Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska på inskrivning hos BM imorgon, hos samma som jag gick hos sist. Måste diskutera mitt mående, mår riktigt, riktigt uselt. Mår illa all vaken tid, där det går i vågor under dagen, varken postafen, seaband, eller lergigan comp som jag fick utskrivet av läkaren när jag gjorde VUL i vecka 8 hjälper :down: Det tär något så fruktansvärt psykiskt.
Igår var jag i upplösningstillstånd, fick inte behålla varken mat eller vätska på hela dagen, det bara kom upp.
Mår lite bättre idag, men känner mig låg och ledsen över att behöva må såhär och mest troligt kommer behöva göra det några veckor till. Mådde liknande med dottern men inte riktigt såhär dåligt....
Har jobbat på som vanligt, men igår gick det inte mer, så jag berättade som det var för chefen och att jag sjukanmäler mig en vecka till att börja med....

Förlåt för gnäll och hoppas att ni andra är mer förskonade från jobbigt illamående....
 
Ska på inskrivning hos BM imorgon, hos samma som jag gick hos sist. Måste diskutera mitt mående, mår riktigt, riktigt uselt. Mår illa all vaken tid, där det går i vågor under dagen, varken postafen, seaband, eller lergigan comp som jag fick utskrivet av läkaren när jag gjorde VUL i vecka 8 hjälper :down: Det tär något så fruktansvärt psykiskt.
Igår var jag i upplösningstillstånd, fick inte behålla varken mat eller vätska på hela dagen, det bara kom upp.
Mår lite bättre idag, men känner mig låg och ledsen över att behöva må såhär och mest troligt kommer behöva göra det några veckor till. Mådde liknande med dottern men inte riktigt såhär dåligt....
Har jobbat på som vanligt, men igår gick det inte mer, så jag berättade som det var för chefen och att jag sjukanmäler mig en vecka till att börja med....

Förlåt för gnäll och hoppas att ni andra är mer förskonade från jobbigt illamående....

Usch vad jobbigt, men bra att du sjukanmälde dig. Det är ju fullkomligt omöjligt att arbeta under de förutsättningarna. Ta hand om dig och se till att vila :heart
 
Ska på inskrivning hos BM imorgon, hos samma som jag gick hos sist. Måste diskutera mitt mående, mår riktigt, riktigt uselt. Mår illa all vaken tid, där det går i vågor under dagen, varken postafen, seaband, eller lergigan comp som jag fick utskrivet av läkaren när jag gjorde VUL i vecka 8 hjälper :down: Det tär något så fruktansvärt psykiskt.
Igår var jag i upplösningstillstånd, fick inte behålla varken mat eller vätska på hela dagen, det bara kom upp.
Mår lite bättre idag, men känner mig låg och ledsen över att behöva må såhär och mest troligt kommer behöva göra det några veckor till. Mådde liknande med dottern men inte riktigt såhär dåligt....
Har jobbat på som vanligt, men igår gick det inte mer, så jag berättade som det var för chefen och att jag sjukanmäler mig en vecka till att börja med....

Förlåt för gnäll och hoppas att ni andra är mer förskonade från jobbigt illamående....
Fy vad jobbigt, lider med dig! Och inte ska du be om ursäkt för att du gnäller, tycker det är helt klart rätt att göra det här!

Hoppas ditt mående blir bättre om inte alltför lång tid i alla fall.
 
På tal om illamående så har det eskalerat här också. Inledde dagen på ”klassiskt graviditetsvis” och sen har jag legat på soffan med datorn i knät och jobbat så gott jag kan, med konstant illamående. Det enda som lindrar är att äta (vissa saker), så försöker hålla ett konstant intag av salta kex just nu. Gissar att jag kommer ha ledsnat på såna innan dagen är slut dock. :p Någon med tips på bra saker att knapra på när man inte mår nåt vidare?
 
På tal om illamående så har det eskalerat här också. Inledde dagen på ”klassiskt graviditetsvis” och sen har jag legat på soffan med datorn i knät och jobbat så gott jag kan, med konstant illamående. Det enda som lindrar är att äta (vissa saker), så försöker hålla ett konstant intag av salta kex just nu. Gissar att jag kommer ha ledsnat på såna innan dagen är slut dock. :p Någon med tips på bra saker att knapra på när man inte mår nåt vidare?
Salta kex käkade jag en del av, och rätt mycket saltlakrits (vilket ju inte är optimalt...). Nötter kanske? Rån med smör?
 
Salta kex käkade jag en del av, och rätt mycket saltlakrits (vilket ju inte är optimalt...). Nötter kanske? Rån med smör?
Åh, rån var smart! Nötter är jag rädd blir lite för mättande, men går ju att ha som lite variation. Sambon plockade fram majskakor här nu också, känns ju lite som att äta luft, men fyller sin funktion. :D
 
På tal om illamående så har det eskalerat här också. Inledde dagen på ”klassiskt graviditetsvis” och sen har jag legat på soffan med datorn i knät och jobbat så gott jag kan, med konstant illamående. Det enda som lindrar är att äta (vissa saker), så försöker hålla ett konstant intag av salta kex just nu. Gissar att jag kommer ha ledsnat på såna innan dagen är slut dock. :p Någon med tips på bra saker att knapra på när man inte mår nåt vidare?

När jag mår illa så äter jag morotsbitar, gurkbitar och tomater. Är i vecka 20, och har ett latent illamående efter att det extrema illamåendet med kräkningar lagt sig.
 
Ska på inskrivning hos BM imorgon, hos samma som jag gick hos sist. Måste diskutera mitt mående, mår riktigt, riktigt uselt. Mår illa all vaken tid, där det går i vågor under dagen, varken postafen, seaband, eller lergigan comp som jag fick utskrivet av läkaren när jag gjorde VUL i vecka 8 hjälper :down: Det tär något så fruktansvärt psykiskt.
Igår var jag i upplösningstillstånd, fick inte behålla varken mat eller vätska på hela dagen, det bara kom upp.
Mår lite bättre idag, men känner mig låg och ledsen över att behöva må såhär och mest troligt kommer behöva göra det några veckor till. Mådde liknande med dottern men inte riktigt såhär dåligt....
Har jobbat på som vanligt, men igår gick det inte mer, så jag berättade som det var för chefen och att jag sjukanmäler mig en vecka till att börja med....

Förlåt för gnäll och hoppas att ni andra är mer förskonade från jobbigt illamående....

Känner så med dig :( Hoppas du fått bra råd av din bm!
Har själv alltid kämpat med extremt graviditetsillamående, och är så glad över hur långt sjukvården kommit sen jag var gravid första gången. Det finns en uppsjö med olika mediciner att pröva, ibland även i kombination för att få ett lyckat resultat. Även om det ibland tar tid innan det ger med sig. Tänk på att du har rätt till vätskedropp om du kräks för mycket, vilket ibland kan underlätta även illamåendet.
 
På tal om illamående så har det eskalerat här också. Inledde dagen på ”klassiskt graviditetsvis” och sen har jag legat på soffan med datorn i knät och jobbat så gott jag kan, med konstant illamående. Det enda som lindrar är att äta (vissa saker), så försöker hålla ett konstant intag av salta kex just nu. Gissar att jag kommer ha ledsnat på såna innan dagen är slut dock. :p Någon med tips på bra saker att knapra på när man inte mår nåt vidare?

Fröknäcke (hemmagjord?) och Wasas runda knäckte med olika smaker är nice :)
 
Här är en till som mår illa 🙋‍♀️🤮 Faktiskt lite lindrigare än med döttrarna men otrevligt som tusan är det ju ändå 😖 Äter massor med frukt och naturell yoghurt, wasa kanelknäcke, smörgåsrån, små babybel-ostar. Nötter funkar bra också, och salta kex blev jag sugen på nu när jag läste det.

Har också sjukt svårt att dricka, vilket är nytt för mig och känns som att det kanske gör illamåendet värre, att vara lite uttorkad i denna värme. Enstaka glas med vanligt vatten kämpar jag i mig, om det är riktigt kallt vatten. Har ständigt kallt smaksatt mineralvatten i kylen, eller smaksättare eget med citron eller lime. Saft är det enda som är riktigt gott, känns ju sådär kanske...

Ska nu åka och jobba natt och riktigt bävar för det. Är trött och illamående, känns som det blir en låååång natt.
 
Här är en till som mår illa 🙋‍♀️🤮 Faktiskt lite lindrigare än med döttrarna men otrevligt som tusan är det ju ändå 😖 Äter massor med frukt och naturell yoghurt, wasa kanelknäcke, smörgåsrån, små babybel-ostar. Nötter funkar bra också, och salta kex blev jag sugen på nu när jag läste det.

Har också sjukt svårt att dricka, vilket är nytt för mig och känns som att det kanske gör illamåendet värre, att vara lite uttorkad i denna värme. Enstaka glas med vanligt vatten kämpar jag i mig, om det är riktigt kallt vatten. Har ständigt kallt smaksatt mineralvatten i kylen, eller smaksättare eget med citron eller lime. Saft är det enda som är riktigt gott, känns ju sådär kanske...

Ska nu åka och jobba natt och riktigt bävar för det. Är trött och illamående, känns som det blir en låååång natt.
Åh fy, lider med dig! Saft är typ det enda jag dricker. :o Får inte i mig tillräckligt med vanligt vatten, blir ”mätt” för snabbt på det.
 
Smyger in här och lägger till mig i listan, plussade idag så känns ju jätteosäkert ännu - men är så himla glad :love:

December

Januari

1 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland
8 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
12 - human, första barnet, 32 år, Sörmland

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
 
Okej! Jag får läsa på lite. Jag har mitt inskrivningssamtal nästa vecka så kan ju fråga barnmorskan också.

Jag slås av hur snabbt allting går nu. Hur snabbt fostret utvecklas och hur mycket hormon som ökar fram till v. 12, och nu har jag precis plussat och måste jaga tid för KUB/nipt helst igår 😅 Galet, och fascinerande!

Nu har jag pratat med två kompisar som är gravid resp har precis fått barn. Båda fyller 34 i år och blev erbjudna kub utan konstigheter (region Sthlm). Ena gjorde i höstas och den andra nu på våren. Så de verkar ju inte ha stängt dörren helt för under 35 iaf :)
 
Nu har jag pratat med två kompisar som är gravid resp har precis fått barn. Båda fyller 34 i år och blev erbjudna kub utan konstigheter (region Sthlm). Ena gjorde i höstas och den andra nu på våren. Så de verkar ju inte ha stängt dörren helt för under 35 iaf :)

Härligt att höra! Jag och mannen pratade igår och vi sa att KUB räcker bra att börja med, så hoppas vi får erbjudande! Annars ordnar vi det privat men vore ju såklart skönt att slippa.
 
Hur har ni gjort/ska ni göra med att berätta för vänner och anhöriga?

Vi går in i v. 12 mitt i semestern så en tanke vi har är att hålla på beskedet fram till efter semester. Då kanske det hinner bli v. 15 innan vi hinner träffa familjen. Samtidigt dyker det upp en del naturliga tillfällen redan nu i juni. Pappa hörde precis av sig och berättade att han hyrt en jättefin gammal träbåt och ska ta oss på en tur i Stockholms skärgård för att fira att vi gift oss. Det skulle vara ett väldigt fint tillfälle att berätta för honom, samtidigt så är jag enbart i v. 7 då.

Jag kommer berätta för mina nära vänner då vi träffas en del i juni, ska fira midsommar ihop osv. Men jag skulle berätta för dem hur som helst om något dåligt skulle hända nu, så det känns naturligt att prata om. Mamma och pappa kommer dock bli så glada. Jag vill helst berätta för dem igår, men tror också det kan bli jobbigare att berätta för dem om det då händer något.

Hur resonerar ni?
 
Hur har ni gjort/ska ni göra med att berätta för vänner och anhöriga?

Vi går in i v. 12 mitt i semestern så en tanke vi har är att hålla på beskedet fram till efter semester. Då kanske det hinner bli v. 15 innan vi hinner träffa familjen. Samtidigt dyker det upp en del naturliga tillfällen redan nu i juni. Pappa hörde precis av sig och berättade att han hyrt en jättefin gammal träbåt och ska ta oss på en tur i Stockholms skärgård för att fira att vi gift oss. Det skulle vara ett väldigt fint tillfälle att berätta för honom, samtidigt så är jag enbart i v. 7 då.

Jag kommer berätta för mina nära vänner då vi träffas en del i juni, ska fira midsommar ihop osv. Men jag skulle berätta för dem hur som helst om något dåligt skulle hända nu, så det känns naturligt att prata om. Mamma och pappa kommer dock bli så glada. Jag vill helst berätta för dem igår, men tror också det kan bli jobbigare att berätta för dem om det då händer något.

Hur resonerar ni?
Vi berättade direkt för våra familjer och några vänner vi umgås mycket med. Får jag missfall är det liksom inget jag vill undanhålla min familj utan tvärtom vill jag kunna få stöd från dem, så såg ingen som helst anledning till att vänta med den informationen. De vet ju hur det fungerar själva och att vad som helst kan hända fortfarande, så inget konstigt med det.

Jag har berättat för min chef och närmsta kollegor också, pga mitt mående nu så jobbet påverkas.

För mig är det bara skönt att folk vet om det, hade aldrig orkat hålla på att försöka dölja det och låtsas vara pigg och må bra. :p Det hade varit bra mycket jobbigare för mig än att berätta om ett eventuellt missfall för de som står mig nära.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 725
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 076
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 979
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 749
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp