-helvete-inte-skottkärran-i-stallgången-partiet"

I lite större organisationer sluter sig människor samman i öppna eller slutna allianser. I svenska Kyrkan väljer en del att tillhöra samma folkrörelse i kyrkan som i partipolitiken. En del väljer att sluta sig samman på andra sätt.

Eftersom få är särskilt intresserade eller insatta i kyrkopolitik, kan det var smart att gå under ett känt varumärke för att få röster.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Självklart FI, precis som i de två senaste valen.
Har även bjudit hem Gudrun på "homeparty" till våren, så hoppas kunna värva några fler röster ur bekantskapskretsen :)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

För egen del kommer jag att rösta på C i alla valen.

Iofs har jag varit aktiv i organisationen sedan tonåren, men det betyder också att jag varit med och diskuterat politiken och vad gäller kommunal nivå också varit med och påverkat.

Jag kan inte se något seriöst alternativ till det. Finns inga andra partier som ser till hela landets överlevnad. Samt som arbetar med realistiska alternativ i miljöfrågan. Vi var först med att prata miljö och det finns ingen centerpartist som inte har miljö som en av sina hjärtefrågor. Det var kärnkraften som tog mig in i partiets ungdomsförbund.

Blir inte förvånad av att finna att jag röstar samma som dig faktiskt :)
Ev kör jag, precis som sist, M i landsting och kommun.
Go Annie!
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Självklart blir det fest då också, det ena utesluter ju inte det andra ;) Men tyvärr verkar det inte bli aktuellt eftersom SD ligger kring 10 procent.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag vet inte hur du, fel ni båda, får ideen ifrån att jag skulle stödja SD.

Jag har läst en hel del av det du skrivit och måste säga att jag inte fått uppfattningen att du stödjer SD, tvärtom.

Däremot gillar du att provocera ;) och det kan missuppfattas av en del.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

FK är en riksdagsfråga där har du rätt. Där fanns dock gigantiska problem redan före alliamsens tillträde. Det klagades mycket till och med på Buke redan på den tiden.

Vård och omsorg däremot år landstings och kommunala frågor till stor del. Tyvärr är det få som sätter sig in i den lokala politiken utan skyller regeringen för även detta. Sen kan det förvisso vara Alliansen lokalt som är ansvariga.

Det spelar ju ingen roll vem som regerar, det kommer ju alltid att vara problem och gnäll på än det ena än det andra.

Men för mig är det ett mindre problem med tex bidragsfuskare än att de som är verkligt sjuka inte får hjälp.
I den bästa av världar får man bort bidragsfuskarna utan att stjälpa de sjuka.
Nu är det på bekostnad av dem sjuka och det är inte okej och i mina ögon helt oförlåtligt.
Sjuka ska inte behöva begå självmord för att dem inte får hjälp, då har jag hellre några fuskare som fular till sig snålskjuts men dem verkligt sjuka får iaf hjälp.

Men alla tycker olika, men det är en hjärtefråga för mig att alla får den vård och hjälp dem behöver.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

På ett sätt låter det sympatiskt. Det är dock inte speciellt bra med en samlingsregering där nästan alla partier finns med. Då finns ju inga alternativ och ingen opposition.

Samtidigt är två av de största partierna i opposition. Sannfinländarna(urk) har 39 mandat(Samlingspartiet som har flest har 44) och Centern, traditionellt sett ett oerhört starkt parti i Finland, gjorde ett katastrofval och har 35 mandat. Vänstergruppen tillhör också oppositionen och med deras 2 mandat har oppositionen 76 mandat av 200. Så det är inte så att det helt saknas opposition.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

FK är en riksdagsfråga där har du rätt. Där fanns dock gigantiska problem redan före alliamsens tillträde. Det klagades mycket till och med på Buke redan på den tiden.

Vård och omsorg däremot år landstings och kommunala frågor till stor del. Tyvärr är det få som sätter sig in i den lokala politiken utan skyller regeringen för även detta. Sen kan det förvisso vara Alliansen lokalt som är ansvariga.

Helt sant. Jag har erfarenhet av att vara långtidssjuk under både rött och blått styre och jag vet när jag fått mest hjälp att komma tillbaka till arbetslivet, så jag röstar på alliansen. FK har, precis som du skriver, alltid haft problem med att folk trillar mellan stolarna så där tror jag inte att det spelar någon roll vem som styr.

Vad gäller vården så ska jag se över ordentligt vad de olika partierna har för agenda innan jag bestämmer mig för hur jag röstar i landstingsvalet.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Helt sant. Jag har erfarenhet av att vara långtidssjuk under både rött och blått styre och jag vet när jag fått mest hjälp att komma tillbaka till arbetslivet, så jag röstar på alliansen. FK har, precis som du skriver, alltid haft problem med att folk trillar mellan stolarna så där tror jag inte att det spelar någon roll vem som styr.

Vad gäller vården så ska jag se över ordentligt vad de olika partierna har för agenda innan jag bestämmer mig för hur jag röstar i landstingsvalet.

Det är ju jättebra att du varit/är tillräckligt frisk för att kunna arbeta.

Men tänk på alla dessa människor som är så sjuka att det bara inte går att arbeta, ändå ska dem tvingas till att försöka arbeta mer eller mindre.
Trots flera möten med läkare och läkarintyg osv att det går inte, människan är för sjuk för att arbeta men det vill ju inte FK lyssna på.

DET tycker jag är hemskt!

Å jag vet då ingen som blir friskare av att bli pressad och tvingas jobba som är riktigt sjuk :(
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag har läst en hel del av det du skrivit och måste säga att jag inte fått uppfattningen att du stödjer SD, tvärtom.

Däremot gillar du att provocera ;) och det kan missuppfattas av en del.

Som sagt det, gäller att både läsa och förstå;)

Personligen tror jag att det kan bli en intressant konstellation i riksdagen.
Den rödgröna röran runt 45%
Den blågröna röran runt 40%
Och SD (den rödbruna röran)runt 15%

Det kan ju gå så väl att vi gör som Tyskarna, ett samarbete mellan det största konservativa partiet/erna och Socialdemokraterna.

Det skulle kunna bli en stabil lösning som både bromsar upp de protektionistiska strömningarna + ger långsiktiga o stabila spelregler för näringslivet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle En månad kvar till valet. Här kan man kommentera och rösta eller bara kommentera eller bara rösta. Kommer ni att rösta eller kommer ni...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
7 403
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 157
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 294
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp