Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 21/22 del 2

Tittade precis på Titanic. Alltså, jag ser Ebba i varenda unge som gråter i den filmen och går fullständigt sönder. Att Jack dör är liksom INGENTING i jämförelse med att en mamma dör med sitt spädbarn i famnen som man aldrig sett tidigare i filmen. Ska man bli såhär känslig? 😭
Åh, jag har också märkt av det där. Häromdagen såg jag en nyhetsbild som jag sett tidigare, den är apropå flyktingars väg över medelhavet och visar en person som lyfter upp ett spädbarn iklätt overall ur vattnet. När jag såg den innan jag fick barn tänkte jag något i stil med "oj så hemskt" och gick vidare med livet. Nu slog den mycket hårdare. Just vetskapen om hur himla ynklig en sån här liten är, hur snabbt en sån blir nedkyld i Medelhavet och hur desperat man är som förälder när man flyr med så små barn :cry:
 
Någon som har en aning om hur man bör göra om man måste delta i jobbsamtal under föräldraledigheten? Det handlar liksom inte om att jobba, utan t.ex lönesamtal och liknande. Totalt bara ca 2 timmar vid olika tillfällen, så känns ju inte rimligt att kräva lön från jobbet, men samtidigt måste ju bebis vara med pappa under tiden och det sker dagtid så han kan inte jobba under de timmarna. Nu är det egentligen inte ett problem för oss, då min sambo kan vara väldigt flexibel i jobbet, men blir ju ändå tider han i normala fall skulle jobbat som han då får ta igen senare.

Blir kanske lite principsak för mig för att jag är extremt ointresserad av den typen av samtal just nu och känns därför lite märkligt att bli "tvingad" in till sånt under föräldraledighet. :angel: Men blev ändå lite fundersam på hur man "borde" lösa det, speciellt i ett läge där den andra föräldern kan tvingas ta ut föräldraledighet eller semester för att få ihop det.
 
Någon som har en aning om hur man bör göra om man måste delta i jobbsamtal under föräldraledigheten? Det handlar liksom inte om att jobba, utan t.ex lönesamtal och liknande. Totalt bara ca 2 timmar vid olika tillfällen, så känns ju inte rimligt att kräva lön från jobbet, men samtidigt måste ju bebis vara med pappa under tiden och det sker dagtid så han kan inte jobba under de timmarna. Nu är det egentligen inte ett problem för oss, då min sambo kan vara väldigt flexibel i jobbet, men blir ju ändå tider han i normala fall skulle jobbat som han då får ta igen senare.

Blir kanske lite principsak för mig för att jag är extremt ointresserad av den typen av samtal just nu och känns därför lite märkligt att bli "tvingad" in till sånt under föräldraledighet. :angel: Men blev ändå lite fundersam på hur man "borde" lösa det, speciellt i ett läge där den andra föräldern kan tvingas ta ut föräldraledighet eller semester för att få ihop det.

Jag har aldrig behövt komma in på lönesamtal eller medarbetarsamtal under mina föräldraledigheter, tveksamt om de kan ”tvinga” dig till det. Men jag är totalt oinsatt så mig ska du inte lita på där, ville bara ge min erfarenhet 😅
 
Någon som har en aning om hur man bör göra om man måste delta i jobbsamtal under föräldraledigheten? Det handlar liksom inte om att jobba, utan t.ex lönesamtal och liknande. Totalt bara ca 2 timmar vid olika tillfällen, så känns ju inte rimligt att kräva lön från jobbet, men samtidigt måste ju bebis vara med pappa under tiden och det sker dagtid så han kan inte jobba under de timmarna. Nu är det egentligen inte ett problem för oss, då min sambo kan vara väldigt flexibel i jobbet, men blir ju ändå tider han i normala fall skulle jobbat som han då får ta igen senare.

Blir kanske lite principsak för mig för att jag är extremt ointresserad av den typen av samtal just nu och känns därför lite märkligt att bli "tvingad" in till sånt under föräldraledighet. :angel: Men blev ändå lite fundersam på hur man "borde" lösa det, speciellt i ett läge där den andra föräldern kan tvingas ta ut föräldraledighet eller semester för att få ihop det.

Jag har alltid tagit med mig bebis. Har varit på jobbet för lönesamtal, medarbetarsamtal eller om det är något speciellt jag vill vara med på. Har aldrig funderat på att jag skulle göra på annat sätt. Och ärligt talat tror jag knappt min chef tillåtit mig att komma utan bebis 😜

Men om det inte är ett alternativ så antar jag att partnern får ta föräldraledigt (antingen genom dubbeldag eller att du bryter din föräldraledighet).
 
Jag har aldrig behövt komma in på lönesamtal eller medarbetarsamtal under mina föräldraledigheter, tveksamt om de kan ”tvinga” dig till det. Men jag är totalt oinsatt så mig ska du inte lita på där, ville bara ge min erfarenhet 😅
Nä, tror väl egentligen inte heller de kan tvinga mig (jag har inte testat att protestera :D) och jag lär delta och ta ut föräldraledigt för att jag inte orkar krångla, men för alla lär det ju inte vara så enkelt och kul att höra hur andra tänker oavsett. ;)

Tanken slog mig väl mest för att jag egentligen inte har lust. :angel:
 
Jag har alltid tagit med mig bebis. Har varit på jobbet för lönesamtal, medarbetarsamtal eller om det är något speciellt jag vill vara med på. Har aldrig funderat på att jag skulle göra på annat sätt. Och ärligt talat tror jag knappt min chef tillåtit mig att komma utan bebis 😜

Men om det inte är ett alternativ så antar jag att partnern får ta föräldraledigt (antingen genom dubbeldag eller att du bryter din föräldraledighet).
Haha det hade nog inte min chef tillåtit om jag skulle in till kontoret heller (och bodde närmre), men nu blir det videosamtal och då blir det nog snäppet svårare med bebis. 😅
 
Någon som har en aning om hur man bör göra om man måste delta i jobbsamtal under föräldraledigheten? Det handlar liksom inte om att jobba, utan t.ex lönesamtal och liknande. Totalt bara ca 2 timmar vid olika tillfällen, så känns ju inte rimligt att kräva lön från jobbet, men samtidigt måste ju bebis vara med pappa under tiden och det sker dagtid så han kan inte jobba under de timmarna. Nu är det egentligen inte ett problem för oss, då min sambo kan vara väldigt flexibel i jobbet, men blir ju ändå tider han i normala fall skulle jobbat som han då får ta igen senare.

Blir kanske lite principsak för mig för att jag är extremt ointresserad av den typen av samtal just nu och känns därför lite märkligt att bli "tvingad" in till sånt under föräldraledighet. :angel: Men blev ändå lite fundersam på hur man "borde" lösa det, speciellt i ett läge där den andra föräldern kan tvingas ta ut föräldraledighet eller semester för att få ihop det.
Hoppar in från annan tråd, lönesamtal tog jag på telefon under promenad medan bebis sov i vagnen men hade det inte varit pandemi hade jag absolut tagit med bebis på mötet. Har en vän som varit på arbetsintervju under sin föräldraledighet med bebis och dessutom fått jobbet :D
 
Haha det hade nog inte min chef tillåtit om jag skulle in till kontoret heller (och bodde närmre), men nu blir det videosamtal och då blir det nog snäppet svårare med bebis. 😅
Varför det? Jag gjorde allt sånt med bebisen. Det tror jag nog är det vanliga. På kontoret hade jag tagit med barnet, via videomöte ännu enklare tänker jag :)
 
Jag har både tagit med bebis (lillasyster, lugn och nöjd :p ) och lämnat hemma (storebror, åt det mer missnöjda hållet som bebis :D) med sambon. Han har varit föräldraledig någon/några dagar/vecka från start med båda barnen så har planerat efter det, ibland har han tagit några timmar flex om jag lämnat bebis hemma. Video/telefonmöte går ju också och borde som sagt vara nästan ännu enklare :)
 
Någon som har en aning om hur man bör göra om man måste delta i jobbsamtal under föräldraledigheten? Det handlar liksom inte om att jobba, utan t.ex lönesamtal och liknande. Totalt bara ca 2 timmar vid olika tillfällen, så känns ju inte rimligt att kräva lön från jobbet, men samtidigt måste ju bebis vara med pappa under tiden och det sker dagtid så han kan inte jobba under de timmarna. Nu är det egentligen inte ett problem för oss, då min sambo kan vara väldigt flexibel i jobbet, men blir ju ändå tider han i normala fall skulle jobbat som han då får ta igen senare.

Blir kanske lite principsak för mig för att jag är extremt ointresserad av den typen av samtal just nu och känns därför lite märkligt att bli "tvingad" in till sånt under föräldraledighet. :angel: Men blev ändå lite fundersam på hur man "borde" lösa det, speciellt i ett läge där den andra föräldern kan tvingas ta ut föräldraledighet eller semester för att få ihop det.
Jag hade också muttrat och nog faktiskt velat ha lön för det. Det är en principsak för mig, att jag jobbar inte gratis och allt jag gör på arbetstid åt arbetsgivaren är jobb som ska avlönas. Jag hade troligen sagt till chefen att i så fall får jag jobba den dagen, och att jag kommer använda övriga timmar åt att kolla igenom mailen typ.
 
Lille H har nu blivit 13 .veckor och fick sina första sprutor på bvc häromdagen. Han reagerade som jag hade trott, dvs skrek i panik i tre sekunder, sen övergick det till väldigt ledsen i tre sekunder och sen fick han ett bröst i munnen och då var allt bra igen :p

6,2 kg och sköterskan på bvc tyckte att han kändes stark i kroppen. Sist var hon inte så imponerad av hans nackstyrka men idag var han på humör och samarbetade.

Några timmar efter bvc blev han grinig och varm, och det höll i sig under förmiddagen nästa dag men sen tog han en tre timmars sovstund och vaknade upp glad och nöjd igen :love:
 
Jag har både tagit med bebis (lillasyster, lugn och nöjd :p ) och lämnat hemma (storebror, åt det mer missnöjda hållet som bebis :D) med sambon. Han har varit föräldraledig någon/några dagar/vecka från start med båda barnen så har planerat efter det, ibland har han tagit några timmar flex om jag lämnat bebis hemma. Video/telefonmöte går ju också och borde som sagt vara nästan ännu enklare :)
Glömde ju det kanske viktigaste; allt jag gör som har med jobbet att göra under min föräldraledighet skriver jag upp och ber vår löneadministratör lägga in som plus på flextiden när jag börjar jobba igen. Det har aldrig varit någon som ifrågasatt. Självklart ska det räknas som jobb, tycker jag.
 
Lilla M har också varit på 3-månadersbesök på BVC, 12 veckor gammal. 61 cm, 5450 gram och arg som ett bi en lååång stund efter vaccinationerna ❤😅 Lite väntat faktiskt, jag säger ju att hon är långsint. Kan inte minnas att någon av de andra reagerat så starkt och länge. Såhär efteråt är det lite komiskt, för det stämmer så bra med hennes personlighet men där och då led jag med henne. Fy tusan, ligga och amma o godan ro och så kommer någon och sticker en i benen ❤❤ Jag fick snabbt packa ihop och ta mig ut i väntrummet där hon skrek lääänge innan hon kunde förlåta mig nog för att ta bröstet ❤ Men inga biverkningar som jag märkt, skönt.
 
Ang. jobb så skulle jag göra som @FeatherCloud och skriva upp och få på flexkontot vid tex lönesamtal. Däremot åker jag förbi jobbet ibland bara för att jag saknar dem och då blir det lätt lite småfrågor och jobbprat, det lägger jag inte in någonstans. På tal om jobb ska jag och lilla M på fest med jobbet ikväll, ska bli så himla kul, jag har längtat! Hoppas hon sköter sig, dvs sover 😬 Hon har ju jobbiga kvällar ibland med mycket skrik, men jag har längtat så efter detta att det får vara värt risken. Räknar med att ha henne i sjalen och att hon ska vara nöjd där 😊 Tar nog med både ringsjal och bärsele, trikåsjalen är så mycket tyg, även den kanske är bekvämast.

Men först nu ska vi en tur till öppna förskolan för att roa storasyster som är ledig från vanliga förskolan idag.
 
Jag hade också muttrat och nog faktiskt velat ha lön för det. Det är en principsak för mig, att jag jobbar inte gratis och allt jag gör på arbetstid åt arbetsgivaren är jobb som ska avlönas. Jag hade troligen sagt till chefen att i så fall får jag jobba den dagen, och att jag kommer använda övriga timmar åt att kolla igenom mailen typ.
Jamen precis, det är lite så jag känner också. Det här är ju liksom inplanerat datum och tider, varav ett möte som jag behöver förbereda underlag inför. Det är egentligen det samtalet jag har mest problem med i sammanhanget, för det ser jag inte riktigt syftet med i det här läget heller. Lönesamtalet är väl ändå mer okej, i och med att det är fördel för mig dessutom.

Vad gäller flex skriver vi aldrig upp sånt utan det är förtroende som gäller och man kan gå tidigare nån dag och jobba mer en annan, helt enkelt. Tycker väl dock inte att det känns som riktigt samma sak att jobba en timme extra på en torsdag som att bli inkallad under föräldraledighet. Speciellt inte när de annars är väldigt hårda med att ”är man ledig ska man få vara ledig” och det inte finns någon anledning till att det andra samtalet måste ske nu, utöver företagets egna interna riktlinjer.
 
Varför det? Jag gjorde allt sånt med bebisen. Det tror jag nog är det vanliga. På kontoret hade jag tagit med barnet, via videomöte ännu enklare tänker jag :)
Nja, begränsat med tid och är han vaken är det sällan han är nöjd med att ”bara” sitta i knät och blir lite svårt att ha samtal med en skrikande bebis.
 
Jamen precis, det är lite så jag känner också. Det här är ju liksom inplanerat datum och tider, varav ett möte som jag behöver förbereda underlag inför. Det är egentligen det samtalet jag har mest problem med i sammanhanget, för det ser jag inte riktigt syftet med i det här läget heller. Lönesamtalet är väl ändå mer okej, i och med att det är fördel för mig dessutom.

Vad gäller flex skriver vi aldrig upp sånt utan det är förtroende som gäller och man kan gå tidigare nån dag och jobba mer en annan, helt enkelt. Tycker väl dock inte att det känns som riktigt samma sak att jobba en timme extra på en torsdag som att bli inkallad under föräldraledighet. Speciellt inte när de annars är väldigt hårda med att ”är man ledig ska man få vara ledig” och det inte finns någon anledning till att det andra samtalet måste ske nu, utöver företagets egna interna riktlinjer.

Om AG bestämmer en tid och förväntar sig att du ska närvara är det en annan sak tycker jag! Då ska det ju definitivt vara arbetstid oavsett om du har med bebis eller ej.

Jag har alltid fått frågan OM jag vill ha lönesamtal/medarbetarsamtal och vilken tid som passar mig. (Och sen har 75 % av tiden gått till allmänt pladdrande med bebis i chefens knä 😅, men det är ju väldigt olika situationer beroende på vilken relation man har till sin chef).
 
Jamen precis, det är lite så jag känner också. Det här är ju liksom inplanerat datum och tider, varav ett möte som jag behöver förbereda underlag inför. Det är egentligen det samtalet jag har mest problem med i sammanhanget, för det ser jag inte riktigt syftet med i det här läget heller. Lönesamtalet är väl ändå mer okej, i och med att det är fördel för mig dessutom.

Vad gäller flex skriver vi aldrig upp sånt utan det är förtroende som gäller och man kan gå tidigare nån dag och jobba mer en annan, helt enkelt. Tycker väl dock inte att det känns som riktigt samma sak att jobba en timme extra på en torsdag som att bli inkallad under föräldraledighet. Speciellt inte när de annars är väldigt hårda med att ”är man ledig ska man få vara ledig” och det inte finns någon anledning till att det andra samtalet måste ske nu, utöver företagets egna interna riktlinjer.
Jag förstår dig helt, på mitt jobb har vi inte heller registrerad flex utan förtroendearbetstid så jag hade inte heller velat se en sån arbetad timma som någon typ av flex utan känt att det är bara lön som kan kompensera för det.
 
Om AG bestämmer en tid och förväntar sig att du ska närvara är det en annan sak tycker jag! Då ska det ju definitivt vara arbetstid oavsett om du har med bebis eller ej.

Jag har alltid fått frågan OM jag vill ha lönesamtal/medarbetarsamtal och vilken tid som passar mig. (Och sen har 75 % av tiden gått till allmänt pladdrande med bebis i chefens knä 😅, men det är ju väldigt olika situationer beroende på vilken relation man har till sin chef).
Jag fick vara med och välja tider, men med ett senastedatum väldigt tätt inpå. Det är dock inte min närmsta chefs påhitt utan hen fick kravet uppifrån (jobbar på ett väldigt stort bolag, så det är inte ”bara” att gå utanför rutinerna).
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 487
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 541
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 749
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 134
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp