Vinterföräldrar 21/22 del 2

Haha men vad jobbigt med en sån! Du har inte funderat på att byta? Vi har en helt fantastisk lite äldre dam som kan typ allt. Vill typ fråga henne mer än vad vi behöver ibland bara för det. :D
Nä, hon är rätt oförarglig så hon får vara kvar :p Lille H har barnläkare bland sina mor/farföräldrar, och har dessutom lite egna läkarkontakter pga en grej så jag har många andra att fråga när det varit något. Er dam låter dock mysig!
 
Ebba blir 4 månader på onsdag och har hittills kunnat bäras av vem som helst, men nu märker man att hon ändå har koll på mamma och pappa och är lugnast där.

Jag börjar ge upp hoppet om att få med henne till Italien nästa vecka (passkaoset, nog om det i annan tråd) då en av mina bästa vänner gifter sig. Jag vet inte hur vi ska göra om det inte löser sig men ett alternativ är att jag åker och hon och hennes pappa får stanna hemma. Jag vet inte ännu hur det skulle kännas att vara utan henne fyra nätter. Vi har börjat testa fasa in lite ersättning och det går jättebra, hon är ett matvrak och suger i sig utan att blinka. Men inte hålla min bebis? Känns hemskt. Samtidigt finns det såklart fördelar i att hennes relation med sin pappa skulle utvecklas om de får vara ensamma flera dagar.
Jag ger inga råd, men jag åkte till Polen på konferens för att föreläsa när min dotter var 8 veckor. Tänkte först ta med henne och pappan men mässlingen härjade rätt mkt i Europa då, så vi lär bli eftersom hon inte fått vaccin. Det gick jättebra, jag var borta 3 nätter. Jag tror att hon och pappan fick ett starkare band av att de var mycket ensamma när hon var pytte eftersom jag jobbade en del.
 
Nu har vi varit på BVC för 4-månaders kontroll. Ebbas viktkurva har börjat dala lite, så det börjar märkas att hon inte orkar amma med nappen så mycket som hon skulle behöva. Berättade att vi precis nu i dagarna har börjat fasa in lite ersättning och jag var ärligt talat lite nervös över vad de skulle säga om det. På BB och MVC pushade de amningen så himla hårt. Men min sköterska tyckte att amningen verkade väldigt påfrestande utifrån vad jag berättade och tyckte att det var helt rimligt att börja fasa in lite ersättning också. Det kändes skönt. Det känns ärligt talat som en sten släppt från axlarna, att inte allt hänger på mig och min förmåga att amma längre. Nu när vi delammar så kan jag till och med tänka mig att amma längre än 6 månader, om lillan vill, nu när bördan inte är lika tung.

Annars mådde hon prima. Glad och stark!
Vad skönt. Jag är fortfarande själaglad för vår BVC-sköterska som med pondus förklarade att man gör som man vill och vad som funkar. Hon lärde mig i övrigt en av de sakerna jag haft mest nytta av i mitt föräldraskap; inga barn som växer någorlunda som de ska svälter ihjäl så länge man erbjuder mat. Vilket ju är rimligt men som jag fortfarande som mamma till en snart tre-åring som inte är undernärd alls behöver påminna mig om.
 
Jag ger inga råd, men jag åkte till Polen på konferens för att föreläsa när min dotter var 8 veckor. Tänkte först ta med henne och pappan men mässlingen härjade rätt mkt i Europa då, så vi lär bli eftersom hon inte fått vaccin. Det gick jättebra, jag var borta 3 nätter. Jag tror att hon och pappan fick ett starkare band av att de var mycket ensamma när hon var pytte eftersom jag jobbade en del.

Jag tror det får bli så. Det finns ju fortfarande en chans att passet dimper ner, men nu beslutade vi precis att om det inte gör det så åker jag själv förutsatt att det fortsätter fungera bra med ersättningen. Jag vet att jag är Ebbas mamma, men jag vill inte heller förstora min roll i hennes liv till något grandiost och oumbärligt när hon faktiskt har en till förälder som hon är precis lika trygg med. Stannar jag hemma så är det för min egen skull och inte primärt hennes, och då måste jag ställa mig frågan om jag inte hämmar hennes relation med sin pappa genom att överskatta min egen roll och roffa åt mig henne.

Ja, så känns det idag i varje fall. Jag skulle gå sönder utan henne. Men det är bara 4 dagar. Det är inte värre än så. Att missa min väns bröllop skulle däremot vara permanent.
 
Jag tror det får bli så. Det finns ju fortfarande en chans att passet dimper ner, men nu beslutade vi precis att om det inte gör det så åker jag själv förutsatt att det fortsätter fungera bra med ersättningen. Jag vet att jag är Ebbas mamma, men jag vill inte heller förstora min roll i hennes liv till något grandiost och oumbärligt när hon faktiskt har en till förälder som hon är precis lika trygg med. Stannar jag hemma så är det för min egen skull och inte primärt hennes, och då måste jag ställa mig frågan om jag inte hämmar hennes relation med sin pappa genom att överskatta min egen roll och roffa åt mig henne.

Ja, så känns det idag i varje fall. Jag skulle gå sönder utan henne. Men det är bara 4 dagar. Det är inte värre än så. Att missa min väns bröllop skulle däremot vara permanent.
Tycker du resonerar klokt! Har själv åkt iväg på olika saker sedan äldsta var liten, första gången jag var borta över natt var på möhippa när han var fyra månader. (Han var en skrikig bebis som knappt sov , så att ta med var inte ett alternativ.) Utöver att jag har behövt det kan jag se hur det gynnat relationen mellan sonen och pappan, och vi har tex haft väldigt få issues där vårt barn varit mammig/pappig och den andre inte dugt. Jag tror jag tänkte på mitt barn minst en gång i minuten den första gången jag var borta, och tjatade eventuellt hål i huvudet på mina vänner :D men vi överlevde båda två.

Brukar tänka att relationen med mina barn är som gummiband. I början är det kort och spänt och det kan kännas jobbigt och obekvämt att vara i en annan del av huset ens, men med tiden tänjs det ut. Vi sitter fortfarande ihop men är mer fria att röra oss :)
 
Är det någon som har koll på hur fort något man ätit kommer ut i bröstmjölken? Jag fick höra att rabarber kan ge magknip men tänkte prova, men vet inte ungefär när jag kan förvänta mig symptom i så fall.
 
Det finns ingen evidens för att bebisen får magknip av det vi äter, även om vissa påstår sig se samband. Proteiner passerar över, dvs mjölkprotein, ägg, soja, osv men inte choklad, jordgubbar, chili, kolsyra och vad som mera brukar nämnas. Så njut du av rabarber och förutsätt att det kommer gå bra tills motsatsen eventuellt bevisas 😊

Kanske inte riktigt svar på din fråga, ber om ursäkt för det men jag blir så ledsen när jag ibland hör om kvinnor som undviker lök, kryddor, choklad och annat i flera månader helt i onödan bara för att någon sagt att det "får" de inte äta när de ammar 😏
 
Det finns ingen evidens för att bebisen får magknip av det vi äter, även om vissa påstår sig se samband. Proteiner passerar över, dvs mjölkprotein, ägg, soja, osv men inte choklad, jordgubbar, chili, kolsyra och vad som mera brukar nämnas. Så njut du av rabarber och förutsätt att det kommer gå bra tills motsatsen eventuellt bevisas 😊

Kanske inte riktigt svar på din fråga, ber om ursäkt för det men jag blir så ledsen när jag ibland hör om kvinnor som undviker lök, kryddor, choklad och annat i flera månader helt i onödan bara för att någon sagt att det "får" de inte äta när de ammar 😏
Jättebra svar tycker jag! :up: Jag kommer fortsätta med den inplanerade rabarberfrossan, tack!
 
Jag tror det får bli så. Det finns ju fortfarande en chans att passet dimper ner, men nu beslutade vi precis att om det inte gör det så åker jag själv förutsatt att det fortsätter fungera bra med ersättningen. Jag vet att jag är Ebbas mamma, men jag vill inte heller förstora min roll i hennes liv till något grandiost och oumbärligt när hon faktiskt har en till förälder som hon är precis lika trygg med. Stannar jag hemma så är det för min egen skull och inte primärt hennes, och då måste jag ställa mig frågan om jag inte hämmar hennes relation med sin pappa genom att överskatta min egen roll och roffa åt mig henne.

Ja, så känns det idag i varje fall. Jag skulle gå sönder utan henne. Men det är bara 4 dagar. Det är inte värre än så. Att missa min väns bröllop skulle däremot vara permanent.
Det låter klokt. Jag är kanske en dålig mamma, men jag har inte riktigt haft de där känslorna av att gå sönder när jag är utan mitt barn. Sannolikt för att hon och pappan hade varit så mycket ensamma redan när hon var liten (hur mycket mindre man nu kan vara efter 8 v🙄) och vi hade lite omvända roller jämfört med många andra där han var hemma mer hennes första halvår (och mer överlag).

Nu har vi inte facit alls, det kan man väl inte ha förrän dom är 25-30 och man får svart på vitt vad psykologräkningen gick på, men du tänker helt rätt tror jag. Tänk vd kul du ska ha :)
 
Det finns ingen evidens för att bebisen får magknip av det vi äter, även om vissa påstår sig se samband. Proteiner passerar över, dvs mjölkprotein, ägg, soja, osv men inte choklad, jordgubbar, chili, kolsyra och vad som mera brukar nämnas. Så njut du av rabarber och förutsätt att det kommer gå bra tills motsatsen eventuellt bevisas 😊

Kanske inte riktigt svar på din fråga, ber om ursäkt för det men jag blir så ledsen när jag ibland hör om kvinnor som undviker lök, kryddor, choklad och annat i flera månader helt i onödan bara för att någon sagt att det "får" de inte äta när de ammar 😏

Jättebra svar tycker jag! :up: Jag kommer fortsätta med den inplanerade rabarberfrossan, tack!

Jag frågade BVC om detta och de sa bara ”mnja, det behöver du inte tänka på och hur som helst så ska de ju vänja sig vid olika livsmedel”. Frågade om kaffe då. Som jag tolkat det så är det väl främst om barnet har mycket magproblem som man kan fundera på om man fullkomligt överkonsumerar något som kan påverka?
 
Det låter klokt. Jag är kanske en dålig mamma, men jag har inte riktigt haft de där känslorna av att gå sönder när jag är utan mitt barn. Sannolikt för att hon och pappan hade varit så mycket ensamma redan när hon var liten (hur mycket mindre man nu kan vara efter 8 v🙄) och vi hade lite omvända roller jämfört med många andra där han var hemma mer hennes första halvår (och mer överlag).

Nu har vi inte facit alls, det kan man väl inte ha förrän dom är 25-30 och man får svart på vitt vad psykologräkningen gick på, men du tänker helt rätt tror jag. Tänk vd kul du ska ha :)

Jag tycker inte alls kan är en dålig mamma som kan ha kul utan sin bebis, jag tror att jag kommer ha superkul också. Oj vad jag ska passa på att dricka champagne. Just nu har jag bara inte vant mig vid att hon är utanför min egen kropp så när hon sover i ett annat rum sitter jag och tittar på bilder på henne på telefonen :angel: Astöntigt jag vet.

Anknytningen är ju absolut viktig och påverkar även som vuxen men jag tror det krävs betydligt mer än föräldrar som ibland sover borta, i ett annars tryggt och kärleksfullt hem, för att nåt ska börja svaja.
 
Jag tycker inte alls kan är en dålig mamma som kan ha kul utan sin bebis, jag tror att jag kommer ha superkul också. Oj vad jag ska passa på att dricka champagne. Just nu har jag bara inte vant mig vid att hon är utanför min egen kropp så när hon sover i ett annat rum sitter jag och tittar på bilder på henne på telefonen :angel: Astöntigt jag vet.

Anknytningen är ju absolut viktig och påverkar även som vuxen men jag tror det krävs betydligt mer än föräldrar som ibland sover borta, i ett annars tryggt och kärleksfullt hem, för att nåt ska börja svaja.

Självklart är det så! ♥️

Sen vill jag också lägga till att det oavsett om man vill resa bort utan sin bebis eller inte så har det inget att göra med hur bra eller dålig förälder man är. Jag tror också det är bra att åka iväg! Och Det är också fullkomligt naturligt att inte vilja åka iväg, så länge det finns en medvetenhet om det är ens egna känslor det handlar om. (Givet att en vettig anknytningsperson tar hand om barnet under tiden såklart).

För att inte tala om könsaspekten i det hela. Min man valde att avstå en resa när vår äldsta var några månader för att han inte ville vara borta 5 dagar. Han fick höra från ALLA hur fantastisk han var som prioriterade så. Gissar att det låtit annorlunda om jag skulle åkt bort :p
 
Jag var iväg förrförra helgen på möhippa, 1,5 dygn typ. Gråten i halsen när jag rullade iväg med bilen, men när man väl var på plats och träffade alla gick det bra tyckte jag! Men håller med om känslan att en kroppsdel fattades typ. 😅 :love:


Idag var första gången på babysim. Hon var jätteduktig och sa inte ett pip på hela tiden. Tokdäckade i bilen på vägen hem, så nu passar jag på att testa att hon sover tupplur i sovrummet och jag har just vågat mig därifrån.. :nailbiting:
 

Bifogade filer

  • Snapchat-67191123.jpg
    Snapchat-67191123.jpg
    293,3 KB · Visningar: 64
Jag tycker inte alls kan är en dålig mamma som kan ha kul utan sin bebis, jag tror att jag kommer ha superkul också. Oj vad jag ska passa på att dricka champagne. Just nu har jag bara inte vant mig vid att hon är utanför min egen kropp så när hon sover i ett annat rum sitter jag och tittar på bilder på henne på telefonen :angel: Astöntigt jag vet.

Anknytningen är ju absolut viktig och påverkar även som vuxen men jag tror det krävs betydligt mer än föräldrar som ibland sover borta, i ett annars tryggt och kärleksfullt hem, för att nåt ska börja svaja.
Finns väl inget astöntigt över det. Det gör jag fortfarande efter 3 år 🙈. Ville mest peppa lite. Som någon annan skrev så var min sambo superpappan hela dagen (och är fortfarande) för att han är med sitt barn mycket i andras ögon 🙄
 
För att inte tala om könsaspekten i det hela. Min man valde att avstå en resa när vår äldsta var några månader för att han inte ville vara borta 5 dagar. Han fick höra från ALLA hur fantastisk han var som prioriterade så. Gissar att det låtit annorlunda om jag skulle åkt bort :p
Som någon annan skrev så var min sambo superpappan hela dagen (och är fortfarande) för att han är med sitt barn mycket i andras ögon 🙄

Testa att börja jobba heltid när fjärde barnet är 4 månader, utöver 150% studier. Jag har ALDRIG fått så mycket kommentarer kring detta som nu när jag började jobba. För att inte glömma hur fantastisk min man är som sköter hem och barn. Jag har haft omvänt med de andra tre barnen, dvs jag har tagit allt medan min man har jobbat, även mycket övertid. Men jag har då inte fått höra att jag är fantastisk som klarar allt själv från samma personer som berömmer min man :rofl:

Var även iväg nyligen på arbetsresa i 2 dagar med jobbet, vår dotter är 7 månader. Saknade alla barn något oerhört men jag hade samtidigt en otroligt rolig resa :love:
 
Testa att börja jobba heltid när fjärde barnet är 4 månader, utöver 150% studier. Jag har ALDRIG fått så mycket kommentarer kring detta som nu när jag började jobba. För att inte glömma hur fantastisk min man är som sköter hem och barn. Jag har haft omvänt med de andra tre barnen, dvs jag har tagit allt medan min man har jobbat, även mycket övertid. Men jag har då inte fått höra att jag är fantastisk som klarar allt själv från samma personer som berömmer min man :rofl:

Var även iväg nyligen på arbetsresa i 2 dagar med jobbet, vår dotter är 7 månader. Saknade alla barn något oerhört men jag hade samtidigt en otroligt rolig resa :love:
Eller hur. Ska du inte vara mamma alls? Har jag hört från två chefer. Den andra sa det när jag jobbade heltid en månad när ungen var 8 månader och jag inna den månaden hade varit hemma helt själv med henne en månad. Eh, jag är mamma dygnet runt.. Min sambo är en jättebra pappa, men med tanke på hans jobb (till sjöss) så får han oförtjänt mycket cred för sitt föräldraskap 🙄😂. Nog med trådkap från mig!
 
Alltså sömn... har ju aldrig varit H:S paradgren men för ett par veckor sen upplevde jag att det hade blivit bättre och börjat stabilisera sig. Då var vi nere på två, ibland tre, uppvak mellan 22-06.30 ungefär och det tyckte jag ändå kändes riktigt drägligt. Men sen en vecka tillbaka har det gått bakåt och nu är vi tillbaka på sovintervaller på mellan en till två timmar innan han vill upp och äta igen. Svårare att lägga ifrån sig igen utan att vakna så den vakna tiden kan bli en timme lång för min del. Jag vet att allt är faser och allt går över men just detta får gärna gå över lite kvickt. Han bör lämna nuvarande utvecklingssprång om några dagar så jag sätter ett fåfängt stort hopp till att det magiskt kan göra att jag kan få tillbaka mina tretimmarintervaller, vilken dröm!

I övrigt är han sjukt gullig och så himla stor :eek: 65 cm lång mättes han till på sjukhuset förra veckan, vilket hans pappa kommenterade med att det är mer än en tredjedel av hans egen längd och plötsligt kändes ungen gigantisk och som att allt går så himla fort.
 
Alltså sömn... har ju aldrig varit H:S paradgren men för ett par veckor sen upplevde jag att det hade blivit bättre och börjat stabilisera sig. Då var vi nere på två, ibland tre, uppvak mellan 22-06.30 ungefär och det tyckte jag ändå kändes riktigt drägligt. Men sen en vecka tillbaka har det gått bakåt och nu är vi tillbaka på sovintervaller på mellan en till två timmar innan han vill upp och äta igen. Svårare att lägga ifrån sig igen utan att vakna så den vakna tiden kan bli en timme lång för min del. Jag vet att allt är faser och allt går över men just detta får gärna gå över lite kvickt. Han bör lämna nuvarande utvecklingssprång om några dagar så jag sätter ett fåfängt stort hopp till att det magiskt kan göra att jag kan få tillbaka mina tretimmarintervaller, vilken dröm!

I övrigt är han sjukt gullig och så himla stor :eek: 65 cm lång mättes han till på sjukhuset förra veckan, vilket hans pappa kommenterade med att det är mer än en tredjedel av hans egen längd och plötsligt kändes ungen gigantisk och som att allt går så himla fort.
Åh, jobbigt. Hoppas det vänder. Det kan inte vara temperatur eller nåt som ändrats? Att han blir varm/kall och därför vaknar och vill äta? Nåt jag märkt med min nämligen, är det lite ”fel” temperatur blir det kortare sömn.

Annars kan jag ju inte klaga på sömnen här… Väckte honom halv 11 idag, och det var inte helt enkelt. :laugh:

Och 64 cm vid mätning i början på veckan (och 8,9 kg 🙈) så växer ju snart ur babyskyddet… Så stor kille här med!
 
Åh, jobbigt. Hoppas det vänder. Det kan inte vara temperatur eller nåt som ändrats? Att han blir varm/kall och därför vaknar och vill äta? Nåt jag märkt med min nämligen, är det lite ”fel” temperatur blir det kortare sömn.

Annars kan jag ju inte klaga på sömnen här… Väckte honom halv 11 idag, och det var inte helt enkelt. :laugh:

Och 64 cm vid mätning i början på veckan (och 8,9 kg 🙈) så växer ju snart ur babyskyddet… Så stor kille här med!
Hmm, inte omöjligt att temperaturen kan påverka, det kanske hat blivit lite varmare i vårt sovrum nu under senvåren. Jag får väl skaffa en tunnare filt och prova. Tack för tipset!

Haha! Det är så himla härligt ändå att höra hur olika bebisar kan vara, du verkar ha en riktig sömntuta :p

Jag måste ändå säga att jag klarar av sömnbristen 1000 gånger bättre än jag trodde. Jag pratade med min bästa kompis för ett tag sen och sa något om att det var lyxigt att ha fått en så himla enkel bebis. Då tyckte hon att det var skönt att jag upplevde det så, trots att jag fått en unge som ju inte är något ideal när det kommer till nattsömn. Hon påminde mig om att jag hade sagt när jag väntade H att det som skrämde mig med bebisliv var just att inte få sova och att jag inte fattade hur det skulle gå att fungera om jag fick mindre än 7-8 timmars sammanhängande sömn varje natt. Det hade jag glömt att jag sagt :p Men ja, jag är lite trött ibland, och några gånger i veckan sover jag någon timme under dagen på soffan, men jag går inte alls runt i något töcken och känner mig trött hela tiden trots att jag de senaste fem månaderna sovit fyra timmar i sträck typ två gånger. Om det bara är hormoner eller om jag bara var mer anpassningsbar än jag trodde, who knows, men det är inte alls så tufft som jag föreställde mig innan. Men ja, ibland behöver jag beklaga mig lite ändå, och då nyttjar jag den här tråden :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 795
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 901
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 615
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 628
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp