Vinterföräldrar 21/22 del 2

Jag tror problemet är att det faktiskt inte funkar. Som nu, är på väg till husvisning. I stället för att maken skulle åka hem kommunalt från jobbet och vi tar bilen så tänkte jag att jag skulle ta bilen till hans jobb och vi åker där ifrån. ”Det BÖR gå” tänkte jag. Dottern gallskrek hela bilresan på 10 min, det var rusningstrafik och jag lyckades inte stanna bilen någonstans. Kom fram och skyndade mig till baksätet och hon var helt högröd och svettig. Fick så ont i magen att jag nu är illamående 🙃 Vagn och bilstol betyder skrik. För tung för att bära.
Jag lider med dig. Jag hade liknande period med vår dotter när hon var runt halvåret. Det går över. Och dubbeldagar för att vila tror jag helt på. Du är inte ensam förälder. Vi var hemma båda två rätt mycket tills vår dotter var6 mån, och de dagar jag jobbade behövde min sambo verkligen vila när jag kom hem vid 17. Och sluta amma om det inte funkar. Jag delammade 3 mån, sen slutade hon själv efter första vaccindosen då bara pappa kunde mata. För oss var det himla smidigt med amningen men det var ju för att det var smidigt. Det är det ju inte för er.
 
Jag tror problemet är att det faktiskt inte funkar. Som nu, är på väg till husvisning. I stället för att maken skulle åka hem kommunalt från jobbet och vi tar bilen så tänkte jag att jag skulle ta bilen till hans jobb och vi åker där ifrån. ”Det BÖR gå” tänkte jag. Dottern gallskrek hela bilresan på 10 min, det var rusningstrafik och jag lyckades inte stanna bilen någonstans. Kom fram och skyndade mig till baksätet och hon var helt högröd och svettig. Fick så ont i magen att jag nu är illamående 🙃 Vagn och bilstol betyder skrik. För tung för att bära.

Lite praktiska ideer om bilåkandet om ni inte redan testat:

1. Har ni ett babyskydd som har en insats/kudde för mindre bebisar? Om den är kvar så testa att ta bort den. Vår blev mycket mer nöjd i bilen när den var borta och han hamnade mer upprätt.

2. Babblarna i bilstereon. Det är helt orimligt vilket bebisknark det är 🤐

3. Om 2 inte funkar, Babblarna på youtube på telefonen. Kanske man inte vill i flera timmar men för en kortare bilresa hade iaf jag kapitulerat för det om det påverkar dig så med skriket.

4. Om ni kan (dvs kan stänga av airbag) testa att ha babyskyddet fram. Då kan de se så mycket mer än om de sitter bak.
 
Fyller på med att bebispodden i Sveriges radio play också är riktigt bebisknark. Lilla E älskar det och börjar skratta så fort hon hör introt. Jag är kanske lite knäpp men till och med jag tycker det är lite trevligt att lyssna och sjunga med :angel: :D
 
Jag tror att det främst är kroppen som är jobbigt. Jag har haft träning som största intresse hela livet och kunde till och med träna 3-4 dagar i veckan nästan hela graviditeten. Sen blev det förlossning med kejsarsnitt och bebisbubbla med strulig amning som gjort att kroppen plötsligt är fullkomligt trasig. Jag har aldrig varit såhär trött och aldrig haft såhär ont. Aldrig inte kunnat få åtminstone lite luft på en rask promenad varje dag. Så jag tror om jag bara kan börja röra lite på mig igen så kommer nog huvudet med därefter. Har alltid använt träningen/aktivitet som ett sätt att hålla min psykiska hälsa i schack så det är extra tufft att inte kunna göra det nu.
Jag fattar vad du menar med att det är för jäkla tufft att ha blivit berövad sin kropp och aktivitet. Jag tränar inte, men har ridning som största intresse och jag led verkligen en period innan jag fick ok att börja rida igen. Så jag började komma igång, red lite mitt på dagen när min unge sov i vagnen och började känna mig som mig själv igen. Nu sen ett antal veckor tillbaka sover H inte längre någon sammanhängande tid om han inte ligger i mitt knä med en tutte i munnen. Det har inneburit noll ridning i ett par veckor och det slår hårt mot hur jag mår. Det hjälper inte att vi har tusen måsten att ta tag i på vår gård så det är inte bara att lämna över barn till min man när han kommer hem och gå ut och rida. Nu testar vi att jag har en dedikerad riddag i veckan, onsdagar, då får min man ta ungen och släppa alla andra måsten och så går jag ut och rider. En dag i veckan är ingenting mot hur jag egentligen vill rida, men just nu är det något jag kan få till, och det gör skillnad.

Annars får du bara en hög av sympati från mitt håll :heart
 
@Voeux Min första hatade att åka bil, hon vrålade konstant i babyskyddet. Bytte till bilstol så fort det gick, 6 mån tror jag, och det blev en klar förbättring. Hon älskade det inte, men hon slutade iaf skrika konstant.

Jag blev också enormt påverkad när hon skrek, det var fysiskt plågsamt på ett sätt jag aldrig kunnat föreställa mig. Nu med bebis 2 reagerar jag inte alls lika starkt på skrik.

Vad gäller sele, finns det nån bära barn-butik eller -konsult i närheten så kan du kanske få hjälp att prova ut en som passar dig? Värmen är väl kanske svårt att komma undan, men tyngden tror jag det finns hopp om förbättring. Det var helt revolutionerande när jag fick till bärandet med stora barnet (min kropp var inte i nåt vidare bra skick, men kunde bära henne timtals till dryga året utan att jag upplevde det tungt).
 
@Voeux Har du förresten provat att sätta midjebältet olika högt? På alla säljbilder av selar man ser sitter midjebältet långt ner, men jag ville ha mitt högt upp över revbenen för att få bästa avlastning.
 
1. Har ni ett babyskydd som har en insats/kudde för mindre bebisar? Om den är kvar så testa att ta bort den. Vår blev mycket mer nöjd i bilen när den var borta och han hamnade mer upprätt.
Du som har koll! Min man är helt säker på att vår dotter skriker i babyskyddet nu just för att det blivit obekvämt med den där insatsen. Men när kan man ta bort den egentligen? Han har kollat i instruktionsboken men inte hittat något.
 
Du som har koll! Min man är helt säker på att vår dotter skriker i babyskyddet nu just för att det blivit obekvämt med den där insatsen. Men när kan man ta bort den egentligen? Han har kollat i instruktionsboken men inte hittat något.

Poängen med insatsen är att selen blir för stor för de minsta bebisarna (alla babyskydd har inte ens en sån). Så jag tänker att om ni testar och hon sitter bra och inte riskerar att ramla ur selen så är det lugnt 😊 Jag tror vi tog bort vår vid kanske 4 månader och då var vår pyttebebis inte så stor, 5 kg och 60 cm ca, men det kan ju skilja mellan olika babyskydd också.
 
Poängen med insatsen är att selen blir för stor för de minsta bebisarna (alla babyskydd har inte ens en sån). Så jag tänker att om ni testar och hon sitter bra och inte riskerar att ramla ur selen så är det lugnt 😊 Jag tror vi tog bort vår vid kanske 4 månader och då var vår pyttebebis inte så stor, 5 kg och 60 cm ca, men det kan ju skilja mellan olika babyskydd också.
Tack för svar! Vi får testa då :). Vår tjej är liten, 5 kg och typ 56 cm, så får se om det går. Förhoppningsvis kan vi ta bort den snart i alla fall :).
 
Du som har koll! Min man är helt säker på att vår dotter skriker i babyskyddet nu just för att det blivit obekvämt med den där insatsen. Men när kan man ta bort den egentligen? Han har kollat i instruktionsboken men inte hittat något.
Vi frågade där vi köpte den och de sa att de brukar inte skriva något eftersom det är så individuellt men att vi skulle testa och ta bort rumpkudden först. Så vi har tagit bort den men tyget och huvudstödet är kvar. Hon väger 6 kg och 62 cm.
 
Tack för alla era tips hörni! :heart Det blev mycket att svara på varje förslag men vill att ni ska veta att jag verkligen läser och tar till mig era råd. Hon blir också större för varje dag och accepterar plötsligt nya saker.

Idag kom vi ut på en promenad, till och med tillsammans med hund. Jag märker att jag spänner mig även fast hon somnat, i ren rädsla att det ska bli gallskrik och kaos vilken sekund som helst. Jag måste verkligen lära mig att slappna av, men jag tror att hennes första månader med magproblem och mycket skrik tyvärr har satt sina spår och att det lett till att min mage knyter sig bara hon börjar. Det blir ju lätt att man startar ett undvikande beteende då och undviker situationer där hon skriker, men det är ju inte bra varken för henne eller mig.

Vi hann även med ett kort träningspass på vardagsrumsmattan. Märkte att hon tyckte att det var roligt när jag räknade repetitionerna högt och sen applåderade åt mig själv i slutet av varje övning. Mycket kul underhållning för bebis :p:D
 
Ja, samtidigt var det väldigt bekvämt när man visste att han låg kvar där man la honom… 🙈 Nä, men det är såklart jättekul, utvecklingen går så galet snabbt nu!

Ja de blir ju mindre och mindre bekväma men desto roligare :D.

En vän till mig har köpt ett nyproduktions-hus som blivit försenat ett år pga pandemi och materialbrist, så de bor kvar på 40 kvm med en 6 månaders och en 3-åring. När alla undrar hur det egentligen går så svarar hon bara - jättebra, barnen är där jag ser dem hela tiden och kan inte ta sig någonstans 🤷‍♀️:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 798
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 901
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 616
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 629
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp