90 dagar - 2022 edition

Efter några om och men blev det en banoffeepaj till efterrätt denna vecka.

Skulle göra den i söndags men orkade inte. Gjorde i ordning den igår istället men upptäckte att grädden hade blivit kvar i rumstemperatur i två dygn. Provade vispa ändå då den luktade okej men råkade göra nästansmör.

Köpte ny grädde idag och en daimatt garnera med. Det blev gott men hade kunnat halvera mängden grädde.

Nu har jag fem sjättedelar kvar så får se hur det går med dem 😅
 
Efter några om och men blev det en banoffeepaj till efterrätt denna vecka.

Skulle göra den i söndags men orkade inte. Gjorde i ordning den igår istället men upptäckte att grädden hade blivit kvar i rumstemperatur i två dygn. Provade vispa ändå då den luktade okej men råkade göra nästansmör.

Köpte ny grädde idag och en daimatt garnera med. Det blev gott men hade kunnat halvera mängden grädde.

Nu har jag fem sjättedelar kvar så får se hur det går med dem 😅
Mums!!!
 
Det är inte mycket kvar av mars och jag har funderat på mina tre mål.
1. Träna mer/oftare. Jag har verkligen börjat träna! Jag har gått från max en gång i veckan till tre-fyra. Och det går automatiskt! Det har hamnat på "det nya normala". Jag är fantastiskt nöjd!
2. Öka vardagsmotion med lunchpromenad. Jag trodde jag hade misslyckats, men det är ändå en ökning från november-december, så det får väl räknas till halvlyckat. Denna punkt ska jag fortsätta jobba på kommande 90 dagar!
3. Få ordning på bättre matvanor. Nix, inte lyckats alls tycker jag. Måste fundera och analysera och göra ett nytt försök. Jag har ett steg att börja med, ska skriva matlistor i helgen så jag har att välja från när jag är trött och hungrig.

Ett nytt mål för kommande 90 dagar är att komma och springa lite försiktig. Om min höftböjare godkänner det!
 
Det här går långt över förväntan. Socker cravings kommer då och då, tror det är hormonstyrt, men jag har lyckats undvika sötsaker även om det då istället blivit att jag ätit lite för mycket mackor och dylikt de dagarna. Träningen fungerar också långt över förväntan. Går mina promenader nästan varje dag och tränar rätt mycket hemma också.
Jag mår bättre rent generellt, vilopulsen har sjunkit rejält och jag känner mig mycket mer bekväm med mig själv.
Idag tog jag tag i att gå in och köpa ett par tajts för att inte få skavsår på insidan av låren då jag tränar. Fick som vanligt panik inne i affären men lyckades trycka undan den och kom ut med det jag skulle ha. Tror inte jag fixat det för en månad sedan.
 
Kan uppdatera med att jag numer mediterar varje kväll för att jag verkligen känner ett behov av det. Behöver inte alltid inspelad vägledning, men somnar i princip alltid innan jag är klar oavsett. Klar och klar, jag sover ju bättre även om det bara är lite meditation så den gör ju sitt jobb!

Skippa frukost gör jag alla arbetsdagar. Och på helgerna blir det ju ändå mer brunch. Uppskattar maten mycket mer när jag inte bara trycker ner den för att en "ska" utan jag faktiskt är hungrig. Får mindre sug på kvällarna också. Denna vana satte sig snabbt då det egentligen bara handlar om att jag ska följa min instinkt:)
 
Dag 1 ☑️ Skierg 5 km
Dag 2 ☑️ Skierg 5,55 km/30 min/86 watt
Dag 3 ☑️ Skierg 7,12 km/40 min/73 watt
Dag 4 ☑️ Skierg 5,35 km/30 min/72 watt
Dag 5 ☑️ Skidor ca. 9 km
Dag 6 ☑️ Skidor 5,25 km/28 min
Dag 7-15 ❌ Sjuk
Dag 16 ☑️ Skidor 4,9 km
Dag 17 ☑️ Skidor 10,4 km/53 min
Dag 18 ☑️ Skidor 6,4 km/34 min
Dag 19 ☑️ Skidor 6,4 km/30 min
Dag 20 ❌ All work and no play
Dag 21 ☑️ Skidor 8 km/41 min
Dag 22 ☑️ Skidor 10,4 km/51 min
Dag 23 ☑️ Skidor 5,4 km/45 min
Dag 24 ☑️ Skidor 7,25 km/36 min
Dag 25-27 ❌ Orsak: 25/1 Frivillig vila, 26/1 All work and no play, 27/1 Skidspåret avlyst
Dag 28 ☑️ Skidor 15,71 km/1 h 27 minuter/6 grader, regn och dåligt glid
Dag 29 ☑️ Skidor 6 km/40 min/isigt, storm, nysnö, dåligt fäste, dåligt glid. Pust!
Dag 30 ☑️ Skidor 10,10 km/54 min/isigt, dåligt glid och dåligt fäste.
Dag 31 ☑️ Skidor 6,3 km/34 min
Dag 32 ❌ Vila
Dag 33 ☑️ Skidor 7km/38 min
Dag 34 ❌ All work and no play
Dag 35 ☑️ Skidor 16 km/1 h 27 min
Dag 36 ☑️ Skidor 10,10 km/53 min
Dag 37 ☑️ Skidor 10,10 km/50 min
Dag 38-39 ❌ All work and no play
Dag 40 ☑️ Skidor 10,20 km/51 min + 3 km premiärskejt
Dag 41 ☑️ Skidor 10,10 km/55 min (skejt)
Dag 42 ☑️ Skidor 9 km/52 min (skejt)
Dag 43 ☑️ Skidor 10,10 km/49 min (skejt)
Dag 44 ☑️ Skidor 9,15 km/45 min (skejt)
Dag 45 ☑️ Skidor 10,10 km/45 min (skejt)
Dag 46-48 ❌ All work and no play
Dag 49 ☑️ Skidor 10,10 km/1 h 2min (klassiskt)
Dag 50 ☑️ Skidor 12,25 km/1 15 min (klassiskt
Dag 51 ☑️ Skidor 1 km 10 min (skejt, snöstorm, gav upp)
Dag 52 ❌ All work and no play
Dag 53 ☑️ Skidor 10,10 km/47 (skejt)
Dag 54 ☑️ Skidor 5,4 km/25 (skejt)
Dag 55 ❌ All work and no play
Dag 56 ☑️ Skidor 10,8 km/47 min (skejt)
Dag 57 ☑️ Skidor 8,84 km/40 min (skejt)
Dag 58 ❌ All work and no play
Dag 59 ☑️ Skidor 4 km/23 min (skejt, isigt, gav upp)
Dag 60 ❌ All work and no play
Dag 61 ☑️ Skidor 6,22 km/31 (skejt)
Dag 62 ❌ All work and no play
Dag 63 ☑️ Skidor 12,3 km/55 min (skejt)
Dag 64-66 ❌ All work and no play
Dag 67 ☑️ Skidor 6,1 km/29 min (skejt)
Dag 68-69 ❌ All work and no play
Dag 70 ☑️ Skidor 13,05 km/54 min (skejt). Årets bästa pass på alla sätt och vis!
Dag 71-73 ❌ All work and no play
Dag 74 ☑️ Skidor 6,3 km/26 min (skejt, isigt!)
Dag 75 ☑️ Skidor 5 km/25 min (skejt, sorbet)

Nu är det länge sedan uppdatering pga för mycket jobb. Med 15 dagar kvar så ligger jag lite efter målet 5 km per dag, och idag kan ha blivit sista dagen på snö. Jag hade tänkt att ha fått till ett långt pass i helgen, men igår var det ruskigt isigt och idag var det så djup sorbet att jag (i kortärmat, 15 grader varmt) var helt slutkörd efter bara 5 km. Kanske jag aktiverar mitt träningskort på gymmet i förtid och stakar återstående 15 dagar. Vi får se!
 
Dag 1 ☑️ Skierg 5 km
Dag 2 ☑️ Skierg 5,55 km/30 min/86 watt
Dag 3 ☑️ Skierg 7,12 km/40 min/73 watt
Dag 4 ☑️ Skierg 5,35 km/30 min/72 watt
Dag 5 ☑️ Skidor ca. 9 km
Dag 6 ☑️ Skidor 5,25 km/28 min
Dag 7-15 ❌ Sjuk
Dag 16 ☑️ Skidor 4,9 km
Dag 17 ☑️ Skidor 10,4 km/53 min
Dag 18 ☑️ Skidor 6,4 km/34 min
Dag 19 ☑️ Skidor 6,4 km/30 min
Dag 20 ❌ All work and no play
Dag 21 ☑️ Skidor 8 km/41 min
Dag 22 ☑️ Skidor 10,4 km/51 min
Dag 23 ☑️ Skidor 5,4 km/45 min
Dag 24 ☑️ Skidor 7,25 km/36 min
Dag 25-27 ❌ Orsak: 25/1 Frivillig vila, 26/1 All work and no play, 27/1 Skidspåret avlyst
Dag 28 ☑️ Skidor 15,71 km/1 h 27 minuter/6 grader, regn och dåligt glid
Dag 29 ☑️ Skidor 6 km/40 min/isigt, storm, nysnö, dåligt fäste, dåligt glid. Pust!
Dag 30 ☑️ Skidor 10,10 km/54 min/isigt, dåligt glid och dåligt fäste.
Dag 31 ☑️ Skidor 6,3 km/34 min
Dag 32 ❌ Vila
Dag 33 ☑️ Skidor 7km/38 min
Dag 34 ❌ All work and no play
Dag 35 ☑️ Skidor 16 km/1 h 27 min
Dag 36 ☑️ Skidor 10,10 km/53 min
Dag 37 ☑️ Skidor 10,10 km/50 min
Dag 38-39 ❌ All work and no play
Dag 40 ☑️ Skidor 10,20 km/51 min + 3 km premiärskejt
Dag 41 ☑️ Skidor 10,10 km/55 min (skejt)
Dag 42 ☑️ Skidor 9 km/52 min (skejt)
Dag 43 ☑️ Skidor 10,10 km/49 min (skejt)
Dag 44 ☑️ Skidor 9,15 km/45 min (skejt)
Dag 45 ☑️ Skidor 10,10 km/45 min (skejt)
Dag 46-48 ❌ All work and no play
Dag 49 ☑️ Skidor 10,10 km/1 h 2min (klassiskt)
Dag 50 ☑️ Skidor 12,25 km/1 15 min (klassiskt
Dag 51 ☑️ Skidor 1 km 10 min (skejt, snöstorm, gav upp)
Dag 52 ❌ All work and no play
Dag 53 ☑️ Skidor 10,10 km/47 (skejt)
Dag 54 ☑️ Skidor 5,4 km/25 (skejt)
Dag 55 ❌ All work and no play
Dag 56 ☑️ Skidor 10,8 km/47 min (skejt)
Dag 57 ☑️ Skidor 8,84 km/40 min (skejt)
Dag 58 ❌ All work and no play
Dag 59 ☑️ Skidor 4 km/23 min (skejt, isigt, gav upp)
Dag 60 ❌ All work and no play
Dag 61 ☑️ Skidor 6,22 km/31 (skejt)
Dag 62 ❌ All work and no play
Dag 63 ☑️ Skidor 12,3 km/55 min (skejt)
Dag 64-66 ❌ All work and no play
Dag 67 ☑️Skidor 6,1 km/29 min (skejt)
Dag 68-69 ❌ All work and no play
Dag 70 ☑️ Skidor 13,05 km/54 min (skejt).
Dag 71-73 ❌ All work and no play
Dag 74 ☑️ Skidor 10,10 km/41 min. Årets bästa pass på alla sätt och vis!
Dag 75-76 ❌ All work and no play
Dag 77 ☑️ Skidor 6,3 km/26 min (skejt, isigt!)
Dag 78 ☑️ Skidor 5 km/25 min (skejt, sorbet)

Jag hade hoppat över några dagar. Nu är det rätt.
 
Har satt upp fyra stycken 90-dagarsmål med start igår 3/1:

Minimera sockerintaget (godis, glass, fika etc.). Mål sockerfria dagar 87 av 90
Minimera alkoholintaget: Mål alkoholfria dagar 87 av 90
Rimlig portionsstorlek: Mål 87 av 90
Antal träningspass på gymmet: 30 av 90


Förhoppningsvis ska detta resultera i en viktnedgång om 5-6kg under 90-dagarsperioden. Efter 90 dagar utvärderas utfall och ansträngning i förhållande till utfall och nya 90-dagarsmål sätts.

I lördags passerade jag dag 90 och här kommer en sammanfattning över perioden:

Utfall sockerfria dagar 80 av 90. Sista veckorna var verkligen tuffa med både matförgiftning (jag), magsjuka (hela familjen) och armbrott (dottern). Jag känsloåt en hel del socker men minns ändå framförallt alla tillfällen jag inte ätit socker och ser det ändå som ett mycket lyckat utfall trots att jag är en bit ifrån målet. En annan vinst är att jag även de dagar jag ätit socker inte har sett den som en förlorad dag och fortsatt äta socker den dagen utan vid varje tillfälle har jag bara ätit socker vid ett tillfälle på dagen, inte som förut både fika, godis och glass på en och samma dag.

Utfall alkoholfria dagar: 87/90. Mycket nöjd!

Utfall rimlig portionsstorlek: 89/90. Mycket förvånande var detta det absolut enklaste målet att upprätthålla, trots att jag trodde det skulle vara det tuffaste. De första veckorna var jag väldigt hungrig men nu har magen vant sig vid mindre portioner.

Antal träningspass: 25/30. Med tanke på att jag utöver ovan misär även haft corona inom 90-dagarsperioden så tycker jag ändå att det är ett helt ok utfall.

Viktnedgång: 5kg. Otroligt nöjd att jag kunnat minska så pass mycket utan att vara hungrig (förutom de första veckorna). Jag har dessutom ätit godare än vanligt eftersom jag i många fall lagat den typen av mat som jag gillar, nackdelen är att vi behövt laga två måltider i många fall då familjens preferenser skiljer sig från mina.


Jag är såpass nöjd att jag går direkt på en ny 90- dagarsperiod som kommer att avslutas i samband med att jag går på semester. Jag tar med mig målen rakt av med lite twist på antal måluppfyllda dagar och hoppas på att tappa ytterligare 3kg för att då kunna byta förstasiffra till den som jag såsmåningom hoppas ska bli min målvikt.

Mål 90 2.0:

Antal sockerfria dagar 85/90.

Antal alkoholfria dagar 85/90.

Antal dagar med rimlig portionsstorlek 90/90.

Antal träningspass 30/90.
 
I lördags passerade jag dag 90 och här kommer en sammanfattning över perioden:

Utfall sockerfria dagar 80 av 90. Sista veckorna var verkligen tuffa med både matförgiftning (jag), magsjuka (hela familjen) och armbrott (dottern). Jag känsloåt en hel del socker men minns ändå framförallt alla tillfällen jag inte ätit socker och ser det ändå som ett mycket lyckat utfall trots att jag är en bit ifrån målet. En annan vinst är att jag även de dagar jag ätit socker inte har sett den som en förlorad dag och fortsatt äta socker den dagen utan vid varje tillfälle har jag bara ätit socker vid ett tillfälle på dagen, inte som förut både fika, godis och glass på en och samma dag.

Utfall alkoholfria dagar: 87/90. Mycket nöjd!

Utfall rimlig portionsstorlek: 89/90. Mycket förvånande var detta det absolut enklaste målet att upprätthålla, trots att jag trodde det skulle vara det tuffaste. De första veckorna var jag väldigt hungrig men nu har magen vant sig vid mindre portioner.

Antal träningspass: 25/30. Med tanke på att jag utöver ovan misär även haft corona inom 90-dagarsperioden så tycker jag ändå att det är ett helt ok utfall.

Viktnedgång: 5kg. Otroligt nöjd att jag kunnat minska så pass mycket utan att vara hungrig (förutom de första veckorna). Jag har dessutom ätit godare än vanligt eftersom jag i många fall lagat den typen av mat som jag gillar, nackdelen är att vi behövt laga två måltider i många fall då familjens preferenser skiljer sig från mina.


Jag är såpass nöjd att jag går direkt på en ny 90- dagarsperiod som kommer att avslutas i samband med att jag går på semester. Jag tar med mig målen rakt av med lite twist på antal måluppfyllda dagar och hoppas på att tappa ytterligare 3kg för att då kunna byta förstasiffra till den som jag såsmåningom hoppas ska bli min målvikt.

Mål 90 2.0:

Antal sockerfria dagar 85/90.

Antal alkoholfria dagar 85/90.

Antal dagar med rimlig portionsstorlek 90/90.

Antal träningspass 30/90.
Grymt jobbat! Vilken insats! 💪🏻
 
Sista veckan i mars hade jag träningsvärk var dag, så sett känns det som ett bra avslut.
Jag kör dock 3 månader till, ska byta träningsstil och fokusera på att för att stabilisera blodsockret och få ordning på magen.

Det blir en knapp vecka på Island sista dagarna i maj och hade velat köra någon form av "slutspurt" till dess.

Sen ska jag hälsa på en vän i Frankrike månaden efter och kanske rida, så då vill jag gärna vara i bra form, och öka sista 3 veckorna innan dess.
 
Jag tror jag fick 13 efterrätter gjorda, i snitt en i veckan som det var tänkt.

Fruktsallad
Gino
Vit chokladmousse med bär
Hallonpaj
Blåbärspaj med vaniljvisp
Marängswiss
Banoffeepaj
Chokladfondue
Fryst bananglass med jordnötssmör
Äppelpaj
Oreo milkshake
Banana splitmilkshake
Frasvåfflor med hjortronsylt och glass

Fruktsallad blir olika god beroende på vilka frukter, bitstorlek och proportioner förstås, så det kan ofta vara en supergod efterrätt. Min här var lite ... meh.

Ginon var nog godast. Frysta bananglassen och blåbärspajen hamnade också i topp.

Det är kul med efterrätter men det blir lite mycket i ett ensamhushåll och är nog en roligare utmaning att göra tillsammans med någon. Därför fortsätter jag inte med den.

Om jag ska göra en 90-dagars utmaning igen ska den vara att skriva varje dag. Om.
 
Mim sammanfattning blir att jag klarat av yoga varje dag✅🧘‍♀️
Städa/plocka 10 min per dag gick bra i början, men tappade rutinen, jag har inte fått mer ordning än när jag började, vilket jag ville få.

Så nu är mina mål:
1. Fortsätta följa Adrienes månadsutmaningar med yogan.
2. Träna löpning/jogga. Har börjat under våren med en app för detta, så det tänkte jag fortsätta med.
3. Styrketräning- utöver yogan vill jag ca 2 gånger per vecka komma igång med lite styrketräning. Har skaffat lite vikter å börjat så smått med det.
4. Skapa ordning i lägenheten, så det inte känns så rörigt. Ta ett projekt per vecka, exempelvis skrivbordet, garderoben osv.
5. Dra ner på godis och småätande - begränsa godsaker/sötsaker till helger i första hand.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 144
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 619
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp