Bukefalos 28 år!

6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 6 ar och stamplad

Men herregud, läs ved jag skriver, jag orkar inte sitta å tjaffsa i fera timmar bara för att folk vill missuppfatta allt eller bara spela dumma(ta det inte personligt).
Men visst, har varit med om några ungar som anses som problem barn fast det är totalt felaktigt.Mina föräldrar har tillfrågats om de vill bli stödfamilj åt 2 stycken, dom känner föräldrarna.I ett ´fall "ska" pojken omhändertas, för de inte anser att mamman kan ta hand om honom å för att inte pappan är kapabel att göra det(skilda).Däremot är mamman verkligen fullt kapabel, hon är en av de bästa mammor som finns.

Men de har bestämt sig för att kan inte pappan ta hand om ungen ska de försöka bråka sig till att inte mamman kan det.
Han har epilepsi å skolan anser att han är problem barn.
Det gick till rätten å såklart fanna det såna bevis att mamman var lämplig så det skulle aldrig ha gått så långt men soc å skolan hade bestämt sig för att det var på deras sätt.
Samma sak med små petitesser som att hålla pennan.Jag vet några barn som håller pennan fel men de kan ju skriva å lära sig i skolan å det är inga problem.Fattar inte varför man ska hålla en penna på ett visst sätt, det är ju lika löjligt som att alla flickor måste gå med rosa rosett i håret.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är snarare tvärt om i skolan idag. Man är livrädd att diagnostisera någon för då krävs det extra resurser och de resurserna finns inte. Hade man haft resurser att plocka upp och hjälpa alla de som inte hängde med i lågstadiet hade vi inte haft några problem i mellanstadiet. Hade man haft resurser som behövs på mellanstadiet hade inga elever haft problem i högstadiet osv. Och då hade jag kanske sluppit sitta som gymnasielärare och försöka förklara vad negativa tal är.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Många lärare verkar bli lärare för att de avskyr barn å vill ha makten att plåga dem 9 år :smirk:
 
Sv: 6 ar och stamplad

"lån av sista knappen"

Så olika det kan vara i olika länder. Här i Sverige är 6-åringar i en FÖRskoleklass med betoning på FÖR. Detta för att sakta under ett års tid skolas in i skolans värld med alla dens krav. I min klass som är en F-1 (jag är grundskollärare och min kollega som jag jobbar med förskolelärare) ägnar vi inte kraft åt att lära 6-åringarna att läsa utan att vara "i" skolan.

Ex. lära sig vänta på sin tur (jag först fungerar inte så bra i alla lägen), klä sig själv, följa regler, kunna vara i en organiserad aktivitet et c.

En annan viktig del vi ägnar tid åt med 6-åringarna är språklek och skrivdans som är ett slags förstadium till min läs- och skrivinlärning som kommer sen. Här bygger det mesta på glädje och lek och att utgå från där barnet står (inte att man måste kunna läsa).

I Sverige kan man dessutom inte "tvinga" något barn att gå om (som för övrigt är ett hemskt uttryck) utan föräldrars godkännande.

Vi använder oss för övrigt inte av ordet gå om på min skola vi kallar det "förstärkningsår" eller extra år för att något barn som behöver det ska få mera tid till att nå målen i år 9.

Javan
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jamen det är så jag menar!Varför inte bespara resurserna till barnen som behöver det??Varför slösa bort resurserna på små grejer så att inte de barnen som sedan behöver hjälp , får hjälp, för att det inte finns några resurser kvar för dem?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Ok - i klartext så även du förstår : En del av de barn som har problem med att hålla pennen rätt har dyslexi. Om man hittar de barnen i tid kan man lindra deras problem så de knappt kommer att märka sin dyslexi i livet. För att hitta just de barnen bör man som pedagog hålla koll på alla de barn som har problem att hålla pennan rätt. det är inte frågan om att "stämpla barn" för nöjes skull. Det är frågan om att plocka ut och hjälpa de barn som behöver så tidigt som möjligt.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Men dyslexi är så mkt mer än hur man håller en penna.Elever har koncentrations svårigheter då denna inte får ihop ord/meningar.Svårt att stava, glömmer hur vissa bokstääver ser ut osv.
Man måste se helheten oxå.Det är bra att det utreds men det ska ju inte gå till överdrift.Sen får man ju bara hoppas att föräldrarna är så passa engagerade i sina barn att de först¨r om ngt är fel å att de har bra kontakt med lärarna.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det där vet jag inte ens om jag ids kommentera.. men jag måste. Du måste ha den värsta inställning som jag träffat på till skolan.

Självklart så blir jag lärare för att jag avskyr ungar! Givetvis är jag i skolan för att jag gillar att plåga dom. Då det numera inte går att gå med i SS så valde jag det nästbästa bli lärare. OBS! ironi!

Det är ytterst få lärare som jag har träffat som inte borde vara lärare men då är det av andra skäl än att de avskyr barn.

Javan
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Många lärare verkar bli lärare för att de avskyr barn å vill ha makten att plåga dem 9 år :smirk:

Tack så jävla mycket!! :mad: Kan tala om att jag anmäler sådana personangrepp till moderator.
 
Sv: 6 ar och stamplad

I trådskaparens fall tycker jag att spec.läraren varit klumpig. Ja det är viktigt att hålla koll på detaljer. Men att en 6-åring ska behöva känna sig "dumb" är bara för mycket. Då har man misslyckats någonstans anser jag - ett "problem" kan man lägga fram på så många sätt utan att barnet i sig ens behöver uppleva det som ett problem.

Man kan leka med penna / skrivdans och så mkt mera med alla i klassen utan att ens peka ut att någon skulle ha det svårt med pennfattning.

Javan
 
Sv: 6 ar och stamplad

Hej Jillybean!

Kom att tänka på en sak också :) När jag läste lärarutbildningen så gjordes det en undersökning om läskunskaper och ev. försprång elever i länder med tidig skolstart. I dom tidigaste åren 7-9år så var engelska barn (det var dom som jämfördes med de svenska) starkare i läsning och skrivning men efter 10års ålder var de svenska ikapp och förbi TROTS senare skolstart och ingen obligatorisk skolgång före 7års ålder.

Att man inte läser vid 6år är inte onormalt eller ett tecken på ointelligens. Ofta utvecklar barn olika förmågor i olika takt, barn som läser bra har haft ett intresse och utvecklat detta medan många av de barn som jag haft som lär sig sent har utvecklat andra förmågor ex. grovmotorik, sång, matematisk förmåga et c.

Javan
 
Sv: 6 ar och stamplad

Skapa en ny tråd om sånt istället.Själv har jag desto tyngre grejer av gräva fram om dig bland inläggen.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Precis, det går att göra det på ett smidigare sätt.Framförallt får inte klasskompisarna blandas in då det kan ´leda till mkt mobbing.Däremot kan man prata ut i klassen om en elev känner att det är lättare om alla vet om problemet.
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Jamen det är så jag menar!Varför inte bespara resurserna till barnen som behöver det??Varför slösa bort resurserna på små grejer så att inte de barnen som sedan behöver hjälp , får hjälp, för att det inte finns några resurser kvar för dem?

Om du tror att det i Sverige är en specialpedagog som tar hand om de barn som ev håller pennan fel så är det fel. Sådana saker tar den ordinarie klassläraren i första hand.

Du är inte ett dugg insatt i hur resursfördelningen på en skola ser ut, det förstår man ju när man läser dina inlägg.
 
Sv: 6 ar och stamplad

chrysler skrev:
Precis, det går att göra det på ett smidigare sätt.Framförallt får inte klasskompisarna blandas in då det kan ´leda till mkt mobbing.Däremot kan man prata ut i klassen om en elev känner att det är lättare om alla vet om problemet.

Du som har så mycket specialpedagogiska kunskaper, hur tycker du att vi som arbetar med sådana barn ska lösa deras undervisning på bästa sätt? Var ska dessa barn få sin undervisning? Exempelvis barn med koncentrationssvårigheter som har svårt att få arbetsro i sitt ordinarie klassrum?
 
Sv: 6 ar och stamplad

I väldigt många fall är inte ens lärarna utbildade å kan inte ngt om sådant, jag skulle faktiskt ha svårt att ta en "lärare" på allvar som inte har den kompetensen.
Som exempel kan jag nämna att en klasskompis till mej blev vikarie för en sjuk lärare när hon gick i 9an å fick ta hand om en lågstadie klass själv.Tror du hon var utbildad i konsekvenserna av en fel hållen penna?
Där har du svaret på hur kompetenta många av dagens lärare är.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Jag håller helt med dig, men jag har sett en del 6-årsklasser där förskollärarna är så glada över att komma in i skolmiljön att de startar någon slags miniskola med regelrätt undervisning för barnen. I de skolorna vet jag att lärare i ettan påpekat att barn kanske behöver extra stöd då de inte kunnat läsa på höstterminen i ettan....

Som tur är har jag inte haft mina egna barn i sådana förskoleklasser.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det är inte min uppgift att ge förslag åt er lärare, det borde ni lärt er på eran utbildning.
 
Sv: 6 ar och stamplad

Att din lärare hoppar in som vikarie gör henne inte till lärare! Denna diskussionen blir bara dummare och dummare. Hur kan du dra en hel yrkeskår av utbildade lärare i skiten för att din vikarierande kompis inte har någon kompetens?
 
Sv: 6 ar och stamplad

Det ska ju vara kul att lara sig nya saker. Hur de som bestammer har tanker forstar jag inte, barnen borjar ju som sagt nar de ar 4 och gar ut nar de ar 18. Varfor laggs det da sadan otrolig vikt vid att barnen MASTE kunna lasa och skriva redan i 1:an? Pa 14 ar maste de val hinna lara sig?? Enligt laroplanen sa kan barn som inte lart sig alfabetet i Junior Kindergarten (nar de ar 4 alltsa) tvingas ga om. :eek: Ar det konstigt att har finns drogproblem redan pa mellanstadiet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 383
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 097
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 537
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 972
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp