Bukefalos 28 år!

6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 6 ar och stamplad

Vid min svans! :eek: Är det något för skolan att lägga så mycket energi på?

Jag håller, vid 30 års ålder, "fortfarande" pennan fel när jag skriver - helt enkelt för att det är mer bekvämt. Jag vet förstås inte (jag är ju inte expert som Miss X), men jag tror åtminstone inte att min pennföring har påverkat mig negativ i livet ;)
 
Sv: 6 ar och stamplad

Philosophia skrev:
Jag håller, vid 30 års ålder, "fortfarande" pennan fel när jag skriver - helt enkelt för att det är mer bekvämt.
Jag håller också pennan fel, för att det är mer bekvämt. Men jag är bara 24, finns det kanske hopp för mig ändå? ;)
Jag hade också en sån där triangel på pennan som skulle hjälpa mig att hålla rätt, men det gick bra att hålla den med fyra fingrar också.

Allmän fråga:
På vilket sätt har detta att göra med skrivsvårigheter? Jag trodde inte att dyslexi mm hade att göra med motorik? Det vore intressant att höra från er som pluggat detta, jag har det inte.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Sjalvklart ar det bra att skolan uppmarksammar och forsoker atgarda elevers ev. problem. Det ar just det har med skuldbelaggning som oroar mig mest. J kom hem igar och fragade om jag tyckte hon ar dum (dumb=inte sa smart). Sjalvklart inte, varfor fragar du? Jo, darfor att nagra ungar gatt upp till henne pa rasten och hogtidligt forklarat att bara dumma ungar fick traffa Miss X. :(

Visst kan det vara svart att omlara motoriska ovanor men det ar annu svarare att overkomma mobbning. Jag vet. Kan fortfarande fa en klump i magen nar jag tanker tillbaka pa min egen skoltid.
 
Sv: 6 ar och stamplad

De resurser som nu laggs pa min dotter skulle komma mycket battre tillratta om de lades pa de tjejer som kallar henne for "a fat little pig" (hon ar 1,25 och vager 38 kg) och hennes syster "a fat, ugly bitch" (hon ar 1,68, vager 64 kg och har de vackraste bla ogon jag nagonsin sett)
 
Sv: 6 ar och stamplad

Bri skrev:
Allmän fråga:
På vilket sätt har detta att göra med skrivsvårigheter? Jag trodde inte att dyslexi mm hade att göra med motorik? Det vore intressant att höra från er som pluggat detta, jag har det inte.

Apropå dyslexi så läste jag en artikel på nätet där det bla stod om att dyslektiker ofta håller pennan fel vid tidig ålder. Huruvida det stämmer vet jag inte, jag kommer att läsa mer om dyslexi senare under detta år, för tillfället vet jag inte mer än vad jag har läst mig till själv.
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Tänk att de inte har större problem att ägna sig på i skolor än problem stämpla barn som håller pennan på "fel" sätt :smirk:
Dom borde ta hand om de riktiga problembarnen istället som kommer råka illa ut senare i livet, men det har ju inget med penn hållning att göra :devil:

Och du vet precis vad som händer och sker i skolan av idag antar jag? Hur mycket har du jobbat i skolmiljö och tagit hand om barn med inlärningssvårigheter eller lärt barn att läsa och skriva?
 
Sv: 6 ar och stamplad

När satt du senast i den situation som Jillybeans dotter sitter i nu?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är ju enklare att ändra på EN person än att ändra på flera. :devil:

Återkommande mönster, inte enbart i svenska skolor ser jag nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
De resurser som nu laggs pa min dotter skulle komma mycket battre tillratta om de lades pa de tjejer som kallar henne for "a fat little pig" (hon ar 1,25 och vager 38 kg) och hennes syster "a fat, ugly bitch" (hon ar 1,68, vager 64 kg och har de vackraste bla ogon jag nagonsin sett)

Men är det egentligen frågan om att du tycker att dina barn kanske blir mobbade i skolan och att det läggs ned för lite kraft till att motverka detta?

Jag tycker att du ska vara glad för att ditt barn får träffa en speciallärare tidigt, i Sverige kan det ta åratal innan man ens får några speciallärartimmar till vissa elever. Sedan kan ju den läraren och Kanadas sätt att sköta dylika saker vara mindre bra. Min egen dotter har ALDRIG känt sig ifrågasatt för att hon fick en speciell penna i 6-års...
 
Sv: 6 ar och stamplad

Du tror inte att jag har snappat något av att ha jobbat med barn från 0-12 år? Eller att jag faktiskt har 20 högskole och universitetspoäng i svenska, varav 10 är läs och skrivinlärning? Och har egna barn varav ett faktiskt hållt pennan fel...
 
Sv: 6 ar och stamplad

Hej hej.
Jag måste meddela att jag sällar mig till klubben som håller pennan fel... Jag KAN hålla den rätt, men finner ingen egentlig anledning och ingen har gett mig ett hållbart argument till varför eller ens varför just rätt är rätt och fel är fel...
Svamligt - förlåt, nyopererad o fortfarande groggy o trött... Men det måste finnas viktigare saker att fokusera på...?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag frågade när du senast satt i den situation som Jillybeans dotter sitter i.

Hur många högskolepoäng du har i det ena eller det andra är faktiskt komplett irrelevant. Högskolepoäng bevisar faktiskt inte ett skvatt. Ta en titt i våra skolor så får du se själv. Eller besök ett sjukhus. :smirk: Det handlar inte bara om att ha kunskapen, utan öven om att kunna använda den och kanske framför allt att kunna använda den på rätt sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 6 ar och stamplad

Om J hade haft andra problem utover sin pennhallning sa hade jag uppskattat att hon fick hjalp. Nu har hon inte det, varken inlarnings, motoriska eller beteende sa jag tycker att det hon mojligen kan vinna pa att "lara" sig (hon vet ju redan) hur man haller pennan "ratt" kommer hon att forlora pa att bli utpekad som annorlunda och som redan skett, "dumb".

Mina barn blir tack och lov inte mobbade men visst blir de retade, men det blir val de flesta vid nagot tillfalle. De tjejer jag hanvisade till i inlagget till Slice ar okanda pa skolan. Nar jag radgjorde med min aldsta dotter om huruvida jag borde gora nagot at deras fula kommentarer sa sade hon bara att det inte var nagot att bry sig om eller lagga ned energi pa, de ar for korkade for att det ska ga att gora nagot at. Dessutom sa hon "you say what you are" om dem :devil: :banana:
 
Sv: 6 ar och stamplad

En liten observation: De som svarat i traden som sjalva fatt specialundervisning verkar valdigt negativt installda till det och tycker inte att J behover Miss X. De som har utbildning i amnet men inte sjalva behovt specialundervisning tycker att Miss X ar bra. Hmmm....
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är ett återkommande mönster i andra diskussioner jag har haft på ämnet också. Vi är ju dessutom ett par stycken i tråden som håller pennan fel och mig veterligen klarade vi oss alla ifrån att bli både knarkare och kriminella. :)

Visst behövs speciallärare men de borde kanske fokusera på de större problemen? Jag minns min lågstadieklass. Det var ett väldigt jagande på mig, av vår ekvivalent till Miss X, för att jag inte höll pennan rätt och dessutom inte talade rätt dialekt, men en klasskamrat som slogs, störde och var rent ut sagt elak mot andra barn fick hållas.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
En liten observation: De som svarat i traden som sjalva fatt specialundervisning verkar valdigt negativt installda till det och tycker inte att J behover Miss X. De som har utbildning i amnet men inte sjalva behovt specialundervisning tycker att Miss X ar bra. Hmmm....

Ja, och den enda slutsatsen man kan dra av det är att utbildning vinner. De som själva fått specialundervisning kan bara uttala sig om sitt eget enskilda fall, medan utbildning bygger på vetenskap, forskning och fakta om MÅNGA enskilda. Det är bara utifrån sådant man kan bedöma och dra slutsatser om nya, enskilda fall.

Fast däremot tycker jag att miss X är ute och cyklar om hon "ställer diagnos" på din tjej och sen tycker att hon gjort sitt jobb. Naturligtvis måste man på ett varsamt sätt gå vidare och se om det betyder nåt att just din tjej håller fel i pennan - eller om det inte gör det.

I mina ögon låter det mer som att hon är precis det du skriver: en energetisk, fragvis, envis, bubblig, optimistisk, livsglad och varm unge. Det är en underbar beskrivning av ett barn.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Exakt. Som killen som tog J pa brosten forra aret. Han togs in pa rektorns rum, fick en athutning och bad om ursakt. Men sedan da? Har det gjorts nagon uppfoljning? Har man pratat med foraldrarna? Har Miss X utvarderat HONOM? Inte savitt jag vet.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jillybean skrev:
Exakt. Som killen som tog J pa brosten forra aret. Han togs in pa rektorns rum, fick en athutning och bad om ursakt. Men sedan da? Har det gjorts nagon uppfoljning? Har man pratat med foraldrarna? Har Miss X utvarderat HONOM? Inte savitt jag vet.

Det kanske MissX har gjort, hon har tystnadsplikt gentemot andra föräldrar vilka elever hon träffar och inte. Som lärare har man över huvud taget inte rätt att diskutera elever och föräldrar rent allmänt i fikarummet som många verkar tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 084
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 970
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp