Vårens bokbingo 2023

43A1CC1E-0B80-4B6D-9D41-C1DF23D5537A.jpeg
Har läst en till bok om Olivia Rönning, av Cilla och Rolf Björlind. Fruset guld, inte lika bra som tidigare böcker, var lite för många olika saker som hände och drabbade karaktärerna, kändes lite väl osannolikt. Men helt klart läsvärd! Kryssar där en cykel förekommer😊
 
Elsi Rydsjö, Marie Christine, från mitt födelseår
Underhållningsroman för flickor. (=UA i feel good-stil?) Godsägardotter blir våldtagen, inte trodd av föräldrarna när hon säger att hon inte gjort något, rymmer, hittas av fattig gumma, föder barnet, finner sig ett liv som obesutten där ingen vet hennes bakgrund ...och så vidare, ska inte spoila allt.
Stämningen är lite som en äldre Kulla-Gulla-ish. Något stereotyp, men det hör väl till genren. Det märks ändå att den är välskriven, när jag vant mig vid nivån skulle jag säga den är bra utifrån sina förutsättningar. Kan tänka mig fler som lättsmält underhållning. Lite missnöjd med slutet, dock.

Tove Alsterdal, I tystnaden begravd, favoritförfattare
I väntan på tredje delen av Ådalstriologin kom jag på att det finns äldre böcker av samma författare att läsa. (:idea:) Lever upp till förväntningarna, bra story och bra skriven. När Katrine upptäcker att någon erbjuder en fantasisumma för att få köpa en fastighet i Tornedalen av hennes dementa mamma åker hon dit för att ta reda på varför, och varför mamman aldrig berättat om sin barndom där. Trådar vävs ihop med ett mord i granngården och några unga män som på 30-talet emigrerade till Sovjet.
 
En bok från genre jag inte brukar läsa: Cultish: The Language of Fanaticism av Amanda Montell. Jag läser väldigt sällan annat än skönlitteratur men har börjat inse att jag verkligen uppskattar den sortens böcker som ljudbok, framförallt när jag ska sova. Det här var dessutom extremt intressant om olika sorters kulter, vad det är som gör att folk dras till dem, och framförallt vilken enorm roll språk och retorik spelar i sådana sammanhang. Boken är uppdelad i olika kapitel där varje kapitel avhandlar en särskild sorts kult, och jag fick många intressanta insikter när det gäller allt från crossfit till scientologi och Donald Trump.

Ser väldigt mycket fram emot att fortsätta med författarens första bok, som har den för mig mycket lockande titeln Wordslut: A Feminist Guide to Taking Back the English Language.
 

Bifogade filer

  • Vårbokbingo 080523.jpeg
    Vårbokbingo 080523.jpeg
    304,2 KB · Visningar: 0
Jag har läst ut Je m’appelle Agneta av Emma Hamberg, kanske sist av alla. Den handlar om Agneta som lever ett rätt trist liv i villa, med utflugna barn och en man som är intresserad av att äta nyttigt, simma på öppet vatten och skåda fåglar (inte samtidigt). Agneta själv har inte så mycket intressen, mer än möjligtvis smygäta och smygdricka. Spontant en dag svarar hon på en annons om att åka som au pair till en liten by i Frankrike och det blir startskottet till något nytt.

44AC370F-B8C2-4995-B2F0-8D66820E5335.jpeg


Jag har redan innan anat att den här boken inte är för mig, men jag gillar författaren sen innan och tänkte läsa uppföljaren som nominerats till Årets bok. Även den här nominerades när den kom 2021. Jag hörde Emma Hambergs sommarprat förra året och blev inte så förtjust och historien i boken är lite liknande. Tycker inte den hänger så väl ihop, det är många vändningar i berättelsen som jag inte förstår motivet till. Dessutom är jag våldsamt ointresserad av matlagning, så inte ens det går jag igång på. Det var hyfsat underhållande för stunden, men inte mer än så för min del.

Jag kryssar den på rutan bok med hare, kyckling eller tupp eftersom orimligt mycket tid läggs på att ta bort skinnet från kyckling… Men boken innehåller också cykling, trädgård, blommor och uteservering så många kryss finns att hämta för den som behöver tips.
 
Kryssar cykelrutan för Young Mungo av Douglas Stuart.
Samma tema som hans första bok, Shuggie Bain; ung kille som är gay, alkoholiserad mamma som kräver mer tillsyn och omsorg än hon ger, frånvarande far.
Douglas Stuart är en vädigt bra författare men allt annat än lättläst.
Jag hade faktiskt svårt att ta mig igenom boken. När det mesta gått åt h-e för huvudkaraktären, Mungo, skruvar Stuart upp eländet ett par varv till 😣
Det är mycket misär, framförallt psykologisk och social!
Våld och hat, inte minst böghat, genomsyrar allas liv.
Och total hopplöshet.
Som kontrast är beskrivningarna av kärleken mellan Mungo och James helt fantastiska.

CFB22251-FEEB-4277-B4DF-FEC248C82EBE.jpeg
 
Kryssar cykelrutan för Young Mungo av Douglas Stuart.
Samma tema som hans första bok, Shuggie Bain; ung kille som är gay, alkoholiserad mamma som kräver mer tillsyn och omsorg än hon ger, frånvarande far.
Douglas Stuart är en vädigt bra författare men allt annat än lättläst.
Jag hade faktiskt svårt att ta mig igenom boken. När det mesta gått åt h-e för huvudkaraktären, Mungo, skruvar Stuart upp eländet ett par varv till 😣
Det är mycket misär, framförallt psykologisk och social!
Våld och hat, inte minst böghat, genomsyrar allas liv.
Och total hopplöshet.
Som kontrast är beskrivningarna av kärleken mellan Mungo och James helt fantastiska.

Visa bifogad fil 118483
Åh, jag har funderat på att läsa den men tvekat av precis de anledningar du beskriver. Som boende i Glasgow är det dessutom tröttsamt att alla böcker som någonsin utspelar sig i den här staden (nåja...) är så fyllda av misär och elände. Jag förstår att det är en viktig del av stans historia som är lockande att skriva gripande om, men jag orkar inte riktigt med det längre känner jag.
 
Bok på A= Alla hjärtans dag av Beth O'leary.

Först när jag läste baksidan och när jag började läsa boken tyckte jag inte att den verkade alls lika bra som hennes andra böcker.
Men jag borde vetat bättre, det fanns flera twister, som iallafall jag inte listade ut på förhand.
Jag gillade den!
 

Bifogade filer

  • 20230509_073259.jpg
    20230509_073259.jpg
    146,9 KB · Visningar: 4
Read on location: Där alla vägar tar slut av Karin Janson.

Hela boken utspelar sig inte på samma ställe, utan huvudpersonen åker bort också, men när hon är hemma är hon här i mina trakter och jag känner väl igen mig och de pratar också om det när hon är borta, så jag känner att den är motiverad att bli min location-bok.

Jag har läst ettan också, detta är en uppföljare. Jag tyckte om den :).
Den handlar om Annie, som åker omkring i en gammal Scaniabuss och säljer underkläder och badkläder. I denna bok åker hon till Gotland.
 

Bifogade filer

  • 20230511_101505.jpg
    20230511_101505.jpg
    148,2 KB · Visningar: 2
Jag kryssar "bok av författare du inte läst innan" med Den konserverade änkan av Helene Gullberg. Jag tyckte inte den var så bra, men inser att en stor del av det var att huvudpersonen inte blev änka förrän efter ungefär halva boken och jag bara väntade på det. Annars var den välskriven men jag blev aldrig riktigt engagerad.

Jag avskyr när det i titeln eller baksidestexten framgår att något speciellt kommer hända i boken som inte händer under de första kapitlen. Jag väntar bara på det och kan inte komma in i boken förrän det hänt.
 
Nästa kryss för Nämn inte de döda av Christina Wahldén.
Rekommenderad bok. Hoppas Lotta Olssons rekommendationer i DN räknas. Har inte så många runt omkring mig som kan rekommendera böcker. Vi har ganska olika smak.
tyckte den var helt ok, men lite överdriven. Fanns inga gränser för hemskheterna som hänt/hände en av huvudkaraktärerna. Men gillade flytet och att boken berörde djupt liggande samhällsproblem i Australien.
5EAF3CC9-979E-4403-8A2F-C1F1D5CC09F8.jpeg
 
Med grönt på omslaget: Det lilla kaféet i Köpenhamn av Julie Caplin.

Jag är glad att jag läste den här boken :). Jag tycker man blir glad av den.
Den handlar om Katie, som jobbar med PR och får ett stort uppdrag och måste hitta ett gäng journalister som vill följa med på en resa till Köpenhamn och lära sig om konceptet hygge.

Det är den första boken jag läst av den här författaren, men jag ska leta upp fler!
 

Bifogade filer

  • 20230513_061653.jpg
    20230513_061653.jpg
    150,3 KB · Visningar: 3
"Författare som vunnit ett pris"; Slukhål av Tove Alsterdal, som vunnit Glasnyckeln. Andra delen i hennes deckarserie som utspelar sig i Ådalen.

"Bok som börjar på A"; A History of the World in 21 Women av Jenni Murray. Korta biografier av kvinnor som gjort stort avtryck i historien. Jag tyckte det var varierande kvalitet på kapitlen trots samma författare, men i stort sett bra. Några kvinnor blev jag intresserad av att läsa mer om så de har fått sin biografi/självbiografi på min att-läsa-lista.

Och min bricka ser ut som jag försöker undvika bingo, men det har bara blivit så.
Screenshot_20230305_171138_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 121
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 599
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp