90 dagar - Fall Edition 2023

SKEPP O'HOJ

"Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare 90-dagarstrådar, alternativt avundsjukt suktat efter dessa på avstånd, men som ändock är högst medvetna om att den traditionella tiden för 90 dagar faktiskt sträcker sig mellan 1 januari-31 mars (efter tre år tänker jag skamlöst kalla det för tradition, jajemän).

MEN - då TS själv kommit lite på efterkälken, samt även är något uttråkad (kanske framför allt detta), kommer nu så ytterligare en 90-dagar för 2023; Fall Edition! Lite varmare, lite ljusare, lite snyggare.

Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner, händelser eller göromål och hålla dessa vid i liv under 90 dagar. Höstens period sträcker sig mellan 1 september - 30 november 2023.

Som vanligt är inget för litet eller för stort - allt (typ allt, se avsnittet "Tips från coachen" nedan) är tillåtet! Baka 90 olika sorters kakor på 90 dagar, springa 27 meter varje lördagsmorgon, prata göteborgska varje gång en telefonförsäljare ringer, städa toaletten ojämna tisdagar, spendera en kvart dagligen med att citera valda fraser från Star Wars? Bara din fantasti sätter gränserna!

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå, så faller du inte ur lika lätt.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.
- En habit tracker kan hjälpa dig hålla koll på att det du svurit vid blir gjort! Antingen gör du en själv, eller så köper du och laddar enkelt ner en mall från t ex Etsy (ej spons, men borde bli, med tanke på föregående tråds inköp).

Och så självklart - skriv ett inlägg med vad du tänkt hitta på, och uppdatera hur det går längs vägen här i tråden!
GO GO GO!

hhgf.gif

Jag kanske kan haka på. Är det att man ska göra dessa saker x antal dagar, eller kan man ha att man har 90 dagar på sig att slutföra vissa saker?

De utmaningar jag tänkt mig är:

*Köpstopp på mat utom mejeriprodukter osv som kan behövas när dessa tar slut tills dess att jag ätit upp allt i kyl, frys och skafferi. Har skamligt mycket mat för jag brås på min hoarder-mamma. Så ska börja laga mer mat och använda det jag har och aldrig "gå och köpa för att slippa tina":meh::cautious:
*Lyssna på minst 4 böcker - varav en jag håller på med nu, vill komma in i det igen:D
*Scrapbooka minst 1 dag/vecka
*Minst 2 långpromenader med ponnyerna i veckan
*Försöka skriva minst 1 kapitel/månaden per pågående bok jag skriver - vare sig det blir skräp eller inte
*Ringa farfar och pappa minst 1 gång i veckan

Vissa av dessa är lite plan B och andra låter kanske självklara att jag borde göra redan - som att ringa samtal och promenera (sen gäller det 2 som ogillar att prata i telefon, inklusive mig själv, så vi tre är dåliga på att ringa och höra av oss). Men varit och är nere i en djupare depression så vissa saker är extra tunga av outgrundliga anledningar. Tänker att bara jag försöker kanske det räcker?☺️
 
Gårdagen gick bra! Hade nog velat ha en fysisk habit tracker istället för en digital, tycker att det är lite stressande att ha den i telefonen även om notiserna är av.

Hur gör ni andra för att logga era dagar?

✅ Köpstopp (har även börjat klicka på unsubscribe på nyhetsbreven som mejlas ut för att slippa frestelsen)
✅ Promenad
✅ Yoga
✅ Meditation
✅ Läsa
 
Det hade jag som mål förra 90 dagar-tråden och om jag minns rätt gick det inte åt någon streak freeze. Vilket språk kör du? :D
Jag kör:
  • swahili för det var det enda afrikanske språket utom arabiska som fanns när jag började (jag ville ha tirginja eftersom jag har många östafrikanska grannar)
  • franska för att jag en gång pluggade det,
  • ryska för att jag en gång pluggade det,
  • tyska för att jag en gång pluggade det,
  • danska för jag besökte Danmark,
  • italienska för att jag besökte Italien (men jag hade ingen användning av "lo squalo"/hajen och "quale pinguino e il tuo?"/vilken pingvin är din? när jag besökte Gardasjön)
  • spanska bara för att
  • arabiska - som meditation, det är för svårt för mig
 
Jag kör:
  • swahili för det var det enda afrikanske språket utom arabiska som fanns när jag började (jag ville ha tirginja eftersom jag har många östafrikanska grannar)
  • franska för att jag en gång pluggade det,
  • ryska för att jag en gång pluggade det,
  • tyska för att jag en gång pluggade det,
  • danska för jag besökte Danmark,
  • italienska för att jag besökte Italien (men jag hade ingen användning av "lo squalo"/hajen och "quale pinguino e il tuo?"/vilken pingvin är din? när jag besökte Gardasjön)
  • spanska bara för att
  • arabiska - som meditation, det är för svårt för mig

Gud, jag skulle få kortslutning i hjärnan! :eek:
 
Detta är vad jag tänkt göra under 90 dagar:

*Göra något på min distansutbildning varje dag.

*Motions streak, nån typ utav träning varje dag i 90 dagar. Kan vara löpning, styrketräning eller promenad beroende på dagsform/att jag är frisk.

*Städa/göra i ordning ett ställe per dag på gården för att någon gång få allt klart.


Svårare än så vill jag inte göra saker😄
 
Jag kanske kan haka på. Är det att man ska göra dessa saker x antal dagar, eller kan man ha att man har 90 dagar på sig att slutföra vissa saker?

De utmaningar jag tänkt mig är:

*Köpstopp på mat utom mejeriprodukter osv som kan behövas när dessa tar slut tills dess att jag ätit upp allt i kyl, frys och skafferi. Har skamligt mycket mat för jag brås på min hoarder-mamma. Så ska börja laga mer mat och använda det jag har och aldrig "gå och köpa för att slippa tina":meh::cautious:
*Lyssna på minst 4 böcker - varav en jag håller på med nu, vill komma in i det igen:D
*Scrapbooka minst 1 dag/vecka
*Minst 2 långpromenader med ponnyerna i veckan
*Försöka skriva minst 1 kapitel/månaden per pågående bok jag skriver - vare sig det blir skräp eller inte
*Ringa farfar och pappa minst 1 gång i veckan

Vissa av dessa är lite plan B och andra låter kanske självklara att jag borde göra redan - som att ringa samtal och promenera (sen gäller det 2 som ogillar att prata i telefon, inklusive mig själv, så vi tre är dåliga på att ringa och höra av oss). Men varit och är nere i en djupare depression så vissa saker är extra tunga av outgrundliga anledningar. Tänker att bara jag försöker kanske det räcker?☺️

Man väljer helt sitt upplägg! Tex "jag ska vara klar med min uppsats om 90 dagar", eller "jag ska plugga tre timmar tre gånger i veckan", eller dagligen om det är så. Och ja, här är det ju försöka som gäller förstås! Gör absolut ingenting om man faller ifrån med vissa saker någon vecka, då kan man bara fundera lite över varför det blev så och försöka igen, eller så får man modifiera sina mål. :)
 
Detta är vad jag tänkt göra under 90 dagar:

*Göra något på min distansutbildning varje dag.

*Motions streak, nån typ utav träning varje dag i 90 dagar. Kan vara löpning, styrketräning eller promenad beroende på dagsform/att jag är frisk.

*Städa/göra i ordning ett ställe per dag på gården för att någon gång få allt klart.


Svårare än så vill jag inte göra saker😄

Jag har också städning på min dagliga habit tracker, där jag satt ett max på 15 min om dagen. Då känns det överkomligt, och antingen blir jag klar med något de 15 minuterna, eller så ser jag till att det blir klart trots att 15 min har gått, eller så kommer jag in i ett städ-mode och vips har jag gått betydligt över 15 min! Tycker att det har varit ett vinnande koncept. :) Annars blir det lätt övermäktigt för mig.
 
HT september.png


Här är min dagliga habit tracker för september! Det börjar med en rejäl utmaning, vi åker till vår nya sommarstuga 1-4 september och sen är jag på jobbresa 5-7 efter det. :D Men det är framför allt vecko-habit trackern som kommer bli lidande, misstänker jag. Planerar att ta med mig en yogamatta och en kettlebell till stugan!
 
Här är habit trackern för veckor och månad! (De sitter egentligen ihop i en bild med den dagliga, men det blir så smått om jag print screenar hela).

HT september 2.png


Vissa saker överstrukna för att inte bryta mot mina egna regler. :angel: :D
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 012
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 837
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp