VM i dressyr 2014

Tack för länken.
VILKEN utveckling på både häst o ryttarfronten.

Har ni glömt att dressyren var på väg att dö ut som publiksport?
"Som att se på när gräset växer"
Jag är supernöjd o riktigt glad över hoppekipagen:bow::love:
 
Senast ändrad:
Ja nu kör vi hoppningen! Okej jag kommer fortfarande skrika i soffan om RGB gör ett misstag så han river, not likely, även fast jag inte vågar hoppa längre :p
 
Läs forum reglerna!
Om man anser att hela världseliten rider kasst, så behöver man inte förstöra varje tråd om stora evenemang.

Det kommer alltid från folk som i inte tävlar själva!
Tror man att frambenssprattel kommer av att man hänger hästarna i munnen så skulle var häst i ridhusen runt om i t. ex Sverige röra sig "flashigt"' men så är det inte. NH tränade hästar vågar inte lägga sig på bettet o det är vad vissa anser som lydnad. Nacken högst är en beskrivning som är subtil när man ska bedöma helheten hos var individ.
Att en häst pensioneras från tävling på Världsnivå är inte samma som att hästen är slut!
Du börjar jämföra med dina elevers val av häst o de blir givetvis fostrade av ditt tänk-att det är det enda riktiga, sanna, sköna......the highway.

Ta detta i separata trådar!

Skicka mail till Tinne o berätta hur hon ska rida bättre.
Det är väl det enda om man vill "hjälpa" henne att bli bättre o skicka domarna på kurs-hos dig.

Jag är övertygad över att de kan förklara sin bedömning som fortfarande ej nått till 100%-utmärkt.

Läktarryttare.......*suck*

Haha.. Du är rolig som blir så otroligt provocerad av något bara för att det kommer från mig. Det här snacket går ju i stallarna bland många tävlingsryttare. Det är knappast något nytt under solen.

Du behöver ju inte anstränga dig för att misstolka. Både du och jag vet att det inte endast är pga underhalsen frambenen flashar. Givetvis krävs det gångartshäst och ridning utöver det. Men det är en jäkla skillnad på riktiga framben som beror på bäriga bakben och såna som man trycker upp i handen när man kommit en bit på vägen och kan göra det.
Det är heller inte så att jag tycker de bästa i världen rider som någon som rider LA. Jag har också gång på gång påpekat att de är mycket duktigare än mig.
Däremot tycker jag att man absolut som mycket sämre kan få ha åsikter.

Är man rädd för diskussioner? Varför?
Det är väl bara att med fakta trycka till mig då om jag är så jobbig med hur fel jag har?

Att någon i eliten skulle träna för mig är lika skrattretande som att jag skulle coacha Zlatan. Det kommer liksom inte hända. Det finns så många som kan så mycket mer som de kan ta hjälp av.

Oavsett så blir jag mer impad av de som rider på mindre spänning. Klart jag fattar att det spänner till extra på tävling och framför allt så här viktiga tävlingar.
Men många går ju att få se annat än på tävling, om man anstränger sig.
Man kan också ta reda på deras träningssystem och plugga in dem och andra.

Jag har ingen aning om varför du drar upp NH-hästar i en dressyrtråd. Eller varför du drar upp att inte våga söka handen.
Det är en jäkla skillnad på att söka handen och kontakt och att ha tryck i tygeln för att man som ryttare rider hästen med för kort hals.

Det finns tävlingsryttare jag blir mer impad av, trots att de kanske inte tävlar på den nivån än. Tex JFrelins tränare, andra GP-ekipage och en vän som nu rider Georg och Int. Just för att jag personligen gillar deras utbildningssystem och vardagsridning mer.

Jag har inget som helst emot tävlingsridning. Jag kanske själv kommer ge mig ut och göra bort mig på banan. Vem vet?
Däremot måste man ju få diskutera.
 
Ja nu kör vi hoppningen! Okej jag kommer fortfarande skrika i soffan om RGB gör ett misstag så han river, not likely, även fast jag inte vågar hoppa längre :p

Ehning är min man det! Jag älskar honom!
Fast Roffe är grym han med. Bara inte riktigt lika bra som Eeeeeehning.
 
Det kommer alltid från folk som i inte tävlar själva!

Fast axel nu är du tjurig rejält ;) Du har ju faktiskt inte heller tävlat sen Dacke, precis som jag själv, även om vi tävlat mycket tidigare.
Vad jag har sett av att ha deltagit i tråden så när jag ställde frågan att folk blev störda över att vi blandade in diskussioner runt ridning osv, så var det faktiskt inte så många som var störda alls utan snarare svarade att de ville ha diskussioner.
Jag förstår inte varför du blir så tjurig faktiskt. Vill man inte diskutera behöver man ju inte?
Jag håller i övrigt med om de som kommenterat att om det handlar om sk "läktarridning" i detta fallet så är samma sak HÖGST påtaglig, för att inte säga ÄNNU mer påtaglig om vi pratar sporter som hockey och fotboll tex. Där har du ju BETYDLIGT fler som aldrig vare sig åkt skridskor eller sparkat en boll, som idoga följare som GÄRNA uttalar sig HELT urskiljningslöst när några spelare inte uppför sig enligt dessas personers personliga tycke.
 
OK, men då ändrar jag till folk som inte utövar elitidrott själva.
Fast tränare Vet vad deras adepter har för förmåga.. i sina bästa stunder o har förväntningar, samt att det är deras jobb.
Visst sitter män o svär över idrottare, men tror folk inte att de gör sitt bästa för dagen?

En skidåkare som är tömd på energi eller en häst som är spänd- vad göra liksom.
De flesta är inte perfekta på ALLT.

Vi som tävlar på medioker hobbynivå vet att det i stort sett omöjligt att rida över 75% då allt ska stämma.
Har ngn ridit en eller många perfekta Tävlingsritter?

Visst kan vi tycka en massa o smaken är som baken, men att såga våra egna bästa eller världsbästa. Det vete Katten.

Men hallå Axel, eliten är mer eller mindre offentliga personer, det tål nog synpunkter, det hör till i all toppidrott. Vore ju löjligt om alla måste spela fotboll i landslaget för att få ha en åsikt?
Jag tycker Tinne rider ganska trist och vagt jämfört med andra ryttare i eliten, inte jämfört med mej.. :p

Varför skulle man inte få tycka det? Trist att titta om man inte får tycka, tror inte Tinne bryr sej. Eller så vet hon redan vad folk tycker ;)
Tycker Parzival är trist också, och det är definitivt inte jämfört med min häst utan jämfört med hästar som tävlar på samma nivå .



 
Tur att domarna kommer med positiv kritik o att man kan Önska ditten o datten.
Vem skulle annars vilja tävla?

Att man inte gillar vissa pga smak är en sak, men att avfärda alla de skickligaste med att de är framtunga hänger hårt i handen osv är mer än jag klarar av. Är det bara bäst i världen som räknas?
Sen när är SM /NM skit?
Såg btw reprisen av Tinnes kur idag o o hon förklarade att hon försökte rida med mer tryck o han blev stark.
Det är ju det vi vill, men även hon måste lära sig att klara av det.

Även A Z häst var tvungen att ta i mer o blev för stark som då rev.

Det finns ju en gräns för anspänning om man inte vill få fel på många rörelser/ rivningar

Vill man ha bort hästen från bettet så kan man inte rida med sdn energi som krävs.
Även Harmoni, mjukhet o accepterande av bettet ingår.
Där ligger Tinne på plus.

Blir trött på folk som aldrig tycker att ngt duger:crazy:. För att det kommer från mellanmjölkens land:p
Vi har fått uppleva extrema hästar som Valegro o Totilas som jag tror gjort oss bortskämda med ett ouppnåerligt ideal.

Varför ska detta avhandlas i tråden om VM?
Gör en- varför kan ingen i Sverige rida tillräckligt bra i dressyr. Enligt våran egen standard

Titta på filmen från -90 o se en oerhörd skillnad.

Mackan.
Dacke får stå för dig.
Jag tävlade msv a senast 2005 på en då 8åring o fortsatt tränat sen dess...

Ja jag var uppe 0530 i morse.
Får se om jag är tåligare imorgon:p
 
@axel:
jag säger som tidigare, jag tycker du är lite ute och cyklar och läser rätt galet i sammanhangen öht. Läser du verkligen hela trådarna? :(
ang resten så tänker jag inte ens kommentera att du tävlade x nivå år 2005 osv.... Det blir så himla konstigt i sammanhanget och att du tydligen går igång på att jag skriver nu när jag tycker du går överstyr allmänt att du inte tävlat sen Dackefejden osv.... för det har du ju inte och jag citerade dig att du ansåg att "du tävlar ". Det gör du ju inte? Sen dacke osv. Så det blir bara jobbigt att du går igång utifrån det osv, än mer att du lägger in ngn nivå som du var på 2005 osv. Gör inte det. Det blir bara galet och ffa har det om ngn inte något öht att göra i denna tråden öht. Däremot är det ju helt i sin ordning att det diskuteras utifrån vad folk vill diskutera här när folk gärna tydligen vill diskutera VM och ekipage osv utan att för den skull heta Tinne eller ngn annan i toppen?
tråkigt öht att du går igång och än mer att du verkar störa dig osv på enskilda personer det hör inte hemma här öht. Har du läst tråden ordentligt så har jag i övrigt kritiserat allsanningar som skapas bara sådär inkl din Tinne osv. och både fått kritik och diverse.
Hoppas du kan återkomma om du väljer det lite sansat i tråden om det ens känns nödvändigt osv och ger ngt i fråga om tråden i sig för tråden så att säga.
 
Senast ändrad:
Ja jag vet att du alltid har åsikter annars om vad trådar SKA avhandlas om. Bara det specifika ämnet o inget annat.
Därför känns det verkligt konstigt när du nu är med på att vandra åt skogen med denna.

Det låter nu som du är Gunnar som sätter vilkor för vad jag får skriva eller inte i denna tråden.
Folk diskuterar bra, bara Thua i vanlig ordning

Du gillade Thuas påhopp på hela tävlings dressyrgrenen o sen var det igång med brottningsmatch mot Tinne mm. Som ett hån.
Vingra o Solis gör samma analyser som domarna-rätt o slätt

Tinne är inte "min", men är den bästa svenska dressyr ryttaren som ni sågar vid fotknölarna.
Vad säger man? Hon kan väl inte "bättre", men det räcker ganska långt.
Har man tävlat en hel del på lägre hobbynivå under 20 år så har man lite insikt o ödmjukhet inför svårigheterna o ja faktiskt nio år senare.
Jag vet att det inte är "bara att"
Tror ni att ryttarna inte ar medvetna om sina svagheter eller att domarna inte ser? Läs protokollen.

Om nu Tinne eller Adelinde vann kan jag förstå diskussionen.
 
Tur att domarna kommer med positiv kritik o att man kan Önska ditten o datten.
Vem skulle annars vilja tävla?

Att man inte gillar vissa pga smak är en sak, men att avfärda alla de skickligaste med att de är framtunga hänger hårt i handen osv är mer än jag klarar av. Är det bara bäst i världen som räknas?
Sen när är SM /NM skit?
Såg btw reprisen av Tinnes kur idag o o hon förklarade att hon försökte rida med mer tryck o han blev stark.
Det är ju det vi vill, men även hon måste lära sig att klara av det.

Även A Z häst var tvungen att ta i mer o blev för stark som då rev.

Det finns ju en gräns för anspänning om man inte vill få fel på många rörelser/ rivningar

Vill man ha bort hästen från bettet så kan man inte rida med sdn energi som krävs.
Även Harmoni, mjukhet o accepterande av bettet ingår.
Där ligger Tinne på plus.

Blir trött på folk som aldrig tycker att ngt duger:crazy:. För att det kommer från mellanmjölkens land:p
Vi har fått uppleva extrema hästar som Valegro o Totilas som jag tror gjort oss bortskämda med ett ouppnåerligt ideal.

Varför ska detta avhandlas i tråden om VM?
Gör en- varför kan ingen i Sverige rida tillräckligt bra i dressyr. Enligt våran egen standard

Titta på filmen från -90 o se en oerhörd skillnad.

Mackan.
Dacke får stå för dig.
Jag tävlade msv a senast 2005 på en då 8åring o fortsatt tränat sen dess...

Ja jag var uppe 0530 i morse.
Får se om jag är tåligare imorgon:p


Tinne har en massa plus, bla sin mjukhet. Men hon klarar inte den energi många andra (på den nivån) har i sina hästar och det är inget nytt och det säger hon väl i stort sett själv också, i intervjun efter.

Säger det igen, åsikterna gäller jämförelse mellan dem på samma nivå, att ursäkta med svårigheterna i att tävla, ja det gäller väl alla? Dom tävlar allihop, inte mer svårt för Tinne än andra? Det är deras jobb. Går inte att jämföra med de hobbytävlingar vi här har eller inte har erfarenhet av.
De är proffs och tål att jämföras.

Sen håller jag inte med om att dressyren har utvecklats sen 1990. Det som har utvecklats enormt är dressyrhästaveln. Helt andra hästar idag. Men bättre ridning ? Nja, jag tror faktiskt att bland annat Tinnes ridning hade passat bättre in där och det är positivt menat. Har bara tittat på några ekipage men det som slog mej var trevligare ridning och "sämre" hästar med dagens mått. Tinnes mjukhet hade passat in bra.
 
Usch, läste just att Roger har dött. Det känns faktiskt rätt hemskt att man kritiserat honom så:(.
 
Usch, läste just att Roger har dött. Det känns faktiskt rätt hemskt att man kritiserat honom så:(.

Precis vad jag också känner :( Även om jag hade önskat en mer insatt kommentator till ridsporten så har jag alltid ändå gillat Roger för hans engagemang och känsla, så detta känns verkligen tråkigt...
 
Det är tydligen inte bra att vara ridsportskommentator idag, även Svanlund gick ju rätt hastigt bort :o nästa kommentator får inte vara skrockfull av sig ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 650
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 606
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
25 993
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp