Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 16/17 del 3

@clusia Den bärsele vi har, Ergobaby 360, funkar att ha från födelsen om man har i ett spädbarnsinlägg (kom med när vi köpte). Har testat att amma i den en gång och det gick rätt bra för att vara första försöket! :D
 
Åh! Håller med! Att få kissa själv om man är två hemma känns självklart denna gång, förra satt jag och kissade och vaggade bebis samtidigt alldeles för ofta.
Jag krisade och kände mig usel för minsta pip, troligen eftersom jag inte fått bra anknytning och därmed försökte överkompensera för (som jag upplevde det) alla mina fel och brister som skulle hämma bebisen för livet. Tack och lov att min partner hade förnuftet i behåll.


@et_flickan jag är ju gravid med nr 2 nu, hade jag aldrig trott. Men det är 7,5 år mellan 1 och 2, och det krävdes mycket funderande och var långt från självklart att det skulle bli en till, snarare tvärt om.
Jag är supernöjd med ett barn, men den här gå gen känns det faktiskt bättre trots en djävulsk graviditet.
Jag har i alla fall burit på ett spädbarn förut och vet lite vad jag har att vänta. Jag har ett annat kontaktnät och är kanske lite äldre och klokare. Vi bestämde oss för en till, men det var definitivt ingen självklarhet och det känns bra att det fick ta lång tid mellan.
 
@clusia det pratas ju om 3,3,3. 3 dagar, 3v, och 3 månader. Vid de tidpunkterna brukar bebis behöva lägga in stororder på mjölk så det kan nog mycket väl vara det som sker nu!
Försök ha lite is i magen(lättare sagt än gjort, jag vet) om du vill fortsätta med amningen så går det förhoppningsvis över snart.

Håller tummarna och lycka till :):up:
 
Här har det nog också lagts in en order om ökad produktion. Från att äta var 3e-4e timme med ett extra mål på kvällen har han ätit varje timme sen 14 och sen blev det ett uppehåll när jag var i stallet på två timmar, sen varje timme igen. Sju veckor gammal nu.
 
@et_flickan jag är ju gravid med nr 2 nu, hade jag aldrig trott. Men det är 7,5 år mellan 1 och 2, och det krävdes mycket funderande och var långt från självklart att det skulle bli en till, snarare tvärt om.
Jag är supernöjd med ett barn, men den här gå gen känns det faktiskt bättre trots en djävulsk graviditet.
Jag har i alla fall burit på ett spädbarn förut och vet lite vad jag har att vänta. Jag har ett annat kontaktnät och är kanske lite äldre och klokare. Vi bestämde oss för en till, men det var definitivt ingen självklarhet och det känns bra att det fick ta lång tid mellan.

Och jag har redan tankar på en ny. Det är faktiskt lite stört ändå. Men det kommer dröja innan den kommer, om den ens gör det. Det är fem år mellan mig och min bror, det är lagom :angel:

Först och främst ska jag må bra igen och få livet tillbaka. Just nu känns det bara som att allt jag gör gör jag för att jag måste men det ligger ingen direkt glädje bakom. Jag älskar ungen, kan börja gråta av glädje när hon "pratar" med mig, hon är urgullig verkligen men så fort det blir minsta jobbigt så kraschar jag hårt :(
 
Och jag har redan tankar på en ny. Det är faktiskt lite stört ändå. Men det kommer dröja innan den kommer, om den ens gör det. Det är fem år mellan mig och min bror, det är lagom :angel:

Först och främst ska jag må bra igen och få livet tillbaka. Just nu känns det bara som att allt jag gör gör jag för att jag måste men det ligger ingen direkt glädje bakom. Jag älskar ungen, kan börja gråta av glädje när hon "pratar" med mig, hon är urgullig verkligen men så fort det blir minsta jobbigt så kraschar jag hårt :(

Andas och som sagt, ha kontakt med vården och var ärlig med ditt mående. Jag fick nu, 7,5 år senare ha med mig min partner som fick tala om hur jag mår nu eftersom jag annars slätar över.
Senast idag fick jag frågan hur mycket jag äter på dagarna och tyckte att jo, det har ju blivit bättre:).
Min partner tillade då att "bättre" innebär att jag kanske får behålla en halv mjuk smörgås med ost på, till skillnad från förut när allt tvärvände.
Ta med partnern om det hjälper dig, och som sagt: du sjukskriven och partnern föräldraledig är nog det allra bästa så ni kan hjälpas åt och du få välbehövliga pauser och vila.
 
Och jag glömde tacka er för att ni bryr er om mig. Buke är fantastiskt och det är så skönt att ni inte dömer eller ställer korkade frågor. Det är hemskt att läsa att fler mått dåligt men det känns ändå skönt att jag inte är ensam. För herregud vad jag skäms över mina känslor, varje dag.
Inte skämmas. Dina känslor är äkta och de är dina. Kram
 
Man bestämmer att man ska låta bebis sova färdigt och sen göra något så fort hen vaknar:p

Skämt åsido, sele/sjal och sitta på en pilstesboll vet jag att många använder om bebis inte går med på att man står still :)
Precis som jag trodde, tänkte bara om alla andra visste om något magiskt trick som vi missat. ;)

Men jag kanske tar och introducerar pilstesboll på en helg och ser vad hon tycker. :) Om hon får in sömn i famnen på en boll så kanske man kan ge henne en vana att somna en viss tid alternativt hjälp att somna så hon sen går att lägga ifrån sig. :up:
 
@cute_beast
Vår tjej är också svår att få somna dagtid, lägger man ifrån sig henne i nestet/soffan/sängen vaknar hon nästan alltid direkt eller efter ett par minuter. Det som funkar ganska bra för oss är att lägga henne i hennes babysitter med vibrationsfunktion! I den kan hon sova själv allt från 20 min till 2 h och jag brukar lägga ett par böcker under "framtassarna" på sittern så att hon hamnar i lite mer plant läge så det inte belastar nacke/rygg. Bärselen funkar också rätt bra - antar att det är rörelsen som gör att hon sover gott :).
 
@cute_beast
Vår tjej är också svår att få somna dagtid, lägger man ifrån sig henne i nestet/soffan/sängen vaknar hon nästan alltid direkt eller efter ett par minuter. Det som funkar ganska bra för oss är att lägga henne i hennes babysitter med vibrationsfunktion! I den kan hon sova själv allt från 20 min till 2 h och jag brukar lägga ett par böcker under "framtassarna" på sittern så att hon hamnar i lite mer plant läge så det inte belastar nacke/rygg. Bärselen funkar också rätt bra - antar att det är rörelsen som gör att hon sover gott :).
Det lät smart med vibration i babysittern! Jag tror det är som du säger, att det är rörelse eller imitation av rörelse som är extra sövande.

Synd bara att jag inte är mer vältränad så jag orkar bära henne i selen någon timme eller två efter att ha gått med henne en timme i vagnen. Det märks att hon vägde in på 7,3 kg förra veckan.

Vi har en analog babysitter, där kan hon somna vissa dagar men det kräver att man vaggar henne. Och att den är placerad på köksbordet. :D
Vi har en batteridriven vagga som vi funderar på att byta ut till en gammal trävagga då hon snart har nått maxvikten (9 kg) på den vi har. :nailbiting: + Att hon inte gillar den så värst mycket. Tror hon skulle föredra en vagga som inte är skålad.
Jag skulle verkligen vilja hitta ett sätt så hon kan vila och jag kan göra något annat medan, typ plugga eller sy och ha en fot på vaggan. ;)
Men jag tror att I helt enkelt är en bebis som kräver 100 % närvaro, än så länge iallafall. Jag kanske får plugga till sommaren igen, när karln kliver på sin föräldraledighet.
 
Hur tänker ni kring vaccination mot rotavirus? Här erbjuds det inte men vi funderar på att ge det ändå...
 
Hur :devil: får man en bebis som inte vill sova att sova på eftermiddagen 1-3 h? :confused:

Hon blir nämligen ofta övertrött redan vid 17-18 och då börjar tröstande från fader/amning/läggning om vartannat och det pågår ungefär till kl 20. Sen sover hon numera oftast bra (2-3 amningar per natt) och vaknar vid 06:30, ibland sover hon till 07.

Dagtid får jag till en till två 20- till 40-minuters sovperioder vid bröstet på förmiddagen.
Sen nästan en timme i vagnen direkt efter lunch.
Och efter det likadant som förmiddagen, fast max 20 minuter sovande.
På förmiddagen är hon ofta jätteglad. Det går sakta över efter lunch och hon blir mer irriterad och ledsen eftersom.

Jag/vi har provat:

Lägga henne brevid en i soffan när hon är vaken. Resulterar i glad bebis som tolererar det nästan en minut innan hon kräver underhållning alternativt spyr ner sig. Kan också resultera i direkt gråt samtidigt som hon spyr ner sig.

Lägga henne brevid en i soffan när hon sover. Bebisen vaknar 99 gånger av 100, börjar gråta övergivet och spyr ner sig.

Lägga bebisen i spjälsängen vaken/sovandes, samma resultat som i soffan.

Ha bebis liggande i armarna och gå runt och sjunga = bebisen blir ledsen och spyr ner sig.

Ha bebis i famnen upprätt och gå runt och sjunga fungerar ibland, men tar drygt 30 min innan hon somnar och du måste fortsätta dansa/knäböja/skumpa annars vaknar bebisen så det blir groteskt tungt. Risk att hon spyr ner sig även här och vaknar då av det. Hon kan också vara klarvaken även om du håller på 2 h.

Vagn är stort no-no inomhus, hon blir fly förbannad då.

Jag vet att det konstanta kräkandet är en stor faktor i det hela. Förhoppningsvis kommer hon spy mindre när hon börjar få fastare föda vilket är en av orsakerna till att vi kommer introducera gröt redan vid 4 månader även fast amningen funkar super.


Någon som har några tips?

Sådana kvällar får vi också om hon inte vilar på dagen. Men det enda som funkar är att ha henne ute i vagnen, så det vlir obligatorisk promenad i ur och skur, sen ligger hon på trappen resten av tiden. Då sover hon 3-4 timmar och kvällarna blev underbara!!
 
Alltså jag är galet förtjust i min bebis men så himla _rolig_ är han ju inte. Och jag känner mig låst ibland (amningen).

(Som tur är vet jag hur snabbt det går, jobbet som barnflicka har varit kanon. I slutet av maj börjar vi med babysim, längtar så!)

Var ska ni simma? Har letat efter nån kurs som börjar i vår/försommar men inte hittat nåt förrän i höst
 
Var ska ni simma? Har letat efter nån kurs som börjar i vår/försommar men inte hittat nåt förrän i höst

Trampoolin i Upplands Bro, startar 29/5. Vi har ett stort projekt där så möter upp pappan på em.

Annars är det Gävle eller Vendel i augusti först.
 
Sådana kvällar får vi också om hon inte vilar på dagen. Men det enda som funkar är att ha henne ute i vagnen, så det vlir obligatorisk promenad i ur och skur, sen ligger hon på trappen resten av tiden. Då sover hon 3-4 timmar och kvällarna blev underbara!!
Låter fantastiskt!
Jag önskar att vi hade hus för då hade vi nog också försökt med något liknande. Men bor på andra våningen i lägenhetslänga med egen dörr, trapp på insidan och balkong i andra änden av lägenheten så omaket att få henne till balkongen i vagnen utan att väcka henne skulle vara ganska stort.
Det känns så synd för hon älskar verkligen att sova i vagnen och brukar ropa och sprattla exalterat när overallen åker på.

Jag ser nu att jag låter alldeles negativ när ni är så snälla och kommer med tips men det är inte så. Jag blir jätteglad och tycker det är intressant att läsa hur andra gör. :)
Samtidigt vill jag bara förklara vår levnadssituation. Det är mer än en gång som vår lägenhet fällt krokben för bra idéer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 015
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 349
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 884
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp