Vilken ras söker jag?

A

Arwent

Jag vet att det inte går att dra en hel ras över samma kam men om vi struntar i det och generaliserar lite. Vad är det för ras jag söker?

*Mankhöjd ca 158-165 cm. Jag är lång, har bara inte fattat det än ;) Tror fortfarande jag kan rida D-ponny, men det kan jag inte.

*Mycket man, svans och hovskägg. Mycket vita tecken, gärna bläs.:love:

*Lite grövre typ, inte varmblodstyp och inte nordsvensk, någonstans där emellan.

*Lugn, stabil, orädd som "går fram överallt". Gärna med lite glimten i ögat.

*Lättlärd. Jag är lite lat och gillar hästar som vill jobba och lär sig fort. :o

*Fina gångarter som gör det roligt att träna dressyr.

*Den ska tycka det är dödsroligt att hoppa!

*Egen motor utan att vara het.

*Måste klara av att inte blir riden varje dag utan att balla ur.

*Lätt att hantera, sko, lasta, klippa, duscha osv.

Jag drömmer och fantiserar om den för mig perfekta hästen. Och kommer jag någonsin få tid med en häst så är detta min kravlista:D

Sv: Vilken ras söker jag?

Jag kom på att detta kanske ska ligga under Gnägg...?

Oh ja! De är fantastiskt vackra men det verkar svårt att hitta de lite större modellerna. Jag har själv aldrig kommit i kontakt med en welsh cob så jag vet inte mer om rasen än det man kan läsa sig till.
Har du själv egen erfarenhet av rasen? Kan du kanske berätta lite?

Frieser kanske? De blir lite större än cobbarna. Men då får du i och för sig inga vita tecken... Knabstrumper?

Inget fel på welsh cob - jag bara erbjuder fler alternativ :)

Det har blivit vanligt med cobbar på 158-160 cm nuförtiden de är superpoppis!
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av cob men har bekanta som har, de är himla trevliga hästar! Googla lite så hittar du massor med info :)

Frieser är också vackra, men jag har fått för mig att de kan vara lite svåra? Inte så lättlärda?

Jag gillar inte utseendet på Knabstrumper.

Welsch Cob eller en liten shire.

Jag hade en shire av den mindre modellen, urvacker med bred bläs och fyra höga strumpor, hovsägg galore. Det var den absolut stabilaste häst jag någonsin haft, fantastisk i körningen och dressyren och med en trav som var lika bekväm som någon av mina quarterhästars jog är :love:

Hon var knappt 170, vet inte om hon var ett extremt exemplar men om det finns fler i den modellen hade jag gärna haft en igen.

Hittar bara en som föder upp större welsh cob. Verkar vara svårt om man vill ha en inriden. Men Gud såå fina!:love:

Precis samma önskelista som dig hade jag och trodde aldrig jag skulle hitta min drömhäst.

Sen fann jag rasen Welsh cob :love: som många andra också skrivit.
Det må vara ganska små, men kan trösta dig med att dem känns större än vad dom är pga att dom är såpass maffiga :)

Kom på att vi ju även har en WC tråd här på buke!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=984267

där kan du säkert få råd och tips från andra som har cobbar här i sverige!

/mackan - som finner sig sälja WC som en idiot här i tråden helt plötsligt, trots att hon inte har ngn själv ö.h.t :rofl:

Du säljer dem bra för nu vill jag helt plötsligt ha en welsh cob!! :idea: :rofl:
Har varit helt ointresserad av rasen förut, men de verkar jättetrevliga och jag hittade några riktigt fina till salu... :angel::love:
Mantra *jag ska inte ha en till häst* *jag ska inte ha en till häst*

Du letar efter ett Lettiskt halvblod! Min tjej stämmer helt in på din beskrivning, förutom att hon är skimmel då .. Och inte alltför mycket man & svans, men vet andra exemplar som har det! ;)

Du säljer dem bra för nu vill jag helt plötsligt ha en welsh cob!! :idea: :rofl:
Har varit helt ointresserad av rasen förut, men de verkar jättetrevliga och jag hittade några riktigt fina till salu... :angel::love:
Mantra *jag ska inte ha en till häst* *jag ska inte ha en till häst*

:rofl: haha, jag har kanske säljar talang :rofl::bow:
skämt åsido: tycker de är superfina! snacka om allround häst - vackra och bruksvänliga! allt i ett!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 320
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 504
Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 407
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 710
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka