Är ni i skogen under älgjakten?

Men det skjuts inte hej vilt, ingen jägare vill träffa något annat än bytet. Tyvärr är det ändå så att det sker olyckor oavsett hur försiktig man är (mitt exempel är extremt ovanligt och slutade ännu mer tragiskt eftersom skytten senare tog livet av sig eftersom hen inte kunde leva med att ha haft ihjäl jaktkamraten). Skulle polisen kommit fram till att det skett någon oaktsamhet skulle det ha varit en annan femma och åtal för sådant sker givetvis.

Dvs det är vettigast att inte ta risken under de där två första veckorna av älgjakten när det är som intensivast.
Men det skjuts inte hej vilt, ingen jägare vill träffa något annat än bytet. Tyvärr är det ändå så att det sker olyckor oavsett hur försiktig man är (mitt exempel är extremt ovanligt och slutade ännu mer tragiskt eftersom skytten senare tog livet av sig eftersom hen inte kunde leva med att ha haft ihjäl jaktkamraten). Skulle polisen kommit fram till att det skett någon oaktsamhet skulle det ha varit en annan femma och åtal för sådant sker givetvis.

Dvs det är vettigast att inte ta risken under de där två första veckorna av älgjakten när det är som intensivast.
Jag vill så klart inte heller bli skjuten och håller mig gärna undan. Jag fattar bara inte varför jägare inte tycker det är vettigt att informera om att jakt pågår för att slippa skjuta någon oavsiktligt.
Två veckor är din sanning, är det verkligen sanning överallt? Så om jag bara struntar i skogen två veckor efter när jakten påbörjas finns inte längre nån risk att bli skjuten? Varför är jaktsäsongen så lång då?
 
Jag vill så klart inte heller bli skjuten och håller mig gärna undan. Jag fattar bara inte varför jägare inte tycker det är vettigt att informera om att jakt pågår för att slippa skjuta någon oavsiktligt.
Två veckor är din sanning, är det verkligen sanning överallt? Så om jag bara struntar i skogen två veckor efter när jakten påbörjas finns inte längre nån risk att bli skjuten? Varför är jaktsäsongen så lång då?

Som jag skrivit, den är som intensivast de två första veckorna av älgjakten och det är jakt på alla områden där en får jaga älg. Du ska aldrig riskera att bli skjuten men det kan som sagt bli en olycklig rikoschett.

Jag tycker absolut att det är toppen om det sätts upp skyltar etc men enklast är att utgå ifrån att det jagas mer eller mindre överallt de första veckorna av älgjakten. Längden på jakten beror på att det sällan blir fullskjutet i alla områden under de första veckorna.

Vad många inte tänker på är att jakten fyller en trafiksäkerhetsfunktion också, skulle det inte ske någon jakt skulle viltolyckorna öka rejält.
 
Vad många inte tänker på är att jakten fyller en trafiksäkerhetsfunktion också, skulle det inte ske någon jakt skulle viltolyckorna öka rejält.
Det här är viktigt att det ändå kommer fram. Jägarna jagar inte bara för att de tycker att det är roligt (hobby står mot hobby), utan det behövs också! Ytterligare en anledning till att jag vill hålla mig vän med jägarna på orten.
 
Det här är viktigt att det ändå kommer fram. Jägarna jagar inte bara för att de tycker att det är roligt (hobby står mot hobby), utan det behövs också! Ytterligare en anledning till att jag vill hålla mig vän med jägarna på orten.

Jag önskar "mina" jägare sköt mer rådjur här... det kryllar av dem :cautious: En annan sak många inte tänker på är att många rådjur=många fästingar.

Kring vissa vägar i Falu kommun har det varit stora problem med främst rådjursolyckor (jag är en av dem som råkat ut). Där de gjort en riktad jakt på rådjur har antalet olyckor gått ner rejält.

Plus att det är oftast "vanliga" jägare (dvs inte kommunjägare) som åker ut på eftersök av trafikskadade djur.
 
Jag önskar "mina" jägare sköt mer rådjur här... det kryllar av dem :cautious: En annan sak många inte tänker på är att många rådjur=många fästingar.

Kring vissa vägar i Falu kommun har det varit stora problem med främst rådjursolyckor (jag är en av dem som råkat ut). Där de gjort en riktad jakt på rådjur har antalet olyckor gått ner rejält.

Plus att det är oftast "vanliga" jägare (dvs inte kommunjägare) som åker ut på eftersök av trafikskadade djur.

Men det är väl ändå inte någon i tråden som ens antyder att jakt inte skulle få förekomma? Det enda jag sett av icke-jägare här är önskemål om att jägare ska skylta när de jagar och gärna gå ut med någon typ av information på ex-vis facebooksidor och liknande i förväg. Samt såklart visa hänsyn från sitt håll också!
 
Nej, därför skriver jag att det är en annan diskussion.

Tycker det syns rätt tydligt om det är jägare som sagt, även på deras fordon. Inte många som kletar ner ett rådjur i cykelvagnen eller i sin lilla stadsanpassade bil. Och jag tycker bara man ska visa ömsesidig respekt.

Jag vet inte om jag skulle se skillnad på en jägares bil eller någon annans bil t.ex. hundfolk som är ute och tränar sök eller spår.
 
Jag vill så klart inte heller bli skjuten och håller mig gärna undan. Jag fattar bara inte varför jägare inte tycker det är vettigt att informera om att jakt pågår för att slippa skjuta någon oavsiktligt.
Två veckor är din sanning, är det verkligen sanning överallt? Så om jag bara struntar i skogen två veckor efter när jakten påbörjas finns inte längre nån risk att bli skjuten? Varför är jaktsäsongen så lång då?

Det beror på vad som jagas mer än älg i ditt område.
 
Tänker att man kanske kommer i vägen för någon. Sen för egen del så tycker jag dom kan få springa omkring för sig själva utan att behöver kryssa i omvägar runt mig. Jag åker till skogen för lugn och ro helt enkelt.

Det är ju du det. Jag bor i NV Skåne och en vanlig skogspromenad på helgen möter jag massor med folk. Det är så det är här där jag bor. Familjer som är ute och går och sen grillar en korv, joggare, folk med hund, MTB-cyklister osv.
 
Jag vet inte om jag skulle se skillnad på en jägares bil eller någon annans bil t.ex. hundfolk som är ute och tränar sök eller spår.
Här har nog 95% större bilar med 4wd och gärna pickuper. Eller sår dum suv med en gallermojäng/korg på kroken att lägga ev vilt på.
Vi har dock 1karl i lager som kör Nissan micra, han är också ensam om att ha kommit till samlingen med sina två jämthundar intryckta i den tillsammans med en älgkalv i bagaget :rofl: Han tyckte den va så liten att han inte tyckte det va lönt att nån skulle komma upp med större fordon.
 
Här har nog 95% större bilar med 4wd och gärna pickuper. Eller sår dum suv med en gallermojäng/korg på kroken att lägga ev vilt på.
Vi har dock 1karl i lager som kör Nissan micra, han är också ensam om att ha kommit till samlingen med sina två jämthundar intryckta i den tillsammans med en älgkalv i bagaget :rofl: Han tyckte den va så liten att han inte tyckte det va lönt att nån skulle komma upp med större fordon.

Jag tycker inte att det är min uppgift att analysera folks bilar när jag ska ut och gå i skogen. Sätt en skylt där det står att jakt pågår och kommer pågå hela dagen/halva dagen/till kl. X så håller jag mig undan den tiden. Svara att jakten pågår mellan september-februari och jag går i skogen som vanligt.
 
Det är ju du det. Jag bor i NV Skåne och en vanlig skogspromenad på helgen möter jag massor med folk. Det är så det är här där jag bor. Familjer som är ute och går och sen grillar en korv, joggare, folk med hund, MTB-cyklister osv.
Jag är uppväxt i NV Skåne (perstorp, denna metropol) Nu bor jag i Skaraborg men jag vet inte om jag tycker det är skillnad?

Sen funderar jag lite på vad som menas med skogspromenad? För mig är det ovägat område? För andra en promenad pi skogen en promenad på grusväg. Jag löptränar mycket och träffar också folk varje gång, men då är jag ju på grusvägen/mindre skogsvägar i regel.
Vet inte om jag tycker det är skillnad på mängden folk man möter vare sig här i Skaraborg eller i Skåne
 
Jag är uppväxt i NV Skåne (perstorp, denna metropol) Nu bor jag i Skaraborg men jag vet inte om jag tycker det är skillnad?

Sen funderar jag lite på vad som menas med skogspromenad? För mig är det ovägat område? För andra en promenad pi skogen en promenad på grusväg. Jag löptränar mycket och träffar också folk varje gång, men då är jag ju på grusvägen/mindre skogsvägar i regel.
Vet inte om jag tycker det är skillnad på mängden folk man möter vare sig här i Skaraborg eller i Skåne

För mig är det stigar och mindre grusvägar.
 
Och det har jag så klart ingen aning om!? Alltså kan jag typ aldrig gå o skogen? För då kan jag när som helst träffas av ricochet. Så komplicerat :)

Tur att jag (typ) aldrig stött på jägare i skogen.

Nä, lite så... åtminstone från september till februari. Det är uppenbarligen inte den här attityden från jägare överallt, lyckligtvis, så det går ju uppenbarligen att ha ömsesidig respekt och att alla som vill och beter sig trevligt ska få vara i skogen, men det finns också trista exempel. Och jag tycker faktiskt inte att det bara är icke-jägarnas fel.
 
Men det är väl ändå inte någon i tråden som ens antyder att jakt inte skulle få förekomma? Det enda jag sett av icke-jägare här är önskemål om att jägare ska skylta när de jagar och gärna gå ut med någon typ av information på ex-vis facebooksidor och liknande i förväg. Samt såklart visa hänsyn från sitt håll också!
Inte i tråden nej, men jag har hört ganska mycket tråkiga kommentarer i verkligheten i olika inackorderingsstall där folk inte alls tar hänsyn till jakten eller typ går in för att sabotera (vilket faktiskt kan bli farligt för dem själva om de typ rider ut i skogen på pin kiv bara för att förstöra för jägarna och sen blir deras egen häst fullständigt skräckslagen för skott/lösa hundar/oroligt vilt).

Vi hästfolk är ju oftast inte heller alltid superpopulära i skog och mark. Här där jag bor är det jag, en familj till och så en dam som har massa hästar som hon lånar ut till diverse småtjejer som har absolut noll koll bandyboll på precis allting. Dessa småtjejer rider rakt i lantbrukarnas grödor, sparkar inte bort hästbajs från vägen, galopperar sönder folks gräsmattor (!!!) och uppför sig allmänt snorkigt och oförskämt (grannen sa till dem en gång att han inte gillar att de galopperar i hans åker innan höet är slått, men att de gärna fick skritta lite försiktigt längs kanten, men att de kan ju alltid fråga först, de svarade med att bara stirra på honom med helt nollställda ansikten och sen galopperade de likförbannat iväg, mitt framför näsan på honom). Vem är det som får mest skit för det tro? Jo, jag och den andra ridande familjen, som sköter sig... Det är vi som blir avstängda från att rida på vissa ställen och som får motta folks gnäll och ilska, när det är snorungarna och tantan som har hand om dem som inte kan sköta sig. :meh:
 
Du behöver inte vara så taggig. Jag har faktiskt försökt att skapa en kommunikation med jaktlaget här där jag bor, de är dock totalt ointresserade av att samtala om när, var och hur jag faktiskt kan vistas i skogen utan att störa. Om jag visste att det var två veckor av året så visst, men vilka två veckor då? Älgjakten startar nu men vildsvin jagas ju typ jämt, i augusti gick det folk med bössor i skogen, då var det jakt på råbock, så det verkar lite random när dessa "två veckor" faktiskt infaller.

Dessutom: två veckor utan att rida i skogen är rätt mycket om en saknar ridbana (och inte tycker det är så kul att rida längs 80-väg där det kör stora lastbilar). Hundpromenader längs bilvägen är väl okej i två veckor, men inte särskilt kul. Jag tycker attityden är trist. Det är lite "störst går först" och att jakten är viktigare än allt annat. Lite ödmjukhet och förståelse åt båda hållen hade faktiskt inte skadat. Jag visar gärna hänsyn och jag förstår att den som äger marken bestämmer över verksamheten på marken, men jag tror att samarbetet mellan jägare och omgivande samhälle skulle funka så mycket mer friktionsfritt om båda parter, inte bara "stadsborna", närmade sig mötet med en lite annan approach.
Har själv inget ridhus eller bana och ibland blir det att rida på asfalten en längre period pga att marken är vattensjuk eller att tjälen går ur eller något annat som innebär att marken tar skada.
Tyvärr så är det många ryttare runt mig som säger sig ha rätten att rida sönder mark i allemansrättens namn😔
 
Har själv inget ridhus eller bana och ibland blir det att rida på asfalten en längre period pga att marken är vattensjuk eller att tjälen går ur eller något annat som innebär att marken tar skada.
Tyvärr så är det många ryttare runt mig som säger sig ha rätten att rida sönder mark i allemansrättens namn😔

Nu lägger du ju in en aspekt där ryttaren beter sig illa genom att skada marken. Det är ju såklart jättetrist men har ju inget alls att göra med om en del jägare beter sig otrevligt i skogen därför att de utgår från att alla ska hålla sig därifrån under i princip hela hösten, utan att de behöver skylta eller på annat sätt kommunicera när jakt pågår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 859
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 419
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 387
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp