Vårens bokbingo 2023

Jag har införskaffat en bok som ska passa på Read on location, så nu måste jag antingen se till att läsa den i maj, ELLER lägga en önskning om att rutan återkommer. :angel:
 
Bok av författare jag inte läst tidigare: Nervous Conditions av Tsitsi Dangarembga.
En coming-of-age-bok om en ung flicka i Zimbabwe. Riktigt bra. Kan jag rekommendera😊
1C30929F-DCF5-4E83-B7B8-937353A89E16.jpeg
 
Jonathan Lindström, Sveriges långa historia. Människor, makt och gudar under 14000 år, tid spelar roll
En överblick av den arkeologiska delen av Sveriges historia. Med fokus på de långa linjerna och att förmedla förståelse för vad som påverkar utvecklingen i ett perspektiv som är större än de enskilda händelserna. Knyter även an till hur den forntida bakgrunden har relevans för vad Sverige är idag. En berättarstil som jag tror passar många och förmedlar nya kunskaper. Rekommenderas.

Johanna Andersson, Vandringsstaven har följt mig. En arbetarkvinna från Ådalen berättar, read on location
En bonddotter/arbetarhustru född 1871 skrev som 80-åring minnesanteckningar om sitt liv. Dessa hittades 50 år senare och gavs ut som denna korta bok. Ovanlig och intressant text. Jag är generös i min tolkning av 'location' för att det inte ska blir för identifierande.
 
Jag har helt missat denna omgång, men har lyckats läsa ut två böcker under maj som jag kämpat med ett tag.

B3085E10-9689-42CD-84C0-6F7B10D458DC.jpeg


En bok som blivit film - Jurassic Park: The Lost World. Ingen höjdare. Första halvan hände verkligen ingenting, och andra halvan hände lite väl mycket.

Jag har hört att författaren egentligen inte planerade en bok 2, och om det är sant känns det som om det kan förklara den något svaga handlingen, och framförallt varför en karaktär som ”dog” i bok 1 återupplivades :p

Bok som utspelar sig under våren - Jag fortsätter med andra boken av zombieserien The Morningstar Strain: Thunder and Ashes. Den är som föregående bok väldigt lättläst, det händer en massa, men ingenting som egentligen fastnar. Det finns dessutom så många karaktärer i serien att jag har dålig koll på vem som är vem, ”god” eller ”ond”. Jag läser mest för att jag vill veta om de lyckats skapa ett vaccin tillslut eller om alla kommer dö.
 
Jag kryssar Med max tre ord i titeln med Skrivkramp av Lily Emme.

Jag kom på efter att jag lånat hem den att jag läst två böcker av henne tidigare, som jag tyckte var nja sådär.
Hade därför inga höga förväntningar när jag började läsa, men tyckte ändå att den var helt okej, är nog den bästa av de tre jag läst av henne.
Märkte också att detta är en fristående tvåa, kommer nog läsa första i "serien" också.

Den handlar om en författare med skrivkramp, som tar ett tillfälligt arbete som husmor på en internatskola för flickor och tänker skriva under tiden.
 

Bifogade filer

  • 20230523_210234.jpg
    20230523_210234.jpg
    151,4 KB · Visningar: 3
Kryssar följande:

En bok som utspelar sig på 1800-talet:
Victoria av Daisy Goodwill
Skönlitteratur om drottning Victorias första tid som drottning fram till giftermålet med Albert.

Bok som ngn annan läst i bokbingot:
Åsa Larssons bok Fädernas missgärningar.
Sista boken om åklagare Rebecca Martinsson.

Read on location:
Mats Ahlstedts När inget återstår
 
Jag kryssar min valfria bok med Kyssar i regnskog av Lovisa Wistrand.

Först tyckte jag boken kändes lite som en sämre Harlekin-romans faktiskt 🙈.
Men sen kom jag in i den och tycker den var väldigt bra faktiskt! Ska läsa "ettan" också.

Handlar om Ella, som i början inte skulle satt sin fot i skogen, men efter en vadslagning hamnar hos gorilllorna i Rwanda.
 

Bifogade filer

  • 20230526_122509.jpg
    20230526_122509.jpg
    152,7 KB · Visningar: 3
Jag kryssar "där en uteservering förekommer" med En egen lön av Maria Gustafsdotter.
Två historier. En om Hillevi i början av seklet när unga kvinnor var omyndiga till 25 års ålder och alla gifta kvinnor var omyndiga. Och en om Daphne 100 år senare vars planer på på ett eget företag går i kras när pandemin bryter ut. Något intetsägande tyvärr, men lättläst.

Kryssar också "där tid är ett viktigt tema" med Arvejord av Maria Turtschaninof.
En släkt och släktgårds historia från 1600-talet och framåt. Korta historier från olika perspektiv och olika tider. Lite annorlunda men bra skriven.
Screenshot_20230305_171138_Chrome.jpg
 
Jag har varit dålig på att uppdatera den senaste tiden, men här kommer en sista uppdatering.

Klockor eller tid är ett viktigt tema - Uppdraget i London av Jakob Blixt. En barnbok om två barn/ungdomar som reser i tiden för att se till så att det som händer under andra världskriget faktiskt händer då, så att tyskarna inte vinner

Gavs ut 2022 eller 2023 - Ruby Fever av Ilona Andrews. Urban fantasy/paranormal/paranormal romance, 3:e/6:e delen i en serie (beroende på hur man räknar). Jag föredrog nog första halvan av serien (dvs 1-3), men Ilona Andrews är allmänt en av mina favoritförfattare så även om de här sista tre kanske inte är lika bra som de första så tycker jag fortfarande att de är bra :)

Bok med max 3 ord i titeln - Icebreaker av Hannah Grace. Romantisk bok med sportstema som utspelar sig i USA. Jag tycker att den boken verkar ha blivit ganska populär, vilket gjorde att jag hade en del förväntningar - men jag tyckte inte den levde upp till dem riktigt. Okej, men inte något speciellt

Bok av en favoritförfattare - Delivering Evil for Experts av Annette Marie. Urban fantasy/paranormal/paranormal romance. Sista delen i den här delen av serien.

Bok som gavs ut mitt födelseår - Små gudar av Terry Pratchett. Discworld-serien (fantasy/komediserie med 41 böcker i serien), jag har läst några andra tidigare och den här var okej men inte någon av de jag tyckt varit bäst.

Grönt på omslaget - Landet som inte längre är av Peter Gerdehag. Fotobok (eller vad man nu ska kalla det) med foton och berättelser om en gård i Småland där man fortfarande har kvar det som tidigare - små åkrar, ängar, gärdsgårdar, några kor, hästar som hjälper till i jordbruket etc.

Bok som någon annan kryssat - The Wind in the Willows (Det susar i säven) av Kenneth Grahame. En klassisk barnbok om en mullvad, en vattenråtta, en grävling och en padda. Delvis antropomorfisk, där djuren delvis beter sig som människor, men där djurens särdrag fortfarande finns kvar (t.ex. vattenråttan som bor i ett hål vid en å, eller grävlingen som mest sover vintertid, men där deras hem har möbler, grodan har en bil etc.).

Utspelar sig på 1800-talet - The Belle of Belgrave Square av Mimi Matthews. Historisk romantik i engelskt 1800-tal, men utifrån de fåtal böcker jag läst av henne tidigare tycker jag att hon har mer verklighetstroliga historier.

IMG_20230530_094906_783.jpg
 
Anna Granberg, Solens dotter, någon har kryssat
Klassisk äventyrsberättelse med solgudens dotter och åskgudens son. Magi, kärlek, maktkamp och goda mot onda. Bra språk och läsvärd för en vuxen som "fantasy-feelgood".

Maria Turtschaninoff, Arvejord, titel på A
På 1600-talet tar någon upp ett torp vid en myr på gränsen mellan det bebyggda landskapet och storskogen. Berättelsen innehåller berättande episoder som fokuserar på någon person/händelse som är knuten till denna plats, generation för generation fram till nutid. De är fristående samtidigt som de väver trådar av sammanhang över tiden, ett arv som följer platsen och som binder människorna till den och dess historia. En sagoaktig berättarstil där de folketymologiska väsena är verkliga och spelar in i människornas liv mer eller mindre påtagligt, men samtidigt också förankrad i den verkliga historiska utvecklingen.
 
Sista boken för månaden blev för mig Ingen du älskar kan dö av Anna Platt. En spänningsbok, författaren debuterar och den är nominerad till Årets bok. Vi får följa tre olika personer. Bianca som jobbar på ett förlag i Stockholm och inleder en relation med chefen som är gift och har familj. Shane, som lever sitt liv i London men akut får åka till sin hemstad på Irland, då hans pappa blivit sjuk. Och så Lena som reser till Mallorca för att både fly det som varit, men också förverkliga sin dröm om att starta ett pensionat på ön. När hon ska ta över fastigheten hittar man en död kropp i hennes trädgård och sen vävs karaktärernas öden samman.

Boken hade inte mått dåligt av att korrekturläsas ytterligare någon gång, men det kanske är jag som stör mig orimligt mycket på sånt. Den börjar lättsamt, kapitlen är korta och växlar hela tiden perspektiv. Jag måste säga att jag blev förvånad över hur mörk den ändå blev, det var ingen av huvudkaraktärerna som var mer ointressant än de andra och överlag var läsupplevelsen bra. Inte wow, men en habil spänningsroman och en rätt bra debut i mitt tycke.

D60D9579-0D9B-4B4D-A76A-577D698BDD08.jpeg


Kryssar Bok där en trädgård förekommer med den, får inget bingo men tackar både medspelare och konstruktör av brickan! :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 128
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp