07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*KL*
Har nu varit i Slöinge med Nova och de hittade inte något yttre föremål i såret.
Däremot en del gammalt var som hade blivit "hårt". Så de fick skära upp såret och ta bort allt var och den döda hudvävnaden ända ner till musklerna och sedan sy igen det. Hon har nu boxvila och står på penecillin och smärtstillande. Stygnen ska sitta i 12 dagar. Förhoppningsvis läker det annars får vi åka tillbaka och göra om det.
Tur att man har en häst som kan stå själv inne utan att protestera mer än att hon gnäggar när man kommer. På natten får även min andra häst gå in så hon har sällskap en liten stund i alla fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Men varför står hon på boxvila? Är det kanske för stygnens skull?

*kl*

Red ut i skogen ikväll och hon är verkligen så himla fin lilla ponnyn! Hon blir piggare för varje dag och vi gjorde galoppfattningar ur skritt och hon fattade rätt varje gång:love:. Hon ger dessutom en helt otrolig ridkänsla för att vara så lite!

306398_3947526578502_911280887_n.jpg

Japp jag sitter upp med pall:p.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh låter härligt med en tur i skogen. Det har vi ingen här...kanske kan åka iväg till en kompis och rida en tur.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har inte hysteriskt med bra ridvägar, men vi har en helt superb slinga som är preparerad med jättebra underlag då de tränar travhästar där. Antingen kan man rida upp för en rätt bra brant backe eller en längre sträcka som hela tiden sluttar uppåt. Det bästa är att de håller efter slingan på vintern också:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hon är verkligen jättefin! :love: Tycker dock du ska korta tyglarna. :)

Fiorano: Hon är verkligen supersöt! Sitter också alltid upp från pall fast jag egentligen kommer upp utan. ;)

KL!

I onsdags var equiterapeuten ut för genomgång inför höstens tävlingar. Hitta ingenting i benen. Fick lite laser på höger sida av ländryggen & lite nålar här & var. Bara sågrejer! Han tyckte han var fint musklad över ryggen. Så nu är det bara att köra på! :idea:

Veckans schema ser ut såhär:

Måndag: Uteritt alla gångarter, 40 minuter.
Tisdag: Dressyr
Onsdag: ET, vila.
Torsdag: Vila.
Fredag: Skritta ut 30 minuter.
Lördag: Lugnare uteritt.
Söndag: Uteritt alla gångarter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nu vet jag va det var som fick min snälla häst att bete sig som rodeohäst. Det var inte sadeltvång utan de dj..la bitdjuren. Gick en långpromenad idag å på ett ställe var det många bromsar blinningar å andra stora flygfän å då hoppade han jämfota för att kunna sparka sig under magen å for omkring. Det va just det som hände när jag satt upp. Skönt att få veta att det inte var trotsåldern.....:banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fin... Jag har alltid varit svag för svarta hästar!

Min Effie har haft ryggproblem igen och gåtts igenom av Equiterapeut. Igångsättning efter två veckors vila i em :) Sen kontroll igen om två veckor.
Den där jäkla transportolyckan tycks aldrig sluta att spöka för oss :(

(Min lilla welsh är på bättringsvägen från fången, och nu har vi lånat en c-ponny också så dottern har nåt att rida på under hösten)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hon ser ut att tycka att det är kul!

Jag och min tjockis kämpar på! Idag gjorde han flera perfekta galoppfattningar som jag är mycket nöjd över. Sen när vi skulle skritta av höll den busen på att skicka av mig när det rasslade i buskarna av några fåglar och han pep iväg och passade på att dra några bocksprång. Tur att jag har hyffsad balans:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag gillar också svarta pållar. Tittade nästan bara på det efter att förra hästen dött. Fast jag vet att en bra häst har ingen färg...

Hoppas att din häst blir bra nu när hon fått lite hjälp på traven av equiterapeuten.

Quinny, du har rätt, jag är hopplös med tyglarna !

Och ja hon gillar det verkligen, hon är inte mycket hoppad men hon är pigg på det och känns läraktig. Hoppas hon kommer funka som allroundhäst. Red idag och provade då några galoppstuds, väldigt lågt så det inte skulle bli för jobbigt för henne, men hon fixade det :)

En sak som hon/vi har svårt för är i höger varv, då skjuter ytterbogen gärna åt vänster, hon förböjer sig. Jag försöker putta in den och tänka att jag ska ha henne mer rak, nästan utåtställd, men det är svårt att få det bra. Likaså skänkelvikning åt vänster för höger skänkel, då blir det lätt att hon förböjer sig i halsen och bakdelen hänger inte alls med.

Samma sak när jag gör öppna i skritt det går bra i vänster varv men i höger händer samma sak, förböjer sig och nästan så att bakdelen kommer lite innanför spåret.

Jag har försökt komma åt henne genom att istället rida i vänster varv och då rida med framdelen på spåret och bakdelen innanför spåret för att liksom få henne att "töja" ut högersidan, och det funkar ganska bra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Rent spontant tänker jag att du snurrar till det i huvudet lite mycket och för snabbt för din unga häst. Börja med att ha prio att hon ska vara rak och med bogarna på plats i dressyrarbetet punkt. Rör inte till det med att flytta hit och dit. Du har haft henne en väldigt kort tid och hon är ung så jag tycker du kräver lite mycket faktiskt. Den typen av häst ska först och främst lära sig att lugnt och avslappnat går i en låg lite lång form innan du gör något annat.

Min började jag flytta några fåtal skrittsteg i våras. Nu när vi är igång igen flyttar jag hittills bara i skritt för att befästa rörelsen. Jag flyttar då ut mot staketet några steg, rider rakt fram och flyttar igen. Är nogrann med rakheten och att bogarna är på plats. Räknar med att det blir rätt enkelt att börja flytta i traven sen när vi kommer igång mer.

Det blir lätt att man vill för mycket och för fort. Men grunden måste läggas först;).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh vad härligt att alla är så bra igång med sina hästar, längtar verkligen till att kunna sätta igång Amazing och ta igen vårt förlorade halvår! :( :love:

OM vi får sätta igång efter återbesöket nu den 16:e så blir det givetvis skritt i flera flera veckor innan jag lägger in joggning och till sist galopp!!
Men sen när hon är hyffsat igång igen är tanken att vi skall ha detta schemat! :d
(kanske inte exakt dom dagarna beroende på när tränare kan komma ut osv, men samma ordningsföljd)

Mån: 1 timmes uteritt, alla gångarter men LUGNT!
Tis: Gymnastikhoppning, lydnad.
Ons: Kondition&Styrka (Ute&Inne)
Tors: Hoppträning
Fre: Vila
Lör: Dressyr (Markarbete)
Sön: Tömkörning

Vad tror ni om detta? :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag skulle bara hoppa en dag i veckan och istället ge hästen en vilodag till. Fokusera istället på gymnastikhoppning under träningarna och lydnad ingår ju i varje ridpass. Sedan vet jag inte vad "kondition och styrka" innebär, men behövs kondis så skaffar sig unga hästar det med fördel ute i skogen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min ena häst som fått ett sår ända ner till benet har boxvila i evighet. Jag fick veta att det har att göra med att när musklerna är trasiga (som på henne, dels av skadan men sen av operationen där den avsparkade benbiten togs bort) så MÅSTE hästens muskler byggas långsamt och om de far ikring så kan det gå sönder igen och då är det kört. Min har en sjukhage i hagen så hon har iaf kunnat gå ute på dagarna.

Dock är detta inte min -07:a. Hon lever livets glada dagar fortfarande med sommarlov. Jag tänkte hämta hem henne nästa måndag då har hon vilat i två månader. Det blev längre än beräknat pga jag har ont efter att jag ramlade av.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jo du har nog rätt, visst vill jag mycket, bara att erkänna..

Måste bara säg att när jag gjort öppna, skänkelvikning så är det bara några få steg och bara i skritt. Hon är jätteduktig, väldigt ambitiös och vill göra rätt. Idag ska hon vila.

Hur många dagar i veckan rider ni era?

Jag rider varannan dag, har nästan bara ridit på ridbanan hittills men nu börjar det bli många fält häromkring så det blir nog lite mer uteridning då.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Var det henne du ramlade av? Hoppas igångsättningen går bra nu efter 2 månaders vila.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Igår var jag och hoppade Fillebus för första gången sen hans sommar vila :laugh:

Han tyckte det var roligt att komma iväg och var från början lite "spänd och busig" bara för att han tyckte att det var kul...;)

Hoppade inget "seriöst" då det är typ 2 månader sen han hoppade sist, utan vi körde lite lydnad på en 8-volt med små kryss och tränade på att landa i rätt galopp vilket funkade bra!

Sen stod hela tävlingsbanan uppe sen hopptävlingarna på förmiddaagen också så vi passade på att ta några skull på dom "läskiga" 90 cms hinderna men där var inget som skrämde min prins :love:

Tänkte vara igång med hoppningen tills vårt KM den 19e :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag rider i snitt fem dagar i veckan. Mer behöver en så ung häst i alla fall inte gå. Sedan så får han en längre (6-8 veckor) och några kortare (1-2 veckor) vilor under året. Då hinner han växa ikapp sig och är samtidigt helt med utbildningsmässigt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag håller med, inte mer än 5 dagar, de behöver koppla av lite också. Låter som ett bra upplägg med vila.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 449
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp