Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag hade nog lagt in en vilodag till, kanske lite tufft med gymnastikhoppning, styrka och hoppträning i dagarna efter varandra? :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hon har boxvila pga att inte stygnen ska gå upp. Eftersom de har fått dra ihop skinnet så det stramar en del får hon inte springa runt så att det går upp.
Men hon får vara ute i liten hage när jag är hemma och kan se till henne. Hon måste ju ha flugtäcke på sig också och hon får inte bli blöt. Denna sommaren när det i princip regnar varje dag är det inte så lätt att få in henne när man jobbar om det kommer en skur.
Men det ser ut som det går åt rätt håll i alla fall. Ska få de nya provsvaren idag (förhoppningsvis). Stygnen ska tas till helgen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Håller med er 5 dagar är lagom för våra 5 åringar. Dem behöver den vilan!

kl
Idag har det nog regnat hela dagen här och vad passar bättre än att ta det där årliga badet då!?:idea:

Herr Plutt fick springa några varv lös i paddocken innan det blev till att bada. När badet var färdigt fick han stå inne och torka. Inte jätte uppskattat av den lille ponnyn som förvandlats till en vildhäst:p Men han blev iaf ren och det var på tiden:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh, fyfaan. Hur orkar du?

Diablo har kommit på att man kan stanna & vägra gå när man blir rädd för något.. Kastar sig runt & ibland reser han sig. Hur fan ska man få bort detta? Vi höll på i minst 20 minuter jag & stallägaren (på 4 åring häst..) vid "hatgården" igår. (Han blev skrämd av en hund där i vintras & är skärrad sen dess men det har gått bra, tills nu..) Slutade med att jag fick ge upp då det blev för farligt med 4 åringen. Diablo gick fram några steg & då gjorde JAG halt & hoppa av. Så han vann ju inte helt, men inte bra ändå. Då gick dom såklart direkt, när jag gick först..
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja det är sant! Kanske bakar ihop styrka och gymnastikhoppning :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min har varit där och jag har tagit det värsta ur honom. Han är fortfarande en skarp herre när han anser att det gäller, men nu har han taggat ner i det vardagliga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Skönt att höra att jag inte är ensam.. Min herre är dock inte skarp, egentligen. Snarare vek, d
För jag blir så chockad att han inte ger sig. Några tips på vad som funkat bättre på din, o mindre bra, i dessa situationer?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tycker det testas mest hela tiden sen ett bra tag tillbaks här. mycket överreaktioner på allt och inget. Hittills har jag inte behövt bråka mig förbi något dock. Jag backar nog gärna så tar vi om det en annan dag. Oftast löser det sig.

Jag tänkte försöka mer regelbundet komma upp i fem dagars yräning i veckan nu. Har legat mellan fyra och fem so far men vi har hela tiden legat lite "efter".

Så sjukt stolt efter dagens träning. Vi har ju haft våra galoppfattningsbekymmer så dagens övning med fattning av rätt galopp in på kortsida, volt, avbrott till skritt och fattning av förvänd galopp längs långsidan och avbrott till skritt innan kortsida och så rätt galopp igen, volt, osv, var ju minst sagt en utmaning. Men tror ni inte hon satte varenda fattning, rätt som förvänd. Grymt imponerad av henne!

Imorgon blir det mer hoppning på träningen, idag var det mest markarbete och lite gymnastiksprång.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag har satt hårt mot hårt, vilket fungerar eftersom han är totalt respektlös gentemot människor när sådan situationer uppstått och inte är det minsta osäker eller rädd.

Andra hästar som snarare är rädda får man hantera på helt andra sätt (har en sådan också). Men jag har aldrig gett upp först, om man sedan löser situationen med att lirka eller sätta emot beroende på häst är en annan sak. Men man får inte ge sig (inom ramen för normala trotsaktioner, jag har stött på speciella hästar åt det farliga hållet men de är få och inget man behöver utgå ifrån normalt).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min pålle är med tråtsig till och från otäckt när de finns bilar i närheten. Men nu sen olyckan när jag trillade av och han fick stå 2 v har han varit kanon att rida hur snäll som hälls så hoppas de givit sig nu är så trött när han håller på och alla gånger man dratat i backen..

I morgon kommer kiopraktor/massören till han för första gången blir spännande och se om de gör några underverk

395826_10151090476214771_1331212282_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi diskuterade detta här för nåt år sedan. Jag tror det är viktigt att man aldrig ger sig, men man kanske inte kan vinna så som man tänkt sig heller alltid.

Scenariot där hästen inte vill gå förbi nåt speciellt kanske inte går att lösa från hästryggen, men om den går förbi när du leder den så har du ju ändå vunnit på nåt sätt.

Sen hade jag nog tjatat lite där och gått fram och tillbaka flera gånger, och sedan suttit upp och ridit förbi fram och tillbaka flera gånger.

Sen får man ju som Undret säger känna av om hästen trotsar och testar eller om den faktiskt är rädd, det påverkar förhållningssättet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi var iväg på fälttävlan igen i helgen, Flyinge denna gången.

Gick inte alls bra på lördagen. :(
Jag blev sen och sen superstressad över att inte hinna rida fram som jag tänkt mig, och hästen blev tokspänd.
Tävlingsbanorna låg ute på en stor gräsplätt och i mitten var det kaosartad framridning med publik, hästar och fotografer i en salig röra. Tyckte det var lite taskigt också av en medtävlare som tränade galoppökningar precis intill staketet till min bana när jag red, det underlättade inte min hästs koncentrationsförmåga direkt. Sen var det nån som brakade omkring i skogen bakom domarbåset också. Ni kan ju tänka er minen på hästen. 52% och kommentaren "Fin häst, men måste vara på tygel".

Hoppningen fick vi inget flyt i alls. Vi var fortfarande stressade efter dressyren och hon gick inte fram ordentligt, jag såg inga avstånd och hjälpte henne inte alls. 3 nedslag och 3 tidsfel och jättebesviken på mig själv. :cry:

Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen. På söndagen gick hon avspänt och fint på tygel på framridningen till terrängmomentet. :grin:
Sen var hon jättefin i terrängen! :love: Vi var med och skrittade runt banan innan starten av klassen, så vi hade varit i vattenhindret. Ingen som helst tvekan på något hinder, fick ett dåligt språng på en stock vi kom nära, men annars bra språng och så direkt iväg i landningen. Galopperade på bra framåt och nu kom vi betydligt närmre optimaltiden, bara 6 sekunder över!
Första starten i maj var vi 40 sekunder över, så det tar sig!

Tja, får väl ta det som positivt att det som går dåligt är det som är lättast att träna utan att åka 20 mil först. Men var rätt deppig i lördags kväll.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ibland blir det bara inte som man planerat:(. Hur går det med dressyrsadeljakten?

*kl*

vad det gäller trots vet nog inte min lilla ponny vad det är:D. Hon är jämt lika trevlig. Hon kan vara lite pigg ibland och i vintras tror jag hon försökte vända nån gång när vi red ut. Men det gick enkelt att ta ur henne:). Jag har nog hittat en ny pigghetsformula till henne! Hippo selectionolja, hon har fått två matskedar om dagen i fyra dagar och det märks redan:banana:!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja du antagligen för att han är riktigt fin att rida mellan gångerna.
Jag har fått pröva lite olika metoder på min beroende på vilket humör han är på. Dock har jag märkt att går jag på honom för mycket blir han sju resor värre, men samtidigt accepterar jag inte att han håller på att dummar sig. Men man får passa sig lite när dom reser sig. Min har ju tyvärr tendenser till att lätta i framkant. Men skam den som ger sig! Jag ser till att alltid ha sista ordet.

Tyvärr tror jag dock att han har blivit mer fjantig eftersom det är lite dåligt med ridsällskap så rider jag nästan alltid med en som har en häst som vägrar gå först så vi har inte fått någon stöttning där. Sen så sköter han sig nästan bättre när vi rider själva. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja det var henne jag ramlade av !

Det kommer nog att gå bra med igångsättning. Hon ser jättefin ut, inte alls så tjock som jag hade befarat. Hon växte så mycket under förra året så det i komb med min onda kropp gjorde att vilan blev extra lång. Nu längtar jag lite efter att komma igång
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Alltså Marvin du MÅSTE prova den där hippooljan! Min ponny är tokpigg:D! Stod och studsade på stället och ville fara iväg så fort jag tog tyglarna i skogen idag-så kul:D! Och ja j-la vilka galoppfattningar vi får till!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad är där i den där mirakeloljan egentligen? varför ger du den? hade ju varit perfekt om det funnits en olja för galoppfattningar :p

Jag är bara nyfiken, min häst är pigg så det räcker och blir över.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Alltså jag skäms lite nu för att jag inte har koll på vad för sort oljan är baserad på:o. Blev tipsad av den i foderbutiken för att jag berättade att ponnyn blev så pigg och fin av Kavrnys sockerfria lusern. Tydligen innehåller den massa olja och därför tyckte han att jag skulle prova hippooljan. Och det funkar så bra! Har fått den där härliga pigga udden precis som jag ville ha!

Vi har precis börjat med fattningar ur skritt och med den här energin blir dom precis som jag vill ha dom med massor av uppförsbacke och rygg:D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 537
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 025
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp