Vilken är din tråkigaste faktura/räkning?

Jag har gjort mig av med min bil och slipper därmed några astrista räkningar.

Annars har jag svårt för tandläkarräkningen. Jag är rädd för tandläkare, det gör ont i både kropp och själ när hen håller på - och sen kostar det skjortan.
🙈 jag hade förträngt tandläkaren, jag tycker att det borde gå under samma avgift som vården. Allra helst borde jag få betalt för att jag sätter mig i den där tortyrstolen. Även om det här blivit bättre med åren när jag har varit tydlig med hur jobbigt jag tycker det är.
 
Måste det vara en faktura/räkning eller bara en kostnad? :D
Tandläkarkostnader är mitt tråkigaste isf (ingen räkning/faktura, jag betalar ju på en gång). Jag har aldrig några hål och ändå kostar det 1200 kr :rage: tror inte ens det är en tandläkare som kollar på tänderna utan en tandhygienist.

Om man får fortsätta på spåret kostnader som inte är en räkning/faktura så hatar jag att köpa dammsugarpåsar. Dyrt och enbart tråkigt! Leder bara till mer tråkigheter; dammsugning!
 
El och avfallshämtning i stugan. Jag har aldrig nyttjat avfallshämtningen och elen består till större delen av nätverksavgiften.
 
🙈 jag hade förträngt tandläkaren, jag tycker att det borde gå under samma avgift som vården. Allra helst borde jag få betalt för att jag sätter mig i den där tortyrstolen. Även om det här blivit bättre med åren när jag har varit tydlig med hur jobbigt jag tycker det är.
Jag har som vuxen mycket lättare att få gehör för att jag tycker att det är jobbigt. När jag var barn/tonåring var det mer som att jag borde skärpa mig.
 
Tristaste är nog definitivt förmånsskatten på medlemskapet i mitt lilla yrkesskrå, som slår till i januari varje år och blir typ 5000 kr. Känns så jäkla bakvänt att förmånsbeskattas för något som är direkt yrkesrelaterat, som verkligen inte ger mig några fördelar privat utan som i praktiken (lite tillspetsat egentligen bara medför en massa regler och skyldigheter) - och som på sin höjd möjligen gynnar min arbetsgivare. Lika irriterande varje år, och lyckas dessutom förtränga det så att det blir en skittrist överraskning när lönen som jag brukar leva på under vintersemestern kommer och är mycket mindre än vanligt.
Hur kan man förmånsbeskattas för ett medlemskap?
 
Lite spinoff på CSN-tråden eftersom den fick mig att fundera på det där med fakturor/räkningar.
Det är ju sällan en jublar kanske när det kommer räkningar som ska betalas, men åtminstone jag tycker att vissa fakturor känns extra tråkiga att betala hur sällan dom än kommer.

I mitt fall är den absolut tråkigaste räkningen den som kommer när en ska betala in restskatt, så himla tråkig utgift och eftersom jag inte ens reflekterat över att jag haft pengarna eller sett resultatet av att jag haft dom så finns det inte heller något roligt kopplat till själva fakturan som kan göra att den känns lite roligare att betala :D

Bilbesiktning är en annan sådan där grej - ja, jättefint att bilen blir kollad såklart men ändå. Det är så tråkigt att betala för något jag helst hade velat slippa (dvs jag vill hellre stoppa huvudet i sanden och låtsas som om bilen kan rulla på för evigt typ :angel: )

Så, vilken är er tråkigaste faktura?
Tidningsprenumerationen jag glömde avboka är alltid värst :D restskatt låter iofs inte så kul heller alls, fick nu förra året men hade pendling så den drogs bara av.
 
Min olycksfallsförsäkring. Betalas en gång om året så är en större summa, ska betalas precis innan jul och hittills (tack och lov) har jag inte nyttjat försäkringen och jag har säkert betalat den i 10-12 år nu. Så den känns trist. Men ack så viktig den dagen jag eventuellt behöver använda försäkringen.
Den är tråkig att betala! Men man är tacksam för den när man behöver nyttja den som jag behövde vid kosbansskada för ca två år sen (sen är jag dock fortfarande sur att försäkringen inte täcker kostnader utanför norden men det är en annan sak).
 
Bilskatten och elen. Stör mig så mycket på att det kommer två elräkningar numera (elhandel och elnät) och tycker att den är dyr varje gång trots att vi ligger på normalförbrukning för två personer i en 2:a (lägenhet).
Ja oj vad jag stört mig på elräkningarna, det känns som man blir lite ”lurad” av att det är två fakturor, alltså priset känns totalt sett högre. Stör mig även att jag inte kan välja bolag (gillar konkurrensutsatt verksamhet!).
 
Glömde säga upp elabonnemanget på förra lägenheten. Och hyresvärden renoverar en vattenläcka så att elen blir på 3000 kr. Hyresvärden vägrar betala. Jag tänker av princip inte betala den förens absolut sista dagen. Äckligt surt måste jag säga. Som student har man ju inte så gott om pengar att man kan bara kasta iväg 3000 kr på ingenting. Men det blir dyra läropengar. Riktigt svinigt att inte ta det av hyresvärden tycker jag faktiskt.
Har du pratat med hyresgästföreningen eller möjligen den konsumentrådgivning kommunen erbjuder där du bor? Det kanske/bör kunna hjälpa dig?
Så sjukt dåligt av hyresvärden!
 
Ja oj vad jag stört mig på elräkningarna, det känns som man blir lite ”lurad” av att det är två fakturor, alltså priset känns totalt sett högre. Stör mig även att jag inte kan välja bolag (gillar konkurrensutsatt verksamhet!).

Ja eller hur? Upplever också att det blivit dyrare men vet inte om det faktiskt är så.
Elhandel får du ju dock välja själv? Är väl bara elnätet som är förbestämt.
 
Tristaste är nog definitivt förmånsskatten på medlemskapet i mitt lilla yrkesskrå, som slår till i januari varje år och blir typ 5000 kr. Känns så jäkla bakvänt att förmånsbeskattas för något som är direkt yrkesrelaterat, som verkligen inte ger mig några fördelar privat utan som i praktiken (lite tillspetsat egentligen bara medför en massa regler och skyldigheter) - och som på sin höjd möjligen gynnar min arbetsgivare. Lika irriterande varje år, och lyckas dessutom förtränga det så att det blir en skittrist överraskning när lönen som jag brukar leva på under vintersemestern kommer och är mycket mindre än vanligt.
Samma här, jag förmånsbeskattas då jag är advokat, dvs medlem i advokatsamfundet, med en medlemsavgift om 5 700 kr som byrån jag arbetar för betalde och för det förmånsbeskattas jag. Hur det är en förmån kan jag inte riktigt förstå när titeln/medlemskapet i princip krävs för yrket och av titeln/medlemskapet följer endast regler, skyldigheter och ansvar för mig som person. Jag letar fortfarande efter de privata fördelarna som motiverar förmånsbeskattningen :cautious:.
 
Samma här, jag förmånsbeskattas då jag är advokat, dvs medlem i advokatsamfundet, med en medlemsavgift om 5 700 kr som byrån jag arbetar för betalde och för det förmånsbeskattas jag. Hur det är en förmån kan jag inte riktigt förstå när titeln/medlemskapet i princip krävs för yrket och av titeln/medlemskapet följer endast regler, skyldigheter och ansvar för mig som person. Jag letar fortfarande efter de privata fördelarna som motiverar förmånsbeskattningen :cautious:.
En kan ju tänka sig att om någon yrkeskategorier skulle vilja pröva det beslutet och se om det verkligen håller så är det er kår som iaf har bäst förutsättningar att lyckas :D
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 314
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 411
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp