Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Svensk kvinnlig författare född innan 1930 - Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf. Det här var ett av de kryssen jag egentligen funderade på att hoppa över, men sedan kom jag på att Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf självklart ingår här. Jag funderade på Mio min Mio (jag har aldrig ens sett den på film :o), men det landade på en av Selmas kortare berättelser. I slutändan var det dock kanske inte bästa valet för mig - det är en lite mörkare berättelse om tre skotska legoknektar som mördar alla i en prästgård för att stjäla en kista pengar, men missar en ung flicka (med osaliga andar etc som inte kan få ro så länge mördarna går ostraffade). Jag föredrar berättelser som inte är mörka :D

Referens till känd serie/film/bok (flera bokreferenser) - Monster Among the Roses av Linda Kage. En retelling av Skönheten och Odjuret, men i modern tappning (nutida romantik). En ung, fattig man frågar hans mammas långivare vad han kan göra för att långivaren ska ge efter på skulden (efter att mamman blivit sjuk etc. och inte kan betala tillbaka). Långivaren ger honom ett jobb - att jobba i hans enorma fastighet varje dag som allt-i-allo och bryta upp monotonin för hans brännskadade dotter som sedan branden inte beger sig utanför hemmet, utan mest är i sin rosenträdgård eller biblioteket. Okej, men jag tycker nog bättre några jag läste från hennes Forbidden-serie för en del år sedan.

Blivit rekommenderad - Earth for All av Rockström, Gaffney, Randers osv. En kollega tyckte den kunde passa som kurslitteratur för ett seminarium i en gemensam kurs, så jag lyssnade igenom den som ljudbok nu (inte optimalt för faktaböcker för mig, svårare att hänga med i detaljer). Den handlar om hur vi ska nå en hållbar värld. Allmänt verkar den ge två alternativ - antingen att förändringar tvingas fram för att överleva, eller väldigt stora ändringar av hela samhällsystemet (framförallt kanske ekonomiska systemet). Mycket fokus på lösningar som stater (helst alla) ska subventionera, styra, ändra etc., vilket jag funderar på hur det ska gå till - Sverige är ju ett land som kommit relativt långt i sitt hållbarhetsarbete, men just nu känns det ju ibland som om klimatarbetet här snarare drivs av företag och deras interna mål om att vara klimatneutrala än från statligt/politiskt håll. Jag tycker också det var lite för generaliserande stora lösningar utan att visa problematiken med dem (det var nog framförallt energidelen jag fastnade vid, eftersom jag håller på mer med energi än t.ex. mat). Nästan alla bilar står parkerade 90% av tiden, så om vi går över till bilpooler blir det bättre (visst, men majoriteten av bilarna används exakt samma 10% av tiden). Allt ska gå över till elektrifiering, ingen mer förbränning av något alls, och förnybar energi kommer bli så billigt att det kommer bli massa energi över hela tiden (Är det verkligen bästa lösningen att gå från biobaserad fjärrvärme till luftvärmepumpar? Finns det material för alla batterier etc.? När de säger att el är den effektivaste lösningen, har de då räknat med förlusterna vid elproduktionen? Hur löser man reglerkraft etc? Om det finns massa energi över, hur ska då priserna på energin kunna leda till att någon vill investera i mer energiproduktion?). Osv. Men allmänt bra att en viktig del är att man måste lösa fattigdom och sociala spänningar för att kunna göra något.

Under 100 sidor - Den fallna ängeln av Gabriella P. Kjeilen. Novell/kortare fantasyberättelse om en fallen ängel i en dystopisk värld där demoner sprider sig, som inte längre har något kall eftersom han inte längre är en skyddsängel.

IMG_20240113_121733385.jpg
 
Jag satt och tittade på vad nästa bok skulle bli igår, började googla på "Svensk kvinnlig författare född innan 1930". Då det även för mig var en av de rutor jag funderade på att hoppa över, men då hittade jag Margit Sandemos serie Sagan om isfolket. Jag har läst en stor del av serien tidigare men det var många år sedan.
Så jag valde att börja om, det är en serie som jag anar att jag nu fastnat i, kör den på ljudbok för första gången, så nu har jag "bara" 46 böcker kvar i serien :bag: Denna var tvunget att öka hastigheten på, då uppläsaren läser aningen för långsamt.

Men mitt val blev alltså Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.
Jag brukar inte gilla böcker som är skriva ur en så gammal tidsepok, men denna serie håller jag varmt. Lättläst och otroligt lätt att fastna i.

Taget från google, då jag är usel på att återberätta.
Silje Arngrimsdotter var bara sjutton år när pesten tog alla hennes släktingar 1581. Utsvulten och frusen och med två små barn att ta hand om sökte hon sig till likbålen utanför Trondheim för att söka värme. Märkligt nog var det bara en i isfolkets ätt som hjälpte henne i nödens stund - en man som Silje fann närmast djurisk och skrämmande, men underligt tilldragande på samma gång...

Min 4:e ruta.
Svensk kvinnlig författare född innan 1930

1705159849151.png
 
Jag satt och tittade på vad nästa bok skulle bli igår, började googla på "Svensk kvinnlig författare född innan 1930". Då det även för mig var en av de rutor jag funderade på att hoppa över, men då hittade jag Margit Sandemos serie Sagan om isfolket. Jag har läst en stor del av serien tidigare men det var många år sedan.
Så jag valde att börja om, det är en serie som jag anar att jag nu fastnat i, kör den på ljudbok för första gången, så nu har jag "bara" 46 böcker kvar i serien :bag: Denna var tvunget att öka hastigheten på, då uppläsaren läser aningen för långsamt.

Men mitt val blev alltså Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.
Jag brukar inte gilla böcker som är skriva ur en så gammal tidsepok, men denna serie håller jag varmt. Lättläst och otroligt lätt att fastna i.

Taget från google, då jag är usel på att återberätta.
Silje Arngrimsdotter var bara sjutton år när pesten tog alla hennes släktingar 1581. Utsvulten och frusen och med två små barn att ta hand om sökte hon sig till likbålen utanför Trondheim för att söka värme. Märkligt nog var det bara en i isfolkets ätt som hjälpte henne i nödens stund - en man som Silje fann närmast djurisk och skrämmande, men underligt tilldragande på samma gång...

Min 4:e ruta.
Svensk kvinnlig författare född innan 1930

Visa bifogad fil 136753
Om du ska fastna i serien skulle du ju tagit denna för krysset med första boken i en serie, och 2:an som svensk kvinnlig författare före 1930 ;)
 
Jag har läst Guldet: Hästarna, ryttarna och miraklet av Henrik Johnsson. @Silver Girl har redan beskrivit vad den handlar om, den skildrar laghoppningen i OS i Tokyo 2021.

Det var en helt okej skildring i mitt tycke, jag fattar att han vänder sig till en bredare publik än bara hästintresserade men önskar trots det att det hade varit lite nördigare och lite mer på djupet. Tycker ändå att författaren får fram hur olika de tre landslagsryttarna tar sig an uppgiften.

IMG_2780.jpeg


Jag kryssar rutan där klockor eller tid är ett viktigt tema, då mycket fokus läggs på taktik för att göra snabba omhoppningar.
 
Jag har senaste dygnen tillbringat ca 14 timmar på flyg och 3 på tåg så jag har hunnit läsa lite.

Kryssar "refererar till känd bok," med Färskt vatten till blommorna av Valerie Perrin. Huvudpersonens favoritbok är Ciderhusreglerna.
Handlar om en kvinna som är kyrkogårdsvaktmästare. Första tredjedelen hände nästan ingenting men den den var ändå bra, kan inte förklara varför. Sedan dyker det upp ett litet mysterium när man får veta mer om hennes bakgrund. Bra bok.

Kryssar "med max tre ord i titeln" med Kodnamn PAM av Petra Malm, den första svenska kvinnan i ett militärt specialförband.
Ganska rörig bok. Ingen kronologi, hoppar mellan att berätta om hennes väg till specialförbandet, hennes beslut att sluta och vad hon upplevt på sina uppdrag. Dessutom slänger hon in lite självhjälp också. Intressant till och från samt kort och lättläst, så jag läste ut den. Men blir högst medelbetyg.

Kryssar "där författarens för- eller efternamn börjar på V" med Den blodiga tiaran av Veronica Sjöstrandt.
Tredje delen i en serie som utspelar sig kring en familjeägd auktionsfirma. Spänning men inte typisk deckare. Jag gillar dem.
 
Mitt femte kryss blir på Författardebutant under 2023, med Vargdräparen av Sara Hagström.

En deckare som utspelar sig i Junsele, och den var bra mycket bättre än jag hade hoppats på. Bra historia, inte överdrivet förutsägbar, och ett fantastiskt språk. Dessutom en riktigt bra inläsning av Sofia Berntson.
 
Jag sätter sjätte krysset på Svensk kvinnlig författare född före 1930, med En piga bland pigor av Ester Blenda Nordström. Boken gavs ut 1914, och ger en detaljerad bild av hur det var att tjäna piga på bondgård vid den tiden. Oerhört slitsamt! Allt var definitivt inte bättre förr.

En intressant historia, med ett språk som känns förvånansvärt modernt och en utmärkt inläsning av Sofia Pekkari.
 
Jag sätter sjätte krysset på Svensk kvinnlig författare född före 1930, med En piga bland pigor av Ester Blenda Nordström. Boken gavs ut 1914, och ger en detaljerad bild av hur det var att tjäna piga på bondgård vid den tiden. Oerhört slitsamt! Allt var definitivt inte bättre förr.

En intressant historia, med ett språk som känns förvånansvärt modernt och en utmärkt inläsning av Sofia Pekkari.


Åh jag har också läst den boken och jag tycker också den var väldigt intressant och gav en unik inblick i en värld vi inte vet så mycket om längre. Hon är nog en av Sveriges första wallraffande journalister och definitivt den första kvinnliga .
 
Åh jag har också läst den boken och jag tycker också den var väldigt intressant och gav en unik inblick i en värld vi inte vet så mycket om längre. Hon är nog en av Sveriges första wallraffande journalister och definitivt den första kvinnliga .
Ja, hon verkar ha varit en på riktigt fascinerande människa, och har dessutom gett ut fler böcker, som verkar intressanta. Vid tillfälle ska jag kolla om något av mina bibliotek har någon av dem.
 
Ja, hon verkar ha varit en på riktigt fascinerande människa, och har dessutom gett ut fler böcker, som verkar intressanta. Vid tillfälle ska jag kolla om något av mina bibliotek har någon av dem.


Jag har läst biografin om henne Ett djävla solsken av Fatima Bremmer väldigt intressant. Efter det blev jag väldigt sugen på att läsa Amerikanskt av Ester Blenda Nordström så det var en bra påminnelse om hennes författarskap jag fick av dig för jag har glömt bort att jag ville läsa boken.. Så ska nog ta den till rutan innan 1930 🙂
 
Jag sätter sjunde krysset på Bok med max tre ord i titeln, med Skrämd till tystnad av Cathy Glass.

Författaren är familjehem i Storbritannien och har skrivit en himla massa böcker om de barn hon har tagit hand om. Den här är som alla de andra. Misär och elände i början, förbättringar på slutet. Jag måste erkänna att jag är djupt imponerad över att hon orkar.
 
Att pendla och kunna läsa eller lyssna på ljudbok är guld. Kör en bok vid tågåkande och ljudbok vid bilkörande.

Mitt 5:e X blev "En bok där en syskonrelation är viktig"

Jag har läst 2:a delen i sagan om Isfolket - Häxjakt av Margit Sandemo.
Där relationen mellan de 4 syskonen är avgörande när dalen där Isfolket bor blir vandaliserad.

"Silje och Tengel har slagit sig till ro i Isfolkets dal, och Silje är lycklig som Tengels hustru. Ändå längtar hon ut ur denna trånga dal med dess märkliga och trångsynta människor. I synnerhet fruktar hon Hanna, den uråldriga häxan som förtjust lärt Tengels systerdotter Sol, alla sina häxkonster. Nu vilar hotet om en kommande katastrof över dalen och dess invånare. Hanna har förutspått det, och hon har aldrig fel ..."
 

Bifogade filer

  • Bokbingo.jpg
    Bokbingo.jpg
    478,1 KB · Visningar: 0
Jag har läst Daytripper av tvillingarna Fábio Moon & Gabriel Bá. Det är en grafisk roman som utspelar sig i Brasilien, mestadels i São Paulo med omnejd. Den handlar om Brás som försörjer sig på att skriva dödsrunor för en större dagstidning, medan han samtidigt filar på ett manus som ska bli hans stora genombrott som författare. Varje kapitel gör ett nedslag någonstans i hans liv och vi får lära känna en ny sida hos honom. Det handlar om livet och det handlar om döden och hur döden är en del av livet.

Det här är en bok som blivit prisad och som jag har haft i bokhyllan länge, väntandes på rätt tillfälle. Kanske att jag haft lite för höga förväntningar på den, för läsupplevelsen blev ganska annorlunda mot vad jag trodde. Den är vackert tecknad och jag kan se att det ligger stor omsorg bakom varje bild och vad den ska förmedla för känsla. Tyvärr är jag inte så bra på att ta upp känslor via bilder och då blir också sättet den är skriven på lite knackigt. Kanske jag bara skulle behövt diskutera den med någon för att uppskatta den mer. Vissa kapitel drabbar även mig och det är hög kvalitet om än inte en fempoängare från mig.

IMG_2784.jpeg


Den är som sagt en riktig hyllvärmare, jag är säkert ägt den i mer än 10 år, så jag kryssar rutan bok du länge tänkt läsa.
 
Något vitt på omslaget (bakgrunden) - Life on Earth av David Attenborough. Ljudboksversion med han själv som inläsare. Om livet på jorden, hur det utvecklats till idag (fokus på djur, inte växter).

En som jag länge tänkt läsa (inte en av de absolut äldsta på min lista över böcker jag vill läsa, men den har ändå legat där 6-7 år, så definitivt åt det längre hållet) - Kyssfaktorn av Helen Hoang. Nutida romantisk bok om en autistisk kvinna som tar hjälp av en manlig prostituerad för att lära sig om sex och relationer.

Minst 400 sidor - Jägarinnan av Kate Quinn. Historisk roman om andra världskriget och tiden efteråt. Jag tyckte definitivt om den, men det hade inte gjort något om den var 100 sidor kortare.
 
En bok där en syskonrelation är viktig- House of Earth and blood av Sarah j Maas.

Jag måste säga att jag är lite besviken på den här boken. Hade höga förväntningar då jag verkligen gillat hennes andra böcker. Men den här var seg att komma in i, tycker inte det hände så mycket de första 500 sidorna.;) Men det sista 300 sidorna var riktigt bra och väger upp stor del av de sega 500 sidorna.😅
House of earth and blood är den första boken i crescent city serien. Hoppar direkt in i bok två och hoppas på mer fart redan från början.

IMG_9320.jpeg
 
Jag kryssar "read on location" med The Year of Fog av Michelle Richmond. Förklaring till krysset i spoilern.

Boken handlar om Abby som tar hand om sin fästmans dotter, Emma, över helgen. De åker till stranden och Emma går i förväg och hamnar utom synhåll i dimman. Och försvinner. Timmar och sedan dagar går utan att hon hittas. Boken är skriven helt ur Abbys perspektiv vilket jag tycker gör den speciell. Den.är mycket bra och rekommenderas.

När nästan ett halvår gått hittas Emmas sko på stranden och polisen och Emmas pappa tror då att hon drunknat. Polisen avslutar fallet och pappan håller en minnesgudstjänst. Abby vägrar tro att Emma är död och fortsätter utforska varje liten ledtråd. En leder henne till Costa Rica. Där är jag på resa nu, så därför detta kryss.
1000004653.jpg
 
Jag kryssar "med referens till känd serie/film/bok". Boken heter "Mord i en engelsk trädgård" och är skriven av Katie Gayle. Handlar om en nyligen frånskild nybliven pensionär, Julia, som flyttat till ett lite hus i Cotswolds och hittar ett skelett under trädgårdsskjulet när det rivs för att göra plats för ett hönshus. Mysig bok! I boken finns en man som heter Sean O'Connor som är skotte och liknar Sean Connery och där dyker naturligtvis en James Bond referens upp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
473
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 209
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 895
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp