Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag har läst Kristin Fägerskjölds Svarta vingar som väl är tredje delen i hennes skildring av svenska kvinnor under andra världskriget. Funderade på att kryssa bok med ett mord men insåg att jag läser så mycket deckare (det är inte denna) att det vore synd att slösa bort det krysset här! :p
Väljer därför att kryssa Bok med max tre ord i titeln och som kort summering berätta att den utspelar sig i Strängnäs där förplägnadslottor står för utfodring av beväringar på regementet och där kanske en av dem också har en annan agenda.... :nailbiting:


Åh spännande ska kolla på hennes böcker osäker på om jag läst något av henne men namnet klingar svagt bekant på något vis. Gillar historiska romaner, biografier etc. Tycker dock att jag känner igen handlingen men det kan ju vara någon bok med liknande handling. . Även om jag just nu håller på med en feelgood bok som ska bli mitt nästa kryss.
 
Jag har (tillsammans med dottern) läst Harry Potter och fången från Azkaban, vilket är min favorit i HP serien och kryssar därför en favoritbok. Jag har alltid älskar Harry Potter :D
Harry Potter och fången från Azkaban är boken där Harry är jagad av Sirius Black och får reda på mycket om sina föräldrar och dess sista tid i livet.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo.jpg
    Bokbingo.jpg
    477,3 KB · Visningar: 23
Mitt första kryss blir för Pia Erikssons bok Till dig som famlar: Korsdragspoesi. Jag kryssar den som en bok från en genre jag inte brukar läsa. Det är till stora delar en poesibok (uppblandat med självbiografiska berättelser) och jag läser vanligtvis inte poesi alls, men jag snubblade över författarens Instagramkonto för ett par år sedan och blev frälst. Sträckläste hela boken på en gång nu ikväll. Väldigt fint, inkännande och trösterikt skrivet om värdet av att lyssna inåt, älska sig själv och inte vara så förbannat duktig hela tiden.

Skulle även passa in på "debuterande författare under 2023".
 

Bifogade filer

  • 20240109_215019.jpg
    20240109_215019.jpg
    158,8 KB · Visningar: 21
Mitt tredje kryss blir på Del 1 i en serie, med Arrangemanget av Michaela Winglycke.

Bra språk, en inte helt uppenbar historia, men med en huvudperson som är lite för mycket av en stereotyp för att kännas helt trovärdig. Ändå gillade jag boken.

Utmärkt inläsning av Gunilla Leining.
 
bingo 2024 redigerad.jpg

Inleder med Tankar efter en Pandemi: och lärdomar inför nästa av Anders Tegnell och Fanny Härgestam.

Kände ganska... Meh. 2 av 5. Vissa delar var intressanta, andra mest utfyllnad. Hade velat gå på djupet av viss etisk problematik som bara nämns i förbigående, eller den ekonomi som finns bakom forskning och framtagandet av medicin/vaccin som mest nämns i förbigående. Så för mig faller den på att mest skrapa på ytan på teman som jag själv hade velat djupdyka i.

Lyssnar via Storytel.
 
Kryssar bok med snöbollskrog. Har läst "Frostiga rosor och kryddat vin" av Ewa Klingberg. En riktig feelgoodroman som pendlar mellan nutid och år 1902 där en parallell historia utspelar sig som har kopplingar till det som händer i nutiden. Det knyter hon ihop snyggt på slutet tycker jag. Däremot kände jag att det var nästan för mycket feelgood och gav en sockersöt och klistrig känsla efteråt. Jag känner att det alltid behöver finnas iallafall något motstånd i ett bok och inte bara rakt igenom vara feelgood för att det ska bli riktigt bra. Det finns visserligen vissa såna partier i boken men inte riktigt så det hettar till någon gång.

Men vill man frossa i jultider och mysiga stunder så är detta rätt bok kan vara rätt skönt att drömma sig bort till en nästan perfekt värld med snöflingor, skridskoåkning på dammen och varm choklad med vispgrädde och allt slutar såklart i ett härligt julfirande både i nutid och i den historiska berättelsen. Men är inte riktigt lika nöjd med denna boken som med hennes tidigare böcker i denna serien som heter Huskvarnasviten som jag verkligen gillar.

Läser mina böcker som e-böcker på en läsplatta som heter pocketbook touch som jag är väldigt nöjd förövrigt :)
 
Mitt första kryss blir "bok du länge tänkt läsa": Änglaträdet av Lucinda Riley. Man får följa tre generationer kvinnor Greta-Cheska- Ava och det är en bok med en del mörka öden med sorg och även och psykisk ohälsa (schizofreni) och jag upplevde den, som alla böcker av Lucinda Riley, fängslande och känslostark. Väldigt bra skriven, rekommenderas varmt.
 

Bifogade filer

  • 20240101_220738.jpg
    20240101_220738.jpg
    233,9 KB · Visningar: 5
OBS! Perioden vi har på oss för brickan är ändrad från april till sista maj!

Nu har bästa @Mineur hjälpt mig ändra första inlägget. Tiden vi har på har på oss för bokbingot är ändrat från april till maj då flera tycker det är bra om ett sommarbokbingo startar i juni. Dessutom var det fler brickor än jag kunde räkna till 😄
 
Kryssar bok med snöbollskrog. Har läst "Frostiga rosor och kryddat vin" av Ewa Klingberg. En riktig feelgoodroman som pendlar mellan nutid och år 1902 där en parallell historia utspelar sig som har kopplingar till det som händer i nutiden. Det knyter hon ihop snyggt på slutet tycker jag. Däremot kände jag att det var nästan för mycket feelgood och gav en sockersöt och klistrig känsla efteråt. Jag känner att det alltid behöver finnas iallafall något motstånd i ett bok och inte bara rakt igenom vara feelgood för att det ska bli riktigt bra. Det finns visserligen vissa såna partier i boken men inte riktigt så det hettar till någon gång.

Men vill man frossa i jultider och mysiga stunder så är detta rätt bok kan vara rätt skönt att drömma sig bort till en nästan perfekt värld med snöflingor, skridskoåkning på dammen och varm choklad med vispgrädde och allt slutar såklart i ett härligt julfirande både i nutid och i den historiska berättelsen. Men är inte riktigt lika nöjd med denna boken som med hennes tidigare böcker i denna serien som heter Huskvarnasviten som jag verkligen gillar.

Läser mina böcker som e-böcker på en läsplatta som heter pocketbook touch som jag är väldigt nöjd förövrigt :)
Jag kommer ibland på mig själv med att längta lite efter att min nuvarande bok, som är en pappersbok som jag fick i present, ska ta slut så att jag får läsa på min läsplatta igen :o Denna känsla förstärks definitivt av det faktum att nämnda pappersbok är drygt 700 sidor lång och därmed lite ovanligt besvärlig att läsa på ett bekvämt sätt som pappersbok :D
 
Jag har läst Bror av Alex Khourie. Det är en uppväxtskildring, vi får följa Hussein som bor i Alby och lockas av de gängkriminellas värld. Hans pappa är försvunnen sen många år och när mammans släkt bestämmer att det är dags att hon gifter om sig blir det startskottet för en lång rad händelser som leder till allt mer destruktivt handlande.

Författaren har jobbat med ungdomar i utsatta områden och det märks, för hela berättelsen känns realistisk. Det jag tycker är finast är att den är så väl balanserad, den skildrar tydligt att det är ett aktivt val att gå in i kriminaliteten, det finns ungdomar som väljer annorlunda. Det finns ”vettiga” ledare inom de kriminella nätverken som får respekt av såväl andra kriminella, som civilsamhället. Religonen är ständigt närvarande och jag fick ha slangopedia som en ständigt öppen flik under läsningen, vilket gjorde det lite hackigt men det funkade. En annan sak som var balanserat var de samhällsinsatser som görs, polis, socialtjänst, orosanmälningar samt HVB.

IMG_2778.jpeg


På grund av sitt arbete så har författaren gett ut boken under pseudonym, men enligt förlaget så är det en debutant. Jag kryssar därför rutan för en författardebutant under 2023.
 
Jag läste nu Kvinnan som gick över elden av Andreas Karlsson.
En historisk triller som utspelade sig 1618 i det då Danska Halland. Andreas Karlsson har lyckats skapa både spänning och ont i magen. Åh, så nervös jag har varit för gamla Olur några gånger. Vilken gumma! Rapp i käften, finurlig, klok och alldeles underbar. Det finns alldeles för få sådana gummor nuförtiden. Jag hoppas att få träffa fler och att jag en dag blir en sådan. Författaren har ett otroligt rikt språk och är verkligen kunnig om 1600-talets seder och bruk. Jag kommer, om än inte nu direkt att läsa de resterande böckerna i serien.

Den utspelar sig till stor del i Varberg och dess kringbyar, så jag har valt att kryssa den som "Read on location", då jag är bosatt i Varberg. Jag hittade inte så mycket skönlitterärt som utspelar sig här, men denna skulle jag ge 4/5 och känner det som ett bra val.



1705086160474.png
 
Jag har läst Bror av Alex Khourie. Det är en uppväxtskildring, vi får följa Hussein som bor i Alby och lockas av de gängkriminellas värld. Hans pappa är försvunnen sen många år och när mammans släkt bestämmer att det är dags att hon gifter om sig blir det startskottet för en lång rad händelser som leder till allt mer destruktivt handlande.

Författaren har jobbat med ungdomar i utsatta områden och det märks, för hela berättelsen känns realistisk. Det jag tycker är finast är att den är så väl balanserad, den skildrar tydligt att det är ett aktivt val att gå in i kriminaliteten, det finns ungdomar som väljer annorlunda. Det finns ”vettiga” ledare inom de kriminella nätverken som får respekt av såväl andra kriminella, som civilsamhället. Religonen är ständigt närvarande och jag fick ha slangopedia som en ständigt öppen flik under läsningen, vilket gjorde det lite hackigt men det funkade. En annan sak som var balanserat var de samhällsinsatser som görs, polis, socialtjänst, orosanmälningar samt HVB.

Visa bifogad fil 136682

På grund av sitt arbete så har författaren gett ut boken under pseudonym, men enligt förlaget så är det en debutant. Jag kryssar därför rutan för en författardebutant under 2023.
Den har jag funderat på att läsa, blivit tipsad om den tidigare. Är det en bok du skulle rekommendera den?
 
Jag sätter fjärde krysset på Bok med kärlekshistoria med Hellre tålamod än missmod av Ulrika Norberg. Den är del två i en serie, och som vanligt ganska mycket sämre än del ett. Jag tyckte ärligt talat att det var en ganska dålig bok.

Uppläsningen av Callin Öhrvall Delmar var däremot helt okej.
 
Elina Backman, När kungen dör, del ett i serie
Journalisten Saana är uppsagd från en tjänst som mest gick ut på att producera internetklick och inkvarterar sig på mosterns lantställe där hon börjar nysta i ett mystiskt dödsfall som skedde för många år sedan. Samtidigt utreder polisen Jan ett mord i Helsingfors som har ovanliga inslag. De två möts på en blinddate och det visar sig att även dödsfallen kan hänga ihop.

Elina Backman, När spåren försvinner, referens till bok
Del två. Jan utreder ett mord på en student som hittats i ett naturreservat, medan Saara hjälper en kollega att söka sin försvunna bror och producerar en true crime-pod.
 
Jag har jobbat i den miljön i många år, därav intresset. Men ofta när man läser den typen av böcker stämmer de inte alls överens med verkligheten 🙂
Men jag ska se om jag ska ge den en chans. Tack 🙂

Huvudpersonen läser nån av Lapidus böcker och refererar till den som ”bästa fantasy jag läst”. Tycker det säger en del. :D
 
Anders Tegnell och Fanny Härgestam, Tankar efter en pandemi - och lärdomar inför nästa, smittsam sjukdom
Är mer positiv än @Masqueradee och hade inte förväntningar på det som hon saknar. Ser det som personliga betraktelser och att det som speglas är en tjänstemans upplevelser.
Tycker det är väldigt bra beskrivet var hans sätt att väga samma en solid grund av både teoretisk och erfarenhetsmässig kunskap med en verklighetsnära och situationsanpassad pragmatism kommer ifrån. Och vad det innebär att sitta hos en myndighet och kombinera fokus på målet med de förutsättningar som regelverken ger på bästa sätt. Han är tydlig med vad som är hans egen inställning, samtidigt som han förhåller sig sakligt till andra perspektiv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 033
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 798
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp