Äta när det är långtråkigt

För min del så finns det ett tydligt samband mellan sötsaker och matvanorna i övrigt. Äter jag vettigt frukost - lunch - middag så har jag betydligt lättare att styra undan småätande. Omvänt så slutar jag lägga fokus på måltiderna om jag har snacks hemma. Det blir för enkelt att gå och toppa upp blodsockret med en bit här och där istället för att ta tag i matlagning och äta en riktig måltid. Jag är i allmänhet förtjust i mat och matlagning men ibland så får man se måltiderna som sysslor, likt att dammsuga eller tvätta håret; det är inte roligt men de behöver göras med jämna mellanrum. Man får försöka hitta det som fungerar i de lägena: är det mackor som går ner så är det ju ändå mycket bättre än chips. Små steg och försök att lägga undan krav och idéer att man ska äta någon perfekt hälsokost (den finns inte).
 
För min del så finns det ett tydligt samband mellan sötsaker och matvanorna i övrigt. Äter jag vettigt frukost - lunch - middag så har jag betydligt lättare att styra undan småätande. Omvänt så slutar jag lägga fokus på måltiderna om jag har snacks hemma. Det blir för enkelt att gå och toppa upp blodsockret med en bit här och där istället för att ta tag i matlagning och äta en riktig måltid. Jag är i allmänhet förtjust i mat och matlagning men ibland så får man se måltiderna som sysslor, likt att dammsuga eller tvätta håret; det är inte roligt men de behöver göras med jämna mellanrum. Man får försöka hitta det som fungerar i de lägena: är det mackor som går ner så är det ju ändå mycket bättre än chips. Små steg och försök att lägga undan krav och idéer att man ska äta någon perfekt hälsokost (den finns inte).

Det sista är just mitt problem. Allt ska vara nyttigt. Och eftersom jag generellt inte tycker om nyttig mat, så tappar jag allt istället för att göra onyttig mat. Och då blir det godis istället 🙄 Logiken flödar...
 
Jag promenerade mycket i vintras, men fick sluta pga smärtor. Först nu har jag blivit bra (slutade i april) så ska försöka börja röra lite mer på mig igen. Har dock djur, så kan/vill inte vara hemifrån jättemycket.

Se då till att ha mer nyttigt och mättande hemma. Frukt må vara nyttigt men det är inte särskilt mättande varför det är lätt att överäta det.

Försök att äta liknande varje dag och vid samma tidpunkter.
Frukost - ägg och havregrynsgröt.
Lunch - Grönsaker samt kött/fisk/fågel
Mellanmål - Keso, kvarg, sallad
Middag - Grönsaker samt kött/fisk/fågel
Kvällssnacks - Gurkstavar, morotsstavar etc.

Skaffa dig en bra sömnrutin. Sov exempelvis mellan 23 och 07 alla nätter.

Sätt även promenader på rutin. Exempelvis innan du äter frukost varje dag.

Även om du bara orkar 100m är det viktigt att du gör det. Var stolt över det du gör istället för att vara missnöjd över det du inte gör.
 
Det kommer säkert inte ta bort problemet helt men en grundläggande grej är att förbättra det vanliga ätandet. Det är helt omöjligt att jobba med känsloätande om man samtidigt är hungrig..
6 måltider per dag (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål) är en bra rutin. Se till att du äter varierat och tillräckligt stora portioner. Frukt kan du äta till ett mellanmål men det är inte så mättande så de två andra mellanmålen behöver vara mer matiga. Smörgås, fil och musli osv.
 
Det kommer säkert inte ta bort problemet helt men en grundläggande grej är att förbättra det vanliga ätandet. Det är helt omöjligt att jobba med känsloätande om man samtidigt är hungrig..
Håller helt med. Jag tycker det är så tydligt att man ofta föväxlar vanlig hunger med godissug. Man får tänka lite som när barnen var små - planera in så maten är klar innan man är alltför hungrig.

Hörde för flera år sedan en dietist som förordade gamla tiders vana att äta efterrätt. Hon menade att det minskade godissuget om man fick lite sött efter maten.
 
Se då till att ha mer nyttigt och mättande hemma. Frukt må vara nyttigt men det är inte särskilt mättande varför det är lätt att överäta det.

Försök att äta liknande varje dag och vid samma tidpunkter.
Frukost - ägg och havregrynsgröt.
Lunch - Grönsaker samt kött/fisk/fågel
Mellanmål - Keso, kvarg, sallad
Middag - Grönsaker samt kött/fisk/fågel
Kvällssnacks - Gurkstavar, morotsstavar etc.

Skaffa dig en bra sömnrutin. Sov exempelvis mellan 23 och 07 alla nätter.

Sätt även promenader på rutin. Exempelvis innan du äter frukost varje dag.

Även om du bara orkar 100m är det viktigt att du gör det. Var stolt över det du gör istället för att vara missnöjd över det du inte gör.

Sömnrutinen är bra. Att äta samma tider varje dag går tyvärr inte pga jobbtiderna. Jag har lunch allt mellan 8 och 11. Frukost äter jag i bilen, så annat än smörgås går inte. Promenader ska jag försöka få in oftare.
 
Jag handlar på vägen hem från jobbet och har då hela dagen sett fram emot kvällen med mys. Och godis. Så handlingen är lika svår att motstå den. Nu har jag däremot svårare att bara åka och handla godis sen jag flyttade ut på landet. Tyvärr har det inneburit att jag har svårt att handla mat (3 mil hem, inte lätt under varma sommardagar att handla frysmat då) och då bunkrar jag godis istället. Så det är definitivt nått jag måste komma in i och ifrån.
Att handla när man är hungrig är ju en klassiker när det gäller vad som inte borde hamna i korgen .... ;) Tyvärr så blir det ju lätt så när man handlar på väg hem från jobbet. Samtidigt så är långt till affären bästa medicinen, märktes tydligt när vi flyttade ut på landet. Har man inget hemma så ska det mycket till för att sätta sig i bilen och åka och handla bara för att man är sugen. Om man handlar ett par gånger i veckan på väg hem från jobbet och då inte lagrar upp godis så blir det ju lättare.
Har man kylväska med sig så tycker jag inte att det är så svårt att forsla kyl-/frysvaror. Det är ju dessutom ganska få dagar på ett år som det är så varmt att det är ett stort problem. Köper man flera saker så hjälper det också att sortera vid packningen så att alla kalla varor hamnar i samma kasse.
 
Tyvärr har det inneburit att jag har svårt att handla mat (3 mil hem, inte lätt under varma sommardagar att handla frysmat då) och då bunkrar jag godis istället.
Kylväska! Har en enkel av "mjuk" modell som kostade några tior på IKEA. Jag kör 4 mil i en bil som inte ens har AC. En för kylvaror och en för frysvaror.

Ofta fyller jag med ganska mycket samtidigt så grejorna kyler varandra. Är det bara någon enstaka grej kan frysväskan knölas ner i den med kylvarorna.
Paketen blir så varma att de är blöta utanpå, men inget som egentligen tinar på något sätt som hindrar att de kan slängas in i frysen för fortsatt evighetsförvaring. Vill du vara mer noggrann går det att använda dubbla kylväskor (eller något rejälare än min IKEA-modell)
 
Jag häller i mig teet direkt 🙈 Lite som med maten, äter fort. Troligen för fort. Sen är jag lite rädd för att dricka för mycket te då jag lätt blir hård i magen 😳 Men ska testa te! Finns ju många goda smaker.
För att tvinga dig själv att äta långsammare så testa att äta allt med pinnar! (ja, utom soppor och så då) Finns studier som visar att maten blir godare och en äter mindre då.
Var stolt över det du gör istället för att vara missnöjd över det du inte gör.
Alltså detta. Det är så viktigt! Du kommer att göra massor med felsteg och misstag, inte ens bara i början utan hela tiden. Alla är vi mänskliga. Det viktiga är att hålla uppe motivationen och göra något i rätt riktning varje dag som du kan vara stolt över.

Såg också att du skrev att du har svårt att inte köpa på dig godis när du handlar efter jobbet. Du har inte möjlighet att handla via nätet? Är mycket lättare att hålla koll på vad som hamnar i korgen när en kan i lugn och ro gå igenom vad som ligger i den och vad som behövs. Då kan en också gå igenom hela matbutiken i sin egen takt i jakt på nyttiga, goda, och enkla saker att äta. Blir också oftast billigare trots leveransavgiften eftersom inga impulsköp görs.

Gillar du nötter och mandel? Det är jättebra alternativ till godis. Många kalorier men så mycket nyttigare, dessutom mättar det mer, ger jämnt blodsocker och massor med andra bra saker. Inga rostade mandlar eller saltade jordnötter då, men ändå. Russin är bra om du vill ha lite söt smak i blandningen.
 
För att tvinga dig själv att äta långsammare så testa att äta allt med pinnar! (ja, utom soppor och så då) Finns studier som visar att maten blir godare och en äter mindre då.

Alltså detta. Det är så viktigt! Du kommer att göra massor med felsteg och misstag, inte ens bara i början utan hela tiden. Alla är vi mänskliga. Det viktiga är att hålla uppe motivationen och göra något i rätt riktning varje dag som du kan vara stolt över.

Såg också att du skrev att du har svårt att inte köpa på dig godis när du handlar efter jobbet. Du har inte möjlighet att handla via nätet? Är mycket lättare att hålla koll på vad som hamnar i korgen när en kan i lugn och ro gå igenom vad som ligger i den och vad som behövs. Då kan en också gå igenom hela matbutiken i sin egen takt i jakt på nyttiga, goda, och enkla saker att äta. Blir också oftast billigare trots leveransavgiften eftersom inga impulsköp görs.

Gillar du nötter och mandel? Det är jättebra alternativ till godis. Många kalorier men så mycket nyttigare, dessutom mättar det mer, ger jämnt blodsocker och massor med andra bra saker. Inga rostade mandlar eller saltade jordnötter då, men ändå. Russin är bra om du vill ha lite söt smak i blandningen.

Det där med att se det positiva är jag usel på. En del av problemet. Jag har funderat på att handla via nätet, men går det när man bor ute på landet?
 
Frukt är väl jättebra, jag tycker inte att man behöver vara rädd för att överäta frukt. Särskilt inte om alternativet är godis. Att skära upp en fräsch fruktsallad med små bitar är pyssligt och mysigt och sen tar det tid att äta en bit i taget med gaffel. Gå bananas!
 
Det där med att se det positiva är jag usel på. En del av problemet.
Mitt tips är att göra någon slags dagbok eller 'check in' varje kväll. Att sätta upp konkreta mål i viktnedgång eller mat var för mig ett recept för misslyckande när jag inte mådde på topp. Istället jobbade jag utifrån premissen "skriv ner det jag lyckats med och glöm det jag inte gjorde". Bytte jag ut godissuget mot nötter men sen trillade dit en då en timme senare, då skrev jag ner "bytte ut mot nötter" och inget alls om godiset efteråt. Åt jag bra frukost men skitmat resten av dagen skrev jag "bra frukost" men inget annat. Gäller att vara snäll mot sig själv och se vad en gör i rätt riktning. Om jag inte lyckades äta rätt, men flera gånger tänkte att jag ville äta rätt, så skrev jag "tänkte/försökte flera gånger", för att tänka är första steget i rätt riktning! Det fungerar för övrigt mot annat som är jobbigt att göra när en mår dåligt/tänker negativt. Har gjort samma med städning, jobb, hygien m.m.

Orkar du också så kan du ju undersöka vad som triggar ditt beteende. Tänka efter och skriva ner varje dag i vilken situation du fick sötsug, och klura lite på alternativ på hantering eller hur du kan undvika själva den situationen. Men bara om du har orken till självrannsakning utan att döma dig själv!
 
Det där med att se det positiva är jag usel på. En del av problemet. Jag har funderat på att handla via nätet, men går det när man bor ute på landet?

På fler ställen än man tror. Vi trodde inte att vi kunde, men en kund som bodde hos oss beställde från Ica Maxi i stan och fick det levererat. Om de inte tog bort det därefter.... Det tog en evig tid för chauffören att hitta och vår kund som nyss hade anlänt mindes nog ganska dåligt hur man egentligen tog sig hit och vad adressen egentligen var. Fast det är lite svårt att förstå i handnavigatorns tidevarv att sånt ska behöva uppstå.

(Ute i obygden runt 3,5 mil från butiken)
 
Det sista är just mitt problem. Allt ska vara nyttigt. Och eftersom jag generellt inte tycker om nyttig mat, så tappar jag allt istället för att göra onyttig mat. Och då blir det godis istället 🙄 Logiken flödar...

Vad är nyttig mat för dig?

Jag tycker att många tenderar att välja någon form av dietmat när de försöker äta "nyttigt". Det blir sallad, magra proteiner och vatten. Det är varken gott eller roligt i längden. Dessutom är det svårt att äta sig mätt på den typen mat (varför den fungerar utmärkt vid just dieter). Har man dessutom en komplicerad inställning till mat från början så blir det ju nästan omöjligt att få till någon långsiktighet i det hela.

Ät mat och försök variera dig. Hamburgare och pizza är fine så länge det inte äts sju dagar i veckan. Tallriksmodellen fungerar utmärkt om man behöver något att hålla sig i. Det behöver inte vara så krångligt.
 
Vad är nyttig mat för dig?

Jag tycker att många tenderar att välja någon form av dietmat när de försöker äta "nyttigt". Det blir sallad, magra proteiner och vatten. Det är varken gott eller roligt i längden. Dessutom är det svårt att äta sig mätt på den typen mat (varför den fungerar utmärkt vid just dieter). Har man dessutom en komplicerad inställning till mat från början så blir det ju nästan omöjligt att få till någon långsiktighet i det hela.

Ät mat och försök variera dig. Hamburgare och pizza är fine så länge det inte äts sju dagar i veckan. Tallriksmodellen fungerar utmärkt om man behöver något att hålla sig i. Det behöver inte vara så krångligt.

Ja, nyttigt är dietmat. Tyvärr är jag sån som tar åt mig från alla håll, så det ska vara kalorisnålt med låg kolhydrathalt. Jag äter ytterst få grönsaker, så de faller bort. Jag förstår ju innerst inne att det är en omöjlighet och att maten i sig är viktigare än vikten. Men jag har avårt att komma över den väl inövade tanken 😔
 
Den som börjag på W och finns i Arninge har ett jättesmidigt system där allt placeras i skåp (separata för kalla och frysta varor). Man kan hämta mellan vissa tider (även när de har stängt) och behöver inte ens gå in i affären eller träffa någon.

Jag handlar nästan allt där och har sett det. Tyckt det var smidigt. Men inte tänkt att jag kunde handla så 😳
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 370
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 148
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp