Vinterföräldrar 21/22 del 2

Tufft det låter ❤️
Men så bra att du ringde hem maken!

Bra att ni ska prata med BVC, men jag hade absolut testat magdroppar och Miniform till henne. Och vår bästa grej, Coracorsjalen. Har funkat varje gång Signe varit skrik och panik-ledsen. Hon slappnar verkligen av där i och somnar.

Vi har en Najell som funkar bra. Det är lite tight kan jag tycka, och vi letar efter nån bra sele just nu. Men att bära funkar oftast. Det blir tungt dock, eftersom hon märker direkt när man sätter sig ner 😑
 
Fy vad tufft! Och man får tycka det är jobbigt! Det där hade jag också brutit ihop av, utan tvekan. Hoppas det blir lättare för er alla snart. :heart

Long shot, för övrigt, men dricker du kaffe? Vet en vars bebis fick ont i magen av att hon drack kaffe då hon ammade. Men ingen aning om det är nåt som är vanligt generellt.

Dricker kaffe men det blir sällan, någon kopp varannan dag kanske. Funderar dock på att utesluta det helt, allt som kan ge någon form av lindring just nu bör nog testas.
 
Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om självbilden, precis som du hade jag nån tanke om att jag alltid skulle vara lugn och ha tålamod och aldrig känna att det var jobbigt, men gud så många gånger jag inte orkat vara den mamma jag vill vara. Sen har jag dåligt samvete hela dagen därpå för att mina barn kanske kände av att jag var trött på dem. Det är tillåtet att inte alltid orka, du finns ju där för henne och det är det hon känner av. Jag tror just det dåliga samvetet kanske är den grej av föräldraskapet som varit mest oväntad för mig, jag har ständig ångest över att jag kanske borde göra mer eller göra andra saker osv.

Så glad att så många av er skrivit om detta. Jag var verkligen säker på att jag skulle orka hur mycket som helst, och det gör man ju, eftersom man måste. Men det är ju inte med enkelhet eller glädje alltid. Jag ville så gärna vara en mamma som bara tycker att allting är så bra jämt, även när det är tufft, att allt är bra och som det ska. Att det skulle vara okej att sova lite och ha ett ledset barn. Men fasen.. det här var tuffare än jag någonsin kunde föreställa mig som barnlös. Det tar emot att erkänna men så är det.

Tror man antagligen kommer ha dåligt samvete resten av livet. Men det är väl också ett tecken på den där oändliga kärleken. Att hur mycket man än gett så tycker man alltid att barnen förtjänar ännu mer.
 
Förlåt om det redan varit uppe, men har hon testats för mjölkproteinallergi?

Nej det har hon inte. Ska prata med BVC om detta första gången i morgon! Men hon har inte alltid varit såhär skrikig, varit tjorvig i magen kanske 3-4 veckor och riktigt illa 1, 5 vecka ungefär.
 
Dricker kaffe men det blir sällan, någon kopp varannan dag kanske. Funderar dock på att utesluta det helt, allt som kan ge någon form av lindring just nu bör nog testas.
Jag tror att någon tipsade om det förut, men är du med i Amningshjälpens grupp på fb?

Jag fick mycket bra tips där, är också glad att jag läste mycket och inte ”accepterade” råd som att sluta äta lök för att vår bebis hade ont i magen. Det enda som överförs till bröstmjölken är proteiner - mjölkprotein kan absolut vara en allergi (är väl tom rätt vanligt) men tex lök kan inte påverka bebis mage.

Känner med dig med allt du skriver! Försök ta en dag i taget, det vänder - förr eller senare. Vi hade bebis med ont i magen, gjorde massage, gav Semper magdroppar och pysventil. Fick tips om Minifom men efter att ha läst lite om det beslutade vi oss för att inte ens testa, men där får man avgöra vad man tror på och inte. Jag tror generellt rätt lite på ”tips” men mer på forskning och studier 🙃

Heja er - snart blir det bättre! ❤️
 
Nej det har hon inte. Ska prata med BVC om detta första gången i morgon! Men hon har inte alltid varit såhär skrikig, varit tjorvig i magen kanske 3-4 veckor och riktigt illa 1, 5 vecka ungefär.

Fråga om det också då! :) Det är inte (alltid) så att allergiska bebisar har symptom från födsel. Min brorsdotter konstaterades vara allergisk förra veckan. Hon är 7 månader och har absolut inte haft symptom hela livet.

Om inte annat är det ju en sån där sak som är bra att bocka av och konstatera att det inte är :)
 
Vi har en Najell som funkar bra. Det är lite tight kan jag tycka, och vi letar efter nån bra sele just nu. Men att bära funkar oftast. Det blir tungt dock, eftersom hon märker direkt när man sätter sig ner 😑
Säger bara pilatesboll! Har du testat det? Och, som så många redan sagt, det går över, det blir bättre ❤ Men det är så tufft! Vår lilla är 11 veckor och har också varit helt klart skrikigast av våra barn, men kanske, kanske att det börjar vända nu 🙏 Eller så är det tillfälligt...

Lider med er ❤
 
Idag nådde vi en ny rock bottom. Ebba har mått väldigt dåligt och gallskrikit hela dagen, tillslut bröt jag ihop och störtgrät en timme. Maken fick komma hem från jobbet och gå runt och vanka på henne på sin stukade fot. Liten har ont och är trött, mamma och pappa har ont och är trötta.

Jag känner mig som världens sämsta mamma och känner att jag behöver göra upp med min egen självbild mitt i allt. Innan vi fick barn kände jag lite irritation över personer som ständigt klagar på sina barn. De sover inte, skriker, äter inte, stökar ner osv. och jag tänkte i mitt stilla sinne att ja.. barn tar plats. Det är inte rättvist att klaga på dem, de är små och gör sitt allra bästa. Jag trodde att jag skulle vara den mildaste och mest kärleksfulla modern som fanns. Nu finner jag mig trött, har ont, och när det blir som värst så stänger jag ner. Jag orkar inte sjunga för henne, och orkar inte prata med henne. Jag bara vankar fram och tillbaks i tysthet och hon är sååå ledsen. Det är hemskt att se mig själv såhär, att den goda modern i mig liksom falnar :( Hon förtjänar inte det.

Nu har jag fått sova ett tag och har ny energi. Vi ska till BVC på onsdag på 2-månaders kontroll och tänkte prata om hennes mage och ta hjälp. Annars hankar vi på en dag i taget. Vi har inte testat magdroppar eller pysventil ännu så det finns fortfarande saker att testa. Vi får nog även växla upp magmassagen ytterligare. Nu har hon äntligen somnat på mitt bröst så kramar och pussar på henne så mycket jag bara kan.
Hög igenkänning! Och det går liksom inte att föreställa sig innan man får barn. Jag trodde att bebisar mest sov och då i vagn eller spjälsäng. Tji fick jag, mina två kolikbebisar var som små plåster och vi bar och bar och bar, dag och natt. Min man gick ner 10 kg med första eftersom han gick runt och bar så mkt med selen. Jag minns en kväll när jag lämnat över bebisen till pappan och sedan sprang ut i mörkret och grät och grät och tänkte att jag ångrade att jag fått barn och att mitt liv var förstört:cry:. Det känns hemskt att tänka på nu, men jag menade det ju inte, jag var bara desperat. Jag var mycket hos min mamma när min man jobbade, hon kunde inte trösta bebisen men att ha sällskap och få mat gjorde mycket.

Magdroppar upplevde inte jag att det hjälpte men prova allt som kan underlätta. Pysventil hade vi till vår yngsta och det fungerade. Akupunktur mot spädbarnskolik kan ibland erbjudas på vårdcentralen. Jag tyckte att det var skönt att ha öronproppar/hörselkåpor när jag hade en skrikande bebis i selen. Och blir det övermäktigt, lägg ifrån dig bebisen en stund och gå till ett annat rum och ta några djupa andetag.

Mina är nu åtta och fem år gamla men jag kan fortfarande komma ihåg känslan av desperation och uppgivenhet. Men det blir bättre♥️. När magontet lättade hade vi en jättemysig bebistid.
 
Så glad att så många av er skrivit om detta. Jag var verkligen säker på att jag skulle orka hur mycket som helst, och det gör man ju, eftersom man måste. Men det är ju inte med enkelhet eller glädje alltid. Jag ville så gärna vara en mamma som bara tycker att allting är så bra jämt, även när det är tufft, att allt är bra och som det ska. Att det skulle vara okej att sova lite och ha ett ledset barn. Men fasen.. det här var tuffare än jag någonsin kunde föreställa mig som barnlös. Det tar emot att erkänna men så är det.

Tror man antagligen kommer ha dåligt samvete resten av livet. Men det är väl också ett tecken på den där oändliga kärleken. Att hur mycket man än gett så tycker man alltid att barnen förtjänar ännu mer.
Inga mammor tycker det vågar jag påstå. Inga föräldrar alls🙄. Nu hade vi turen att kunna vara hemma väldigt mycket båda två första året, men trots att vi verkar ha samma typ av skrikfest så kände jag alltid att det var enklare än jag tänkt mig. Jag tror jag hade en tvärtombild, att allt skulle vara skitjobbigt i 2 år, och så var det inte det. Och att mininställning till att bli förälder var annorlunda än din. Nu när hon snart är tre börjar jag bli den där föräldern jag tänkte att jag förhoppningsvis blir tror jag, när man kan resonera, säga att man förstår vid utbrott och sätta lagoma 🙄 gränser för mutor. Ett spädbarn behöver bara er närhet och mat.
Hitta en bra sele (vi hade en ruckeli slim som passade oss båda och ffa var väldigt lätt att lägga ner sovande barn från), det är skitjobbigt att bära och mycket lättare med händerna fria (du kan läsa bok, dansa loss eller vad du nu känner för). Det kommer bli bättre. Det går över!
 
Har inte riktigt orkat skriva här, vi har också haft ganska tuffa veckor. Lilla M är nu drygt 11 veckor och hon är en dam med kort stubin och stora röstresurser 😴 I kombination med en treårig storasyster som verkligen har ett sjujäkla humör just nu 😆 och att vi gått igenom mycket under dessa veckor med sjukdomar, dödsfall i familjen och att vi behövde ta bort en älskad hund, 15 år gammal, så har vi verkligen varit rätt slitna. Men nu känner jag att mycket börjar lätta. Så nu planerar vi dop och utbyggnad av huset 😅

Överlevnadshacks här hemma är babypottning (knappt några bajsblöjor alls och lilla M blir verkligen förbannad när hon vill bajsa om vi inte är snabba nog att ta henne till pottan) och bära i sjal och för att försöka lindra magont har vi också bytt till vattenbaserade d-droppar samt kör magmassage. Är ju omöjligt att säga vad som hjälper, de blir ju mindre missnöjda med åldern också men nu börjar det iaf lätta.

Jag har mest jobbigt med mina känslor gentemot treåringen, vi har så många strider just nu 😔 Men även det blir såklart bättre, det har ju skett en stor förändring i hennes liv också. Hon är iaf fantastiskt fin mot sin lillasyster så det är skönt.

I övrigt upplever jag lilla M som en fysiskt stark och tidig tjej. Hon ligger gärna på mage och spanar men har nu börjat vända sig till rygg också. Är stark i överkroppen, vägrar sitta tillbakalutad utan ska alltid resa sig upprätt och hålla koll på omgivningen. Låter inte jättemycket i form av "prat" men ger fantastiska leenden och tysta skratt som får oss alla att smälta. Hon har börjat ta tag i saker och suger konstant på sina händer eller det hon håller i dem. Trots att vi är trötta och slitna så älskar jag denna tid och njuter av att ha henne nära, nära dygnet runt ❤ Skulle gärna stanna tiden ett tag, hon växer så vansinnigt fort.
 
Har inte riktigt orkat skriva här, vi har också haft ganska tuffa veckor. Lilla M är nu drygt 11 veckor och hon är en dam med kort stubin och stora röstresurser 😴 I kombination med en treårig storasyster som verkligen har ett sjujäkla humör just nu 😆 och att vi gått igenom mycket under dessa veckor med sjukdomar, dödsfall i familjen och att vi behövde ta bort en älskad hund, 15 år gammal, så har vi verkligen varit rätt slitna. Men nu känner jag att mycket börjar lätta. Så nu planerar vi dop och utbyggnad av huset 😅

Överlevnadshacks här hemma är babypottning (knappt några bajsblöjor alls och lilla M blir verkligen förbannad när hon vill bajsa om vi inte är snabba nog att ta henne till pottan) och bära i sjal och för att försöka lindra magont har vi också bytt till vattenbaserade d-droppar samt kör magmassage. Är ju omöjligt att säga vad som hjälper, de blir ju mindre missnöjda med åldern också men nu börjar det iaf lätta.

Jag har mest jobbigt med mina känslor gentemot treåringen, vi har så många strider just nu 😔 Men även det blir såklart bättre, det har ju skett en stor förändring i hennes liv också. Hon är iaf fantastiskt fin mot sin lillasyster så det är skönt.

I övrigt upplever jag lilla M som en fysiskt stark och tidig tjej. Hon ligger gärna på mage och spanar men har nu börjat vända sig till rygg också. Är stark i överkroppen, vägrar sitta tillbakalutad utan ska alltid resa sig upprätt och hålla koll på omgivningen. Låter inte jättemycket i form av "prat" men ger fantastiska leenden och tysta skratt som får oss alla att smälta. Hon har börjat ta tag i saker och suger konstant på sina händer eller det hon håller i dem. Trots att vi är trötta och slitna så älskar jag denna tid och njuter av att ha henne nära, nära dygnet runt ❤ Skulle gärna stanna tiden ett tag, hon växer så vansinnigt fort.
Roligt att höra ifrån dig igen, även om det förstås är helt rätt prioriterat att buke tas när tid och ork finns. Hoppas verkligen att det lättar för er nu, och beklagar dödsfallet samt hunden :heart
 
H är idag 12 veckor och inte särskilt tidig med något. Så här är hans inställning till att ligga på mage och träna nacken, i alla fall om jag har fräckheten att lägga honom där på morgonen :p

20220323_091037.jpg


(ska väl sägas att det inte alltid ser ut såhär, han kan lyfta fint på huvudet om bara motivationen infinner sig)
 
Nu spammar jag, men det sista jag skulle skriva var att jag igår red för första gången sen H föddes och det var så himla härligt :love: Svag i kroppen så sitsen och förmågan till att faktiskt rida saknas men det kommer. Jag fokuserade på känslan, och den var bara bra, kände inte av framfallet alls och så mycket lättare att rida utan gravidmage! Så nu har H en glad mamma som ska försöka komma upp i sadeln några gånger i veckan framöver, med målet att kunna åka på tävling i början av juni :banana:
 
H är idag 12 veckor och inte särskilt tidig med något. Så här är hans inställning till att ligga på mage och träna nacken, i alla fall om jag har fräckheten att lägga honom där på morgonen :p

Visa bifogad fil 87869

(ska väl sägas att det inte alltid ser ut såhär, han kan lyfta fint på huvudet om bara motivationen infinner sig)
Elak morsa som kräver att han ska anstränga sig på morgonen! :p Just det där med att vara tidig/sen med saker diskuterade jag och min sambo häromdagen. Det blir ju så himla lätt att se det som positivt och bra med barn som är tidiga, att det är något man vill som förälder. Men det är så obegripligt varför? Det säger ju absolut ingenting om hur barnet blir senare i livet oavsett, så borde ju bara vara skitbekvämt att lite längre tid ha en unge som inte rullar runt och ramlar av skötbordet, typ.

Själv var jag skitsen med i princip allt (i alla fall fysiska saker), men det blev en rätt välfungerande människa av mig ändå. :D
 
Elak morsa som kräver att han ska anstränga sig på morgonen! :p Just det där med att vara tidig/sen med saker diskuterade jag och min sambo häromdagen. Det blir ju så himla lätt att se det som positivt och bra med barn som är tidiga, att det är något man vill som förälder. Men det är så obegripligt varför? Det säger ju absolut ingenting om hur barnet blir senare i livet oavsett, så borde ju bara vara skitbekvämt att lite längre tid ha en unge som inte rullar runt och ramlar av skötbordet, typ.

Själv var jag skitsen med i princip allt (i alla fall fysiska saker), men det blev en rätt välfungerande människa av mig ändå. :D

Det där är så sant!

Jag har ju tre barn, första var ganska sen med det mesta. Inte ”onormalt” sen men absolut inte tidig. Andra är tidigt med allt. Hon är 2,5 år yngre än sin storebror men utvecklingsmässigt skiljer det mycket mindre än så. (Hon får ju dock såklart massa draghjälp av att ha en storebror också).

Nu med tredje barnet tycker vi att det är väldigt skönt att han verkar vara mer som storebror och ta allt i lugnt takt istället för fullt ös medvetslös som storasyster. Storebror väntade t.ex. med att gå tills han kunde gå. När han väl tog sina första steg så ramlade han typ aldrig. Lite behagligare än när de ska springa iväg två sekunder efter att de lärt sig stå utan att fatta vad de pysslar med 😅
 
Det där är så sant!

Jag har ju tre barn, första var ganska sen med det mesta. Inte ”onormalt” sen men absolut inte tidig. Andra är tidigt med allt. Hon är 2,5 år yngre än sin storebror men utvecklingsmässigt skiljer det mycket mindre än så. (Hon får ju dock såklart massa draghjälp av att ha en storebror också).

Nu med tredje barnet tycker vi att det är väldigt skönt att han verkar vara mer som storebror och ta allt i lugnt takt istället för fullt ös medvetslös som storasyster. Storebror väntade t.ex. med att gå tills han kunde gå. När han väl tog sina första steg så ramlade han typ aldrig. Lite behagligare än när de ska springa iväg två sekunder efter att de lärt sig stå utan att fatta vad de pysslar med 😅
Haha men exakt! Min äldre syster var en sån som hade jättebråttom och ville mycket mer än hon kunde. Jag kunde testa en gång, funkade det inte då väntade jag tills jag kunde istället.

Vår unge verkar vara en sån som kan komma att ha bråttom i vissa avseenden i alla fall. Jag hoppas det är övergående dock, för jag ser ju bara framför mig hur han kommer ramla och slå sig massor eller bli skitförbannad för att han inte klarar av det han vill göra… Känns som att det vore så mycket behagligare med nån som är nöjd med att ta det lugnt! 😅
 
Det där är så sant!

Jag har ju tre barn, första var ganska sen med det mesta. Inte ”onormalt” sen men absolut inte tidig. Andra är tidigt med allt. Hon är 2,5 år yngre än sin storebror men utvecklingsmässigt skiljer det mycket mindre än så. (Hon får ju dock såklart massa draghjälp av att ha en storebror också).

Nu med tredje barnet tycker vi att det är väldigt skönt att han verkar vara mer som storebror och ta allt i lugnt takt istället för fullt ös medvetslös som storasyster. Storebror väntade t.ex. med att gå tills han kunde gå. När han väl tog sina första steg så ramlade han typ aldrig. Lite behagligare än när de ska springa iväg två sekunder efter att de lärt sig stå utan att fatta vad de pysslar med 😅
Det verkar helt klart lite bekvämare med barn som väntar tills de är helt stadiga :D Min första gick vid 9 månader och det var ständig passning... :nailbiting: Tack och lov var hon bra på att sätta sig på rumpan när hon tappade balansen. Men det vore rätt skönt om lillebror väntade en aning längre 😅
 
Haha men exakt! Min äldre syster var en sån som hade jättebråttom och ville mycket mer än hon kunde. Jag kunde testa en gång, funkade det inte då väntade jag tills jag kunde istället.

Vår unge verkar vara en sån som kan komma att ha bråttom i vissa avseenden i alla fall. Jag hoppas det är övergående dock, för jag ser ju bara framför mig hur han kommer ramla och slå sig massor eller bli skitförbannad för att han inte klarar av det han vill göra… Känns som att det vore så mycket behagligare med nån som är nöjd med att ta det lugnt! 😅

Min man var sådan som barn, som iakttog hur andra gjorde ett långt tag innan han själv testade och då nästan alltid satte det på första försöket. Själv körde, och kör jag fortfarande, på trial an error. Det sistnämnda är ju ingen garanti för succé direkt även om man kanske kastar sig ut lite tidigare än andra :D
 
Lillan, förutom magen, har dessutom ett himla humör. Hon blir sur som utgångspunkt när man gör något, vad som helst. Lägger henne på mage eller rygg i babygymmet, lägger henne i vagnen, lyfter upp henne.. det kommer alltid en riktigt sur min och några skrik innan hon inser att det här var ju helt okej och blir glad igen 😅 :D Vill hon att man ska upp och gå med henne, och hennes mamma är dum nog att testa sitta kvar i soffan en stund och guppa lite på henne för att se om det fungerar, så kan hon hänga sig i håret och skrika en centimeter från ansiktet så det känns som om hela huvudet ska blåsa bort. Ja, låt säga att det är en fröken med humör. Hon kommer definitivt bli en såndär skitunge som lägger sig raklång på backen och gallskriker för att strumpan har fått ett veck i skon 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 574
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 903
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 526
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 665
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp