Vårens bokbingo 2023

Kryssar Bok där en trädgård förekommer med den, får inget bingo men tackar både medspelare och konstruktör av brickan! :heart

Påminner om att detta bingo gäller till 5 juni sen kommer ett nytt. Jag lägger länk till nya bingot i denna tråden :)

Jag blir inte klar, har vart lite trög med att ta mig till bibblan och igår när jag var dit var det stängt, men tackar också konstruktör och medspelare! 😊
Hinner kanske någon mer bok, ska försöka!
 
Jag lyssnade färdigt på The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid igår och kryssar den som "bok som blivit film". Filmen har förvisso inte släppts än, men Netflix har enligt uppgift jobbat med produktionen av den sedan förra året så den lär väl komma snart. Hoppas att detta räknas!

Jag tyckte bra om boken förresten, bättre än väntat faktiskt! Den har fått mycket bra recensioner men jag var ändå inte helt övertygad förrän ungefär halvvägs igenom. Sedan var det dock svårt att sluta lyssna! Storyn är bra, jag kände mycket för karaktärerna och boken behandlar många viktiga ämnen. Tyckte också väldigt mycket om slutet.

Jag hoppas hinna läsa ut en till bok innan 5 juni och jag hoppas framförallt att den innehåller antingen uteservering eller tid/klockor så att jag kan få ropa bingo ;)

Vårbokbingo 010623.jpeg
 
Jag kommer också hinna läsa en ut en bok till skulle jag tro, tyvärr skulle jag valt ett annat kryss på förra för att få in den nuvarande i krysset! Men jag håller tummarna för att det dyker upp en hare eller en uteservering 😅
 
Jag kryssar två böcker till. en valfri bok Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan. Det här har blivit en ny favoritförfattare och fick tipset av en arbetskompis. Nina Redmond är en bibliotekarie som älskar det hon gör, att matcha rätt bok med rätt person. Men hennes bibliotek läggs ner och hon flyttar från England till de skotska högländerna för att starta bokbuss. En väldigt bra och rolig bok som jag verkligen rekommenderar.

Mitt andra kryss blir en biografi med en person som gått ur tiden. Kata Dalström agitatorn som gick sin egen väg av Gunnela Björk. Kata Dalström växer upp i en högborgerlig miljö och hennes anslutning till socialdemokraterna 1894 är väldigt kontroversiell i det avseendet både i familjen och bland andra borgerliga kvinnor. Hon hade verkligen ett starkt engagemang och blev en väldigt stridbar frontfigur för det unga socialdemokratin på den här tiden. Även privat var hennes äktenskap stormigt och hon fick sju barn. Väldigt intressant och spännande biografi för den som gillar historia eller bara tycker om att lära sig mer om kvinnohistoria.

Så här blev min bricka till slut! Nytt bingo är under konstruktion och nästan klart. :)

IMG_20230602_195948871.jpg
 
Anna Granberg, Månens son, genre jag inte brukar läsa
Fortsättning på Solens dotter (se ovan) som utspelar sig 17 år senare med en ny generation unga gudaättlingar i huvudrollerna. . Även om jag nyligen kryssat en lik bok så är det något jag annars knappt läst alls.

Annika Luther, Rågen. En spretig historia, valfri bok
Finsk bok som på ett lättillgängligt sätt belyser olika sidor av landets nationalgröda rågen. Allt från grässlagens utveckling till svedjebruksteknik, klimatanpassning, surdegsbak, och fröbanker. Kulturhistoria i vid mening skriven av biolog. Plus för finlandssvensk inläsning.
 
Bingo på en rad 😬
Kryssar read on location för ännu en gammal Sjöwall&Wahlöö: Brandbilen som försvann. Den utspelar sig på diverse platser i Stockholm, bla på polishuset på Kungsholmen. Jag har delvis läst den på tunnelbanan (gröna linjen) under Kungsholmen. Så jag tänker att det borde vara tillräckligt nära för att räknas.
5D04F710-B26A-47BD-92B9-3AE43ECF7AC1.jpeg
 
Mitt sista kryss blir "valfri bok" med With Our Blessing av Jo Spain.
Första delen i en irländsk deckarserie. Bra bok och intressant då jag inte läst så många böcker som utspelar sig på Irland. Kommer definitivt läsa vidare i serien, har faktiskt redan läst även del två men den passar inte in i kvarvarande rutor.
Screenshot_20230305_171138_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 122
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 601
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp