Bukefalos 28 år!

Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

M

MamaJustify

Jag och min familj ska om ca två månader bli fodervärdar åt två isisar. Helt underbart. Har dock inte så stor (minimal) erfarenhet av dessa hästar. Men ägaren är helt underbar och kommer hjälpa till och stötta så det oroar mig inte. Nu vill jag höra av alla ägare till islänningar allt underbart med denna ras, inget är för litet att skriva om! Släpp lös, och skriv om litet och stort. Egna erfarenheter, anekdoter om era egna hästar, tips etc.
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Hej!

Vad roligt att du ska få börja rida på dessa underbara djur! :laugh::love: Men en varningens ord bara; när du börjat rida islänning är du nog fast sen och vill inte gå tillbaka :p

Hela formumet vimlar av tips, anekdoter och stort och smått. Det är bara att sätta sig och läsa! Varje tråd brukar handla om en detalj, eller en aspekt, (fast oftast kommer vi lite off topic.... ;)) så när det dyker upp en sånhär lite störra fråga blir det så svårt att svara. Så sätt dig du och läs en massa härinne, sedan om det är ngt mer specifikt att fråga om är det bara att starta en tråd! Gå också in på FAQ, de nålade trådarna, där står det en del bra också!

Välkommen! :idea:
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Jag håller med Gry. Islandshästar är starkt vanebildande! Har man en gång ridit dessa underbara djur är man fast!

Så kul att ni ska bli fodervärdar. Skriv mer och berätta hur det går.

Och som Gry skrev, bara gå in här på forumet så hittar du nästan allt du vill veta om isisar!
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Tack Gry och Pop Corn:) Ska lusläsa forumet...:cool:
Ja jag har förstått att har man en gång börjat rida isländska hästar vill man inte rida några andra:p
Vill att dom här två månaderna går fort, hela familjen längtar:)
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Vad roligt! Grattis!
Som tidigare sagt; har man väl börjat så är man fast.. helt klart den roligaste och underbaraste rasen som finns!

Något som jag har tänkt på är att islandshäst ridningen skiljer sig endel ifrån "vanlig" storhäst/ponny pga. deras olika gångarter. Sitter du på en ponny och bara driver så börjar hästen att trava. Gör du samma sak på en islandshäst kan du få vilken gångart som helst, beroende på vad hästen har lättast för! Det är också en stor utmaning i sig att bara få en gångart ren.
När man börjar med islandshästar så handlar det mycket om just i början att få hästen att bli ren i alla gångarter, och det är svårare än vad det låter faktiskt! men väldigt roligt och intressant!

Ofta så är de lite mer lätthanteriga också. Det kan bero på att flocken är så viktig för dem, och att de allra flesta är uppvuxna i stora flockar och inte hanterade mer än nödvändigt (ex. vaccination, verkning ev. hag-byte osv.) fram tills inridningen. Jag upplever att de flesta har mer distans till människan och visar mer respekt. (Men självklart med "fel" hantering och många oerfarna gör de precis som alla andra hästar "-tar över")

Fortsätt gärna att skriva hur det går med hästarna sen! :)

Kanske är det något speciellt du vill få reda på? lite svårt att bara skiva om dem, när de alla är så olika från individ till individ :)
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Vilken skillnad att gå till hagen och möta dessa hästar, alla lugna snälla (unghästarna mer nyfikna såklart) inget gruff sinsemellan och väldigt respektfulla. Barnen kunde följa med in i hagen utan att man kände att vi föräldrar behövde vara oroliga. Jättemysiga individer helt enkelt:love:
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Vad skojjigt!!!:eek: Jag köpte min första islänning i augusti och har inte haft honom så länge men det känns som om vi känt varann i åratal redan:p...han är svenskfödd och hur cool som helst, inte den som stressar men så upplevs ju ofta de svenskfödda;)...islandsfödda är ju kända för att ha mer respekt och lite mer reserverade men sedan som små plåster på sina ägare...vet du vad dina små är födda?
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Vad skojjigt!!!:eek: Jag köpte min första islänning i augusti och har inte haft honom så länge men det känns som om vi känt varann i åratal redan:p...han är svenskfödd och hur cool som helst, inte den som stressar men så upplevs ju ofta de svenskfödda;)...islandsfödda är ju kända för att ha mer respekt och lite mer reserverade men sedan som små plåster på sina ägare...vet du vad dina små är födda?

Islandsfödda??
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Ojdet finns ju en massa att berätta!
Jag håller med en tidigare talare om gångarterna. Att hitta en ren tölt till exempel är verkligen hur kul som helst om man har en isis.

Annars brukar de vara lugna, trygga, nyfikna, arbetsvilliga. Underbara!
=):bump:
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Vad skojjigt!!!:eek: Jag köpte min första islänning i augusti och har inte haft honom så länge men det känns som om vi känt varann i åratal redan:p...han är svenskfödd och hur cool som helst, inte den som stressar men så upplevs ju ofta de svenskfödda;)...islandsfödda är ju kända för att ha mer respekt och lite mer reserverade men sedan som små plåster på sina ägare...vet du vad dina små är födda?

Svenskfödda
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

:) Ja underbara är rätt ord:love:
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Dom i vårt stall (Alltså fem stycken) är som plåster på sina ägare men kan ju bero på hur man hanterat hästen och hur väl den gillar sin ägare men dessa är i allafall så kelsjuka och gosiga att de knappt vill att man ska gå:) Men jag ska självklart inte säga att alla islandsfödda är så, sorry för det!
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Uppdaterar lite...
Allt går som på räls här. Är defenitivt islandshästfrälst:love:
Snälla som få, och roliga att rida, jag som har ont i kroppen märker att isis är bra att rida iom att dom är rätt små. Barnen är jätteglada för sin häst som fungerar utmärkt som barnhäst och maken är helt såld på isisar han med.
 
Sv: Vill veta mer om islandshästar, skriv!!

Ena hästen som barnen rider är faktiskt islandsfödd, snällare häst går inte att få tag på, lugnet själv. Vår sexåring kan göra allt med henne själv, hon står snällt i boxen:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 093
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Hästanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp