Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.
Äsch, vadå hög tid? Kanske om du tycker nuvarande situation är ett problem, men annars är det väl ingen brådska? Trist med kategoriska BVC-sköterskor!

Men om du ändå vill testa skulle jag se till att bebis var trygg på sovplatsen, ev vänja in snutte och sen ev testa vaggfötter till sängen :)
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.
Trams säger jag!:mad:
Gör vad som känns bra för er!
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.

Jag instämmer i trams-kören! Det är vad du/ni känner att fungerar för er som är det viktiga!
 
Min vanligaste tanke när det gäller föregående ägare till hus är "men hur tänkte dom här??" :p
Jobbigt dock att de som köpte vår kolonistuga säkert tänker samma om oss :D

Haha, så behöver det ju inte bli! Vi är riktigt nöjda med allt det som de som bodde här innan fixade (så att vi slipper)!

... okej, utom 1) de hade enbart ett 2/3 kylskåp + 1/3 frys, hur är det ens möjligt att leva med!? och 2) kranarna i badrummet - snygga men totalt värdelösa :banghead:. Barnen kommer att hinna bli tonåringar innan de kan duscha själva eftersom det är så himla hopplöst att få rätt temperatur och tryck :meh:
 
Är det förresten fler som har strapatsrika blöjbyten? Här blir det svårare och svårare, tycker jag... Antingen är kotten en hal ål som ska snurra och titta åt alla håll på skötbordet, sno den nya blöjan eller försöka rulla, eller så skriks det ilsket när vi gör riktigt HEMSKA saker som att trä igenom ärmar och sånt. Dessutom har han upptäckt sin pung för några veckor sen, vilket såklart är helt okej förutom när man byter bajsblöja och får tävla i "hinna tvätta rent innan kotten har bajs överallt" :crazy::laugh:

Men fy, vad ni utsätter den stackars bebisen för! Trä igenom armar hur som helst! :mad::D

Här råder fortfarande ett visst lugn mot det jag gissar att kommer att komma, jag njuter av det! Å andra sidan ska det bli skönt när vi kan ställa undan skötbädden (när blöjbytena blivit alltför vilda i liggande läge har vi börjat byta med bebisen stående på toaletten istället, men det förutsätter som du hör lite stadigare bebis än vad vi har än så länge!).
 
Men fy, vad ni utsätter den stackars bebisen för! Trä igenom armar hur som helst! :mad::D

Här råder fortfarande ett visst lugn mot det jag gissar att kommer att komma, jag njuter av det! Å andra sidan ska det bli skönt när vi kan ställa undan skötbädden (när blöjbytena blivit alltför vilda i liggande läge har vi börjat byta med bebisen stående på toaletten istället, men det förutsätter som du hör lite stadigare bebis än vad vi har än så länge!).
Vi verkar ofta ha lika sätt att ta itu med problemen:p
Vi slutade använda skötbord när stora barnet var runt 8-9 månader och jag längtar tills vi är där med slingerbebisen deluxe:cautious:
Som för övrigt anser att kläder är ett övergrepp:meh:
@FeatherCloud så du är inte ensam;)
 
Men fy, vad ni utsätter den stackars bebisen för! Trä igenom armar hur som helst! :mad::D

Här råder fortfarande ett visst lugn mot det jag gissar att kommer att komma, jag njuter av det! Å andra sidan ska det bli skönt när vi kan ställa undan skötbädden (när blöjbytena blivit alltför vilda i liggande läge har vi börjat byta med bebisen stående på toaletten istället, men det förutsätter som du hör lite stadigare bebis än vad vi har än så länge!).
Eller hur! Eller den största kränkningen av dom alla- att trä ett plagg över huvudet! :eek::D
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.

Det har väl inte BVC med att göra! Du och hon tar det i er takt.
 
Är det förresten fler som har strapatsrika blöjbyten? Här blir det svårare och svårare, tycker jag... Antingen är kotten en hal ål som ska snurra och titta åt alla håll på skötbordet, sno den nya blöjan eller försöka rulla, eller så skriks det ilsket när vi gör riktigt HEMSKA saker som att trä igenom ärmar och sånt. Dessutom har han upptäckt sin pung för några veckor sen, vilket såklart är helt okej förutom när man byter bajsblöja och får tävla i "hinna tvätta rent innan kotten har bajs överallt" :crazy::laugh:

Vi började med up n go så fort blöjbytena började bli jobbiga. Funkar kanon för oss!
 
Ja, på en babyshower jag anordnade så hade vi en lek som hette "gissa ingredienserna?", där deltagarna fick provsmaka barnmat av olika slag och gissa vad det innehöll. Jag köpte det "bästa", dvs ekologiskt och ur det lite mer exklusiva segmentet, men väldigt mycket blev utdömt som oätbart. Känns inte riktigt som att man ska satsa på det till barnen då. Dom barn jag har i min närhet ratar den egna (burk)maten för den vanliga maten och det förstår jag faktiskt. :crazy:

Tänk dock på att barnmat är rena smaker med otroligt lite krydda.
Här funkade endast köttfärssåsen till H. Allt annat ratades. Dock blandade vi i början in Rossini (heter dom så, risliknande pasta) sedan andra makaroner. Detta mest för att vi inte lyckades göra en god köttfärssås utan verken salt eller buljong. (Man blir lote hemmablind)
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.

Du väljer själv när du vill att bebis ska sova i egen säng. Det har inte Bvc med att göra. Finns barn som är 6 och fortfarande sover med mamma och pappa.

Du är mamma, gå efter ditt egna sunda förnuft. Hur du vill ha det i din familj. Vill ni Samsova så länge det går, gör det :love:
 
Den här fröken knäckte idag koden med att om man rullar och fortsätter rulla. Samt vänder, då kan man ta sig dit man vill...

Hon har vänt sig rygg till mage samt mage till rygg länge. Men inte satt ihop allt till en och samma rörelse innan.

2416F88A-7741-4D2C-B5FD-9EE642DBC8DC.jpeg
 
Dagens minus- Idag var jag klumpig så lilla F gjorde sig illa. Hon kan sitta korta stunder nu men tippade över och slog huvudet i en väldigt lätt korg, men som just där hade två vassa kanter så hon fick två rispor i pannan och grät lite. Gick dock över ganska snabbt. Trodde hon var helt säker då vi satt i en mjuk säng långt från kanten och det enda hårda som fanns var en lätt korg, som tydligen var vass då. Usch, kände mig usel där en kort stund.

Dagens + Sövningen. Hon var redan ganska trött men inte övertrött så efter lite prutthjälp och amning kom mannen upp, gav 30 ml och sedan slocknade hon i princip. När han kom ner sade han att "det väl inte var så svårt". Var lite nära att slå till honom då. :p Fast han skämtade bara.

Vi gav även två majskorn, men de slank ner innan hon hann känna smaken egentligen. Lade vi dem längre ut på tungan tappade hon dem. Beställt en smaknapp nu samt även vanlig napp Tomme Tippee, hoppas det funkar!
 
Dagens minus- Idag var jag klumpig så lilla F gjorde sig illa. Hon kan sitta korta stunder nu men tippade över och slog huvudet i en väldigt lätt korg, men som just där hade två vassa kanter så hon fick två rispor i pannan och grät lite. Gick dock över ganska snabbt. Trodde hon var helt säker då vi satt i en mjuk säng långt från kanten och det enda hårda som fanns var en lätt korg, som tydligen var vass då. Usch, kände mig usel där en kort stund.

Dagens + Sövningen. Hon var redan ganska trött men inte övertrött så efter lite prutthjälp och amning kom mannen upp, gav 30 ml och sedan slocknade hon i princip. När han kom ner sade han att "det väl inte var så svårt". Var lite nära att slå till honom då. :p Fast han skämtade bara.

Vi gav även två majskorn, men de slank ner innan hon hann känna smaken egentligen. Lade vi dem längre ut på tungan tappade hon dem. Beställt en smaknapp nu samt även vanlig napp Tomme Tippee, hoppas det funkar!
Skönt med lyckad nattning! Kotten tog kanske Fs roll, ikväll var han helt omöjlig nästan... Skrik och gråt och massa stök i drygt en timme. Det är ju sambon som mättar men jag hörde nerifrån. Åkte sen o handlade och nu när jag kom hem sov båda.
Svårt med "balansen" fortfarande på kvällen tycker jag...
 
Tänk dock på att barnmat är rena smaker med otroligt lite krydda.
Här funkade endast köttfärssåsen till H. Allt annat ratades. Dock blandade vi i början in Rossini (heter dom så, risliknande pasta) sedan andra makaroner. Detta mest för att vi inte lyckades göra en god köttfärssås utan verken salt eller buljong. (Man blir lote hemmablind)
Men visst är det främst salt (och socker, men det har jag nog nästan aldrig i mat) som man behöver vara försiktig med i kryddväg? Iaf enligt bvc och livsmedelsverkeys broschyr. Eller jag kanske missförstår dig, är lite trött :p

Kotten har också fått smaka några ganska kryddiga och mustiga såser som han gillat skarpt. Och är det salt i vår mat får han smaka ändå, men det är ju å andra sidan såna pyttiga mängder, blir ju såklart viktigare när de börjar äta mer.
 
Idag har jag känt mig så himla sjuk, ont i magen och kroppen, funderat över både blindtarm och influensa... Så kollar jag min mensapp - ägglossning :cautious:
Den kändes knappt innan graviditeten, nu värker det som bara den. Men å andra sidan är mensvärken minimal sen kotten kom, så det jämnar väl ut sig...
 
Dagens minus- Idag var jag klumpig så lilla F gjorde sig illa. Hon kan sitta korta stunder nu men tippade över och slog huvudet i en väldigt lätt korg, men som just där hade två vassa kanter så hon fick två rispor i pannan och grät lite. Gick dock över ganska snabbt. Trodde hon var helt säker då vi satt i en mjuk säng långt från kanten och det enda hårda som fanns var en lätt korg, som tydligen var vass då. Usch, kände mig usel där en kort stund.

Dagens + Sövningen. Hon var redan ganska trött men inte övertrött så efter lite prutthjälp och amning kom mannen upp, gav 30 ml och sedan slocknade hon i princip. När han kom ner sade han att "det väl inte var så svårt". Var lite nära att slå till honom då. :p Fast han skämtade bara.

Vi gav även två majskorn, men de slank ner innan hon hann känna smaken egentligen. Lade vi dem längre ut på tungan tappade hon dem. Beställt en smaknapp nu samt även vanlig napp Tomme Tippee, hoppas det funkar!

Så skönt att nattningen fungerade fint idag! :) Här har vi haft stök och bök istället :meh:.

Det här med att råka göra illa sina barn... känner igen uselhetskänslan! Lilla A har klarat sig rätt bra än så länge, men jag minns till exempel hur jag fick åttaåringen - då dryga året (typ?) - att smälla ansiktet i huvudet på en gunghäst i god fart (tips: små barn har inte lärt sig att följa med i gunget utan fortsätter liksom framåt när gunghästen vänder tillbaka igen...). Som tur är minns inte han själv det ;)
 
Men visst är det främst salt (och socker, men det har jag nog nästan aldrig i mat) som man behöver vara försiktig med i kryddväg? Iaf enligt bvc och livsmedelsverkeys broschyr. Eller jag kanske missförstår dig, är lite trött :p

Kotten har också fått smaka några ganska kryddiga och mustiga såser som han gillat skarpt. Och är det salt i vår mat får han smaka ändå, men det är ju å andra sidan såna pyttiga mängder, blir ju såklart viktigare när de börjar äta mer.
I buljong är det otroligt mycket salt. Även soya. Röda saker ska man vara försiktig med.kryddor är ingen som helst fara.
Honung spenat osv ska oxå undvikas.
 
@Heulwen @pollex ...Och glöm inte att jag ju klippt mitt barn i fingret! Traumatiskt när det hände, men idag syns inte ett spår av detta på hans tumme :D
En annan gång skulle jag sätta ner honom i babysittern, men höll lite slarvigt och när han skiftade vikten i famnen höll han på att trilla med ansiktet rakt ner i köksgolvet... Räddades bara av att jag hann hugga tag i ryggtyget på bodyn :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 403
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
776
· Visningar
63 316
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 644
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp