Vilken är din tråkigaste faktura/räkning?

Ja, det är just därför räkningarna blir så himla tråkiga. Jag gick med på det hela för att på den tiden hade det varit mer eller mindre gratis att dra ut de där tänderna. Tandläkaren trodde inte ens på mig när jag påpekade att väntetiden varit jävligt lång nu. Till slut när hen väl kollade upp detta såg hen att det var faktiskt en remiss skickad för så länge sedan. Och jag fick bekräftelse att jag skulle få ta ut tänderna inom ett år. Sedan väntar de tills jag är 24 och måste betala. Får de ens göra så?:confused: Jag är en liten smula förbannad.:rage:
Det kanske går att kolla upp om det verkligen är okej med så lång väntetid? Just för att det gör så stor skillnad rent ekonomiskt. Oklart vart en kollar upp det dock.
 
Men hur dyr skatt har alla på sina bilar? Skatten på min bil är jättelåg, pröjsar några hundralappar (?) per år.

Jag betalar ca 1500 per tertial (inte kvartal!), alltså 4500 kr per år för ena bilen och 1900 per tertial för den andra bilen = 5700 kr per år vilket blir 10200 per år. Trist, eftersom den - just nu - inte påverkas av några möjliga val eller optimeringar, annat än att flytta nånstans dit alternativ finns. Dieselskatten kan man liksom påverka genom att köra mindre.

Vill man göra en beräkning på regnummer finns det på:
https://bilskatt.nu/
 
Samma här, jag förmånsbeskattas då jag är advokat, dvs medlem i advokatsamfundet, med en medlemsavgift om 5 700 kr som byrån jag arbetar för betalde och för det förmånsbeskattas jag. Hur det är en förmån kan jag inte riktigt förstå när titeln/medlemskapet i princip krävs för yrket och av titeln/medlemskapet följer endast regler, skyldigheter och ansvar för mig som person. Jag letar fortfarande efter de privata fördelarna som motiverar förmånsbeskattningen :cautious:.
Aha ni förmånsbeskattas för att någon annan betalar arbetsgivaren betalar ert medlemskap, det är ju mer logiskt. Jag är medlem i Sveriges arkitekter och betalar för det ur egen ficka såklart landar på ungefär samma i årsavgift.
 
Lite spinoff på CSN-tråden eftersom den fick mig att fundera på det där med fakturor/räkningar.
Det är ju sällan en jublar kanske när det kommer räkningar som ska betalas, men åtminstone jag tycker att vissa fakturor känns extra tråkiga att betala hur sällan dom än kommer.

I mitt fall är den absolut tråkigaste räkningen den som kommer när en ska betala in restskatt, så himla tråkig utgift och eftersom jag inte ens reflekterat över att jag haft pengarna eller sett resultatet av att jag haft dom så finns det inte heller något roligt kopplat till själva fakturan som kan göra att den känns lite roligare att betala :D

Bilbesiktning är en annan sådan där grej - ja, jättefint att bilen blir kollad såklart men ändå. Det är så tråkigt att betala för något jag helst hade velat slippa (dvs jag vill hellre stoppa huvudet i sanden och låtsas som om bilen kan rulla på för evigt typ :angel: )

Så, vilken är er tråkigaste faktura?

Skatten på min dieselbil som ska betalas den här månaden... :down:
 
Transportstyrelsens årliga registerhållningsavgift för lokförare. 500 spänn om året gånger ett arbetsliv för att TS ska ha egna listor på oss.
 
Jag har som vuxen mycket lättare att få gehör för att jag tycker att det är jobbigt. När jag var barn/tonåring var det mer som att jag borde skärpa mig.
Det har hänt mig även som vuxen, men samtidigt inser jag att jag håller uppe en fasad, men när tårarna rann förstod tandhygienisten att jag menade allvar.
 
Lite spinoff på CSN-tråden eftersom den fick mig att fundera på det där med fakturor/räkningar.
Det är ju sällan en jublar kanske när det kommer räkningar som ska betalas, men åtminstone jag tycker att vissa fakturor känns extra tråkiga att betala hur sällan dom än kommer.

I mitt fall är den absolut tråkigaste räkningen den som kommer när en ska betala in restskatt, så himla tråkig utgift och eftersom jag inte ens reflekterat över att jag haft pengarna eller sett resultatet av att jag haft dom så finns det inte heller något roligt kopplat till själva fakturan som kan göra att den känns lite roligare att betala :D

Bilbesiktning är en annan sådan där grej - ja, jättefint att bilen blir kollad såklart men ändå. Det är så tråkigt att betala för något jag helst hade velat slippa (dvs jag vill hellre stoppa huvudet i sanden och låtsas som om bilen kan rulla på för evigt typ :angel: )

Så, vilken är er tråkigaste faktura?

Böter tycker jag är aptråkigt. Restskatt betyder att jag har tjänat mer pengar än jag kalkylerat med, det är bra.
 
En kan ju tänka sig att om någon yrkeskategorier skulle vilja pröva det beslutet och se om det verkligen håller så är det er kår som iaf har bäst förutsättningar att lyckas :D
Haha så sant! Mycket möjligt att någon har prövat. Annars är det nog så att man inom branschen är medveten om kostnaderna att få det prövar, möjligheten till framgång gentemot Skatteverket samt den kostnaden förmånsbeskattningen utgör så blir slutsatsen att det inte är värt besväret. Skulle man driva frågan så skulle det vara av principiella skäl.
 
Aha ni förmånsbeskattas för att någon annan betalar arbetsgivaren betalar ert medlemskap, det är ju mer logiskt. Jag är medlem i Sveriges arkitekter och betalar för det ur egen ficka såklart landar på ungefär samma i årsavgift.
Så ni både direkt betalt medlemsavgiften och förmånsskattas för medlemskapet? Låter helt absurt!
Jaa, det är väl grunden till förmånsbeskattningen, att arbetsgivaren betalt den. Men samtidigt så ”måste” som utgångspunkt man vara medlem (när man har gjort de prov etc som krävs) för att utföra yrket så därför tycker jag ändå det är ett konstigt resonemang. Särskilt för tex försvarsadvokaten (vilket jag inte är) krävs titeln/medlemskapet, om du inte är advokat kommer du inte förordnas av tingsrätten som offentlig försvarsadvokat, dvs du kan inte göra ditt yrke utan titeln/medlemskapet. Men men.
 
Å kom på en faktura/avgift som jag blir sjukt irriterad på. Förseningsavgift från CSN :cautious:. Som jag skrivit i CSN-tråden är jag tacksam för CSN och har ingen stress över min CSN skuld men det gör mig sjukt irriterad att CSN tar 500 kr direkt om man råkar vara sen med att betala. Jag har avbetalningen på autogiro men någon gång har jag råkat betala ngt eller liknande så att det inte funnits tillräckligt med täckning på kontot för CSN varav den inte har kunnats dra. CSN är väl den enda som får ta en sådan hög förseningsavgift.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 273
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp