Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kan man ge den inför passen på ridbanan hemma? :p

Överallt annars är min tjej lagom - mer pigg men på ridbanan hemma tokdör hon. Rider där så lite jag kan men med allt det här regnet kan jag inte rida på fälten med risk för att halka omkull. På somrarna annars håller jag mig ifrån paddocken och kör markarbetet i en av våra hagar som är plan och bra på ett ridbanestort område.

Dag två på hoppkursen idag. Förväntade mig en något avtaggad häst, tji fick jag, lika på som igår och orkade lätt igenom hela passet. Jätteskönt!
Gjorde samma övning som igår med växling mellan rätt och förvänd galopp. Blev fel någon gång men i stort väldigt fin.
Hoppade böjda linjer på 20-22m så gällde hitta rätt galopp för att bli bra på fem. Sånär som på första gången fick vi nästan trångt på fem. Vet inte vart min kortgalopperande häst tagit vägen. :angel:

Tränaren är väldigt nöjd med hennes utveckling och tycker det är stor skillnad från innan vilan. Känns bra att höra när man själv bara "letar" fel.
Varit en skön start för höstsäsongen där det känns som att det bara är att jobba vidare, inget att repetera och börja om med.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jo, jag kände det jag med. Jag vann ju ändå eftersom vi tog oss förbi trots att jag inte satt på.. Får hoppas det ger sig snart! Tänker leda honom förbi där tills vidare. (Ligger en äng bortanför som vi konditionstränar på..)

KL!

JAG hopptränade igår. Kan inte minnas när jag hoppade honom senast. Kände verkligen stor skillnad på honom. Camilla har verkligen gjort ett toppenjobb med honom hoppmässigt! :love: Ni får ha överseende med att vi kommer lite fel ibland. :o

http://youtu.be/qiJN9SV3msE
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Haha, det låter ju lovande!

Min dressyrtränare tipsade om nåt pavo-foder som gav snabb energi-kick inför prestation. Hon hade en provpåse som var som en liten påse kattmat. :rofl:

Ska kolla om det finns hippo häromkring.

Angående sadel-letandet så kommer sadelutprovaren på fredag. Red även dressyren i hoppsadeln i helgen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ser jättetrevligt ut, och så himla fel kommer ni ju aldrig. :)

Men, hoppträning inne på sommaren? Tråååk!

Här kör våra träningar igång denna veckan, lite tidigt tycker jag. Har ringt runt till 10 reserver för att fylla min plats på träningen ikväll utan att lyckas. Skitsurt att behöva betala för den utan att vara där, men Chatsi har gått fälttävlan 2 helger i rad och ska träna hoppning för min andra tränare på måndag så vi behöver avstå.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Såg väl inte så tokigt ut! Det där med att hamna rätt är inte så himla lätt. :crazy: Tyckte dock inte det var någon större fara någonstans. :laugh:

Marvin; Vi hade hoppkursen inomhus också. Med det här idiotskurandet som pågår åtminstone här är det inte kul att vara ute. Himlen öppnar sig i två minuter och allt är genomblött. Vår ridbana har nytt tungt underlag också som blir ännu tyngre när det är blött. Vi var väldigt tacksamma att tränaren böjde sig för vår önskan om att vara inne. Annars håller jag med du, att man är ute så mycket det går. :)

Tycker det är lagom med träningsstart nu så man hinner med några träningar innan tävling (iaf jag, men jag är väl sen :p ).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Här får vi snällt hoppa inne nu, det har ösregnat i nästan en vecka och alla utebanor flyter långsamt bort. Så idag red vi dressyr på hoppträningen, en linje med småhinder och bommar för att få in bogarna och tog sedan några 130-140 språng på en oxer som avslutning. Lillhästen hoppar det som om det vore små bomhögar och jag undrar när det ska börja kännas högt på honom. Antar att det är ett väldigt angenämt lyxproblem.

Jag ska i alla fall åka bort nästan en vecka nu så mamma får stå för motionerandet av Q, han har blivit så snäll nu sista tiden att hon börjat rida honom lite smått i skogen och ska testa att jobba honom lätt på banan när jag är borta också. Det är skönt om han lär sig att ha någon annan på ryggen också så att jag kan ha en medhjälpare om det behövs senare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Herregud vad högt ni hoppar :eek: Jag blir nervös bara jag hör det :angel:
Men kul att det känns så lätt!

Quinny07: Vad roligt det ser ut! Tycker ni är duktiga och så ofta kommer ni ju inte fel!

kl
Idag blev det tömkörning och oj så fint han gick. Det är riktigt kul att ha kommit igång igen. Det känns knappt att han har vilat utan han är riktigt trevlig att rida på nu:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Bör kanske tilläggas här att höjdhoppning inte är den primära träningsmetoden. Även om han tävlar 120-klasser nu så ligger fokus på träningarna på styrka och hoppteknik med höjder främst runt 100-110. För att hästarna ska få praktisera sin hoppteknik på lite större hinder så höjer vi dock upp separata hinder (oftast oxrar för att ge schyssta förhållningsmöjligheter för yngligarna) med jämna mellanrum (och då runt 130-140). Men banor på de höjderna får de absolut inte hoppa än på ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nej det förstår jag. Du verkar ha ett vettigt tränings sätt för dina hästar!
Jag kanske kommer och knycker dig så att min häst får hoppa också:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*KL*
Åhh äntligen har jag fått hoppat Prince lite, har ju inte blivit ordentligt innan han åkte till Bollerup och när han kom hem va han så tunn o kass så det har bara varit och bygga upp honom som gäller :)
Men igår byggde vi upp en 5.50 och fick lite höjd på det.. Han har inte bra frambensteknik men höjden är inga problem känns d som när han kommer bra på hinder.. Han suger tag i hinderna. :)
Kommer lite bilder sen när ja fått in dom i datan :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh vad kul, bilder ser vi fram emot.

Igår hade jag en kompis på besök som fick prova Grand Prix lite, hon har ridit mycket förut men sålde sin häst pga bristande intresse för några år sen. Jättekul att se henne under en annan ryttare och speciellt roligt att hon fick så mycket beröm för att hon är så känslig och lyhörd och så pigg att rida :)

Jag är så nöjd över temperamentet på min häst, hon lyssnar verkligen in ryttaren och vill vara till lags. Förstår inte alls varför en del inte vill ha ston, de är ju underbara :love: eller har jag bara haft tur?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kul att det går bra för er i hoppningen. Du skriver att 130-140 inte känns högt för honom men hur känns det för dig :eek: Låter jättehögt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Uppvärmning
DSC_0009.jpg

DSC_0003.jpg


skutt skutt
DSC_0034.jpg

DSC_0043.jpg


Tyvärr blev dom högre väldigt suddiga :(

Avtravning
DSC_0055.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fina bilder! Det ser riktigt trevligt ut :)

Idag tömkörde jag igen och det är riktigt roligt, men jag hade allt velat gå en kurs så att vi får kolla på skänkelvikningarna bättre.

Trött tjockis efter passet.
67c0795e.jpg


9d164461.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fina bilder, han är snygg din Prince!

Idag skulle vi på sadelutprovning, vilket sket sig då pållan var halt när vi kom dit. :(
Var lite tjorvig att lasta, men tänkte inte så mycket på det. Ville sen inte backa ur släpet. Fick ta av transportskyddet för att hon skulle gå ut.
Kändes ok i skritten, men var tydligt halt i traven.

Travade upp henne för sadelutprovaren och hörde hur hon släpade tån vänster bak i gruset. :crazy:

Ingen svullnad, ömhet eller sår. Skon sitter dåligt, men inte SÅ dåligt. Klämde igenom hela bakdelen utan att hitta nånstans hon reagerade.
Hovslagaren kommer i morgon och skor om, får se om han har några teorier.

Sadelutprovaren hann iaf se att jag hängde framåt i hoppsadeln, så hon byggde upp den lite fram, och dressyrsadeln fick hon med sig för försäljning.

Stackars lilla pållan. :cry:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh nej vad tråkigt. Hoppas hon blir frisk snart.

Årsdebuterade Divan idag. Gick åt helvete. Red som en påse nötter, hästen höll på att somna och formen liknade hyperflexion. Herregud säger jag bara. Nu ska det tränas mer och så ska jag försöka väcka denna sommartrötta häst.

58% fick vi och det var LB:2 vi red. Vårat personbästa i LB:2 är 67% så det var ju en bit sämre kan man ju säga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja men då kan det ju bara bli bättre! Du får prova den där oljan som Fiorano pratade om annars :)

Marvin, tråkigt att hon var halt, förhoppningsvis är det inget allvarligt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nej, hoppas det blir bättre snart. Hon var ju helt ren i helgen.

Var och kollade till henne på betet nu ikväll och då kommer hon farande i galopp när hon såg oss. Tänkte hon skulle ta det lite lugnt, men tydligen inte. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja han är mitt allt så en eventuell försäljning kommer bli väldigt svår :( det har hänt jättemycke sen han kom hem igen och jag bytte sadel, bett och foder.
Det är helt underbart när dom får fram arbetarflåset när man rullar på i galopp :) ridit sen jag va 8 men aldrig suttit på/ ridit in en häst som är så arbetsvillig och lättlärd!! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hovis har varit ute nu och var 90% säker på att smärtan sitter högt upp. Hon knäar när man trycker över SI-leden. Skodde om henne fram, men hon ville inte stå med bakbenen upplyfta så länge, så vi struntade i skor där, drog av de gamla bara. Kan ju ändå inte rida henne nu.

Equiterapeuten kommer på torsdag förhoppningsvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 537
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 025
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp