Bukefalos 28 år!

Vispgrädde?

Ja att det går att vänja sig av vid grädde i mat förstår jag absolut, jag tror det handlar mycket om vanor.

Däremot har jag svårt att tro att jag skulle börja ogilla fikabröd.:D

Gräddfil gillar jag men det hamnar lite i samma fack som grädde för mig, gillar man inte grädde i maten så borde en inte vilja ha på en massa gräddfil heller? Avokado är lite annorlunda även om det är milt krämigt och gott.

Vad som är rimligt kan ju dock varierea en del , det som är rimligt starkt för många kan jag nog ha svårt att få i mig även om jag dränker det i gräddfil :p.

Fast du har val inte i gradde i maten vid bordet om det ar for starkt? Gradde har man val i for att dampa hettan om man rakat krydda for starkt?

Graddfil, (tycker jag ocksa ar ungefar samma som gradde:p) och avokado anvands annorlunda an gradde. Man har Graddfil och avokado vid bordet sa att de som gillar mildare kan fixa det medan de som gillar starkt tar mindre eller inte alls.
Atminstone jag anvande (anvander de fa ganger det hander) gradde i koket under matlagningen vilket ju gor att alla far samma "styrka" pa kryddningen.
 
Fast du har val inte i gradde i maten vid bordet om det ar for starkt? Gradde har man val i for att dampa hettan om man rakat krydda for starkt?

Graddfil, (tycker jag ocksa ar ungefar samma som gradde:p) och avokado anvands annorlunda an gradde. Man har Graddfil och avokado vid bordet sa att de som gillar mildare kan fixa det medan de som gillar starkt tar mindre eller inte alls.
Atminstone jag anvande (anvander de fa ganger det hander) gradde i koket under matlagningen vilket ju gor att alla far samma "styrka" pa kryddningen.

Nja normalt sätt har jag ju inte i grädde vid bodet men om en gräddbaserad sås är för stark så kan jag ha i en skvätt grädde då. Handlar det inte om gräddbaserad sås(eller liknande typ sås med cremefraiche i) utan annan stark mat så passar ju gräddfil mycket bättre det använder jag också ibland dock inte alltid för att maten är för star utan ibland för att det är gott till. :)
 
Alltså, mat helt utan fett smakar ju betydligt mindre än mat med något fett i. Men det är ju nästan omöjligt att laga mat helt utan fett, så det är ju ett ganska hypotetiskt problem. Den här idén om grädde som smakbärare, vilar väl på just att fett får vissa smaker att framträda (dvs vissa smakämnen är fettlösliga), men det betyder ju inte att det blir mer smak ju mer fett man har i maten. De mängder grädde man ofta stöter på, och som många recept förespråkar, döljer enligt min mening mer smak än det lyfter fram.

Blir du inte orolig för barnens framtida matvanor om de tar för vana att allting ska smaka grädde? Vi har ju ändå en överviktsepidemi, och grädde är ju långt ifrån det enda energirika livsmedel vi lätt kommer i kontakt med.

Tackar som frågar men nej jag är definitivt inte orolig över mina barns vikt och inte min heller! Vilket jag nog inte borde vara med 171/59 för egen del och en 4månaders bäbis, inte heller för 16 åringen som mäter 181/55 utan snarare har vi tvärtom problem då samtliga barn seglar fram på ett lågt bmi -utan ätstörningar ska väl tilläggas för säkerhets skull. Men det genetiska arvet har valt att ge oss detta. Tacksamt dock att aldrig behövt fundera på att banta. Därtill kommer ju även vilken aktivitetsnivå personer har.
Jag har väl aldrig påstått att maten smakar mer ju mer grädde man har i den, det är alltså inte grädden i sig som gör det, Bara att fett är en smakbärare=grädden i vårt fall. Det beror ju även på hur du tillagar maten i övrigt, förekommer andra fetter exvis stekfett såsom smör eller olja osv.
Och att saker smakar grädde är väl ändå upp till var och en om det gör så? Mannen i familjen har förflutet som kock (i australien) han har en förkärlek till ordentlig kryddning (hetta) och vissa rätter tycker barnen är väl starka och vill ha grädde på. Då tillsätts den på tallriken och inte direkt i grytan ex.vis köttfärssås, så får var och en den mängd denne önskar. (utom pannkakorna där en liten slatt ovispad grädde blandas med en klick sylt på varje pannkaka för den som önskar :heart ).

Annars är det mestadels i sås för vår del som grädden kommer till. gräddsås, löksås etc. Eller en matsked eller två i köttbullesmeten etc. Och med tanke på att vi är 7 personer i familjen så är inte en liter grädde fördelat på 7 dagar speciellt mycket. Hellre en slatt fett än en slatt socker om man frågar mig :)
 
Nja normalt sätt har jag ju inte i grädde vid bodet men om en gräddbaserad sås är för stark så kan jag ha i en skvätt grädde då. Handlar det inte om gräddbaserad sås(eller liknande typ sås med cremefraiche i) utan annan stark mat så passar ju gräddfil mycket bättre det använder jag också ibland dock inte alltid för att maten är för star utan ibland för att det är gott till. :)

Ja en het chiliconcarne är vansinnigt god med en klick gräddfil eller creme fraiche vid sidan. Eller en stark thai kan jag tycka det är gott att dämpa och vi som har olika smak i vår familj, vill ha olika dämpning och då är det lättare att ha det på bordet, så var och en kan få det som den vill. Barnen vill gärna ha grädde eftersom de avskyr syrat såsom gräddfil eller creme fraiche, jag vill gärna ha creme fraiche och mannen ingenting.
 
Ska man locka ut fettlösliga smaker så är det inte så ofta grädde man använder heller.

Det handlar mer om att bryna kryddor (färska eller torkade) i rapsolja (eller olivolja om man uppskattar den speciella smaken) eller smör för att få upp smakrikedomen. Sesamolja är guld till asiatiskt.

@Petruska; ikväll ska jag prova sparrisreceptet, men satsar nog på neutral rapsolja som stekfett istället. Ska bli roligt att se hur mycket nötsmak man kan trolla fram på det brynta smöret.
 
Det har iofs inte så mycket med vartannat att göra. Jag tror att det är ovanligt med socker i köttbullarna eller löksåsen. Förutom att ju lök innehåller rätt mycket socker.
Ja nu kommenterade jag det med utgång från att du påpekade risken för övervikt etc.
 
För att gnälla vidare så fick den enda lunchrestaurangen värd att besöka i mitt närområde (jobbområde) slå igen. De hade mängder med anställda, entusiastiska yngre kockar som designade rätter dagligen av lokala råvaror med mycket varierande smakkaraktär och lite, lite dyrare (typ 85 kr istället för 75kr). Fick slå igen för att alltför få ville ha kvalitet på sin lunch. Många tyckte också att det inte var tillräckligt gott (bland annat för lite användning av grädde jfrt med den andra restaurangen)

Men det VAR en upplevelse att få äta lunch. Det var roligt att gå och äta lunch och välja på fläsklägg från gården bredvid, eller fisk fiskad i närheten, eller vegetariska specialrätter eller soppor med karaktär och omtanke. Dit kunde man ta kunder med stolthet, i den andra restaurangen får man skämmas - och faktum är att de internationella kunderna jag varit där med har varit icke-imponerade (men artiga såklart). Suck. Varför är människor så konservativa och tråkiga.

Gnäll. Gnäll.
Du bor på fel ställe! ;) Våran "lilla stad" (vi bor mitt emellan två städer ;) ) har åtminstone två riktigt bra lunchrestauranger med just lokal producerat. Å andra sidan så är det nästan alltid fullt så jag vet att de företag som kommer med kunder brukar boka bord.
I den större staden finns det åtminstone en riktigt bra lunchrestaurang ur den synvinkeln, men där verkar snabbmaten slå ut kvalitet.
 
det skulle vara pastasåser, men pasta är redan så onyttigt, att ha gräddsås till dessutom känns lite mycket, så det blir sällan av.

Just därför äter jag inte pastan - men gärna pastasåser (med grädde) till ångkokta grönsaker!

Vi använder ofta grädde i matlagningen - precis som Sjöberga föredrar jag att äta ganska små portioner men med högt näringsvärde istället för tvärt om. Vi är bara två i familjen men å andra sidan lagar vi oftast många portioner och fryser in för kommande middagar och luncher. Jag tycker matlagning är ganska meditativt - så en ledig kväll kan jag passa på att laga flera olika rätter och alla i stor sats. Därför blir åtgången på grädde väldigt ojämn - en sådan matlagningskväll kan det ju lätt gå mer än 5 dl om jag både gör Västerbottensostpaj och 1-2 andra rätter med grädde i. Medan det där emellan kan bli betydligt mindre mängder.

Vi köper enbart Norrmejeriers produkter för att det är närproducerat och grädden är 40 %. Helst köper jag de små med skruvkork (2,5 dl) för hållbarheten blir mycket längre för två sådana än en 5 dl - och bland det absolut värsta jag vet är att behöva slänga mat.
 
Du bor på fel ställe! ;) Våran "lilla stad" (vi bor mitt emellan två städer ;) ) har åtminstone två riktigt bra lunchrestauranger med just lokal producerat. Å andra sidan så är det nästan alltid fullt så jag vet att de företag som kommer med kunder brukar boka bord.
I den större staden finns det åtminstone en riktigt bra lunchrestaurang ur den synvinkeln, men där verkar snabbmaten slå ut kvalitet.

Vi har också en sådan restaurang/delikatessaffär med fokus på råvaror av högsta kvalitet, lokalproducerat i så stor utsträckning som möjligt. Där kan man äta frukost, lunch och middag - och den är oerhört populär! Även om de har stans i särklass dyraste luncher (110 kr) är det säkrast att boka bord. Glädjande nog verkar luleborna förstå att prioritera kvalitet framför pris när det gäller mat! (Det gäller även delikatessbutiksdelen - som precis som restaurangen successivt har fått utöka tack vare stor efterfrågan.)
 
Just därför äter jag inte pastan - men gärna pastasåser (med grädde) till ångkokta grönsaker!

Vi använder ofta grädde i matlagningen - precis som Sjöberga föredrar jag att äta ganska små portioner men med högt näringsvärde istället för tvärt om. Vi är bara två i familjen men å andra sidan lagar vi oftast många portioner och fryser in för kommande middagar och luncher. Jag tycker matlagning är ganska meditativt - så en ledig kväll kan jag passa på att laga flera olika rätter och alla i stor sats. Därför blir åtgången på grädde väldigt ojämn - en sådan matlagningskväll kan det ju lätt gå mer än 5 dl om jag både gör Västerbottensostpaj och 1-2 andra rätter med grädde i. Medan det där emellan kan bli betydligt mindre mängder.

Vi köper enbart Norrmejeriers produkter för att det är närproducerat och grädden är 40 %. Helst köper jag de små med skruvkork (2,5 dl) för hållbarheten blir mycket längre för två sådana än en 5 dl - och bland det absolut värsta jag vet är att behöva slänga mat.

Jag funderade lite, och just det där mildgörande är nog det som jag inte riktigt tycker om med grädde, faktiskt, det blir för jolmigt och jämntjockt i smaken på något sätt. Som ångkokta grönsaker t ex, det tycker jag är jättegott, särskilt gröna grönsaker, men sen vill jag inte ha gräddsås till, utan vinäger, salt och sesamolja, eller så wokar jag dem med vinäger och chili. Med andra ord, jag spetsar till smaken snarare än att mildra den.

Det är betydligt vanligare att jag tycker maten inte är tillräckligt spetsig och har i mer sälta, syra, hetta, sötma eller umami, än att jag tvärtom vill mildgöra med grädde. Blir det en skvätt grädde, då är det för att det handlar om t ex ädelost eller vitt vin, och skulle bli toksurt/salt annars.
 
Jag funderade lite, och just det där mildgörande är nog det som jag inte riktigt tycker om med grädde, faktiskt, det blir för jolmigt och jämntjockt i smaken på något sätt. Som ångkokta grönsaker t ex, det tycker jag är jättegott, särskilt gröna grönsaker, men sen vill jag inte ha gräddsås till, utan vinäger, salt och sesamolja, eller så wokar jag dem med vinäger och chili. Med andra ord, jag spetsar till smaken snarare än att mildra den.

Det är betydligt vanligare att jag tycker maten inte är tillräckligt spetsig och har i mer sälta, syra, hetta, sötma eller umami, än att jag tvärtom vill mildgöra med grädde. Blir det en skvätt grädde, då är det för att det handlar om t ex ädelost eller vitt vin, och skulle bli toksurt/salt annars.

Exact sa! :D Nar man har gradde i maten "slatar man ut" smaken av ingredienserna ... jag foredrar att smaka vad som verkligen ar dar.
 
Tack för intressant info!

Avskyr lättprodukter så köper oftast vispgrädde. Har dock noterat att Skånemejeriers i den förpackningen jag gillar innehåller karragenan. Matlagningsmotsvarigheten gör det inte. Noterade nu att vispgrädden dessutom är under 40 %.

Kollade vidare o handlade en mindre förpackning (som oxå hade skruvkork :p) från Skånemejerier som hade 40 % ren grädde. Fanns även en ekologisk ren 40 %
 
Jag funderade lite, och just det där mildgörande är nog det som jag inte riktigt tycker om med grädde, faktiskt, det blir för jolmigt och jämntjockt i smaken på något sätt. Som ångkokta grönsaker t ex, det tycker jag är jättegott, särskilt gröna grönsaker, men sen vill jag inte ha gräddsås till, utan vinäger, salt och sesamolja, eller så wokar jag dem med vinäger och chili. Med andra ord, jag spetsar till smaken snarare än att mildra den.

Det är betydligt vanligare att jag tycker maten inte är tillräckligt spetsig och har i mer sälta, syra, hetta, sötma eller umami, än att jag tvärtom vill mildgöra med grädde. Blir det en skvätt grädde, då är det för att det handlar om t ex ädelost eller vitt vin, och skulle bli toksurt/salt annars.
Samma här! Och samtidigt är jag rätt van vid att barn gärna äter mat som är så där gräddigt mild. Följden är att jag associerar sådana milda gräddiga smaker med barnmat.
 
Jag funderade lite, och just det där mildgörande är nog det som jag inte riktigt tycker om med grädde, faktiskt, det blir för jolmigt och jämntjockt i smaken på något sätt. Som ångkokta grönsaker t ex, det tycker jag är jättegott, särskilt gröna grönsaker, men sen vill jag inte ha gräddsås till, utan vinäger, salt och sesamolja, eller så wokar jag dem med vinäger och chili. Med andra ord, jag spetsar till smaken snarare än att mildra den.

Det är betydligt vanligare att jag tycker maten inte är tillräckligt spetsig och har i mer sälta, syra, hetta, sötma eller umami, än att jag tvärtom vill mildgöra med grädde. Blir det en skvätt grädde, då är det för att det handlar om t ex ädelost eller vitt vin, och skulle bli toksurt/salt annars.

Det beror ju på vad man brukar ha i sina pastasåser också förståss! Jag har ofta någon riktigt smakstark ost eller gör en carbonara med bacon t ex. Eller stor mängd finhackade oliver. Då passar det mycket bra att balansera upp med lite grädde tycker jag!
 
Ja visst är det tråkigt!!

Lindahls ekologiska turkiska yoghurt och ekologiska grekiska yoghurt är producerade på svensk råvara :) . Däremot i princip inga av deras andra produkter, precis som du säger :(
Köper jag grekisk yoghurt så ska den vara grekisk, inte svensk. Har inte svenskhypen gått överstyr nu?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 975
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
33
· Visningar
1 366
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 859
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 402
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp