Bukefalos 28 år!

Ännu en hjälp med ras ;-)

giowanna

Trådstartare
Hej alla bukefalos-folk!

Jag huserade en hel del här för några år sen, typ 4 år sen tror jag det var. Då hade jag en dvärgpinscher som delvis hade kroksvans (endast utseende-påverkad), och blev överrörlig. Så han fick somna in vid 3,5 års ålder:cry:

Vi saknar honom massor, och har nu börjat fundera på ny hund.

Jag har fallit lite för Fransk Bulldog, MEN är tveksam inför deras nosar, andningsproblem och fysik i övrigt. Jag är förespråkare av FRISKA hundar! Dessa fysiska problem innebär ju en del i vardagen, tex ska de rastas sparsamt på sommarhalvåret... Jag vill ju kunna gå ut långa promenader, och kanske lite jogging, utan att hunden mår dåligt!

Men psyket på frallan är ju helt underbart! Vet någon om det finns en ras med ungefär samma psyke och mentalitet, men som är en frisk ras?

Villkor:
*Inte främlingsfientlig (som dvärgpinschern gärna är), utan kunna hälsa på främmande som ägaren tillåter. I alla fall inte skälla ut dem för att dem existerar!

*Kunna bo med mindre barn. Jag har två barn, en som kommer va 6 år och en som kommer va 4. Självklart lämnas aldrig barn och hund ensamma, men jag vill ju ha en hund som inte mår dåligt av att ha barn i närheten!

*Pälsen får gärna va lättskött. Fälla gör alla hundar, men jag har inte tid att sitta med karda eller borste flera gånger i veckan! Trim-ras är helt ok.

* Som störst ca 50 cm i mankhöjd.

* Som sagt orka med lite längre utflykter och äventyr. Kunna gå i stan likväl som i skogen. Men också ha en av-knapp! (Det hade inte min pinne)

*FRISK ras, helt i 1:a eller 2:a försäkringsgruppen. (Man kunde kolla detta på internet förr, men jag hittar inte det nu?!)

Jag själv har varit inne på Finsk Lapphund och den sk rasen Labradoodle. Men kom gärna med massa tips!!:bow::bow::bow:

Blandras är heller inte tokigt ;)
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Westie är min spontana tanke, jag gillar dem verkligen. Min sambos bror har 2 stycken som är pigga, godmodiga, kavata och roliga.

Blandras avråder jag från. Och hur ska man kunna tipsa om det, det är ju vad som finns för tillfället på marknaden...
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Ja, det är klart, blandras är ju som att köpa grisen i säcken. Jag är delad, men skeptisk. Tror på rasavel, men har samtidigt sett för många dåliga exempel på uppfödare...

Nu tror jag att jag hittat en skitbra ras!! Kromfohrländer!! Dem gillade jag svinmycket! Men jag har aldrig träffat nån IRL... Någon annan med erfarenhet? Vill ha släthårig, och det finns EN i Sverige, och EN i Norge! Såklart...
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Ja, det är klart, blandras är ju som att köpa grisen i säcken. Jag är delad, men skeptisk. Tror på rasavel, men har samtidigt sett för många dåliga exempel på uppfödare...

...

Tycker du blandrasuppfödarna är bättre då?

Kromhunden har jag också fattat tycke för, men den strävhåriga :love:
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Staffordshire bullterrier. Jag har ju bytt från dvärgpinscher till staffe och jag ångrar det inte för en sekund.
Det är underbart med en hund som har en avknapp, som inte stressar upp sig, men som ändå älskar att jobba. Som inte skäller om det ringer på dörren och som älskar alla som kommer och hälsar på. Hela världen är staffens vänner, men ändå kan jag utan problem ha min lös både när vi möter människor och andra hundar bara för att hon vet att hon inte ska gå fram hur som helst. Jag gav henne bara en godbit varje gång vi passerat en människa eller en hund så nu söker hon naturligt upp mig när någon kommer och väntar på gottat som kommer när vi passerat. :D
Hon orkar utan probem hänga med ut med cykel, inlines eller springa en mil - men kan lika gärna ligga på soffan en hel dag och mysa om man inte orkar göra nåt själv.
Sen ÄLSKAR staffarna barn. Dom är tåliga, tålmodiga och vill verkligen VARA med ungarna. Det är inte bara att dom finner sig vid att barnen finns, barnen är det roligaste som finns. Jag förstår verkligen varför dom kallar för "nanny dogs".
När min dotter har kompisar på besök vill hunden helst vara med mitt i leken och kolla vad dom gör. Helt ska ungarna snubbla över henne. :rofl: Ser barnen på film slår hon sig ner mitt i högen så att alla ska komma åt och klia på magen. Vet inte hur många av min dotters kompisar som velat ta med sig hunden hem. :D
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

550187_10150733452818030_1172338471_n.jpg

558260_10150662205218030_544040094_n.jpg

534892_10150657060073030_380473782_n.jpg

541097_10150753949198030_2021044931_n.jpg

556865_10150883681648030_1080614669_n.jpg



Gemensamt för alla bilder är att det är hunden som gått dit dottern är och inte tvärt om... :love:
"Ila älskar sin lillmatte" brukar min dotter säga hela tiden. Och visst är det så. Dom är som ler och långhalm dom där två.
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Westie är min spontana tanke, jag gillar dem verkligen. Min sambos bror har 2 stycken som är pigga, godmodiga, kavata och roliga.

Blandras avråder jag från. Och hur ska man kunna tipsa om det, det är ju vad som finns för tillfället på marknaden...

Tyvärr har jag träffat många allergiska westies - verkar vara ett ordentligt problem i rasen. Däremot finns ju cairnterrier, norfolk-och norwchterrier:)
 
Sv: Ännu en hjälp med ras ;-)

Finsk lapphund kan absolut vara ett bra alternativ för dig. Sociala, lättsamma med tydlig på/av-knapp. Kolla hälsan hos släktingarna noga, det avlas en del på c-höfter inom rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 941
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 344
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 804
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp