Är ni i skogen under älgjakten?

Det händer att jag stöter på jägage när jag är i skogen. Brukar fråga åt vilket håll de jagar så jag kan röra mig åt andra hållet. Har aldrig nånsin blivit illa bemött. Snarare fått försäkringar om att jag kan röra mig som jag vill. Här är det ju dessutom byfolk och grannar som jag stöter på.

Här omkring har jag skaplig koll på var det finns älgpass och där går jag inte när jag vet att det sitter folk på pass. Men senast idag har jag plockat svamp. I en del av min gamla skog där jag vet att det inte sitter folk.

Hänsyn är väl nyckelordet?
 
Det händer att jag stöter på jägage när jag är i skogen. Brukar fråga åt vilket håll de jagar så jag kan röra mig åt andra hållet. Har aldrig nånsin blivit illa bemött. Snarare fått försäkringar om att jag kan röra mig som jag vill. Här är det ju dessutom byfolk och grannar som jag stöter på.

Här omkring har jag skaplig koll på var det finns älgpass och där går jag inte när jag vet att det sitter folk på pass. Men senast idag har jag plockat svamp. I en del av min gamla skog där jag vet att det inte sitter folk.

Hänsyn är väl nyckelordet?

Det är inte så lätt att visa hänsyn när jägarna inte vill kommunicera...
 
Tack för tipsen om Facebook-grupper förresten! Hittade en sån för min ort och det visade sig att där fanns en väldigt engagerad person som rapporterade igår kväll att jakten redan är över på vår lilla ort. Då vågar jag mig ut i helgen ändå, det hade jag missat helt annars!
 
Tack för tipsen om Facebook-grupper förresten! Hittade en sån för min ort och det visade sig att där fanns en väldigt engagerad person som rapporterade igår kväll att jakten redan är över på vår lilla ort. Då vågar jag mig ut i helgen ändå, det hade jag missat helt annars!
Gött! Vill man hitta info så finns det oftast. Framförallt nu med facebookgrupper.
Här sitter till och med gubbarna på 70 och plitar på facebook både skjuttider på bana/när dom ska ut mm.
 
Jag undviker att rida i skogen de två första veckorna av älgjakten. Gör jag det ändå så är det på grusvägar och frekvent använda promenadstigar och fullt utrustad med reflexer på både mig och häst.

I veckan la en jägare ut en karta om var de tänkt jaga till helgen med info om att hundägare ska/bör ha sina hundar kopplade men ok att promenera men med vetskapen om att det är många jägare ute. Superbra!

Har bara mött trevliga jägare här och jag brukar fråga vad som jagas, om det är ok att jag fortsätter min tänkta runda och önska lycka till.

Har man den minsta susning om att det är ffa älgjakt "ngn gång på hösten" anser jag, om man rör sig i skogen, att man enkelt kollar upp när den börjar. Jag bor och är uppväxt i storstadsregion och här har det stått om det i största tidningen nu i veckan. Man måste liksom inte leta reda på person och fråga. Rör man sig i skog (som inte är ens egen) känner jag ändå att det ligger i ens intresse att ta reda på lite basic manners på samma sätt som man tar reda på hur man beter sig till vilket annat sammanhang man ger sig in i. Det är ju ffa för ens egen skull. Likväl kommer det alltid finns folk som tycker att all info ska serveras personligen oavsett om den går att tillskansa sig på ett enkelt sätt i dagens läge.
 
Jag undviker att rida i skogen de två första veckorna av älgjakten. Gör jag det ändå så är det på grusvägar och frekvent använda promenadstigar och fullt utrustad med reflexer på både mig och häst.

I veckan la en jägare ut en karta om var de tänkt jaga till helgen med info om att hundägare ska/bör ha sina hundar kopplade men ok att promenera men med vetskapen om att det är många jägare ute. Superbra!

Har bara mött trevliga jägare här och jag brukar fråga vad som jagas, om det är ok att jag fortsätter min tänkta runda och önska lycka till.

Har man den minsta susning om att det är ffa älgjakt "ngn gång på hösten" anser jag, om man rör sig i skogen, att man enkelt kollar upp när den börjar. Jag bor och är uppväxt i storstadsregion och här har det stått om det i största tidningen nu i veckan. Man måste liksom inte leta reda på person och fråga. Rör man sig i skog (som inte är ens egen) känner jag ändå att det ligger i ens intresse att ta reda på lite basic manners på samma sätt som man tar reda på hur man beter sig till vilket annat sammanhang man ger sig in i. Det är ju ffa för ens egen skull. Likväl kommer det alltid finns folk som tycker att all info ska serveras personligen oavsett om den går att tillskansa sig på ett enkelt sätt i dagens läge.

Dock strular det till sig lite när man ändrar ett system som gällt väldigt länge. Som att älgjakten plötsligt inte startar andra måndagen i oktober som den gjort i minst femton år tidigare.

Jag brukar liksom inte kolla att julafton verkligen är kvar på 24 december varje år, men skulle den flyttas kan jag inte heller riktigt skylla på att någon annan skulle haft ansvar att berätta det aktivt. Men struligt kan det bli ändå.
 
Dock strular det till sig lite när man ändrar ett system som gällt väldigt länge. Som att älgjakten plötsligt inte startar andra måndagen i oktober som den gjort i minst femton år tidigare.

Jag brukar liksom inte kolla att julafton verkligen är kvar på 24 december varje år, men skulle den flyttas kan jag inte heller riktigt skylla på att någon annan skulle haft ansvar att berätta det aktivt. Men struligt kan det bli ändå.
Absolut men min uppfattning är att älgjakten nämns i media varje år och då spelar det ju ingen roll om det ändrats. Jag hörde om det redan när den började uppe i norr dvs väldigt långt ifrån mig så inte i ngn liten lokaltidning utan då var det väl på radio riksnyheter.
 
Absolut men min uppfattning är att älgjakten nämns i media varje år och då spelar det ju ingen roll om det ändrats. Jag hörde om det redan när den började uppe i norr dvs väldigt långt ifrån mig så inte i ngn liten lokaltidning utan då var det väl på radio riksnyheter.

Ja, men det nämndes lite för nära inpå. Men mest tänker man ”skit, det borde jag kollat upp och inte bara antagit induktion för.” Nu verkar det ha gått att lösa men situationen kunde ha blivit extremt problematisk.

Vi avstår för övrigt ridning helt och hållet på markerna när älgjakten sätter igång i ca 2 veckor. Sen har de flesta i jaktlaget tröttnat och antalet timmar aktiv jakt är ganska liten igen.
 
Ja, men det nämndes lite för nära inpå. Men mest tänker man ”skit, det borde jag kollat upp och inte bara antagit induktion för.” Nu verkar det ha gått att lösa men situationen kunde ha blivit extremt problematisk.

Vi avstår för övrigt ridning helt och hållet på markerna när älgjakten sätter igång i ca 2 veckor. Sen har de flesta i jaktlaget tröttnat och antalet timmar aktiv jakt är ganska liten igen.
Visst har du ngn form av turridningsverksamhet el dyl? Då kan jag förstå att en ändring till tidigarelagd jakt som nu kan trassla lite samtidigt är det ju ett undantag och du har ju ändå koll. För gemene man som promenerar i skogen som hobby på något sätt är det ju inte livsavgörande att ställa om lite. :)
 
Jag rider ut så sällan som möjligt, men när stallkompisarna tjatar med mig rider vi alltid på märkta ridstigar eller på vår andra lösdrift som stallägaren har. Den är inhägnad och jag skulle bli förvånad om en jägare dök upp där. Rider aldrig ut i skogen som finns vid stallet. Det är något som de i stallet får göra utan mig.

För mig är älgjakten ytterligare ett argument för att slippa rida ut :D
 
Jag vill så klart inte heller bli skjuten och håller mig gärna undan. Jag fattar bara inte varför jägare inte tycker det är vettigt att informera om att jakt pågår för att slippa skjuta någon oavsiktligt.
Två veckor är din sanning, är det verkligen sanning överallt? Så om jag bara struntar i skogen två veckor efter när jakten påbörjas finns inte längre nån risk att bli skjuten? Varför är jaktsäsongen så lång då?
För att jaktsäsongen styrs av när djuren brunstar och har bebisar. Därför det inte finns någon större jakt på våren och sommaren, för då är skogen full med bebisar. Det handlar helt enkelt om att när djuren har bebisar eller är högdräktiga så ska de vara fredade, såklart! Lagen styrs helt enkelt från djurskyddssynpunkt och skiter i alla andra parametrar, såsom att vi gärna vill rida ut säkert i skog och mark.

De flesta jaktlag i Sverige har dock bara ett par älgar de kan skjuta. Tex en vuxen och två kalvar, eller liknande. För många är älgjakten stort och då går man all-in första dagarna. Jag skulle tippa på att över hälften av alla jaktlag i Sverige redan skjutit sina älgar nu för denna säsongen. Det har gått två dagar.

MEN, det finns jaktlag som sparar viss jakt till tex juldagen. För mig är juldagen ingen älgjaktsdag, men numer har jag hört flera lag som ska jaga älg på jul, vilket för mig är helt skevt eftersom julen för mig handlar om småvilt, tex hare. Men jag kommer också från ett högst konservativt jakthem med rötterna i Dalarna (pappa) och Småland (mamma).
 
Om jag visste att det var två veckor av året så visst, men vilka två veckor då? Älgjakten startar nu men vildsvin jagas ju typ jämt, i augusti gick det folk med bössor i skogen, då var det jakt på råbock, så det verkar lite random när dessa "två veckor" faktiskt infaller.
Här är tiderna för Stockholms distrikt, men på samma sida kan man kolla när det är i ens område. Det skiljer inte så mycket mellan dagarna dock.
https://jagareforbundet.se/jakt/jakttider/#Stockholms län,-1,2021-01-01,2021-12-31,
 
Det händer att jag stöter på jägage när jag är i skogen. Brukar fråga åt vilket håll de jagar så jag kan röra mig åt andra hållet. Har aldrig nånsin blivit illa bemött. Snarare fått försäkringar om att jag kan röra mig som jag vill. Här är det ju dessutom byfolk och grannar som jag stöter på.

Här omkring har jag skaplig koll på var det finns älgpass och där går jag inte när jag vet att det sitter folk på pass. Men senast idag har jag plockat svamp. I en del av min gamla skog där jag vet att det inte sitter folk.

Hänsyn är väl nyckelordet?
Det säger stallägarens sambo också, att det är okej för oss att röra oss i skogen hur vi vill. Sen brukar vi få direktiv från stallägaren ungefär var de jagar. Men vi undviker skogen ändå den första tiden 😃
 
Ja jag är i skogen men undviker vissa områden i början av jakten, mest för att inte störa. Det finns andra skogsområden jag kan vistas i som är mer stadsnära just då. Jag rider inte ut när jag vet att de jagar, mest för att min häst är stissig och vi vill ogärna möta smygjägare eller hundar, det är tillräckligt spännande att rida ut den hästen ändå. Rädd att bli skjuten är jag inte, det vore väl snarare en bonus :angel:
 
Och det har jag så klart ingen aning om!? Alltså kan jag typ aldrig gå o skogen? För då kan jag när som helst träffas av ricochet. Så komplicerat :)

Tur att jag (typ) aldrig stött på jägare i skogen.
Risker finns alltid överallt. Du riskerar även att snubbla på en rot och slå huvudet i en sten så du dör av det varje gång du är ute och går i skogen. Eller att bli påkörd varje gång du går på vägen. (en risk som förmodligen är väldigt mycket högre än att bli skjuten i skogen)
Men tar en på sig något som gör att en syns så påverkar en risken - både i skogen och på vägen. Liksom att valet av vissa tider och platser kan påverka.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 802
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 854
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 418
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 384
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp