Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Änterliiiigen har jag bestämt mig på riktigt. Och nu när beslutet är helt avgjort så gör det mig så ledsen. Men egentligen kanske inte för avslutet. Utan för det som aldrig kommer igen.
För det vackra och fina som långsamt vissnat.
Nu finns det inte mer.
Sakta, sakta ska jag resa mig.
Hej då P ❤️

Nej jag var inte på AA utan hade ett annat ärende.
Okej. Som sagt, ställde P upp och hade barnet eller fixade annat för att du skulle ha möjlighet att komma iväg så tycker jag det är fult gjort mot honom att undanhålla att du även hittade på annat. Däremot om han inte alls ställde upp på något vis utan bara fick reda på i förbifarten att du var iväg på ärende och du utelämnade att du träffade F så tycker jag det är ditt val och inget han behöver veta. Jag tycker det är stor skillnad på de två sakerna.

Men jag tycker att du borde klargöra för honom att det är slut mellan er och inte att ni har någon paus som han tror.

Okej. Som sagt, ställde P upp och hade barnet eller fixade annat för att du skulle ha möjlighet att komma iväg så tycker jag det är fult gjort mot honom att undanhålla att du även hittade på annat. Däremot om han inte alls ställde upp på något vis utan bara fick reda på i förbifarten att du var iväg på ärende och du utelämnade att du träffade F så tycker jag det är ditt val och inget han behöver veta. Jag tycker det är stor skillnad på de två sakerna.

Men jag tycker att du borde klargöra för honom att det är slut mellan er och inte att ni har någon paus som han tror.
Ok fattar. Måste jag svara på detta?

Man behöver inte berätta allt, ingen (varken vän, partner eller annan närstående) har rätt att veta allt man gör. Man har rätt att vara "hemlig" och faktiskt undanhålla information om det är vad man känner att man vill. Sen kan man ju hantera det på olika vis - lögner kan bli krångligt men jag vill påstå att de flesta (alla?) ljuger då och då. Det är en del av människans sociala interaktion och de flesta av oss ägnar oss åt smålögner utan att tänka på det (finns undersökningar som bekräftar det). Men med det sagt så tror jag du skulle må bättre av ett större avstånd till P - så att du kan göra allt du vill som du inte vill att han ska veta utan att behöva ljuga om det. Med ett större avstånd er emellan så skulle du automatiskt få mer tid som P inte kan hålla koll på och jag tror att det vore bra (för er båda). Det blir jobbigt i längden att hålla på med alltför invecklade lögner (men jag lägger ingen som helst moralisk aspekt i det - han har faktiskt ingen som helst rätt att veta "allt").

Va ? Så du är inte helt ärlig mot vänner, närstående ELLER PARTNER ???

Asså... You do you. Men hoppas de vet att du tycker så, så att de kan VÄLJA att vara din vän eller partner.
Att leva i ett partnerskap med förhållningen att "äh den ska inte bry sej så mkt" ? ... Men som sagt alla är vi ju olika.

Det var detta jag funderade på. Skönt ändå :)
Då har jag inte ljugit helt enkelt.
Jag tänker att det inte spelar så stor roll, om du ljugit eller ej. Jag tycker inte heller att du är en dålig person.

Någon som dock säger att de ska göra något och sedan gör något annat och döljer det på något sätt skulle jag säga lurar mig. Sen om de aktivt uttalat en lögn eller ej spelar ingen roll, det är inte en domstol där någon ska dömas om den juridiskt gått över en gräns osv. Det är en relation mellan två människor där det kan finnas ett förtroende eller ett förtroende kan skadas utifrån hur man agerar mot varandra. Hade P blivit sårad över det du gjort tror du? Isåfall har du ditt svar där. Det är ju egentligen det enda som betyder något, hur ni två får varandra att må. Vad andra tycker är inte så intressant i relationen mellan er två.

Sen tänker jag att du inte verkar må särskilt bra just nu, på ytan ser allt bra ut, speciellt som du säger att du går på AA men sen inte gör det. Det är inte att du är en dålig person bara att du halkat tillbaka i beteenden som är destruktiva. För mig spelar det noll roll vem du har sex med eller hur många, det som spelar roll är ju hur det påverkar ditt liv och ditt mående. Jag önskar att du kunde börja med AA igen och inte bara låtsas att du gör det.

Va ? Så du är inte helt ärlig mot vänner, närstående ELLER PARTNER ???

Asså... You do you. Men hoppas de vet att du tycker så, så att de kan VÄLJA att vara din vän eller partner.
Att leva i ett partnerskap med förhållningen att "äh den ska inte bry sej så mkt" ? ... Men som sagt alla är vi ju olika.

Det finns ingen som vet allt om mig eller allt jag gör. Och i de allra flesta fall är det inte ens så att jag aktivt väljer att undanhålla information om vad jag gjort eller var jag varit, utan bara att jag inte ständigt kommunicerar med alla och/eller att jag inte tycker att precis allt är intressant nog att dela. Och så finns det saker jag aktivt håller för mig själv - antingen för att de är för privata för mig själv för att jag ska vilja dela eller för att det gäller något som är privat för någon annan. Det är i min värld inte att vara oärlig.

Tillägg: Menar du verkligen att man måste dela ALLT med sina vänner för att inte bli betraktad som oärlig?!?

Det finns ingen som vet allt om mig eller allt jag gör. Och i de allra flesta fall är det inte ens så att jag aktivt väljer att undanhålla information om vad jag gjort eller var jag varit, utan bara att jag inte ständigt kommunicerar med alla och/eller att jag inte tycker att precis allt är intressant nog att dela. Och så finns det saker jag aktivt håller för mig själv - antingen för att de är för privata för mig själv för att jag ska vilja dela eller för att det gäller något som är privat för någon annan. Det är i min värld inte att vara oärlig.

Tillägg: Menar du verkligen att man måste dela ALLT med sina vänner för att inte bli betraktad som oärlig?!?
Mycket är ju dessutom totalt ointressant. Allt man gör är inte så himla kul att prata om. Idag har jag betalat räkningar, dammsugit i hallen. Gjort ditten och datten.

Nej, jag tycker inte att man behöver berätta allt för alla - naturligtvis. Man är ju på olika nivåer med olika människor. Kollegor, vänner, ytliga bekantskaper, familjemedlemmar, osv. Man berättar olika mycket om sig själv för olika personer. Det är väl helt naturligt? MEN jag tycker inte att man ljuger för någon (om det inte är en SYNNERLIGEN vit liten lögn). Nu verkar det ju som om förhållandet med P är någonstans mitt emellan "bästa vän" och "förhållande på paus". Det tycker jag känns som ett förhållande så nära att man inte säger att man ska göra en viktig sak (gå på möte) och åker och gör något HELT annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!
  • Min resa till läkning - ny gnista!
  • Ensam och ledsen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund