Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kotten håller på att få sin tredje tand på 1,5 månads tid :arghh: Och som vanligt är vi lika clueless tills det plötsligt är uppenbart. Kräkningar som kommit tillbaka, grinig unge med näven i munnen, dreggel, och noll matlust. Så när vi bytte blöjan inför natten tog sambon en ficklampa och lyste i munnen, och visst har barnet ett präktigt svart blåmärke(!) uppe till vänster i överkäken. Stackars barn som jag har "skällt" idag för att han inte velat äta! :( En Alvedon (med resultatet att han började babbla och försökte tugga i sig sambons vad när han satt i hans knä :rofl:) fick iallafall upp humöret lite.

Fler vars ungar spottar ur sig tänder?
Jag fasar för tänder. Jag vet hur mycket det kan ställa till med:arghh:
Men inga här än!
 
Sommaren 2018 kan dra åt he:devil:te! Först hade åttaåringen problem som så småningom ledde till operation, sedan vädret, och nu är femåringen halt för tredje gången och det är på den fot han varit under behandling på sedan födseln och fram till alldeles nyligen (årsskiftet). Det måste ju inte hänga ihop men oavsett vad det beror på så känner jag :turd::down:, vi får väl sitta här och svettas ihjäl i vårt hus då :down:.

Blä! Håller tummarna för väderomslag och andra positiva förändringar.
 
Kotten håller på att få sin tredje tand på 1,5 månads tid :arghh: Och som vanligt är vi lika clueless tills det plötsligt är uppenbart. Kräkningar som kommit tillbaka, grinig unge med näven i munnen, dreggel, och noll matlust. Så när vi bytte blöjan inför natten tog sambon en ficklampa och lyste i munnen, och visst har barnet ett präktigt svart blåmärke(!) uppe till vänster i överkäken. Stackars barn som jag har "skällt" idag för att han inte velat äta! :( En Alvedon (med resultatet att han började babbla och försökte tugga i sig sambons vad när han satt i hans knä :rofl:) fick iallafall upp humöret lite.

Fler vars ungar spottar ur sig tänder?

Kräks de mer när de får tänder? Lilla F har kräkts ovanligt mycket igår och idag, har händerna i munnen mest hela tiden, tycker det är skönt när man gnuggar tandköttet och är allmänt väldigt gnällig. Ser inget dock. Visst får de tänderna längst fram först?
 
Kräks de mer när de får tänder? Lilla F har kräkts ovanligt mycket igår och idag, har händerna i munnen mest hela tiden, tycker det är skönt när man gnuggar tandköttet och är allmänt väldigt gnällig. Ser inget dock. Visst får de tänderna längst fram först?
Jag tycker kotten har gjort det, senaste 1,5-2 veckorna har han annars knappt kräkts alls, trots mycket mat. Men igår och idag, kaskadkräks vid ett par tillfällen. Kliande tandkött har vi haft här inför själva tandsprickningen, men sen ju mer det närmar sig att tanden kommer fram blir det mer att han riktigt kniper ihop hela munnen. Ikväll fick vi inte ens borsta tänderna, och då brukar han glatt öppna munnen bara han ser tandborsten...
 
Jag kan ofta komma på mig med att vänta/längta tills allt blir lättare. Men så vet jag att det kommer förmodligen inte bli lättare, bara att det svåra/jobbiga blir på andra sätt. Det kräver verkligen ansträngning (av mig) att landa i nuet.

Sen just det där med ”så ska du inte behöva känna” så är jag på din linje, vad ska man känna? Och hur mycket? Jag är en väldigt kännande (och tänkande) person och jag är inne på att alla känslor är tillåtna och välkomna och då blir det kluriga att hitta en balans och inte bara hamna i det negativa.
Håller med och känner igen mig i allt. Jag tänker och känner också massor, märkligt nog med tanke på att jag är uppvuxen med släkt och familj som helst inte vill låtsas om att känslor finns öht... Tänker att jag vill ha lika lätt/nära till både skratt och gråt och lära mitt/mina barn detsamma. Men just nu känns det som om gråten (och svordomarna) ligger betydligt närmare till hands.

Försöker påminna mig om hur långt vi ändå kommit. Jag menar, livet är förvisso tungt men definitivt inte kaos längre. Vi kan åka iväg och fika, gå i affärer och bada med vårt barn. Saker som kändes omöjliga för bara 3-4 månader sedan. Och imorse sov han till 6.30 jämfört med 3.15 som det var för någon månad sedan. Så det är nog viktigt att kunna se det stora och fina även i det lilla... :)
 
Kotten håller på att få sin tredje tand på 1,5 månads tid :arghh: Och som vanligt är vi lika clueless tills det plötsligt är uppenbart. Kräkningar som kommit tillbaka, grinig unge med näven i munnen, dreggel, och noll matlust. Så när vi bytte blöjan inför natten tog sambon en ficklampa och lyste i munnen, och visst har barnet ett präktigt svart blåmärke(!) uppe till vänster i överkäken. Stackars barn som jag har "skällt" idag för att han inte velat äta! :( En Alvedon (med resultatet att han började babbla och försökte tugga i sig sambons vad när han satt i hans knä :rofl:) fick iallafall upp humöret lite.

Fler vars ungar spottar ur sig tänder?

Inga tänder men han övar genom att dregla som en tok :idea:. Det får i alla fall folk i omgivningen att tro att något är på gång, de vet ju inte att han hållit på i veckor :p. När är den värsta dreggelåldern över egentligen?
 
Här har första tanden börjat kika fram. Dregglat och kräkts mycket har hon alltid gjort så det märker vi ingen direkt skillnad på ;)

Det jag funderar mest på just nu är nattningsrutiner och att fasa ut amningen. Just nu ammar hon till söms om kvällarna och 1-2 ggr under natten. Jag ska börja jobba om två månader och tills dess vore det skönt att ha slutat nattamma. Hon är så pass intresserad av mat att jag inte är särskilt orolig över dagarna. Vi har ingen direkt nattningsrutin utan brukar lägga henne i sängen och amma när hon verkar trött, oftast kring 22. Sen sover hon 10-12 h med 1-2 amningar, pappa och bebis ligger fortfarande och trynar. Just nu förstår jag inte alls hur man slutar amma, någon som har tips/erfarenhet? :)
 
Här har första tanden börjat kika fram. Dregglat och kräkts mycket har hon alltid gjort så det märker vi ingen direkt skillnad på ;)

Det jag funderar mest på just nu är nattningsrutiner och att fasa ut amningen. Just nu ammar hon till söms om kvällarna och 1-2 ggr under natten. Jag ska börja jobba om två månader och tills dess vore det skönt att ha slutat nattamma. Hon är så pass intresserad av mat att jag inte är särskilt orolig över dagarna. Vi har ingen direkt nattningsrutin utan brukar lägga henne i sängen och amma när hon verkar trött, oftast kring 22. Sen sover hon 10-12 h med 1-2 amningar, pappa och bebis ligger fortfarande och trynar. Just nu förstår jag inte alls hur man slutar amma, någon som har tips/erfarenhet? :)
Det undrar jag också, eller iallafall nattmatning om än inte amning. Visserligen har vi pratat om att låta honom äta sin flaska på natten tills vidare/han själv inte behöver längre, eftersom det är så liten ansträngning att ge honom den. Vet att vissa pratar om att det bara är en vanesak och att man får ta några jobbiga nätter och vänja dem av med det, men då tror jag iofs det handlar om lite större barn än vi har. Kotten har iofs minskat från att äta ca 250ml till runt hälften senaste tiden, och sen klarar han sig 5 timmar till nästa gång, så det känns ju inte omöjligt att han kommer lägga av självmant i takt med att han äter mer om kvällen.
 
Här har första tanden börjat kika fram. Dregglat och kräkts mycket har hon alltid gjort så det märker vi ingen direkt skillnad på ;)

Det jag funderar mest på just nu är nattningsrutiner och att fasa ut amningen. Just nu ammar hon till söms om kvällarna och 1-2 ggr under natten. Jag ska börja jobba om två månader och tills dess vore det skönt att ha slutat nattamma. Hon är så pass intresserad av mat att jag inte är särskilt orolig över dagarna. Vi har ingen direkt nattningsrutin utan brukar lägga henne i sängen och amma när hon verkar trött, oftast kring 22. Sen sover hon 10-12 h med 1-2 amningar, pappa och bebis ligger fortfarande och trynar. Just nu förstår jag inte alls hur man slutar amma, någon som har tips/erfarenhet? :)



Känns omöjligt här att sluta nattamma på länge än, då hon vaknar cirka var tredje timme. I natt sov hon dock 4 h i sträck! Tror inte vi hinner fasa ut det till jag börjar jobba i oktober. Men har läst om dem som ger välling på kvällen i mättnadssyfte, då kanske de kan stå sig längre. Jag gillar inte välling men kanske ska testa som nödlösning på kvällen när hon blir mer intresserad av annat än mjölk, nu vill hon inte ha gröt ens.
 
Lite olika från dag till dag, så det är tyvärr ingen mirakelkur som vi hoppades på. Vissa kvällar äter han den och somnar lugnt, andra krävs det välling, ytterligare en flaska välling och sen en liten flaska ersättning innan han kommer till ro och somnar. Han är stor i maten :o Det hänger nog mest på att han inte ska vara övertrött (eller för pigg) vid läggning.

Men han sover fortfarande helt okej under natten sen, och vaknar oftast mellan 5 och 6, så helt godkänt! :up:
Det där med att tajma rätt tid för sövning är inte lätt alltså! Men det låter iaf som att han är något mindre morgonpigg, skönt! :up:
 
Tackar som frågar, den är åter tillbaka till sitt normaltillstånd! Nya sängen gör underverk och jag sätter påminnelser för att komma ihåg sjukgymnastiken så att mitt svarta hål i ländryggsmuskulaturen ska fyllas med... massa? Sjukgymnasten uppmärksammade mig dessutom på att framsida lår/höftböjarmuskeln var något korta i förhållande till övrig muskulatur vilket skapar en obalans så efter bara ett par veckor med extra myckets stretch har en del av bäckensmärtan försvunnit också:up:
Härligt! Då håller vi tummarna för ett nytt, bättre normaltillstånd också framöver :up:
 
Kotten håller på att få sin tredje tand på 1,5 månads tid :arghh: Och som vanligt är vi lika clueless tills det plötsligt är uppenbart. Kräkningar som kommit tillbaka, grinig unge med näven i munnen, dreggel, och noll matlust. Så när vi bytte blöjan inför natten tog sambon en ficklampa och lyste i munnen, och visst har barnet ett präktigt svart blåmärke(!) uppe till vänster i överkäken. Stackars barn som jag har "skällt" idag för att han inte velat äta! :( En Alvedon (med resultatet att han började babbla och försökte tugga i sig sambons vad när han satt i hans knä :rofl:) fick iallafall upp humöret lite.

Fler vars ungar spottar ur sig tänder?
Blåmärke?! :nailbiting: Inga tänder här än, och ska det vara så jobbigt att få dem så kan vi kanske hoppa över det? Det finns massor med mjuk mat som är god. Glass till exempel.
 
Här har första tanden börjat kika fram. Dregglat och kräkts mycket har hon alltid gjort så det märker vi ingen direkt skillnad på ;)

Det jag funderar mest på just nu är nattningsrutiner och att fasa ut amningen. Just nu ammar hon till söms om kvällarna och 1-2 ggr under natten. Jag ska börja jobba om två månader och tills dess vore det skönt att ha slutat nattamma. Hon är så pass intresserad av mat att jag inte är särskilt orolig över dagarna. Vi har ingen direkt nattningsrutin utan brukar lägga henne i sängen och amma när hon verkar trött, oftast kring 22. Sen sover hon 10-12 h med 1-2 amningar, pappa och bebis ligger fortfarande och trynar. Just nu förstår jag inte alls hur man slutar amma, någon som har tips/erfarenhet? :)

Mina barn har varit mycket större (~18 månader) när de slutat nattamma, men rent ”metodmässigt” har jag gjort så att jag först stegvis tagit bort amningen som sövning på kvällen (har fortsatt amma men lagt ner dem i alltmer vaket tillstånd), och när vi hittat ett sätt att söva utan amning på kvällen så har jag provat att göra på samma sätt när de vaknat på natten (och ”tagit bort” en amning i taget på det sättet).
 
Blåmärke?! :nailbiting: Inga tänder här än, och ska det vara så jobbigt att få dem så kan vi kanske hoppa över det? Det finns massor med mjuk mat som är god. Glass till exempel.

Mina stora barn har haft rätt okomplicerade tandsprickningar, så det kan gå rätt obemärkt förbi också! Men det är klart, hade de insett att de hade kunnat få leva på glass hela livet om de varit mer besvärade så... ;)
 
Här har två tänder kommit fram, där nere. Bara den senaste månaden :) men tror inte fler är på gång än. Dessa kom fram ganska obemärkt, förutom allt dreggel :p

Vi var förresten på BVC idag för 6-mån kontrollen, allt godkänt men hon hade inte gått upp nånting... snarare tappat 40g, vilken de inte var oroliga över (eftersom hon aldrig är still längre) samt att hon växt på bra annars på längd osv... Kändes dock lite lustigt när hon verkligen skjutit iväg i vikt tidigare
 
Här har första tanden börjat kika fram. Dregglat och kräkts mycket har hon alltid gjort så det märker vi ingen direkt skillnad på ;)

Det jag funderar mest på just nu är nattningsrutiner och att fasa ut amningen. Just nu ammar hon till söms om kvällarna och 1-2 ggr under natten. Jag ska börja jobba om två månader och tills dess vore det skönt att ha slutat nattamma. Hon är så pass intresserad av mat att jag inte är särskilt orolig över dagarna. Vi har ingen direkt nattningsrutin utan brukar lägga henne i sängen och amma när hon verkar trött, oftast kring 22. Sen sover hon 10-12 h med 1-2 amningar, pappa och bebis ligger fortfarande och trynar. Just nu förstår jag inte alls hur man slutar amma, någon som har tips/erfarenhet? :)
Det undrar jag också, eller iallafall nattmatning om än inte amning. Visserligen har vi pratat om att låta honom äta sin flaska på natten tills vidare/han själv inte behöver längre, eftersom det är så liten ansträngning att ge honom den. Vet att vissa pratar om att det bara är en vanesak och att man får ta några jobbiga nätter och vänja dem av med det, men då tror jag iofs det handlar om lite större barn än vi har. Kotten har iofs minskat från att äta ca 250ml till runt hälften senaste tiden, och sen klarar han sig 5 timmar till nästa gång, så det känns ju inte omöjligt att han kommer lägga av självmant i takt med att han äter mer om kvällen.
Känns omöjligt här att sluta nattamma på länge än, då hon vaknar cirka var tredje timme. I natt sov hon dock 4 h i sträck! Tror inte vi hinner fasa ut det till jag börjar jobba i oktober. Men har läst om dem som ger välling på kvällen i mättnadssyfte, då kanske de kan stå sig längre. Jag gillar inte välling men kanske ska testa som nödlösning på kvällen när hon blir mer intresserad av annat än mjölk, nu vill hon inte ha gröt ens.
Jag börjar ju jobba om mindre än två månader och kommer börja med att vara borta tre dygn och sen jobbar jag ju en del nätter.
Med stora barnet började jag jobba ungefär vid samma ålder och slutade då att amma helt och han hade då aldrig ätit ur flaska (ville inte) så vi slutade ge mat på nätterna. Han fick gröt på kvällen och sen vatten om han vaknade på natten. Övergången gjorde vi successivt och eftersom jag brukade amma till sömns (både dagtid och på kväll/natt) så var steg ett att börja vänja honom vid att somna på annat vis (jag bar eller tog vagnen) och lät därför honom äta tills han var mätt men inte sov. Nästa steg var att inte erbjuda mat i första hand vid uppvak utan försöka söva om på annat vis (gick det inte så fick han bröstet, jag har låg tröskel för vad jag tycker känns ok med ledsna barn...). När det var en vecka kvar började vi vänja av nattamningen helt och jag sov på soffan i vardagsrummet för att göra det lättare för honom (och mig:angel:). Första natten gick jag tillbaka till sovrummet vid midnatt, nästa vid 01.30 och så senare och senare.

Åh, nu blev det långt men jag känner själv att det kan vara skönt att läsa om hur andra gör för att i alla fall få en del idéer så man kan klura på vaf som passar ens egen familj.
Detta passade oss och det barnet bra, vi får se vad som funkar denna gången med lite andra förutsätnningar. Men som det är nu avvaktar vi tills värmen avtar så att hon får i sig vätska.
Och jag tänker att det borde vara samma med flaska som amning:)
 
Mina barn har varit mycket större (~18 månader) när de slutat nattamma, men rent ”metodmässigt” har jag gjort så att jag först stegvis tagit bort amningen som sövning på kvällen (har fortsatt amma men lagt ner dem i alltmer vaket tillstånd), och när vi hittat ett sätt att söva utan amning på kvällen så har jag provat att göra på samma sätt när de vaknat på natten (och ”tagit bort” en amning i taget på det sättet).
Äh du hann före bara för att jag skrev så långt:mad:
Men din metod funkar även på yngre barn;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 231
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 038
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 904
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 587
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp