Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Hoppas det gick bra på TUL och läkarbesöket idag!

Det finns så mycket som kan vara fel/gå fel, desto mindre man vet desto mindre har man att oroa sig för. ;) Jag är mer nervös inför förlossningen den här gången än förra, jag vet ju hur :devil: ont det gör nu. :angel: Fast samtidigt är det inte smärtan som jag är mest orolig för, den har jag ju klarat en gång tidigare. Det är mer saker runt omkring som gör mig nervös nu.

WORD!

Instämmer i allt du skriver. Första gången var jag lugn som en filbunke, nu så oroar jag mig mera då jag vet vilken smärta förlossningen KAN innebära och ja. Allt runtomkring. Slipper gärna kirurg, operationer och allt sådant också.

Nu vill jag bara ha min lilla hos mig! Tror dock hon kommer ha bråttom och komma i mellandagarna. Har bara en vag känsla av att det kommer bli så.

Har ju det perfekta namnet också, känns så bra att säga det. Vill egentligen skriva det i detta inlägg också men håller tyst ;) något får man ju ha som en liten hemlis.

Var är vår kära Mamma Mu (Mustakka någonting)? Har inte sett något av henne det sista?
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Mustasukka har inte varit aktiv sedan 12-12-11, så hon kanske fick sin bebis på 12-12-12! :idea: Hoppas att allt gått bra för dem och att de mår bra om bebis kommit i alla fall! Man kan ju ha annat att roa sig med än buke i sånna fall... :angel:

Jag vill också slippa kirurg, operationer och sånt... Jag är livrädd för snitt, oavsett om det är planerat eller akut. Får nog ta det med BM på onsdag när jag ska dit, så hon får ge mig några lugnande ord. Dessutom får hon ta och känna efter så att han ligger med huvudet ner, det har hon inte kollat en enda gång än! Med Hugo kollade BM första gången i vecka 31, då hade han huvudet ner redan och var ruckbar. :confused: Jag blir ju orolig att rumpan ska vara först och att han ska bli fixerad så, då lär det väl inte gå att göra vändningsförsök..? Det är ju ändå vecka 35 på måndag...

Aja. Ut kommer ungen garanterat, jag överlever antagligen. Förhoppningsvis kommer han "naturliga vägen" och allt går smidigt.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Mustasukka har inte varit aktiv sedan 12-12-11, så hon kanske fick sin bebis på 12-12-12! :idea: Hoppas att allt gått bra för dem och att de mår bra om bebis kommit i alla fall! Man kan ju ha annat att roa sig med än buke i sånna fall... :angel:

Vad kul det hade varit om hon fick den 12-12-12 :D Häftigt datum att få barn på. Eller ja, alla datum är bra datum att bli mamma på.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Fast 12-12-12 är ju speciellt. ;):D Hon kanske snodde uvas beställningsdatum! :devil:


Nu har jag skickat iväg sambo och son till farmor och farfar och jag ska bädda ner mig i soffan med en kopp te, lite choklad och vinterstudion. Rätt trevligt det också! :D
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag är mer nervös inför förlossningen den här gången än förra, jag vet ju hur :devil: ont det gör nu. :angel:

Sånt här gör mig livrädd! :crazy: Jag försöker hela tiden intala mig själv att det är den värsta smärtat jag någonsin haft och kommer att ha,för då blir det inte så illa sen när det väl är dags,men sen läser man sånt här där man är MER nervös andra gången,pga smärtan..... Då inser man att det kommer verkligen göra förbaskat hemskt ont! :crazy:

Jag som aldrig knappt haft någon smärta.. Har aldrig brytit något ben,inte ens stukat mig,så jag vet inte ens vilken smärttröskel jag har...

Den värsta smärtan jag kännt hittils är när jag vart nersparkad av hästen,och vred till mig så minisken i knäet vart skadad,då var jag grön i ansiktet inne på akuten,och sambon fick köra mig in och ut ur väntrummet för jag trodde jag skulle kräkas flertal gånger för det gjorde sååååå ont. Svimfärdig är det minsta man kan säga. Och då var det "bara" minisken i knäet. Nu ska jag skita ut en hörnsoffa liksom... :crazy::angel:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Ursäkta att jag tränger mig på men: det värsta inför den här FL som är min andra- är allt vad alla frikostigt berättade om efter att jag fött min dotter... :crazy: sånt man inte fick höra före första förlossningen..

Men vet ni?
Förlossningen med dottern var det häftigaste jag gjort i mitt liv. det var mäktigt och starkt och vackert. kroppen gjorde det den skulle oxh jag åkte bara med. visst gjorde det ont, jag hade (självvalt) ingen lindring och det gick bra... jag kände mig i kontroll och jag kände mig stark.

När jag säger/skriver sånt här brukar jag få på nöten - men det behöver inte vara ett okonteollerat trauma.
och om nåt går snett så är man omgiven av proffs och en av världens bästa sjukvård.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Fast som jag skriver sen så är det inte smärtan som jag är räddast för. ;) Den kan man genomlida, även om den inte är angenäm (men det hade du ju inte trott heller). ;) Och det finns smärtlindring att få!

Jag har inte haft någon större smärta att snacka om innan jag födde barn heller. Det värsta är väl när jag fick 600 kg häst över mig i ett fall, men då hade jag säkerhetsväst som tog det värsta så det bara blev lite sprickor i de nedersta revbenen på ena sidan (jag hann nääästan rulla undan när jag såg hästen komma fallande mot mig - annars hade jag nog varit platt som en pannkaka).

Ang. smärtan så läste jag någonstans att det inte går att säga om man har en generellt sett hög eller låg smärttröskel. Allt beror på hur mycket smärtreceptorer man har i livmodern. Alla har inte lika många. Har man många gör det ondare än om man har få.

Jag orkar inte googla reda på var jag läste det, men om du är intresserad kan du säkert hitta mer om det. :laugh:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag tyckte att det gjorde ondare att krossa armbågen och den gången då hag slet av fotleden- än att föda.... framförallt för att det gjorde konstant ont då. mellan värkarna hade jag inte ont, men jag hade jobbat jättemycket med avslappningsträning..

sen finna det lindring att få om man behöver!
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Ja,jag försöker som sagt tänka positivt att det komer gå bra,men vad fan,klart man är nervös! :crazy::angel:

Ja,det var ju lika för mig när jag vart nersparkad,det gjorde ju ont HELA tiden under dom 7 timmarna innan jag var riktigt smärtlindrad,och smärtan vart ju bara värre och värre,trodde jag skulle spy ner hela bilen på väg in till akuten....

Jag brukar inte oroa mig för mycket,men det här,usch! Jag vet inte ens VAD jag är rödd för,men antagligen att det ska göra så ont så jag blir helt borta av smärtan och svimma kanske,kan man ens göra det? :o
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Eftersom smärtan inte sitter i hela tiden så brukar man klara av att landa och inte svimma mellan värkarna. Jag ska inte säga att man inte kan svimma, för det vet jag inget om. :p

Du kommer få hjälp, att föda barn var häftigt! Men jag känner mig snuvad på att inte ha känt den där känslan som folk pratar om att "kroppen tar över". Det hände aldrig mig (och därför vill jag i mesta möjliga mån undvika EDA den här gången).

Observera då att jag vill ha mindre smärtlindring den här gången än förra ändå. ;)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

klart som tusan du är nervös människa! Prata om det massor - här, med BM, din partner o andra kloka o fina. :)

Jag var (och är den här gången osså) nervös för otrevlig personal, att det ska hända bebin nåt, att jag får föda själv (barnvaktstrassel) o allt möjligt.. :-s
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Eller, jag vill väl egentligen inte ha mindre smärtlindring. Jag vill bara prova på i annan form än förra gången, men EDA ska ju vara den smärtlindringen som ger effektivast lindring och den vill jag inte ha (just nu i alla fall). ;)

Klockmalva: Otrevlig personal är faktiskt inget jag är orolig för. Då får de väl se till att byta så jag får en trevlig. :angel: Man får ju faktiskt byta om man inte känner sig bekväm och det ska karln f*nimej ha mål i mun att säga så jag inte behöver det! :D
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Eftersom smärtan inte sitter i hela tiden så brukar man klara av att landa och inte svimma mellan värkarna. Jag ska inte säga att man inte kan svimma, för det vet jag inget om. :p

Du kommer få hjälp, att föda barn var häftigt! Men jag känner mig snuvad på att inte ha känt den där känslan som folk pratar om att "kroppen tar över". Det hände aldrig mig (och därför vill jag i mesta möjliga mån undvika EDA den här gången).

Observera då att jag vill ha mindre smärtlindring den här gången än förra ändå. ;)

Ja, kroppen tog inte över för mig heller. Minnesluckor pga lustgasen har jag däremot.

Men Fibusen, trots smärtan så VILL jag föda vaginalt och inte med snitt. Jag vill gå igenom det igen. Det var som att springa ett jäklans maraton, träningsvärken jag hade dagen efteråt var inte nådig. MEN vad häftigt det var, och känslan av att ha "lyckats" med den uppgiften! Man växer som människa.

Jag vill köra på enbart lustgas denna gången också i möjligaste mån, men är öppen för EDA. Annars så får de va ;).
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Ja, kroppen tog inte över för mig heller. Minnesluckor pga lustgasen har jag däremot.

Men Fibusen, trots smärtan så VILL jag föda vaginalt och inte med snitt. Jag vill gå igenom det igen. Det var som att springa ett jäklans maraton, träningsvärken jag hade dagen efteråt var inte nådig. MEN vad häftigt det var, och känslan av att ha "lyckats" med den uppgiften! Man växer som människa.

Jag vill köra på enbart lustgas denna gången också i möjligaste mån, men är öppen för EDA. Annars så får de va ;).

Jag också... Tre timmar minns jag ingenting av. De tre timmarna öppnade jag mig från 4 cm till helt öppen, så de var rätt intensiva och jag hade bara lustgasen då. :p


Och Fibusen, jag vill också föda vaginalt igen. Jag vill inget hellre. Jag vill göra det igen och få uppleva det igen. Förlossningen var en barnlek i jämförelse med min förra graviditet (och det jag haft av denna). Det är en så kort tid man har ont av förlossningen jämfört med hur lång graviditeten är.


Okej, jag överdriver lite med "barnlek", men jag hade hellre fött barn en gång i månaden (om den var som förra förlossningen varje gång) under graviditeten istället för att må så illa, foglossningarna, sammandragningarna som tvingar en att ta det lugnt och så.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Svarar här istället då.

Jag har inte fått någon bebis än i alla fall
V.40+5 idag.
Det börjar kännas som att inte det blir någon bebis alls.
Var hos bm i torsdags. Hon gjorde en hinnsvepning, men den verkar inte ha funkat. Var öppen 3 cm och tappen var jättemjuk, men rätt lång fortfarande.
Hon trodde att det skulle gå väldigt fort när det väl sätter igång. Men just nu känns det som en evig väntan bara.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Tänkte på de..... läste i en mamma/gravid tidning att man räknar sin graviditet från sista mensens första dag. (?) Hur menar dom då? Senast man hade mens men första mens dagen?

Det stod även plusminus 2 veckor.... :confused: what?

Hahah bara började fundera för jag tycker inte mitt BF stämmer alls med va första läkaren sa vid mitt ultraljud i vecka 17... och det stämde ju inte heller alls med mitt Tillväxtuktraljud jag gjorde i vecka 29.

Dagen jag har skrivit ner i min almenacka när jag fick min mens... har jag väldigt bra koll på efersom jag några veckor tidigare hade MF.

Någon som vill förklara? :o:rofl:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Men din stackare! Vi hoppades ju för din skull! :mad:

Nu får bebis sätta lite fart, men kanske vänta lite så snöröjningen hinner fixa klart. ;)


Chambery: Från början så räknar man från sista mensens första dag (alltså den dagen du börjar blöda innan du blir gravid). Sen när man gjort ultraljud så utgår man från det istället. När du har ett datum så är det alltid +/- 2 veckor som gäller.

Jag har BF 27 januari och allt mellan 13 januari-10 februari räknas som "normalt" och inom felräkning/felmätningsmallen. Och alla bebisar är ju inte lika stora heller. ;)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Kl
En tjej i föräldrargruppen fick sitt barn 121212 :D Längtar ännu mer nu och det är jag som är nästa person i gruppen (om ingen annan föder före bf vill säga.)

Mina hormoner är verkligen inte att leka med nu. Börjat känna mig superdeppig och trött och grät flera timmar igår :( Killen försöker trösta men det hjälper typ inte. Jag vet igentligen inte vad jag är ledsen och deppig över heller. Någon annan som känner likadant? Det har inte vart såhär extremt för mig innan.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Och hon som skulle ha SIST av alla i våran grupp ligger inne sen några dagar tillbaka pga vattenavgång.. Dom skulle ha 26 Januari tror jag. Har inte hört något i dag hur det gått.

Vi är näst sist i våran grupp med 18 Januari,men jag tror inte jag kommer gå så långt,ingen i min närmsta släkt har gått tiden ut,och jag kom 14 dagar innan BF,och lillebrorsan 10 dagar innan BF. Jag gissar på att vi har lillen hos oss runt den 10: de kanske,men bara för det så går jag väll över tiden och får lov att bli igångsatt! :p

Mannen är ledig 21/12-6/1,så vore kanon om lillen kom där den 5-6/1! :D Då slipper jag ringa och jaga han på jobbet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 587
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 904
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
94 091
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 714
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp