Bukefalos 28 år!

Vilken karraktär?

Sv: Vilken karraktär?

och Pernilla_ : tack för gissningen! :)

haha nu kan jag knappt vänta på att få hem boken och kunna läsa om karaktärerna! :D
 
Sv: Vilken karraktär?

Vad säger ni om denna'

29201034.jpg


30322629.jpg

27357975.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

Kollade på youtube-klippen och det som säger emot att pållen skulle vara "the king" är att han skulle vara (slarvigt översatt) försvars-aggressiv.
Finns inte en gnutta aggressivt i honom! :p Inte den som backar undan för någon annan i första taget (väldigt hög i rang) och kan säga ifrån, men snarare den som står kvar och t o m tar emot en del stryk och visar sin rang genom att inte flytta sig, och vallar iväg dom andra hästarna emellanåt. Inte ett dugg aggressiv när det är matdags, i pressade situationer etc.


Tror mer på Pegasus.
Fast det kan vara jag som smittat av mig på hästen! :angel:
Tar åt sig av humöret - check. Framförallt så om jag har en bild i huvudet av att något inte ska gå bra, då kan han bli väldigt uppe i varv och vilja springa ifrån situationen. Nästa gång med en positiv bild i huvudet, är det inga konstigheter alls (eller lindrig osäkerhet för att sen övervinna den, i de fallen kan han verka väldigt modig).

Han är inte den som ger sig vid "förtryck", fogar sig inte i någon mall. Hur snäll han än är så sitter någon upp med inställningen "jag bestämmer! han ska svara på den här hjälpen!" så blir han spänd som en stålfjäder eller som en kaffekanna som till slut verkar ska explodera av för högt tryck. Enda gången jag någonsin sett/upplevt honom bocka eller stegra sig var när just en sådan (väldigt skicklig) tränare satt upp och försökte köra över honom, var knappt ridbar i flera veckor efter det.
Jag måste rätta till mina misstag. Sitter jag fel och låser honom är det ingen idé att gå på med tygel och skänkel och förstärka på alla möjliga sätt, först måste jag rätta till det (i sitsen t ex) som ger fel signaler, sen behövs oftast inte förstärkningen.

Det är väldigt allt eller inget, och mycket beroende på vad jag har för dag själv. Kan låsa sig i olika grad och knappt bli styrbar/travar helt sonika iväg om man inte har kommunikationen eller sitter och motverkar för mycket i sina signaler. så gör han ofta med nya människor som sitter upp! :p haha fler än en gång jag hört: "hur får man honom sluta trava?" "hur styr man?!" "hur stannar man?!?" :rofl:

Mycket lärorik, men svår häst! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken karraktär?

Hempfling anser att man med hjälp av utseendet kan placera hästar i olika kategorier som ska beskriva hästens "själ" vilket innebär både temperament och personlighet främst, men också fysiska fördelar/nackdelar... Din häst ser ut som den som heter the lonely one i den engelska boken.."den ensamme"? Men jag har problem med att identifiera de där som har så typiska rasdrag i boken, hans exempelhäst är ett halvblod....

stackarn, den ensamme :/ vad utmärker den ensamme? vad är det du ser i hans utseende som gör att man tycker han är just den ensamme? :)
 
Sv: Vilken karraktär?

Om du tycker att han inte stämmer helt på vännen kan du ju alltid kolla på de karaktärerna som är på´sidan innan eller efter vännen, hempfling har ju satt dem i en speciell ordning, så de som är nära varrandra kan vara väldigt lika, men ändå ha många olikheter:) (som t.ex den halvfödde och nordanvinden, nordanvinden är lättare att få kontakt med, den halvfödde kan sväva upp i det blå;))
 
Sv: Vilken karraktär?

Haha vad roligt att läsa om gissningarna! :D Tråden har blivit lite lång nu så mina hästar försvann men de är på sida 12 iaf ;)

Den första kan nog stämma. Han är väldigt barnslig, lättlärd och påminner mer om en lekfull rottis än en häst. Han är väldigt tuff i hanteringen men han håller nog inte för några högre klasser. Däremot tränas han ju ändå för de lägre klasserna och klarar lätt 5 mils distans. Det är ju lite längre än vad "normalhästen" går. Längre klasser för mig är 12 och 16 mil :)

Den andra kan nog också stämma. Hon är rätt ombytlig. Hon är väldigt nervöst lagd men kan förvåna mig från dag till dag. Ena dagen vill hon vara med, andra dagen så är allt livsfarligt och hon vill helst stanna hemma i hagen...

Det vore kul att höra vad du tror om nr 3 ;) Den finns som sagt på sidan 12 i tråden ;)
 
Sv: Vilken karraktär?

Kollade igen!:) Jo jag skulle nog säga duvan! Tyckte först bara att det var första bilden som liknade en duva,men det såg också ut som en "ögonblicksbild", men kollade på den andra och duvan kan nog stämma på den med!
 
Sv: Vilken karraktär?

kl

Tycker detta är väldigt intressant har haft bild uppe på min gosse i en annan tråd också ,men jag frågar här med .
Han är ung fortf, 3 år - några gissningar ?
30690945.jpg


30690949.jpg


30607532.jpg


30722530.jpg


Säg till om ni behöver fler foton.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken karraktär?

*kl*
Vilken rolig tråd, vad tror ni om den här? :laugh:

DSC_3217%20kopiera.jpg


DSC_3268%20kopiera.jpg
 
Sv: Vilken karraktär?

haha jag vet inte om det är jag som innbillar mig men jag ser jättemånga halvfödda!:p Kanske är för att jag kan dem lite bättre, fast iof är de ganska vanliga:)

Tycker denna ser ut som den halvfödde:)
 
Sv: Vilken karraktär?

Är inte så insatt men vad innebär den halvfödda?

Tack för svar :laugh:
 
Sv: Vilken karraktär?

kolla några sidor bak i tråden, där finns beskrivning:) Men den halvfödde är kort sagt en häst som inte riktigt förstår sig på sig själv, eller sin omgivning, som att den bara är förr till hälften.
 
Sv: Vilken karraktär?

Jag har försökt att hitta någon karaktär till min häst men har inte lyckats, vad tror ni?:) Hans personlighet; Skeptisk vid tillfällen han inte har upplevt tidigare, mysig vissa gånger (och andra inte;)), lär sig fort, bestämmer gärna...och lite så.

Bilder finns här; http://www.pixbox.se/alb_show_id1174526_page0.html

Besvara gärna:D
 
Sv: Vilken karraktär?

Tack så mycket , vill minnas att jag fick samma svar i en annan tråd .

Tycker att det stämmer väl in på min häst när jsg läser om ministern i boken .
 
Sv: Vilken karraktär?

Tack för gissningarna, kul att det är fler som gissar.
Duvan känns en smula främmande, även om han tar lång tid på sig att acceptera nymodigheter så har han inte direkt dåligt självförtroende och är inte speciellt nervös, i såfall stämmer väl underofficeren bättre även om det inte är det jag tänkt själv.
Hade varit kul att se honom på bild utan att känna honom, som ni här på buke:laugh:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: Smoothi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 774
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 992
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 502
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp