Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
I buljong är det otroligt mycket salt. Även soya. Röda saker ska man vara försiktig med.kryddor är ingen som helst fara.
Honung spenat osv ska oxå undvikas.
Jo, men tänkte mest i kryddväg som sagt :) gröna bladgrönsaker och honung står med i livsmedelsverkets broschyr. Röda saker verkat som sagt bara delade meningar om huruvida man behöver bara försiktig eller ej. Jag tänker att det kanske kan vara lite som med gluten och nötter, bra att ge lite av tidigt så kanske risken att utveckla överkänslighet minskar? :)
 
Är det förresten fler som har strapatsrika blöjbyten? Här blir det svårare och svårare, tycker jag... Antingen är kotten en hal ål som ska snurra och titta åt alla håll på skötbordet, sno den nya blöjan eller försöka rulla, eller så skriks det ilsket när vi gör riktigt HEMSKA saker som att trä igenom ärmar och sånt. Dessutom har han upptäckt sin pung för några veckor sen, vilket såklart är helt okej förutom när man byter bajsblöja och får tävla i "hinna tvätta rent innan kotten har bajs överallt" :crazy::laugh:

Haha, japp.. viftar för fullt med armar och ben, ska helst lägga sig på sidan för det är så intressant med alla schampo flaskor tydligen :p ...eller knuffa upp sig med benen precis när man fått in nya blöjan under så den hamnar för långt ner och man får göra om igen...


Eller hur! Eller den största kränkningen av dom alla- att trä ett plagg över huvudet! :eek::D

Haha, här skrattar lillan varken gång man drar kläder över huvudet :D men långarmat är mindre kul ibland!
 
Kvällens nattning... jag var inte hemma, lämnade strax innna 19. Sambon sa att 19:30-20:30 skrek hon konstant, inte vanliga klagande heller utan verkligen skrek. Han var nära att ringa hem mig för trodde nåt var fel. Distraktion funkade korta stunder, till slut tog han henne i sele, så fort han kom utanför dörren slutade hon skrika och sen gick han nåt varv på Ica tills hon somna.. har jag nämnt att hon är en mammegris?! ;)
 
Haha, japp.. viftar för fullt med armar och ben, ska helst lägga sig på sidan för det är så intressant med alla schampo flaskor tydligen :p ...eller knuffa upp sig med benen precis när man fått in nya blöjan under så den hamnar för långt ner och man får göra om igen...
Låter Exakt som här! speciellt det där med benen, sjukt frustrerande! :D
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.

Men vadå hög tid? Vad less jag blir!!! :banghead: Enda anledningen att ändra något kring bebis är om föräldrarna eller bebisen inte mår bra av nuvarande rutin. Trivs ni och det fungerar bra - kör på! Minsta motståndets väg är den allra bästa, (småbarns-)livet är tufft nog ändå!
 
Du väljer själv när du vill att bebis ska sova i egen säng. Det har inte Bvc med att göra. Finns barn som är 6 och fortfarande sover med mamma och pappa.

Du är mamma, gå efter ditt egna sunda förnuft. Hur du vill ha det i din familj. Vill ni Samsova så länge det går, gör det :love:

Hehe, finns barn som är 10 och fortfarande sover hos mamma och pappa som mannens äldsta gjorde.. :angel:

Håller helt med om det senare. John sov en natt i sin spjälsäng. Officiellt heter det att han sov lika bra i den som bredvid mig men att det blev omständligare för mig med nattamningen. Sanningen är dock att jag saknade honom för mycket. Jag kommer att samsova så länge det bara går (dvs så länge han vill)!:love:
 
@Heulwen @pollex ...Och glöm inte att jag ju klippt mitt barn i fingret! Traumatiskt när det hände, men idag syns inte ett spår av detta på hans tumme :D
En annan gång skulle jag sätta ner honom i babysittern, men höll lite slarvigt och när han skiftade vikten i famnen höll han på att trilla med ansiktet rakt ner i köksgolvet... Räddades bara av att jag hann hugga tag i ryggtyget på bodyn :crazy:

Gillar inte själva fingerklippet/nästan-trillningen såklart, men att ha fler i mitt uselhetssällskap ;). Jag har också orsakat blodvite vid nagelklippning och bränt barn i solen...
 
Åh, imorse grät jag och hade separationsångest. Tips - två föräldrar som jobbar 100 %, renovering hemma (visade sig att huset vi säljer inte var i så bra skick som vi väntat oss och med en pedant till man blir det omfattande renovering med väldigt kort deadline) och en liten bebis är ingen bra kombination. Chockerande va? :grin: Mannen bara jobbar och jobbar, äter knappt och sover knappt, så han har fullt upp med sitt. Eftersom jag redan sagt ja till att jobba 100 % på plats på firman för att täcka upp för semestrar så är det bara att bita ihop och bebis får vara med farmor. Det känns inte bra i magen för han är inte lika trygg med farmor som med oss. Några timmar visst, hela dagar nej. Det är därför jag bara tackar ja till att jobba när mannen är hemma.

Försöker dock att tänka att det inte gör så mycket, att bebis inte kommer bli skadad för livet. Första delen av dagen är han hemma med farmor och pappa och även om pappa jobbar på huset så kan han ju gå ifrån och trösta eller vara nära om det behövs. Under eftermiddagen får dom vara på plats här på firman så kan jag gå ifrån och amma och hänga med dom om det behövs. Det funkar. Det är kanske inte optimalt, men nu får det bli så och jag är inte en kass mamma för det (hehe, försöker övertala mig själv här, egentligen vill jag bara lägga mig i fosterställning och gråta...). Och sanningen är att det ska bli skönt med lite extra pengar för just nu blöder vår ekonomi. Hunden ska opereras, båda husen ska besiktigas (det var visst inte billigt..), vi har köpt en resa till hela familjen, vi har köpt saker att pimpa huset med inför visning, allt material till renoveringen osv osv.. Jösses.
 
Åh, imorse grät jag och hade separationsångest. Tips - två föräldrar som jobbar 100 %, renovering hemma (visade sig att huset vi säljer inte var i så bra skick som vi väntat oss och med en pedant till man blir det omfattande renovering med väldigt kort deadline) och en liten bebis är ingen bra kombination. Chockerande va? :grin: Mannen bara jobbar och jobbar, äter knappt och sover knappt, så han har fullt upp med sitt. Eftersom jag redan sagt ja till att jobba 100 % på plats på firman för att täcka upp för semestrar så är det bara att bita ihop och bebis får vara med farmor. Det känns inte bra i magen för han är inte lika trygg med farmor som med oss. Några timmar visst, hela dagar nej. Det är därför jag bara tackar ja till att jobba när mannen är hemma.

Försöker dock att tänka att det inte gör så mycket, att bebis inte kommer bli skadad för livet. Första delen av dagen är han hemma med farmor och pappa och även om pappa jobbar på huset så kan han ju gå ifrån och trösta eller vara nära om det behövs. Under eftermiddagen får dom vara på plats här på firman så kan jag gå ifrån och amma och hänga med dom om det behövs. Det funkar. Det är kanske inte optimalt, men nu får det bli så och jag är inte en kass mamma för det (hehe, försöker övertala mig själv här, egentligen vill jag bara lägga mig i fosterställning och gråta...). Och sanningen är att det ska bli skönt med lite extra pengar för just nu blöder vår ekonomi. Hunden ska opereras, båda husen ska besiktigas (det var visst inte billigt..), vi har köpt en resa till hela familjen, vi har köpt saker att pimpa huset med inför visning, allt material till renoveringen osv osv.. Jösses.

Det låter som väldigt tuff belastning på er, även om det (väl?) är för en kort period :heart. Ditt logiska jag har såklart helt rätt i att John klarar sig fint så som ni har ordnat det för honom, men kom ihåg att ta hand om er själva också!
 
Det låter som väldigt tuff belastning på er, även om det (väl?) är för en kort period :heart. Ditt logiska jag har såklart helt rätt i att John klarar sig fint så som ni har ordnat det för honom, men kom ihåg att ta hand om er själva också!

Ja, det är bara för en kort period! Ska bli såå skönt när det är över! Tack för peppen och omtanken, det värmer. :heart
 
Är det förresten fler som har strapatsrika blöjbyten? Här blir det svårare och svårare, tycker jag... Antingen är kotten en hal ål som ska snurra och titta åt alla håll på skötbordet, sno den nya blöjan eller försöka rulla, eller så skriks det ilsket när vi gör riktigt HEMSKA saker som att trä igenom ärmar och sånt. Dessutom har han upptäckt sin pung för några veckor sen, vilket såklart är helt okej förutom när man byter bajsblöja och får tävla i "hinna tvätta rent innan kotten har bajs överallt" :crazy::laugh:
Det är lite lurigare här också nuförtiden. Ibland är G mycket kränkt av att man lägger honom ner, så delar av skötseln får göras med honom sittande. Annars är det mycket sprattel och så ska han dra i sina fötter. Han har nyss blivit så vig att han får in tårna i munnen :up: Och så lägger han sig på sidan. Lite svårt att få på blöjan då!
 
Varit på bvc. Hon tyckte det var hög tid att bebis lär sig somna själv i sin säng. Hur ska det gå till? Hon somnar bara av vaggning, och nån gång ibland av amning om man har tur. Hon sa att en snutte med rätt lukt skulle kunna hjälpa. Jag känner mig mest ledsen och uppgiven.
Det där skulle jag ignorera helt :mad: Jättekonstig kommentar.
 
Hur gör ni andra med matintroduktion? Jag känner mig lite villrådig.. Vi hade tänkt att vänta med att introducera mat överhuvudtaget tills han var 6 månader, men efter att ha läst Smakäventyret - att lära små barn äta mat ändrade vi uppfattning och ville börja ge smaksensationer redan vid 4 månader. I FB-gruppen (Februarimammor 2018) tycker jag att dom verkar ha väldigt bråttom att få barnen att äta smakportioner. Vissa barn äter liksom gröt till frukost, en matigare lunch och någon fruktpuré till mellis. :o Tycker att det känns mycket för så små bebisar, plus att jag är rädd om amningen. Ska helst amma så mycket som möjligt i åtminstone 6 månader, gärna 1 år för endometriosen.

John får ibland smaka flera gånger per dag och ibland går det flera dagar innan han får smaka något igen. Det beror på vad vi äter. Försöker dock att hålla mig till följande två "regler";

- sitter han med vid matbordet får han också smaka.
- det han äter äter också vi. Lämpar sig inte vår mat för honom ser jag till att ha det han ska smaka på min tallrik också så att vi äter samma.

Det han har provat är sötpotatis (ok), mosad potatis (blä), majs mosat med smör (vidrigt), morotspure (blä), dragonmajonäs (mums!), bea (gott!), löjrom med creme fraiche (gott!), liten bit pannkaka (gott!), leverpastej (gott!), vattenmelon (fantastiskt!) och gurka (mumsigt!). Dom senare två har han fått i bit och gnagt på själv, det konceptet verkar han älska. Verkar också som att han vill ha lite smak på sakerna och att puré inte är jättegott. Det jag klurar över nu är om jag bara ska låta honom visa vägen och att han får sitta och gnaga på någon bit (dvs BLW) istället för puréer eller om det är för tidigt för det. Han får ju inte direkt i sig några mängder utan det blir ju mest lite vätska han lyckas pressa ut, men han tycker att det är roligt och mysigt att sitta och hålla på med det.
G sitter ofta med i alla fall någon gång om dagen när vi äter och då får han lite också. Det kan variera hur mycket dock. Vissa dagar får han bara smak från vår tallrik på fingret, andra dagar får han upp till ett par tsk hemmagjord puré. Ibland får han även något i sin smaknapp. Inget för att mätta, utan för att upptäcka. Vill hålla koll på att magen klarar det också.

BLW är jag inte så insatt i, men har tänkt att introducera lite mer matbitar han kan få utforska senare (även om jag är lite rädd för att han ska sätta i halsen, vill helst att han ska leva på puréer tills han är 18 ;))
 
Idag har barnet varit på riktigt pisshumör, han sov iofs hyfsat länge men verkligen inget har varit bra i hans värld, han vänder sig till mage, sen blir han arg och ledsen för att han ligger på mage, vänder man tillbaks han på rygg så blir han arg över det, han fick mat men tjollrade mest på, la han i sängen då låg han där å gnällde, bära runt funkade korta stunder

nu sover han iallafall så håll tummarna för att han vaknar på rätt sida :nailbiting:
 
Idag har barnet varit på riktigt pisshumör, han sov iofs hyfsat länge men verkligen inget har varit bra i hans värld, han vänder sig till mage, sen blir han arg och ledsen för att han ligger på mage, vänder man tillbaks han på rygg så blir han arg över det, han fick mat men tjollrade mest på, la han i sängen då låg han där å gnällde, bära runt funkade korta stunder

nu sover han iallafall så håll tummarna för att han vaknar på rätt sida :nailbiting:
Sådana dagar har vi här också ibland. Vår son är tydlig med vad han inte tycker om :angel: Ofta kan det hjälpa med extra sömn, så hoppas det gör det för er nu också 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 510
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
64 064
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 920
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 815
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp