Äntligen, nu blir det BOKBINGO!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kryssar "En bok om en bok om en bok..." med Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs. :D Boken handlar om hur man har tänkt när man utformat trädgårdarna på Astrid Lindgrens näs med utgångspunkt ur hennes författarskap, uppväxt och liv. Det finns många utdrag ur olika böcker och andra texter av Astrid Lindgren i boken och därför tänker jag tolka det generöst som en bok om en bok...

Sedan kryssar jag även "En bok som utspelar sig på en kontinent du aldrig besökt" med boken Morgon i Jenin som utspelar sig i Palestina/Israel men också USA. Ingen av dessa kontinenter har jag besökt. En bok som berörde mig djupt för övrigt och som gav mig en inblick i en konflikt som jag egentligen inte vet så mycket om men som ju pågått under hela mitt liv och långt innan dess. Läsvärd!

Bokbingo_LI (11).jpg
 
Efter en bingopaus för att ägna mig åt Flavia de Luce istället är jag tillbaka :D och nu blev det En bok där en/flera hästar spelar stor roll. Ända in i märgen av Annika Teasler är hennes egen berättelse om hur hon som lovande dressyrryttare får jobb hos Eva-Carin Oscarsson på Strömsholm och på en enkel skrittur ramlar av och bryter nacken. Hur hon går igenom alla operationer, rehab, permobil och anpassar sig till sitt nya liv. Hon är nu C-tränare i dressyr och journalist. I slutet av boken blir hon också mamma :heart
En mycket intressant bok, speciellt eftersom jag själv gick hippologen på Strömsholm vid tiden för olyckan och hade ingen aning om att den inträffat öht... :o
20181025_114843.png
 
Bokbingo.jpg

Nu börjar det likna något! För rutan med en bok med bara ett ord i titeln kryssar jag "Historieläraren" av Matt Haig. Den gillade jag jättemycket! Spännande historia (i alla sin lågmäldhet) och ett språk som jag tyckte om.
 
Egalias döttrar har funnits på min att läsa-lista länge! Men visste inte att den var en parodi :o Vad är den parodi på?
Ärligt talat så är det väl lite fusk. Boken är inte en parodi på en existerande bok, men dock en parodi. Jag läser mer än gärna någon bok som passar bättre om den finns tillgänglig på Nextory. Inget av de förslag som jag Googlade fram fanns på Nextory. Jag läser även på engelska men ingen av titlarna som jag hittade var tillgängliga på Nextory.
Screenshot_20181021-210418.png
 
Nu har jag fnissat hela eftermiddagen och kvällen åt Fifty shames of Earl Grey av Fanny Merkin och kan därmed kryssa i rutan för En bok som är en parodi på en annan bok eller film.
Den är helt hilarious! :rofl: parodiserar sexet, pengarna, allt! :rofl::rofl::rofl: och lite Twilight-parodier slank också med :D
20181025_221019.png
 
BINGO! :bump:Min första rad får jag med krysset i rutan för En bok där en häst spelar en viktig roll. Jag har läst Av skuggor märkt av Marianne Cederwall. I början tyckte jag inte den var så bra, men den blev bättre och bättre. Jag är dock osäker på om jag kommer läsa någon mer bok av henne.
bokb tolv.png
 
Jag kryssar "En bok med fult omslag" med Jakten på Röd Oktober av Tom Clancy. Jag gillar inte när man använder bilder från filmversionen som omslag plus att den upplagan jag läste är nästan 30 år gammal så utseendemässigt ser den inte alltför lockande ut :p Själva boken var stundtals spännande, men den kändes utdragen och långsam för att vara en thriller. För att behålla mitt intresse under hela läsningen så hade den nästan kunnat halverats.

Bokbingo.PNG
 
Jag kryssar "En bok med fult omslag" med Jakten på Röd Oktober av Tom Clancy. Jag gillar inte när man använder bilder från filmversionen som omslag plus att den upplagan jag läste är nästan 30 år gammal så utseendemässigt ser den inte alltför lockande ut :p Själva boken var stundtals spännande, men den kändes utdragen och långsam för att vara en thriller. För att behålla mitt intresse under hela läsningen så hade den nästan kunnat halverats.

Visa bifogad fil 20913
Bild på omslaget? :D
 
Bokbingo_.jpg

En bok med brev:

Ich habe auch gelebt! Briefe einer Freundschaft. Brevväxling mellan Astrid Lindgren und Luise Hartung 1953-1965. Otroligt intressant och rörande och rekommenderas varmt (men kan kanske vara svår att få tag på? Egentligen hade jag tänkt kryssa den på okänd bok av känd författare, men det är ju en brevväxling...

Nu har jag de svåraste kvar: Parodi, okänd bok och bok om en bok...
 
2 kryss till för mig! Jag kryssar YA-bok med Flickan på hotellet av Katarina Wennstam. Den gillade jag! Och så kryssar jag En bok om en kvinna som gjort avtryck i historien med Amelia Earhart av Isabel Sanchez Vegara. Det är en barnbok, men det funkar väl? :) Det blir mitt första BINGO!! :bump:
fjorton kryss.png
[/I]
 
Sådär ja, fixat nästa kryss. Jag kryssar En bok som utspelar sig på en kontinent du aldrig besökt med En annan Alice av Liane Moriarty.

Jag tyckte den var rätt så trög och seg, faktiskt. Fast den var tänkvärd.
Nej vad synd att du tyckte det! Jag kan förstå hur den kan upplevas som så faktiskt, men måste ha varit inne i en ovanligt tålmodig period när jag läste den eller nått :p
Sedan kryssar jag även "En bok som utspelar sig på en kontinent du aldrig besökt" med boken Morgon i Jenin som utspelar sig i Palestina/Israel men också USA. Ingen av dessa kontinenter har jag besökt. En bok som berörde mig djupt för övrigt och som gav mig en inblick i en konflikt som jag egentligen inte vet så mycket om men som ju pågått under hela mitt liv och långt innan dess. Läsvärd!
Åh ja, den är fantastisk!
 
Min plan med att läsa mer taktiskt föll när Billy Connollys självbiografi kom ut :D Så jag kryssar "Read on location" för hans Made in Scotland - My Grand Adventures in a Wee Country. Den handlar om hans uppväxt här i Glasgow, och om hans kärlek för Skottland som land. Helt underbar bok! :love:

Bokbingo 29 Oct.png
 
Jag kryssar "En bok som utspelar sig på en kontinent du aldrig besökt", jag har lyssnat på Andras vänner av Liane Moriarty. Utspelar sig i Sydney, Australien.

Jag tycker den var helt okej. Men onödigt långdragen. I början får man veta att tre par har träffats och umgåtts på en grillfest och att något hemskt hände där, men läsaren får inte veta vad. Förrän efter jäääättelång tid... Innan dess är det fullt av antydningar och referenser till "det som hände på grillfesten". Och när man väl får reda på vad som hänt är det rätt långt kvar av boken ändå. Då ska det stötas och blötas vad alla inblandade har gjort och känt och blablabla. 16 timmar lyssning kändes väl mastigt, även om boken stundtals glimmade till.

Ingenting för intensiv lyssning men helt okej som ackompanjemang vid städning eller diskning eller så :p
 
Nu har jag gjort ett kalkylblad med vilka böcker som kryssats för vilken kategori! Perfekt om man vill ha boktips någongång.

Parodi, 1918, en bok som alla andra redan har läst och bok som man fått i gåva är f.ö. kategorierna med minst antal titlar. Resa/semester har störst variation. Som kuriosa sådär.
 
Nu har jag gjort ett kalkylblad med vilka böcker som kryssats för vilken kategori! Perfekt om man vill ha boktips någongång.

Parodi, 1918, en bok som alla andra redan har läst och bok som man fått i gåva är f.ö. kategorierna med minst antal titlar. Resa/semester har störst variation. Som kuriosa sådär.
Va kul! Kanske går den att dela hör på något sett när bingot är över?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 277
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 614
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp